Enkel fråga ang diagram i Google Sheets

Permalänk
Medlem

Enkel fråga ang diagram i Google Sheets

Jag har aldrig använt Excel eller Google Sheets. Har en fråga angående hur/om man kan skapa ett diagram i Google Sheets på sättet jag vill:

Jag har importerat två "kolumner" i Sheets med vertikala "rader". Kolumn A innehåller rader lodrätt med datum, kolumn B innehåller rader lodrätt med resultat/summor (plus eller minus) som följer datumen bredvid kolumn A "dag för dag".

Jag vill nu göra ett linjediagram som visar den löpande summerade resultatet "rad för rad" från kolumn B.
Till exempel: Om raderna i kolumn B innehåller rad 1 "+250 kr", rad 2 "-50 kr", rad 3 "+10 kr". Och att linjediagramet då går från att visa +250 kr dag ett, 200 kr dag två, 210 kr dag tre.
Nu visar linjediagramet bara +250 kr dag ett, -50 kr dag två, +10 kr dag tre, det visar ej det summarade talet dag för dag i diagramet.

Det måste väl gå att skapa ett sånt linjediagram jag behöver, men hur!? Har försökt i flera timmar

Jag importerar siffrorna (väldigt många) från en fil, vilket gör att både datumen och summorna hamnar i kolumner vertikalt, annars kanske det är att föredra om datumen ligger horisontellt och summorna vertikalt?

Men det måste väl gå att "säga till" Google Sheets att den ska använda kolumn A som horisontell datum-axis, och siffrorna kolumn B till själva siffrorna i diagramet och att dessa siffror summeras så diagramet ökar/minskar den löpande totala summan?

Hoppas man kan få lite tips här av nån som är bra på Google Sheets

Permalänk
Hedersmedlem

@hellowe: Är det så här du menar att du vill ha den kumulativa (röda) kurvan nedan? Har lite svårt att förstå vad du menar med olika summor. Om ja så är det ganska enkelt men ingen idé att förklara om jag har förstått din fråga fel.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Ja precis, jag skulle vilja ha den kumulativa kurvan från min kolumn som "radar upp" resultat. Tack för en enkel summering
Kan tillägga att "datum-kolumnen" hos mig ibland har flera rader med samma datum men olika tider för varje dag, fast det spelar nog ingen roll, gissar att det blir samma förklaring ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

@hellowe:
Gör så här: importera först all din data till ett Google Sheets-dokument. Lägg till en ny rad överst där du skriver rubrikerna så blir allt mycket enklare att hålla reda på. I kolumn C gör du följande:

A

B

C

1

Datum

Summa

Kumulativ

2

XXXX-XX-XX

250

=0+B2

3

XXXX-XX-XX

-50

=C2+B3

Ställ dig sedan i cell C3. Dra muspekaren till nedre högra hörnet så dyker ett svart kors upp. Klicka och dra hela vägen ner tills du täckt all din data.

Insert -> Chart. Chart type välj "Line chart". Tryck "Add X-axis", välj hela kolumn A, det bör stå "Sheet1!A:A". Tryck sedan "Add Series" och välj på samma sätt kolumn C. Då bör ditt diagram vara färdigt. Beroende på hur dina datum är skrivna kan Sheets få problem, men börja här så kan vi ta resten sen om det blir fler problem. Utseendet går att anpassa efteråt.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det verkar fungera Enkelt, men jag hade aldrig kunnat hitta lösningen själv tror jag, stort tack!
Jag återkommer väl i tråden om nåt krånglar framöver när jag ska lägga in fler diagram på detta sätt med fler importerade filer, men det verkar fungera så ska nog lösa sig.

Jag ska googla och läsa mer om "kommandot" du skrev, så man förstår vad man gör och inte bara kopierar. Vad kallas "kommandot" (=0+B2 /// =C2+B3), och har du nåt tips vad man ska googla på för att hitta? Jag har försökt söka på diverse men hittar inte mycket vettigt. Fast det kanske inte är så mycket att lära sig om just det, utan mer lära sig och förstå hur Sheets och kommandon fungerar...
Kan man även hitta kommandot i menyn i Sheets, typ menyn "Insert" sen "Function", eller kan man bara aktivera det genom att skriva det i cellen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellowe:

@Andreaz1: Det verkar fungera Enkelt, men jag hade aldrig kunnat hitta lösningen själv tror jag, stort tack!
Jag återkommer väl i tråden om nåt krånglar framöver när jag ska lägga in fler diagram på detta sätt med fler importerade filer, men det verkar fungera så ska nog lösa sig.

Vilken tur. När man kan grunderna brukar det mesta lösa sig men annars får du återkomma.

Skrivet av hellowe:

Jag ska googla och läsa mer om "kommandot" du skrev, så man förstår vad man gör och inte bara kopierar. Vad kallas "kommandot" (=0+B2 /// =C2+B3), och har du nåt tips vad man ska googla på för att hitta? Jag har försökt söka på diverse men hittar inte mycket vettigt. Fast det kanske inte är så mycket att lära sig om just det, utan mer lära sig och förstå hur Sheets och kommandon fungerar...
Kan man även hitta kommandot i menyn i Sheets, typ menyn "Insert" sen "Function", eller kan man bara aktivera det genom att skriva det i cellen?

Det är bara matematiska formler. Excel och Sheets fungerar på exakt samma sätt. Skriver du "=" först i en cell kommer de att anta att det är en formel eller en funktion.

"=0+B2" säger till Sheets följande: "Börja på 0. Addera värdet i cell B2." Resultatet skrivs ut i cellen där du skrev formeln, C2 i detta fallet. "=C2+B3" säger till Sheets att "ta värdet som står i C2. Addera värdet som står i B3". Detta ger dina kumulativa värden. När du drar nedåt med det lilla korset så fortsätter du med formlerna, istället för att behöva skriva dem manuellt i varje ny rad. Både Excel och Sheets fungerar som så att drar du formlerna nedåt kommer automatiskt alla siffrorna i formeln att öka med samma antal rader om du inte låser dem manuellt. Klicka i cellerna så ser du vad jag menar. Det finns även funktioner för att räkna ut medelvärden, standardavvikelser och allt mellan himmel och jord men det är överkurs för detta syfte.

Excel/Sheets är väldigt kraftfulla program som kan göra nästan vad du vill, så länge man vet hur de ska användas.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Okej, ja det verkar finnas ändlöst med möjligheter att använda till det mesta när det kommer till detta. Det är kul när man får det att fungera och förstår mer och vad det kan användas till, jag ska helt klart läsa vidare om detta och testa mer.

Man ångrar nu att man i flera år suttit med Google Docs och skrivit in saker manuellt med kalkylator när Sheets finns!

Tackar igen för senaste förklaringen och lösning på problemet Trevlig helg!