Permalänk
Inaktiv

Med så många mil kanske du kan räkna hem en elektrisk. Problemet som alltid är inköpspriset men räntan är ju låg så ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Med så många mil kanske du kan räkna hem en elektrisk. Problemet som alltid är inköpspriset men räntan är ju låg så ...

En begagnad Tesla model S vore nått!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

En begagnad Tesla model S vore nått!

Exakt. En fd kollega kör 16 mil om dagen och han säger att det lönar sig jämfört med "vanlig" bil. Plus tyst. Plus bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Det är bara en myt, det blir mer värme över än du någonsin kan önska dig, energieffekten är väl ca 30% på diesel +- någon procent, bensin runt 25%. Med andra ord 70-75% försvinner. Dieselvärmare är för att man skall ha en varm och go bil när man kör iväg på morgonen. Våran A6:a 2015 Diesel drar ca 0,55, min gissning är att en bensinare drar runt decilitern mer i motorvägsfart. Vid 15:-/lit är det 1,50kr per mil vilket skulle ge en merkostnad ca 6000:-/år. Skatten ej inräknad. Så att påstå att han tjänar in med råge är en stark överdrift. Dieselbilar har dyra partikelfilter bland annat, å andra sidan brukar dieselmotorer hålla längre, i alla fall förr. För och nackdelar med båda.

Faktum är att detta inte är det. Dieselvärmaren startar på vissa modella Så fort du startar bilen. Har kört ett flertal olika bilar med trasig värmare som inte går över det "blåa fältet" när man kör. Och moderna dieselbilar pratar man ju om 40-50% verkningsgrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kör inte själv diesel idag men mer av orsaker som effekt och motorljud just nu. Hade jag dock behövt ha in ekvationen som mil per liter så hade jag gått på octavia rs diesel DSG enligt ovan inlägg. Har inte adblue på äldre modeller vad jag vet...
Den cruisar du lätt med under 0,6 på svensk motorväg (riktig förbrukning, vanlig körning)

Gillade faktiskt octavian bättre än BMW 520d xdrive (2015) som jag hade fram till i våras.. hur knäppt det än kan låta... hade octavian från 2011-2014

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

toyota yaris är driftsäkert å bra kamkedja en diesel är ju vettigaste alternativet.

Jag hade nog dock köpt volvo som också är driftsäkra men betydlig skönare å åka om man åker så långt en d2 motor drar inte mycket. Men givetvis kommer bilen kosta mer

Jag håller med om Volvo. En V70 t.ex denna https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/9572916-volvo-v70...

Själv skulle jag välja en automat om du ska pendla så mycket. Tex denna https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/8843148-volvo-v70...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Fast det är som sagt inte riktigt en småbil. Det är mer en storbil som är gjord liten. Teknik, motor, ljuddämpning, bottenplatta med mera är mer mellanstor bil. Jämför med en Aygo så har Mini Cooper 2-3 gånger så stark motor och är lätt 2-2,5 gånger så dyr. Hjulbasen är närmare Volvo V50 och SAAB 9-3 än en en Toyota Aygo. Likaså motorprestanda och pris. BMW är ju också en storbilsfokuserad premiumtillverkare så det märks ju där.

Poängen med en småbil för pendling försvinner om den kostar och är byggd som en stor. Mini Cooper är en bil för de som vill lägga extra pengar för att få sin företagsbil att sticka ut och signalera att man är ett hippt företag, alternativt för den resursstarka köparen som har råd att köpa en Cooper för att den är "söt". Men den som vill ha en prismedvetna köparen som vill ha en pendlarbil så går den fetbort. Har man det så gott stället att man kan kosta på sig att äga en så är ju det kul. Men måste man vara prismedveten och ha en praktisk bil så finns det långt billigare småbilar och långt mer praktiska mellan-/storbilar i motsvarande prisklass.

Det är en dyr liten bil i inköp, grundpriset är ~200k för en ny. Dock inte dyr sett till skatt, försäkring, service- och bränslekostnad.

Den drar den bränsle motsvarande en "normal" småbil i blandad körning och den drar mindre i motorvägsfart. Till skillnad från de flesta andra småbilar är det ju något man faktiskt kan åka långa sträckor i tack vare dess komfort.

