Permalänk
Medlem

Deshroud 5080

Köpte ett 5080 vid release, ville egentligen ha en Asus Prime 5080 OC, p.g.a. att Asus använt "phase change thermal pad" (får väl byta till det själv senare), men fick erbjudande om att byta till ett MSI Ventus 5080 x3 OC för att slippa vänta, så nappade på det. Tyckte egentligen inte att det var särskilt högljutt som swec skrivit om ventus modellerna, men här ska moddas!

Har de senaste åren kört custom vattenkylning, men som alla vet, det är ett dyrt nöje. Nu har jag bytt jag ner mig igen till SFF som är ett format jag älskar. Bytte dock upp mig i chassi storlek nyligen till ett Fractal Design Torrent Nano eftersom jag ville se hur behagligt det går att få en PC med luftkylning. CPU-kylaren är en Noctua D15 som är det största man får in i nanon. (G2 är för hög)

Med vana från vattenkylning så har jag kommit över min rädsla för att skruva sönder nya och dyra komponenter. Så gjorde en deshroud (skrivs rätt lite om det här på swec). Tycker 5080 är riktigt läcker utan backplate och plastkåpa.

Monterade två Noctua 140mm fläktar i chassit för GPU-kylningen. (har beställt fläkt galler också för den "rätta" industriella looken) Som jag har anslutit till moderkortet och styr med Fan Control.

Ljudnivå på datorn är riktigt trevlig nu, men har lite pyssel kvar med att lära känna Fan Control och få till bra kurvor.

Någon annan som kör "naket"?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Snyggt, jag har funderat på att göra detta också.
Har precis som dig tröttnat på vattenkylning pga kostnaden är för hög och det är så pass bra prestanda på luft idag ljudmässigt att det är svårt att motivera.
Och precis som dig så är det SFF som lockar.
Jag har precis fått hem ett Ncase M2 och ett 5080. Det här kan vara en jäkla bra lösning för ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Det där var nice. Och all värmen kommer lätt ut med. Tummen upp från "Mr byter alltid till två 120mm" 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Exprimentet fortsätter... temperaturen lämnade en del av önska, 5080 throttlar vid 87 grader och kortet slog i taket vid stresstest med 87-88 grader. Lite googlande och läsande senare så förstod jag att jag behövde forcera mer av luftflödet genom kylflänsen.

Köpte Noctua NA-IS1-14 (5mm spacers). Fick in en under och en över fläktarna, då satt övre spacern direkt mot kylflänsen, det var alltså 10 mm luftspalt innan. Direkt sjönk temperaturen ett antal grader men det kvarstod problem i form av att fläktarna stack ut rätt mycket på sidan och luft väljer minsta motståndets väg precis som el.

Sagt och gjort så tillverkade jag 'täckbitar' av 2mm akrylplast som gick utmärkt att skruva fast med de lite längre skruvar som följer med NA-IS1-14.

Med automatisk överklock i Nvidia App fick jag +182 MHz GPU och +200 MHz VRAM

Vid en Steel Nomad körning så peakade temperaturen nu på 73 grader. Vid stresstest med Timespy Extreme nuddar den 82 grader.

Så nu fortsätter finliret.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vet du, jag tror du får bättre kylning med två 120mm direkt på kortet. Då koncentreras luftflödet som det ska.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vet du, jag tror du får bättre kylning med två 120mm direkt på kortet. Då koncentreras luftflödet som det ska.

Ja, har funderat på det. Saknar 3d-printer för att göra något bra fäste.

Har även kikat på denna:
https://www.amazon.se/-/en/outstanding-Compartment-Graphics-C...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har även kikat på denna:

Ta buntband så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ta buntband så länge.

Getto-mods gör ont i mitt hjärta... Men kanske borde testa och se hur temps ser ut.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har även kikat på denna:

Kanske be någon via Sweclockers marknad mot en liten betalning att printa det åt dig?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Getto-mods gör ont i mitt hjärta... Men kanske borde testa och se hur temps ser ut.

Ja gör det 👍
Tänk på att ta fläktar menade för cpu-kylning.
Det funkar såklart med chassifläktar med, men inte lika bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänk på att ta fläktar menade för cpu-kylning.
Det funkar såklart med chassifläktar med, men inte lika bra.

@FiftyFifty ska printa ett ex till mig, så får vi se om den passar 5080 ventus också. Återkommer, har inga lämpliga 120 fläktar hemma för tillfället heller för getto-testande.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

@FiftyFifty ska printa ett ex till mig, så får vi se om den passar 5080 ventus också. Återkommer, har inga lämpliga 120 fläktar hemma för tillfället heller för getto-testande.

