Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

18,50kr/mil Drar jag av när jag reser med bil till jobbet. 16mil x 18,50 x 250 dagar = 74000kr - 10000kr avdrag = 64000kr.

Åker du till jobbet på din semester och ledighet?
220 dagar är mer riktigt att räkna på ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Nej man får ut hela beloppet.

Okej det får jag kolla upp till nästa års deklaration för det har inte jag fått i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns småbilar som är "ekonomiska" även på motorväg (d.v.s. om man bara tittar på bränsleförbrukning). Har en 2018 Mini Cooper med 6-växlad låda, 3-cylindlig bensinmotor med dubbelturbo (210 Nm trots 1,5L).

Självklart är den inte lika tyst som Audi, BMW eller Mercedes normalstora modeller, men det är väldigt tyst jämfört med de flesta andra småbilar. "Problemet" är att Mini inte riktigt kostar som en typisk småbil, har inte riktigt koll på vad man får för 100k som är TS gräns. Andrahandsvärdet är rätt högt.

Har även en 2006 års Subaru Legacy (bensin) som gått 22,000 mil, är enda ägaren. Har varit en väldigt driftsäker bil, men den är rätt törstig i motorvägsfart. Skulle säga att 0,80-0,85 är vad man får räkna med om man tuffar på i ~120 km/h. Minskar dock snabbt om man sänker farten bara 10-20 km/h.

Av dessa två är Coopern tystare i motorvägsfart, mycket då Subaru:n borde nog haft en växel till då det är rätt höga varvtal i motorvägsfart.

Fast det är som sagt inte riktigt en småbil. Det är mer en storbil som är gjord liten. Teknik, motor, ljuddämpning, bottenplatta med mera är mer mellanstor bil. Jämför med en Aygo så har Mini Cooper 2-3 gånger så stark motor och är lätt 2-2,5 gånger så dyr. Hjulbasen är närmare Volvo V50 och SAAB 9-3 än en en Toyota Aygo. Likaså motorprestanda och pris. BMW är ju också en storbilsfokuserad premiumtillverkare så det märks ju där.

Poängen med en småbil för pendling försvinner om den kostar och är byggd som en stor. Mini Cooper är en bil för de som vill lägga extra pengar för att få sin företagsbil att sticka ut och signalera att man är ett hippt företag, alternativt för den resursstarka köparen som har råd att köpa en Cooper för att den är "söt". Men den som vill ha en prismedvetna köparen som vill ha en pendlarbil så går den fetbort. Har man det så gott stället att man kan kosta på sig att äga en så är ju det kul. Men måste man vara prismedveten och ha en praktisk bil så finns det långt billigare småbilar och långt mer praktiska mellan-/storbilar i motsvarande prisklass.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Jompa79:

Åker du till jobbet på din semester och ledighet?
220 dagar är mer riktigt att räkna på ett år.

Har ingen semester och jobbar ofta sex dagar i veckan. Så jag brukar hamna runt 250 dagar. Sen får ju folk räkna hur man vill.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej det får jag kolla upp till nästa års deklaration för det har inte jag fått i alla fall.

Jag gjorde avdrag 37036kr sen dras 11000kr av för det är vad ett busskort kostar.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Nej man får ut hela beloppet.

Nej, du får 30% av det uträknade beloppet. Eftersom detta belopp dras av från din inkomst så kommer du skatta 30% mindre av detta belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Har ingen semester och jobbar ofta sex dagar i veckan. Så jag brukar hamna runt 250 dagar. Sen får ju folk räkna hur man vill.

Jag gjorde avdrag 37036kr sen dras 11000kr av för det är vad ett busskort kostar.

http://i67.tinypic.com/35jil4p.png

Tror inte skatteverket tycker folk får räkna hur de vill när det gäller sånt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Jompa79:

Nej, du får 30% av det uträknade beloppet. Eftersom detta belopp dras av från din inkomst så kommer du skatta 30% mindre av detta belopp.

Mitt har då alltid dragits av på beloppet jag ska skatta. I år gav det mig kvarskatt på 2000kr istället för 37000kr tex.