Men håller med om att det bara är värt priset om man ser mervärde i körkänslan, drivlinan och möjligen miljöaspekten (den släpper ut rätt mycket mindre än en mellanklass/storklass bil). Är rätt bias här, men detta är första bilen jag haft där det är svårt att få bort flinet varje gång man kör iväg

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har en Kia Ceed kombi diesel, från 2012. Jag pendlar knappa milen per dag med bilen och då ligger jag på ca 0.6 - mycket start/stopp och 30-40km/h vägar (ligger på 2:an eller 3:an växel). Men på motorväg så ligger den på ca 0.5.
Skön motorkaraktär och bekväm att köra och sitta i samt knappt något buller.
För pengen den kostade att köpa så är det mycket bil för pengarna, och 7 års garanti på det. Så relatitvt låg månadskostnad.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Nå, helt gratis är det ju inte om elräkningen hemma går upp med några tusen procent!
Men att åka för ett par kronor milen skulle absolut smälla högre än att tanka för snart 20kr/litern.

En annan aspekt som många kommentarer som din, lätt tappar bort. Elen tankas i regel hemma eller på jobbet (Om man har den förmånen?) Jag själv till exempel, måste räkna bort elbilen direkt, då jag bor i en hyresrätt mitt inne i stan (Där vi borde köra med elbilar) och har ingen möjlighet att få till en laddstation vid P-platsen.

Så infrastrukturen för elbilar är lite bak o fram, eller uppochned. Där de flesta borde köra el, går det inte att få till.
Medans utanför stan, där de många bor i villa, eller även hyreshus, finns det ändå plats att ordna laddstationer.

Moderna dieslar är upp och nosar på 50% effektivitet. Resten av energin, det mesta åker rakt ut ur avgasröret, (Som någon tidigare skrev.) De flesta moderna dieslar klarar inte att komma upp i arbetstemperatur utan extra värmare på vintern. Så de flesta dieslar jag kört på senare år går en värmare igång så snart man startar bilen, annars skulle bilen inte klara emissionskraven.

Jag har de senaste fem åren kört mycket hyrbilar, provat de flesta märken och många modeller. ALLA dieslar har gått under 0,4l/m.
Eran gamla A6a är mao ett dåligt exempel på energi effektivitet.
Jag har kört både Volvo V40 D2 och V60 D4 på 0,3l/m snitt över en vecka, med en långkörning Gbg-Oskarshamn, hela arbetsveckan med korta sträckor stadskörning och hem igen till helgen. Så på landsväg har de mao gått under 0,3l/mil. Din gamla Audi A6 drar alltså nästan det dubbla mot en 180hkr V60?

Jag är inte för just Volvo, men den resan gjorde jag så många gånger att man börjar intressera sig för allt som kan bryta tristessen. (Som att räkna droppar soppa, alla gula bilar man möter, osv.)
I Umeå, hyrde jag Audi A4, någon raket version av modellen, med diesel, AWD var den också, kom ändå inte upp över 0,4.
På Bryssels flygplats har jag fått smaka på de flesta franska och många Fiat modeller. De flesta diesel (Fast på senare tid, efter Dieselgate har små motorer med turbo börjat dyka upp. Ofta samma karaktär som diesel, trevliga.) och där nere är tempot på landsväg lite högre, inte heller där har jag lyckats prestera i närheten av dina siffror.

Nu brukar jag hyra mellanklass (A6 är lite större) Stor bil är förvisso trevlig att köra, men den tar mera plats när den står stilla. Därför som många SUV förare behöver mer än en P-plats numera. Man tänker "vilket jä"#¤a svin. Men om vederbörande lyckats parkera bilen normalt innanför sträcken, skulle hen få krypa in och ut via bagage luckan. P-rutor är inte stora nog. (Kanske i USA där trenden kommer ifrån?)

