Kan Windows fast boot orsaka störning?

Permalänk
Medlem

Kan Windows fast boot orsaka störning?

Har haft problem med någon sorts "mini störning" med mitt MSI GTX 1070 kort, dock enbart sporadiskt.

Sporadiskt (kanske var tionde boot lite drygt) så får man en liten smal lodrät linje på antingen höger eller vänster sida mot skärmkanten. Enkelt att åtgärda genom att tex ändra bildförhållande fram och tillbaka (behöver inte starta om datorn).

Försökt googla lite och har sett några andra som haft hyfsat lika syndrom men det intressanta är att flera säger sig avhjälpt problemet genom att disabla Windows fast boot.

Nu har jag själv provat att disabla Windows fast boot (både i bios och i Windows 10) och problemet har inte dykt upp igen men för tidigt att ropa hej.

Min fråga till er grafikkortsexperter: Är detta något känt, att Windows fast boot kan orsaka sporadiska artifact/störningar för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Korrekt. Med window fast boot så laddar den ej om drivrutiner utan dom cachas lite hastigt på hårddisken vid avstängning.
detta kan orsaka problem, liknande sådant folk har haft problem med förr med sömnläge och annat. Då dom ej laddas på nytt utan snarare 'återupptas'.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Korrekt. Med window fast boot så laddar den ej om drivrutiner utan dom cachas lite hastigt på hårddisken vid avstängning.
detta kan orsaka problem, liknande sådant folk har haft problem med förr med sömnläge och annat. Då dom ej laddas på nytt utan snarare 'återupptas'.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket intressant jag har helt lyckas missa att Windows fast boot kan orsaka den här typen av sporadiska problem. Vore kul om det helt avhjälper mitt problem.

Permalänk
Medlem

Prova ctrl+shift+win+b för att starta om video drivaren under Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Prova ctrl+shift+win+b för att starta om video drivaren under Windows 10

Tack, borde vara ett bra tips för att smidigt återställa om jag sporadiskt får den här glitchen igen. Förhoppningsvis slipper jag dock det helt nu efter att ha stängt av Windows fast boot i uefi samt i Windows, håller tummarna.

Ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är med sporadiska artifacts/glitchar likt min för moderna högpresterande grafikkort?