Göra Duallayer av 2 Singlelayer?

Permalänk
Medlem

Göra Duallayer av 2 Singlelayer?

Har DVD-Video inspelat med en VHS -> DVD brännare....

Problemet är att DVD-Brännaren klarar ej DL skivor.

Tänkte att okej jag kör in materialet till datorn och bara ändrar manuellt VOB IFO BUP. Sedan bränner med datorns brännare som stödjer DVD+R DL.
Skivorna börjar såklart med
VIDEO_TS.VOB
VTS_01_1.VOB
VTS_02_1.VOB

osv

Nu har första skivan 18 titlar dvs sista titeln heter
VTS_18_1.VOB

Okej
Då ändrar jag filnamen på andra skivan
VTS_01_1.VOB ->> VTS_19_1.VOB
VTS_02_1.VOB ->> VTS_20_1.VOB

osv

Jajjamensan skiten fungerar ju, men däremot skulle jag vilja göra en menu.

Använder jag VIDEO_TS.VOB från första skivan så spelas ju bara 18 titlar.
Använder jag VIDEO_TS.VOB från andra skivan spelas bara det första 8 titlarna från skiva 1 (hade 8 titlar i skiva 2)

Finns det något simpelt menu program, för videon är ju redan dvd anpassat så känns så onödigt börja koda om och grejor. Dessutom tror jag inte IFO och BUP i mitt fall heller spelar stor roll då det är egna inspelningar som har bara 1 ljudspår och ingen text.
Men skulle ändå vilja ha en fin meny och utan massa onödigt omkodade och eventuellt förstörande av bildkvaliten ytterligare!!

Helst något program som är gratis och fungerar till Ubuntu.

Annars får jag väl gå hårda skolan med "DVD-Styler" låta skiten omkoda (eller kopiera eller vad den nu gör) bara för att få in 26 titlar till en fin Meny och sedan bara utnyttja meny filerna till min egna skapelse
Eller måste jag göra en DVD med kortare 26 titlar (som ryms på standard dvd) i min standalone dvd och sedan bara kopiera menyn över till min egna skapelse?

Man tycker ju att det borde finnas enklare vägar?

Permalänk
Medlem

Ursäkta för ett sent svar!

Blev den krångliga vägen, dvs spelade in ett 2 sekunders klipp från tv. Brände den 27 gånger på en dvd-rw skiva.
Tog nu ut bara

VIDEO_TS.BUP
VIDEO_TS.IFO
VIDEO_TS.VOB

Satte över det på min egna gjorda "merge av skivor", blev ju såklart helt fel titlar men det fungerar och är 100% den kopian som dvd brännaren ursprungligen brände på dessa 2 DVD skivor!

Konstigt bara att det ej finns något program som gör det här i ett nafs.

Vet att DVD är stenåldern, men vill ändå spara vissa saker på dvd och det är mycket enklare föra över vhs med just den där dvd/vhs combo maskinen! Man behöver inte hålla på och fibbla med datorn, enda möjliga minus är väl att spelaren ej klarar av Super VHS, bränna Dual layer DVD och jävlas med orginalfilmer som har macrovision o annat skit som t ex gamla Disney filmer. Men o andra sidan finns ju dom filmerna till betydligt bättre kvalite på Blueray

Ska göra fler menyer än den här menyn med 27 titlar.
Kanske även lägga upp här till andra dvd hobbyister, om intresse finns?
Som sagt enkla fula skitmenyer men som fungerar utan återkomprimering och dyra program!!