Japp, såg detta Mina siffror på runt 30% + i verkningsgrad var uppenbarligen föråldrade. Däremot verkar dieselvärmare mer vara behov av vid riktigt kallt väder efter vad jag kunde läsa mig till. Här på västkusten har vi väldigt få dagar per år med ens minusgrader. Så dieselvärmare eller inte beror nog lite på var TS bor.
Angående förbrukningen så steg den med 1dl/per mil efter att VW "fixade till den" efter skandalen. Dessutom fick vi markant sämre bottendrag :(. Har funderat på chiptrimning, men det kostar några tusen, men det skall tydligen göra susen.

Permalänk
Medlem

volvo d2 eller drive med 1.6d motorn. Alla skriker hög service men tror seriöst att man tar dem till volvo verkstad. 24000 mil mellan varje kamremsbyte och 12000 mil mellan DPF byte och 6000 mil mellan påfyllning av vätska. Min verkstad tar 6k för nytt filter och ny vätska till det.
Köper du d3 så håller sig filtrena 24-26k mil då dessa rengör sig själva. Men dyrare att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Faktum är att detta inte är det. Dieselvärmaren startar på vissa modella Så fort du startar bilen. Har kört ett flertal olika bilar med trasig värmare som inte går över det "blåa fältet" när man kör. Och moderna dieselbilar pratar man ju om 40-50% verkningsgrad.

Du har helt rätt, mina 30% var föråldrade siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har kört både Volvo V40 D2 och V60 D4 på 0,3l/m snitt över en vecka, med en långkörning Gbg-Oskarshamn, hela arbetsveckan med korta sträckor stadskörning och hem igen till helgen. Så på landsväg har de mao gått under 0,3l/mil. Din gamla Audi A6 drar alltså nästan det dubbla mot en 180hkr V60?

Körde just en väldigt ny V60 D4 och den hamnade på ungefär 0.7 över c:a 2 timmar på landsväg (~60km/t snittfart).
Får nästan bara nya volvos av de flesta modellerna som hyrbilar här och man får snabbt koll på hur dom är.
Kan själv inte fatta hur en del lyckas köra dessa så snålt, med automat och farthållare vad mer kan man göra lol

Permalänk
Medlem

Mercedes E klass!
Om jag skulle pendla 16 mil om dagen i en Clio eller Yaris så är man nog slut i huvudet innan man ens hinner till jobbet.
Det går att plocka ut massa mil ur E, du kommer bli nöjd!

Min 2016 E220d 4matic drar ca 0,65 blandad.

Passa dej för Volvo V70 och V60.
Har haft en V70 D4 AWD, det var den bilen med absolut högst servicekostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

Mercedes E klass!
Om jag skulle pendla 16 mil om dagen i en Clio eller Yaris så är man nog slut i huvudet innan man ens hinner till jobbet.
Det går att plocka ut massa mil ur den, du kommer bli nöjd!

Har haft en V70, den var den bilen med absolut högst servicekostnader.

Håller med där, ingenting bräcker en merca i dess rätta element (på långtur).
Största problemet med merca är alla förutfattade meningar som många har om dom.
Så det bästa man kan göra är att hålla tyst om hur bra dom är för att slippa allt tjafs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Körde just en väldigt ny V60 D4 och den hamnade på ungefär 0.7 över c:a 2 timmar på landsväg (~60km/t snittfart).
Får nästan bara nya volvos av de flesta modellerna som hyrbilar här och man får snabbt koll på hur dom är.
Kan själv inte fatta hur en del lyckas köra dessa så snålt, med automat och farthållare vad mer kan man göra lol

Väldigt ny? Motorn behöver kanske lite mil för att slita in sig? (Inkörning?)
4WD och lite ryckig traffik, kanske tung gasfot?
Jag körde sträckan ca 20 gånger med samma hyrbil, förbrukningen höll sig ganska konsekvent. Gick upp någon deciliter i dåligt väder och intensiv trafik. Men fick jag bara köra någorlunda fritt, så satt 3L/100km.
V60 D4 6-vxl manuell, 2WD. (Du kommer aldrig ner i 0,3 med AWD.)

Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag körde yrkesmässigt i över tio år och har gjort det till en sport att aldrig visa bromsljusen för bakomvarande på vägen, dvs att planera min körning så jag helst inte ens skall behöva motorbromsa hårt. Har man inte "regen" som elbilar har, så är det bortkastad energi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag körde sträckan ca 20 gånger med samma hyrbil, förbrukningen höll sig ganska konsekvent. Gick upp någon deciliter i dåligt väder och intensiv trafik. Men fick jag bara köra någorlunda fritt, så satt 3L/100km.

Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag körde yrkesmässigt i över tio år och har gjort det till en sport att aldrig visa bromsljusen för bakomvarande på vägen, dvs att planera min körning så jag helst inte ens skall behöva motorbromsa hårt. Har man inte "regen" som elbilar har, så är det bortkastad energi.

Strax över 1000 mil vill jag minnas, bilarna vi har tillgång till körs mycket.
Vare sig blyfot eller extrem eco, kör inte heller ryckigt då det är obekvämt.
Brukar peta i farthållaren lagom över hastighetsbegränsningen för att inte bli överkörd av långtradare.
AWD, ingen aning faktiskt, tvivlar på det dock.

Permalänk
Medlem

Upplever också att Volvomotorerna är törstiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

Mercedes E klass!
Det går att plocka ut massa mil ur E, du kommer bli nöjd!

Min 2016 E220d 4matic drar ca 0,65 blandad.

Har haft en V70 D4 AWD, det var den bilen med absolut högst servicekostnader.

Skrivet av Svensktiger:

Så det bästa man kan göra är att hålla tyst om hur bra dom är för att slippa allt tjafs

Hämtade en E300 i Tyskland för en massa år sedan. Det var den bästa bilen jag haft, utan konkurrens. Försäkringsbolagen röv k"#¤de mig så jag var tvungen att sälja den.
1. Första året 4'500kr
2. Andra året 7'900kr
3. Tredje året 12'500kr
4. Över 20'000kr/år, vid den tidpunkten var värdet på bilen runt 60'000, att betala 1/3 i försäkring kändes lite hårt. Så jag kände mig tvingad att sälja den. Enda bilen jag någonsin saknat efteråt.
3L rak sexa, drog under 1L/mil. Med dagens bensinpris blir det tufft för TS. 16 liter á 16kr om dagen 250kr/dag. Men skön att åka i var den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Strax över 1000 mil vill jag minnas, bilarna vi har tillgång till körs mycket.
Vare sig blyfot eller extrem eco, kör inte heller ryckigt då det är obekvämt.
Brukar peta i farthållaren lagom över hastighetsbegränsningen för att inte bli överkörd av långtradare.
AWD, ingen aning faktiskt, tvivlar på det dock.

Skrivet av Joih1:

Upplever också att Volvomotorerna är törstiga.

Låter ju otroligt om inget annat skiljer? Hur skulle det vara så stor skillnad?
Det är en tung bil, jag gör mig inga illusioner om bra bränsle ekonomi i stadskörning, men på landsväg borde de dra ungefär lika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svårt ämne ändå, då man gärna vill träffa många "sweetspots" både gällande årtal, inköpspris och förbrukning m.m.

Jag tror på en välskött bil, som gått som leasing, gärna nån som såklart tagit hand om bilen bra.

Går att få tag i en knappt 3 år gammal bil, som gått runt 2000mil och som har tappat 50% av värdet. Då har bilen många mil kvar, bilen är skött oftast som den ska och har många mil kvar att ge samt en besiktning på 2 år framöver eller vad det nu är och låg skatt och sist men inte minst så har någon annan tagit på sig den största procentuella värdeminskningen.

Köp däremot ingen småbil, inte värt det helt enkelt då det är du som får slösa bort din tid i en bil med huvudvärk och ryggont. Många bilar drar ändå så pass lite idag och det är en lite bättre försäkring att krocka i en mellanstor bil än en småbil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hade en E200 1990, när jag sålde den hade den passerat 50 000mil och gick fortfarande mjukt o fint
Jag tog några bilder på den när jag skulle sälja den, på bilderna har den alltså gått mer än 50 000mil.Mercedes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Låter ju otroligt om inget annat skiljer? Hur skulle det vara så stor skillnad?
Det är en tung bil, jag gör mig inga illusioner om bra bränsle ekonomi i stadskörning, men på landsväg borde de dra ungefär lika.