Schysst av honom och roligt för dig
Ser fram emot en uppdatering!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

@FiftyFifty var vänlig nog att printa ut fläkthållare till mig och jag kan meddela att det är exakt samma kylare/shroud på MSI 5070ti Ventus 3x som 5080 Ventus 3x så passformen var perfekt. Tack! 1.299 g väger hela kortet numer enligt pizzavågen.

Satte på fläktar med högre statiskt tryck

Rätt stor glipa kvar, borde du inte förbättra designen @FiftyFifty, så printen täcker igen för mer styrning av luftflödet?

Lagom trångt i mitt Fractal Design Torrent Nano, fläktarna är bara några mm ifrån botten, så det är bra!

Snabbtest av Timespy Extreme så peakar GPU på 79 grader men prestandan är lägre än tidigare både i Steel Nomad och Timespy... hmm... får labba lite mer när jag har mer tid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Det går absolut att ändra designen men tyvärr är denna heatsink ganska smal så då skulle man behöva bygga lite på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Det går absolut att ändra designen men tyvärr är denna heatsink ganska smal så då skulle man behöva bygga lite på höjden.

Ska se om jag kan testa att täcka för med nåt för att se om/vad det gör för skillnad.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ska se om jag kan testa att täcka för med nåt för att se om/vad det gör för skillnad.

Tror denna modellen hade gynnats mer av 3x92mm deshroud

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Tror denna modellen hade gynnats mer av 3x92mm deshroud

Har inte mätt, men det ser ut att vara 92mm fläktar som sitter där från msi. Tänker du göra en ny design så kan jag tänka mig testa med 3x92.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har inte mätt, men det ser ut att vara 92mm fläktar som sitter där från msi. Tänker du göra en ny design så kan jag tänka mig testa med 3x92.

Inte direkt 😊

Permalänk
Medlem

Här är länkarna till fläktmonteringen som FiftyFifty gjort och i alla fall den för MSI passar även deras 5080 Ventus:
ASUS PRIME GeForce RTX 5070 Ti Deshroud bracket
MSI GeForce RTX 5070 Ti VENTUS Deshroud bracket

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Var resultatet bättre med dina 140mm fläktar? En ide kan ju vara att ta tillbaka dem men istället för akrylplasten gör du någon typ av shroud som leder fläktarnas luft in mot grafikkortet istället för att blockera det så pass mycket som det gör nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Var resultatet bättre med dina 140mm fläktar? En ide kan ju vara att ta tillbaka dem men istället för akrylplasten gör du någon typ av shroud som leder fläktarnas luft in mot grafikkortet istället för att blockera det så pass mycket som det gör nu

Här är 140mm fläktarna med akrylplast, temp peak 73 grader

Här är 120mm fläktarna, temp peak 78 grader

Körde om Nvidia Apps automatiska överklockning och fick samma resultat som innan, så bägge körningarna ovan är med denna överklock

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till en 3d skrivare kunde du prövat något i denna stilen men anpassat efter dina behov såklart
https://www.printables.com/model/403425-coolermaster-nr200-gp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Om du har tillgång till en 3d skrivare kunde du prövat något i denna stilen men anpassat efter dina behov såklart

Har tyvärr ingen 3d-printer.

Mer aggresiv fläktkurva 120mm, peak 73 grader

Mer aggresiv fläktkurva 120mm, "getto-test med eltejp " peak 72 grader

Onekligen vinner 140mm fläktar med akrylplast för att styra flödet, lägre ljudnivå och bättre resultat.

Kan någon med ett standard MSI 5080 Ventus 3x OC testa så vore det intressant.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Hade tråkigt i väntan på mitt 5080 Prime, så tog och designade en fläktspacer för att kunna utnyttja hela fläkten (120mm)

Borde passa åtminstone Asus Prime-deshrouden @FiftyFifty designat

https://www.tinkercad.com/things/8iGO436GejE-5080-deshoud-fan...

Thingiverse-länk som inte är aktiv än pga måste vänta 24 timmar innan jag kan publicera (nytt konto)
https://www.thingiverse.com/thing:6970851/files

Har aldrig designat något för 3D-print innan, så fritt fram om något behöver justeras

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Köpte ett 5080 vid release, ville egentligen ha en Asus Prime 5080 OC, p.g.a. att Asus använt "phase change thermal pad" (får väl byta till det själv senare), men fick erbjudande om att byta till ett MSI Ventus 5080 x3 OC för att slippa vänta, så nappade på det. Tyckte egentligen inte att det var särskilt högljutt som swec skrivit om ventus modellerna, men här ska moddas!

