Beställt 1080 ti turbo, fått lite kalla fötter.

Permalänk

Beställt 1080 ti turbo, fått lite kalla fötter.

Hej,

Som rubriken lyder så undrar jag lite om kylaren på 1080 ti. Det är ett varmt kort redan som det är, och vette tusan om kylaren gör mig några tjänster. 6990:- är ett fantastiskt pris för ett så bra kort i nuläget, även om jag önskar det inte såg ut som det gör.

Någon som kan ge mig lite insikt i detta?

Tack!

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

@Musketör: Duger den inte för just dina behov av kylning och ljud så finns det alternativ.
Kostar lite grand men det är det värt.

Prova kortet när du får det och återkom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Musketör: Duger den inte för just dina behov av kylning och ljud så finns det alternativ.
Kostar lite grand men det är det värt.

Prova kortet när du får det och återkom.

Jag har aldrig varit något för överklockning. Har provat men inget som jag aktivt gör eller är intresserad av. Kommer kortet låta som ett jetplan så grannarna gör mig hemlös eller är hajpet om dessa kylare överdriven?

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Om du inte ska klocka så oroa dig inte.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Blower kort för 7 papp? Nej tack, fyfan vad jag är trött på sådana, möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig ett founders edition då de är anständigt tysta upp till en viss nivå om priset är det rätta, samt ser bra ut. Men inte detta och priset är inte det rätta! Då skulle jag hellre gå på marknaden och köpa bättre begagnat för 5000-6000 Kr med bättre kylare. Blower kort har en tendens att ge ett vinande ljud vid belastning och det är irriterande. Fördelen med dem är å andra sidan att de tar upp mindre slots på mamma brädan och så blir det bättre CPU thermals eftersom värmen från GPU'n i högre utsträckning blåses ut där bak istället för i chassit. Sådana här kort från Asus är nog främst tänkt för OEM användning och inte så mycket för entusiastmarknaden.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kortet i sig är det inget fel på, det är kylningen som är relativt dålig, dvs blir varmt, låter mycket och klockar ner sig själv. Om du planerar byta till vattenkylning eller bättre luftkylning så är det ett bra köp, kanske inte för det priset dock, de brukar gå för 4000 kr på Tradera.

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett förra året på Netonnet. Åkte hem och installerade, åkte sen snabbt tillbaka med det och köpte ett Auros som var dyrare men avsevärt mycket tystare. Inte ångrat mig en sekund efter det.

Permalänk
Medlem

Det är bara att sitta bak och njuta av jet turbinen.
Vet inte vad du förväntade dig när du köpte det varmaste kortet från förra serien med den sämsta kylaren (för tower chassi).

Permalänk

Tack.

Kom fram till att jag nog kniper ett rtx 2070 istället. Snällare för plånboken och ligger ju där mellan 1080ti och 1080.

Synd att det inte fanns några deals ute idag.

Någon som vet om jag bara kan skicka tillbaka det på ica på plats eller om jag måste fixa en fraktsedel? Det var elgiganten jag beställde ifrån

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Musketör:

Någon som vet om jag bara kan skicka tillbaka det på ica på plats eller om jag måste fixa en fraktsedel? Det var elgiganten jag beställde ifrån

Om du har en Elgiganten-butik nära där du bor kan du returnera kortet direkt i butiken, även om det var beställt online.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

https://cdon.se/hushallsapparater/asus-geforce-rtx-2070-strix...

Trillade över denna. Med 11% går det ner till 6700. Har hört bra om denna kylare.

Vad säger folket?

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Låter dom en bra deal imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

https://cdon.se/hushallsapparater/asus-geforce-rtx-2070-strix...

Trillade över denna. Med 11% går det ner till 6700. Har hört bra om denna kylare.

Vad säger folket?

2070 verkar ju prestera mer åt 1080-hållet än 1080 ti dock (jag tittar bara snabbt på Swecs Destiny 2-test, dock!). Jag hade tagit emot kortet från Elgiganten och testat det, tycker du ljudvolymen är förjäklig osv - skicka tillbaks, Elgiganten har nog marknadens snällaste 30dagars-öppet-köp-garanti vad gäller elektronik så det är inga problem.

Antingen det eller köpa beg. 1080 Ti här på marknaden för 6-6.5k, hade själv aldrig gett 6.7k för 2070s prestanda.

Permalänk

@Kimball: La en beställning på det ändå. Med överklockningen den levereras med presterar den ungefär som msi gaming z. Det är enligt swecs tester strax under ett 1080ti, så förhoppningsvis får jag liknande prestanda. Det verkar som Asus faktiskt lagt lite kärlek på detta kort, och ska jag köpa liknande utformning av ett 1080ti har jag bara råd med begagnat, vilket jag tyvärr har usla erfarenheter av. Tack för hjälpen oavsett!

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Jag beställde också ett 1080 Ti Turbo-kort. Min dator står i ett välventilerat skåp, så ljudnivån blir nog inga större problem för min del, men blir temperaturen för hög lämnar jag antingen tillbaka kortet eller köper en NZXT Kraken G12 och en Corsair Hydro H55. Jag har idag ett 1070 Strix OC, så det ska bli spännande att jämföra temperaturer.

Permalänk
Skrivet av Kimball:

2070 verkar ju prestera mer åt 1080-hållet än 1080 ti dock (jag tittar bara snabbt på Swecs Destiny 2-test, dock!). Jag hade tagit emot kortet från Elgiganten och testat det, tycker du ljudvolymen är förjäklig osv - skicka tillbaks, Elgiganten har nog marknadens snällaste 30dagars-öppet-köp-garanti vad gäller elektronik så det är inga problem.

Antingen det eller köpa beg. 1080 Ti här på marknaden för 6-6.5k, hade själv aldrig gett 6.7k för 2070s prestanda.

Vadå du kan ju få ett 2070 blower kort för 5600 kr

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Musketör:

https://cdon.se/hushallsapparater/asus-geforce-rtx-2070-strix...

Trillade över denna. Med 11% går det ner till 6700. Har hört bra om denna kylare.

Vad säger folket?

Ja den där kylaren är klockren

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p.lindblom:

Jag beställde också ett 1080 Ti Turbo-kort. Min dator står i ett välventilerat skåp, så ljudnivån blir nog inga större problem för min del, men blir temperaturen för hög lämnar jag antingen tillbaka kortet eller köper en NZXT Kraken G12 och en Corsair Hydro H55. Jag har idag ett 1070 Strix OC, så det ska bli spännande att jämföra temperaturer.

https://www.youtube.com/watch?v=UtxCrzWP3SQ

Hade hellre köpt en kylare från Accelero, billigare och smidigare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

https://cdon.se/hemelektronik/gigabyte-rtx-2070-phoenix-gs-8g... detta med 11% blir 6200 kr också rätt bra pris

Fast 1080 ti kortet du har beställt är mycket bättre än 2070 korten

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

@blue eyed devil:
Det är bättre ja. Om det är mycket bättre vet jag inte, jag försöker se helheten till vad jag vill ha. Jag hatar ljud och jag blir nervös av värmeutveckling. Inte intresserad av att modda något heller. Då känns ett 2070 med superkylare som ett bra alternativ för mig. Har även 1440p skärm och kör inget i 4k, kommer inte ske i framtiden. Hoppas det fungerar bra

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]