Med räkna hur de vill menade jag antalet dagar man kör till och från jobbet.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns småbilar som är "ekonomiska" även på motorväg (d.v.s. om man bara tittar på bränsleförbrukning). Har en 2018 Mini Cooper med 6-växlad låda, 3-cylindlig bensinmotor med dubbelturbo (210 Nm trots 1,5L).

Självklart är den inte lika tyst som Audi, BMW eller Mercedes normalstora modeller, men det är väldigt tyst jämfört med de flesta andra småbilar. "Problemet" är att Mini inte riktigt kostar som en typisk småbil, har inte riktigt koll på vad man får för 100k som är TS gräns. Andrahandsvärdet är rätt högt.

Har även en 2006 års Subaru Legacy (bensin) som gått 22,000 mil, är enda ägaren. Har varit en väldigt driftsäker bil, men den är rätt törstig i motorvägsfart. Skulle säga att 0,80-0,85 är vad man får räkna med om man tuffar på i ~120 km/h. Minskar dock snabbt om man sänker farten bara 10-20 km/h.

Av dessa två är Coopern tystare i motorvägsfart, mycket då Subaru:n borde nog haft en växel till då det är rätt höga varvtal i motorvägsfart.

De flesta bilar ja kört många mil med går förbrukningen ner över 1dl/mil om man sänker farten från 130-140 till under 120. Vindmotståndet börjar vid de hastigheterna att verkligen bidra till motstånd.

Permalänk
Medlem

@Svaniis:
Det är ett avdrag, då dras det från din totala inkomst för året, sen räknas den totala skatten på det. Vilket i realiteten ger tillbaka ca 30%, mer om man är höginkomsttagare.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Jompa79:

@Svaniis:
Det är ett avdrag, då dras det från din totala inkomst för året, sen räknas den totala skatten på det. Vilket i realiteten ger tillbaka ca 30%, mer om man är höginkomsttagare.

Mina åtta avdrag för pendling har iallafall dragits av på slutskatten, alltså gett mig det fulla beloppet som avdrag på skatten.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Ford focus ecoboost

Där får man forska ordentligt, verkar vara strul.

https://www.youtube.com/watch?v=7iGDEqRBr14

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Mina åtta avdrag för pendling har iallafall dragits av på slutskatten, alltså gett mig det fulla beloppet som avdrag på skatten.

Kolla igen, det dras inte på beloppet du ska skatta utan på underlaget för det du ska skatta. Alla avdrag fungerar så, rot tex. Annars skulle du inte betala någon skatt alls med lite bilavdrag och rot.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Jompa79:

Kolla igen, det dras inte på beloppet du ska skatta utan på underlaget för det du ska skatta. Alla avdrag fungerar så, rot tex. Annars skulle du inte betala någon skatt alls med lite bilavdrag och rot.

Om det kan bero på hur hög skattesats man har har jag ingen aning om, revisorn sköter den biten.

Kan det vara så enkelt att den statliga inkomstskatten ger tillbaka det fullt ut då man redan skattar så högt? Skattar 54%.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Om det kan bero på hur hög skattesats man har har jag ingen aning om, revisorn sköter den biten.

Kan det vara så enkelt att den statliga inkomstskatten ger tillbaka det fullt ut då man redan skattar så högt? Skattar 54%.

Har du en revisor för din privatekonomi? Eller har du företag? Då gäller helt andra regler.
Men om du har en total skattesats på 54%, vilket skulle kräva en årsinkomst på flera miljoner så kommer du få tillbaka 54% av beloppet du gjort avdrag för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svaniis:

Har ingen semester och jobbar ofta sex dagar i veckan. Så jag brukar hamna runt 250 dagar. Sen får ju folk räkna hur man vill.

Jag gjorde avdrag 37036kr sen dras 11000kr av för det är vad ett busskort kostar.

http://i67.tinypic.com/35jil4p.png

Din bild visar inget som har med reseavdrag att göra utan bara jobbskatteavdrag och avdrag för underskott av kapital (ränteavdrag). 11000 är inte nödvändigtvis vad ett busskort kostar heller men det är en rimlig summa att lägga på att resa till och från arbetet och således får man bara dra av för kostnader som överstiger det.