Har de senaste åren kört custom vattenkylning, men som alla vet, det är ett dyrt nöje. Nu har jag bytt jag ner mig igen till SFF som är ett format jag älskar. Bytte dock upp mig i chassi storlek nyligen till ett Fractal Design Torrent Nano eftersom jag ville se hur behagligt det går att få en PC med luftkylning. CPU-kylaren är en Noctua D15 som är det största man får in i nanon. (G2 är för hög)

Med vana från vattenkylning så har jag kommit över min rädsla för att skruva sönder nya och dyra komponenter. Så gjorde en deshroud (skrivs rätt lite om det här på swec). Tycker 5080 är riktigt läcker utan backplate och plastkåpa.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Monterade två Noctua 140mm fläktar i chassit för GPU-kylningen. (har beställt fläkt galler också för den "rätta" industriella looken) Som jag har anslutit till moderkortet och styr med Fan Control.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ljudnivå på datorn är riktigt trevlig nu, men har lite pyssel kvar med att lära känna Fan Control och få till bra kurvor.

Någon annan som kör "naket"?

Snyggt att du tagit tag i detta!

Gjorde detsamma med mitt 3080 där jag behöll övre delen av höljet och printade ut ny del som matchade befintlig infästning.

Du som redan skruvat loss höljet på 5080 venrtus. Tror du det går att återanvända övre delen, samt använda 2x spacers likt @kabex tagit fram? Då bör endast en bit mellan spacers och flänsarna behövas.

Vad gäller 3D-printer äger inte jag heller någon. Men har möjlighet att fixa print för ett par hundralappar. Två veckor efter jag började fundera på att de-shrouda mitt 3080 kör jag drop in för att klippa håret på ett ställe 50m från ingången till mitt trapphus som jag aldrig varit på förut. Visar sig att snubben har en 3D-printer och intresse för datorer. Sagt och gjort hade han fixat en modell samma kväll och printade ut den dagen efter. Tog inte mer än 200kr för kalaset.

Kommer vända mig till honom igen, så bor du i Uppsala eller i närheten kan du komma hit själv om du vill. Annars har jag inget mot att fråga om han kan printa ut 2 upplagor och skicka det på posten till dig.

Kommer ta tag i det under helgen eller början av nästa vecka.

Skrivet av kabex:

Hade tråkigt i väntan på mitt 5080 Prime, så tog och designade en fläktspacer för att kunna utnyttja hela fläkten (120mm)

Borde passa åtminstone Asus Prime-deshrouden @FiftyFifty designat

https://www.tinkercad.com/things/8iGO436GejE-5080-deshoud-fan...

Thingiverse-länk som inte är aktiv än pga måste vänta 24 timmar innan jag kan publicera (nytt konto)
https://www.thingiverse.com/thing:6970851/files

<Uppladdad bildlänk>

Har aldrig designat något för 3D-print innan, så fritt fram om något behöver justeras

Ser riktigt fint ut!

Vad för storlek på fläkten är den tänkt till? Om större än bredden på grafikkortet bör du tänka på att sidan mot moderkortet inte har spelrum för fläkten (om man inte har en vertikalt monterad gpu). Skulle möjligen funka dunder för mig då jag då jag klickade hem ett Hvan hs 420 vgpu chassi för ett par dagar sedan som landar till veckan. Skulle behöva dubbelkolla spelrummet mot avskärmningen under bara, men det ser ut att finnas nog med plats.

Hojta till när modellen finns klar att tanka hem så kan jag kolla av måtten och möjligtvis printa ut om några dagar.

Edit*
Här har du exemplet jag skickade till han som printade ut åt mig Thingyverse: Custom shroud rtx 3080. Detta är dock inte en spacer, utan har modellerats för att passa in mot övre befintlig hölje och använder sig av de skruv+infästningar som redan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Ser riktigt fint ut!

Vad för storlek på fläkten är den tänkt till? Om större än bredden på grafikkortet bör du tänka på att sidan mot moderkortet inte har spelrum för fläkten (om man inte har en vertikalt monterad gpu). Skulle möjligen funka dunder för mig då jag då jag klickade hem ett Hvan hs 420 vgpu chassi för ett par dagar sedan som landar till veckan. Skulle behöva dubbelkolla spelrummet mot avskärmningen under bara, men det ser ut att finnas nog med plats.

Hojta till när modellen finns klar att tanka hem så kan jag kolla av måtten och möjligtvis printa ut om några dagar.