Skulle tippa på utväxlingen.
Vill minnas att V70 varvade ca 2000 i 110.
E220 varvar 1500 vid samma hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Du får tillbaka 64k på skatten varje år om du pendlar fem dagar i veckan. Utgå därifrån och känn efter vad du är villig att lägga för att få komfort osv två timmar om dagen.

Utöver det andra sagt kan det vara värt att nämn att reglerna för att få tillbaka på skatten är ganska strikta. Har för mig att man skulle vara tvungen att tjäna minst två timmar per dag med bil jämfört med kollektivtrafik.

Jag får därmed inte tillbaka på skatten eftersom jag "bara" tjänar drygt 1,5 timmar med bil, om kollektivtrafiken flyter på bra. Vilket den sällan gör eftersom jag bl.a. måste tajma in två till tre byten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Volvo påstår att deras nya V60 D4 drar ~4 l/100km på landsväg. Hur sakta kör du om du får ner den till 3 l/100km?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Utöver det andra sagt kan det vara värt att nämn att reglerna för att få tillbaka på skatten är ganska strikta. Har för mig att man skulle vara tvungen att tjäna minst två timmar per dag med bil jämfört med kollektivtrafik.

Jag får därmed inte tillbaka på skatten eftersom jag "bara" tjänar drygt 1,5 timmar med bil, om kollektivtrafiken flyter på bra. Vilket den sällan gör eftersom jag bl.a. måste tajma in två till tre byten.

Stämmer, men jag skulle inte kalla det så strikt.
Sist jag blev kollad visade jag dem att jag sparade över 14 timmar bara på hemresan eftersom jag kommer hem dagen efter om jag skulle åka kollektivt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Det här är för mig väldigt imponerande. Nu ligger siffran runt 40-45% på dagens modeller men fortfarande imponerande. F1 nådde 51% verkningsgrad 2017 har jag för mig, och dom har väldigt mycket prylar på sina bilar för att kunna ta till vara på värme m.m.. Sen är visserligen f1 "bensin" så är ju inte riktigt samma sak.

Vore intressant om det fanns en serie för diesel som låg lika långt fram som f1 för bensin.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Det här är för mig väldigt imponerande. Nu ligger siffran runt 40-45% på dagens modeller men fortfarande imponerande. F1 nådde 51% verkningsgrad 2017 har jag för mig, och dom har väldigt mycket prylar på sina bilar för att kunna ta till vara på värme m.m.. Sen är visserligen f1 "bensin" så är ju inte riktigt samma sak.

Vore intressant om det fanns en serie för diesel som låg lika långt fram som f1 för bensin.

Kolla på Le Mans, där vinner dieslarna pga. lägre förbrukning dvs. få pitstops.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av MammDiin:

Volvo påstår att deras nya V60 D4 drar ~4 l/100km på landsväg. Hur sakta kör du om du får ner den till 3 l/100km?

Troligen bara kollat på vad färddatorn säger, att man kör en bil 0.1liter billigare/mil än vad tillverkaren anger är inte troligt.
Just förbrukning är nått som ljugs väldigt mkt om, både från tillverkare och privatpersoner 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Ja precis. nu är det ju så att det "går" att få motorerna en hel del snålare än vad dom redan är, problemet med det är dock att många skadliga ämnen ökar då förbränningen blir för mager osv. Alla lastbilstillverkare sa att det var en av deras största utmaningar när Euro 6 lanserades. Att motererna kunde gå mycket snålare än vad dom gjorde men med bekostnad på skenande NoX värden. Därav är det svårt att jämföra motorsport med alldagligt bruk då avgaskrav osv inte alls är lika hårt reglerat i motorsport.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Alltså tänker man efter lite så ser man snabbt att det där inte stämmer.
Anta att du har en väldigt "hal" bil och den klarar sig på 5kW effekt för att hålla 90km/t.
Med 50% verkningsgrad producerar du då 10kW värme.
10kW räcker och blir över för att värma både motor och kupé.

Att motorn skulle vara så effektiv att man inte kan få vettig värme är bara en ursäkt för bilar med taskig värme.
Vanligtvis franska bilar