Hur som helst så har du fel, man får inte dra av hela reseavdraget på skatten utan på inkomsten som skatten sen beräknas på. Ett enkelt exempel är om du tjänar 300 000 per år och har 30% i skatt så får du skatta 90 000. Gör du då ett reseavdrag på 100 000 (efter grundavdraget) så beräknas din skatt istället som om du hade tjänat 200 000 och du får alltså då betala 60 000 i skatt det året (undantaget andra avdrag förstås).

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Jompa79:

Har du en revisor för din privatekonomi? Eller har du företag? Då gäller helt andra regler.
Men om du har en total skattesats på 54%, vilket skulle kräva en årsinkomst på flera miljoner så kommer du få tillbaka 54% av beloppet du gjort avdrag för.

Klart jag har det för privatekonomin, det är billigt jämfört med vad man får tillbaka med rätt avdrag.

Räcker med att ligga över miljonen för att ha 54% i skatt.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Klart jag har det för privatekonomin, det är billigt jämfört med vad man får tillbaka med rätt avdrag.

Räcker med att ligga över miljonen för att ha 54% i skatt.

Nej, det räcker inte med miljonen för att ha 54% skatt. Beror mycket på vilken kommun man bor i men i de flesta kommuner ligger du runt 50% total skatt om du tjänar 2 mille / år.
Tur du har en revisor för du verkar ha noll koll på de regelverk som råder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svaniis:

Klart jag har det för privatekonomin, det är billigt jämfört med vad man får tillbaka med rätt avdrag.

Räcker med att ligga över miljonen för att ha 54% i skatt.

Nej, det stämmer inte. Du måste tjäna bra mycket mer än en miljon för att hamna på 54%. Och tittar jag på din bild, och det faktiskt är en bild från din skatteuträkning, så säger den mig att du har en genomsnittlig månadsinkomst på antingen runt 29 000 eller runt 54 000. Annars hade du fått högre eller lägre jobbskatteavdrag. Högre om du ligger mellan de nämnda inkomsterna eller lägre om du tjänar mer än 54 eller mindre än 29.

Permalänk
Medlem

@Jompa79: Ja, satt och slog i mitt lönesystem nu och för att närma mig 54% skatt måste man upp i drygt 2,4 miljoner kronor. Inte värt att tjäna så mycket som löntagare.

Edit: Tänkte bara visa vilka kostnader som faktiskt gäller vid dessa belopp:

Bruttolön: 200 000kr
Skatt: 106 000
Nettolön: 94 000kr
Sociala avgifter: 62 840kr

Total kostnad för företaget: 262 840kr

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av MsSmith:

@Jompa79: Ja, satt och slog i mitt lönesystem nu och för att närma mig 54% skatt måste man upp i drygt 2,4 miljoner kronor. Inte värt att tjäna så mycket som löntagare.

Edit: Tänkte bara visa vilka kostnader som faktiskt gäller vid dessa belopp:

Bruttolön: 200 000kr
Skatt: 106 000
Nettolön: 94 000kr
Sociala avgifter: 62 840kr

Total kostnad för företaget: 262 840kr

Senaste lönen 70500kr netto varav 7000kr traktamenten. Bruttolön 138000kr + 7000kr traktamenten. Västerås kommun så ser skatterna ut så iallafall då man ändå ligger plus minus några tusenlappar på skattekonto varje år.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

@Svaniis: Ja det är lyxproblem man har i de regionerna. Låter som att du får ut semesterersättningen i handen kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svaniis:

Senaste lönen 70500kr netto varav 7000kr traktamenten. Bruttolön 138000kr + 7000kr traktamenten. Västerås kommun så ser skatterna ut så iallafall då man ändå ligger plus minus några tusenlappar på skattekonto varje år.

Det är en saftig inkomst vilket ska ge hög skatt enligt vårt system, men ändå går det inte riktigt ihop. Ditt företag måste dra för mycket skatt eller så är det något annat som spelar in. I Västerås följer man skattetabell 31 och då ska du, med en månadsinkomst på 138', betala 47-48% i skatt. 48% hade då gett dig en lön ut på 71760, eventuella traktamenten ligger förstås utanför. Du hade heller inte fått något jobbskatteavdrag för det är borta helt vid en månadsinkomst på 127'.