Permalänk
Rekordmedlem

Det var länge sedan jag höll på med dvder men du behöver ju inte koda om dem om de följer dvdstandarden utan du ska ju bara välja filer och skapa ett nytt menysystem och det borde gå snabbt med ett dvd mastringsprogram om du redan har filerna i datorn så du slipper läsa in dem.
Hursomhelst så tror jag att du kan lösa att skapa nya "kapitel" med de gamla klassiska gratisprogrammen DVD Shrink och Imgburn och vill du ha snyggare menyer så går ju det att lösa via lite mer avancerade prog för mastring.
Länkar till programmen och ett forum fyllt med guider och info om ämnet hittar du här https://www.videohelp.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var länge sedan jag höll på med dvder men du behöver ju inte koda om dem om de följer dvdstandarden utan du ska ju bara välja filer och skapa ett nytt menysystem och det borde gå snabbt med ett dvd mastringsprogram om du redan har filerna i datorn så du slipper läsa in dem.
Hursomhelst så tror jag att du kan lösa att skapa nya "kapitel" med de gamla klassiska gratisprogrammen DVD Shrink och Imgburn och vill du ha snyggare menyer så går ju det att lösa via lite mer avancerade prog för mastring.
Länkar till programmen och ett forum fyllt med guider och info om ämnet hittar du här https://www.videohelp.com/

Tack för svaret!

Men gör inte DVD Shrink just omkodning?

Fick förresten göra om tidslinjen med ett program som heter "pgcedit".

Vet inte om det var så att menyn inte höll dvd standarden då den var från en annan video.

Skivan fungerade 100% i datorn men själva brännarprogrammet vägrade bränna då den hävdade att den inte höll DVD standarden, men efter att kört "rebuild all time maps of dvd" i title menyn i programmet gick det sedan bränna som vanligt.

Ska testa imgburn, det har jag ej gjort!
Har Linux men går ju kanske köra med wine.

Uppdatering:
Gick ej köra imgburn i Linux.

Uppdatering 2:
Läst lite på länken du gav mig, står hur man kombinerar 2 dvd till 1 och är stort sett så att alla program kostar pengar och fungerar bara till windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kisumisu:

Tack för svaret!

Men gör inte DVD Shrink just omkodning?

Fick förresten göra om tidslinjen med ett program som heter "pgcedit".

Vet inte om det var så att menyn inte höll dvd standarden då den var från en annan video.

Skivan fungerade 100% i datorn men själva brännarprogrammet vägrade bränna då den hävdade att den inte höll DVD standarden, men efter att kört "rebuild all time maps of dvd" i title menyn i programmet gick det sedan bränna som vanligt.

Ska testa imgburn, det har jag ej gjort!
Har Linux men går ju kanske köra med wine.

Uppdatering:
Gick ej köra imgburn i Linux.

Uppdatering 2:
Läst lite på länken du gav mig, står hur man kombinerar 2 dvd till 1 och är stort sett så att alla program kostar pengar och fungerar bara till windows.

Så linux var ett måste, det var/är dåligt med stöd för dvd i linux då det var få som ville ha in licencerna för kopieringsskydden där så det gjordes inte mycket program alls som funkade i linux.
DVD Shrink behöver inte koda om för det väljer du själv, det går att bara göra enklare redigering utan att koda om nått men det är väl hursomhelst inte aktuellt om linux är ett krav

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så linux var ett måste, det var/är dåligt med stöd för dvd i linux då det var få som ville ha in licencerna för kopieringsskydden där så det gjordes inte mycket program alls som funkade i linux.
DVD Shrink behöver inte koda om för det väljer du själv, det går att bara göra enklare redigering utan att koda om nått men det är väl hursomhelst inte aktuellt om linux är ett krav

Jag har dock kört shrink på gamla goda tiden då man kopierade mycket dvd skivor.

Mycket bra program och går även köra med wine (windows emulator).

Men jag minns inte att man kunde göra egna menyer där. Tänkte att huvudsyftet var väl avkoda kommersiella dvd och komprimera och klippa ut det man ej behöver.
Men jag kanske kört nån äldre version?

Den tiden jag kopiera mycket filmer var just huvudsyftet få det plats på en standard 4 gigs skiva.
Då brydde jag ofta inte ens om menyer den tiden.
Tog dom ibland med men ofta sket jag i dem om man redan tog bort extramaterial och hatade dom där copyrightvarningarna som ej gick skippa med original skivan.

Har tom gjort om barnfilmer som jag äger och har köpt då deras menyer och reklam etc stört mig och mina barn.
Det värsta med dvd och blueray systemet om du frågar mig

Men menyer kan vara bra också och det är dom om man har mycket korta klipp och hemvideor etc. Man behöver ju inte direkt sätta där FBI varningar och andra saker som blir irritationsmoment