Edit*
Här har du exemplet jag skickade till han som printade ut åt mig Thingyverse: Custom shroud rtx 3080. Detta är dock inte en spacer, utan har modellerats för att passa in mot övre befintlig hölje och använder sig av de skruv+infästningar som redan finns.

Den är för 120mm! Använde skruvhålen i Fiftyfiftys modell som utgångspunkt. Den är 20mm hög, men höjden bör vara fritt justerbar.

Borde inte vara nåt problem med utrymme mot moderkortet, designade den ursprungligen i den här mockupen:

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Snyggt att du tagit tag i detta!

Du som redan skruvat loss höljet på 5080 venrtus. Tror du det går att återanvända övre delen, samt använda 2x spacers likt @kabex tagit fram? Då bör endast en bit mellan spacers och flänsarna behövas.

Kommer vända mig till honom igen, så bor du i Uppsala eller i närheten kan du komma hit själv om du vill. Annars har jag inget mot att fråga om han kan printa ut 2 upplagor och skicka det på posten till dig.

Med fläktfästet så sitter backplaten där (scrolla lite högre upp i tråden så ser du bilder) eftersom fläktfästet är fastskruvat i den plåten.

Är inte riktigt med på syftet med spacern, det är kanske 10mm mellan fläktarna och mitt chassi som det är just nu, vilket i sig inte borde vara något problem (sitter fläktar för nära kan man få turbulensljud). Så är det spacers du ska printa nu så hoppar jag, men hittar du någon annan intressant lösning som 3x92 eller 2x120 med shroud på delen som sticker ut eller så är jag alltid intresserad av att testa!

Så just nu funderar jag på om jag ska tillverka något för att täcka den 'glipa' som är i 120mm fläktarna. Snabbtest med eltejp visade att det gav lite mer så skulle vara kul att testa med något mer permanent. Sen är frågan hur många ggr man vågar ta ur/sätta i 12 VHPWR kontakten..., måste man beställa nya kablar om man ska labba så här?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att det termiska gränssnittsmaterialet kan vara en svag punkt. Till exempel hade många RTX 3080 problem med höga minnestemperaturer på grund av dåliga värmedynor. När jag märkte att min 4070 Ti TUF började få sämre GPU-temperaturer, visade sig PTM7950 vara riktigt bra. Det stabiliserade inte bara temperaturen till ett lågt värde över tid, utan överträffade även prestandan av den ursprungliga kylpastan när kortet var nytt.

Du nämnde att byta till en phase change thermal pad. Det är inte en dålig idé, men jag förstår att man ofta vill se resultat från en tidigare moddning innan man öppnar kortet.

Permalänk
Medlem

Hade som @Julianx skrev varit inne på att att byta till phase change thermal pad på gpu-kärnan. ...så strippade kortet (och gjorde förstås rent ):

Och installerade PTM från Thermal Grizzly, vilket meck, superlätt att vecka pad:en. Tur att den var stor så jag hade tillräckligt mycket kvar för ett andra försök som blev ok.

Nocuta D15 var liiite för stor, man kommer verkligen inte åt nånting med den monterad och allt är en utmaning. Så passade på att downsize:a till en Noctau UH14S som fick ett grafen-blad (thermal grizzly) istället för kylpasta. Mycket lätt att installera, då de är förskurna i rätt storlek.

Blev även att jag återmonterade mina 140mm fläktar då de gav bättre resultat och låter betydligt mindre.

Blev även byte till en 180mm vit fläkt med RGB i fronten, blev helt ok. (även om inget slår custom vatten utseende-mässigt.

Samma inställningar som tidigare med Nvidias Auto OC som på mitt kort ger +182 GPU och +200 minne. (är antagligen väldigt konservativt när jag läser i 5080 owners tråden). Fläktkurvan är även mer aggresiv nu, 100% vid 75 grader på GPU. Steel Nomad snurrar igenom och nu peakar gpu på 69.5 grad.

Men vill förstås testa på riktigt. AIDA64 och FurMark i 30 minuter för att temperaturer ska stabilisera sig. CPU lägger sig på 82.1 och GPU på 75 grader. Bra eller Dåligt, vet ej, vad säger den samlade expertisen? Vågar man ta ur/sätta i 12 VHPWR kontakten fler ggr eller kommer jag elda upp mitt grafikkort?!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vågar man ta ur/sätta i 12 VHPWR kontakten fler ggr eller kommer jag elda upp mitt grafikkort?!

😂 Du får installera värmesensorer på varje 12V ledning och en röksensor, koppla till en Aurdino/Pi så strömmen bryts automatiskt om abnormala värden uppnås...

Skämt åsido snyggt moddat men du MÅSTE byta acryl/plexin mot svart plast 😉