Permalänk
Medlem

Vi spårar ur lite nu. Men för att klargöra lite fakta om avdrag för bil.
Vi har två gränser att hålla reda på, som påverkar avdraget. (Bil=18,50kr/mil)
Brytpunkten för statlig skatt vid 455'300kr/år (+20%)
Värnskatten som träder in vid 662'300kr/år (+5%)

Eftersom avdraget görs på bruttolönen (Inkomst INNAN skatt) skiljer det hur stort avdraget blir, beroende på inkomst. Men man behöver inte tjäna ens en miljon för att få tillbaka mera per mil i praktiken.

Jag tar Gbg som exempel. (Där jag bor) 33% skatt.
Tjänar man 400'000 och har avdrag på 50'000, betalar man skatt på 350'000, fast man tjänade 400'000. (Under 455'300kr/år)
Man har betalat 33% på 400'000 = 132'000 kr
Med avdrag 33% på 350'000 = 115'500kr
Man får tillbaka 16'500kr på skatten. (Inte 50'000 som någon trodde!)

Tjänar man 600'000 och har avdrag på 50'000 betalar man skatt på 550'000 fast man tjänade 600'000. (Över 455'300, men under 662'300)
Man betalar skatt som vanligt upp till 455'300 (=150'249kr) Den biten är klar och ointressant för exemplet.
Det som är intressant är vad som händer med beloppet som överskrider 455'300. =144'700kr.

Man har betalat 33% på 455'300 + 53% på 144'700 = (150'249 + 76'691) 226'940kr.
Avdraget görs på den överskjutande delen. alltså den man betalade 53% skatt på. Således så mycket man får tillbaka.
53% på 50'000 = 26'500 tillbaka på skatten. (Fast man kört lika många mil.)

Ni kan själva räkna ut hur modellen skulle se ut om man tjänar över 662'300kr/år.

Man får mao tillbaka på skatten:
33% av 18,50kr/mil om man tjänar max 455'300kr/år. (=6,105 kr/mil.)
33+20% av 18,50kr/mil om man tjänar max 662'300kr/år. (=9,805 kr/mil.)
33+25% av 18,50kr/mil om man tjänar över 662'300kr/år. (=10,73 kr/mil.)
NEJ man får INTE tillbaka 18,50kr/mil i plånboken!

Ovan exempel är grovhuggen, då skattetabell 33 inte landar på exakt 33% annat än just vid brytpunkten, det är en kurva om man ritar upp den som ett diagram. Men ni fattar förhoppningsvis modellen. Man kommer inte upp i max skatt på 58% förrän man passerat 2'199'000kr/mån enligt skattetabell 33.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

What? En diesel har mindre saker som ska bytas vid en service...

Mycket svammel om vag men undrar om de ägt någon själv..
Jag hade gått på en Skoda fabia/octavia med dieselmotor. Rätt pris, rätt kvalitet. Undvik DSG-lådan så mycket du kan om ekonomin spelar roll. 6-växlade är helt ok kvalitet men det är lite dyra oljebyten på den (rs modellerna) ca 6000 per 6000 mil..

Personligt tycke nu..
En octavia rs diesel med DSG-låda
Är bland de bästa bilarna jag ägt faktiskt, går snålt och är faktiskt jäkligt kul att köra. Bra utrymmen, vettig komfort, bra känsla

Och ja, en diesel går snålare än en bensinare. Inget snack om saken. Det ingår i konstruktionen så att säga. Minst 10% men ofta mer
Långkör du så är det inga problem med partikelfilter heller. Det är bara folk som kör i stan som råkar ut för det.. (korta sträckor)

Här exempelvis
https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_2_0_TDI_RS_170...

hur kan en disel ha mindre saker att byta, enda mindre jag kan tänka mig är tändstiften, vad jag vet så måste partikelfiltret bytas hyfsat ofta för att inte tala om tillsatsen adblue eller vad den heter. vet inte om det stämmer men i vissa dislar är det enbart verkstaden som kan fylla i det vilket verkar konstigt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur kan en disel ha mindre saker att byta, enda mindre jag kan tänka mig är tändstiften, vad jag vet så måste partikelfiltret bytas hyfsat ofta för att inte tala om tillsatsen adblue eller vad den heter. vet inte om det stämmer men i vissa dislar är det enbart verkstaden som kan fylla i det vilket verkar konstigt?

I grunden är en diesel motor enklare i sin konstruktion, helt enkelt mindre som kan gå sönder. Sedan kan man givetvis krångla till det med hur mycket som helst.
Men när du nämner tändstift...
Var kommer elen ifrån?
*Tändkabel
*Tändspole
*Fördelare

Då diesel kompessions antänds, slipper man allt det och mera där till. I grunden är en bränslepump allt som behövs utanför cylindrarna på en diesel.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Aka_The_Barf:

Tändstiften är inte ”bara” på en modern motor. Säkert 1000 spänn eller mer
Partikelfilter byter man inte och ingår inte i en service. De rengör sig själva om bilen används rätt.

Adblue har sällan ett par år gammal bil som TS letar efter

Samtidigt inget att vara rädd för om bilen har det. Fyllde aldrig min bmw520d mellan servicarna (3000 mil)

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Turbonisse:

I grunden är en diesel motor enklare i sin konstruktion, helt enkelt mindre som kan gå sönder. Sedan kan man givetvis krångla till det med hur mycket som helst.
Men när du nämner tändstift...
Var kommer elen ifrån?
*Tändkabel
*Tändspole
*Fördelare

Då diesel kompessions antänds, slipper man allt det och mera där till. I grunden är en bränslepump allt som behövs utanför cylindrarna på en diesel.

Helt riktigt men fördelare var länge sedan...
Tändspolarna är i själva anslutningen till stiftet idag. Men de ska också bytas med jämna mellanrum på en bensinare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta en titt på Kia, någon av deras hybrider, låga ägandekostnader och 7 års garanti.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Helt riktigt men fördelare var länge sedan...
Tändspolarna är i själva anslutningen till stiftet idag. Men de ska också bytas med jämna mellanrum på en bensinare

Någonting istället för fördelaren, måste fortfarande tala om för elektroniken, när en gnista behövs i respektive cylinder. Man har gått från rent mekaniskt till elektroniskt. Jag ville förmedla budskapet att en bensin motor är mycket mera komplex än en diesel dito.
En modern diesel är också ganska komplicerad idag.

Kolla in Volvos senaste modeller, med bara tvåliters motorer (De håller på att gå över till 1,5L/3-cyl)
Med Turbo + Kompressor + elmotor... Kul o vara bilmekaniker om tio år! Inte som en gammal Amazon, där man kunde ställa sig bredvid sin B18 och meka!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

I grunden är en diesel motor enklare i sin konstruktion, helt enkelt mindre som kan gå sönder. Sedan kan man givetvis krångla till det med hur mycket som helst.
Men när du nämner tändstift...
Var kommer elen ifrån?
*Tändkabel
*Tändspole
*Fördelare

Då diesel kompessions antänds, slipper man allt det och mera där till. I grunden är en bränslepump allt som behövs utanför cylindrarna på en diesel.

Skrivet av Trigger:

@Aka_The_Barf:

Tändstiften är inte ”bara” på en modern motor. Säkert 1000 spänn eller mer
Partikelfilter byter man inte och ingår inte i en service. De rengör sig själva om bilen används rätt.

Adblue har sällan ett par år gammal bil som TS letar efter

Samtidigt inget att vara rädd för om bilen har det. Fyllde aldrig min bmw520d mellan servicarna (3000 mil)

kollade vad mina tändstift kostade, 64kr styck vilket inte var så farligt, sen kan man köpa dom absolut dyraste men det krävs sällan på en vanlig person bil. på min andra bil kostade dom 104kr men den har bara 3 stift.

sen tänker jag nog lite annorlunda än de flesta då jag aldrig varit på en verkstad, jag lagar alla mina bilar själv och att byta tändstift och kablar är rätt enkelt men börjar adblue systemet eller högtrycks spridarna i en disel krongla skulle jag nog inte vilja rota i det så mkt.

alla moderna dislar har idag turbo då dislar utan turbo får man pressa hårt i nedförsbacke om man vill ha lite hastighet och det är ytteligare en sak som kan rasa och brukar vara bökigt att byta. bytt turbo en gång och det var jobbigt med pinbultar som var så rostiga att dom gick av och fixa med nya gängor och skit, nä usch.

https://www.youtube.com/watch?v=pZLX8YGyGc8

i usa verkar inte dislar så poppis.

elen kommer ifrån batteriet och generatorn och de finns i dislar det också

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.