Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Chromecast audio i hemmabio

Permalänk
Medlem

Chromecast audio i hemmabio

Tjena visste inte riktigt hur jag skulle skriva rubriken
Men min fråga är
Jag har ett sony hemmabio system bdv e870 i vardagsrummet där jag brukar spela Spotify via tv:n
Jag har nyligen renoverat badrummet och ska sätta dit en högtalare jag skulle vilja synka dessa två enheter, funkar det med att köpa två stycken chromecast audio?
Mvh Gustav Holm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena visste inte riktigt hur jag skulle skriva rubriken
Men min fråga är
Jag har ett sony hemmabio system bdv e870 i vardagsrummet där jag brukar spela Spotify via tv:n
Jag har nyligen renoverat badrummet och ska sätta dit en högtalare jag skulle vilja synka dessa två enheter, funkar det med att köpa två stycken chromecast audio?
Mvh Gustav Holm

Jag tror inte du kan styra från tvn (lite osäker om det finns nån tv som stödjer det men kan den köra Android så går det nog) men du kan väl köra från mobilen till 2 chromecast audio, en inkopplad i tvn och en i ditt "badrumssytem" ?
Har du en telefon med hdmiutgång så kan du också koppla in tvn som bildskärm till telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena visste inte riktigt hur jag skulle skriva rubriken
Men min fråga är
Jag har ett sony hemmabio system bdv e870 i vardagsrummet där jag brukar spela Spotify via tv:n
Jag har nyligen renoverat badrummet och ska sätta dit en högtalare jag skulle vilja synka dessa två enheter, funkar det med att köpa två stycken chromecast audio?
Mvh Gustav Holm

Om du vill synka dvs köra båda samtidigt behöver du kolla på någon Multizon lösning, t.ex Yamaha Multicast, Heos m.fl alt om din förstärkare har flera zoner inbyggt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena visste inte riktigt hur jag skulle skriva rubriken
Men min fråga är
Jag har ett sony hemmabio system bdv e870 i vardagsrummet där jag brukar spela Spotify via tv:n
Jag har nyligen renoverat badrummet och ska sätta dit en högtalare jag skulle vilja synka dessa två enheter, funkar det med att köpa två stycken chromecast audio?
Mvh Gustav Holm

Ja, det funkar fint med två Chromecast audio.
Klassiska CC stödjer inte synken, så det måste vara audio.
Det är samma uppsättning (bara andra rum) jag har.
Se bara till att du kan koppla in CC Audio direkt till din förstärkare i vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThisIsDansk:

Ja, det funkar fint med två Chromecast audio.
Klassiska CC stödjer inte synken, så det måste vara audio.
Det är samma uppsättning (bara andra rum) jag har.
Se bara till att du kan koppla in CC Audio direkt till din förstärkare i vardagsrum.

jag har en ingång på hemmabion som heter audio in som är ett aux uttag in på hemmabiosystemet är det en sån ingång du tänker på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

jag har en ingång på hemmabion som heter audio in som är ett aux uttag in på hemmabiosystemet är det en sån ingång du tänker på

Exakt vad jag tänker på
Och så behöver du självfallet någon form av drivning till badrummet.

Permalänk
Avstängd

CC Audio har också optisk utgång om man köper en annan kabel. Aningen bättre ljudkvalitet men jag vet inte om det är värt det riktigt.

Permalänk
Rekordmedlem

CC audio har som sagt även en minitoslink utgång i samma hål som 3,5mm telen, och ljudsynk finns redan i CC-systemet för det vore tämligen oanvändbart annars om det ska mulitrumströmmas, det kan ju tom behövas synk om man har större system via kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

CC Audio har också optisk utgång om man köper en annan kabel. Aningen bättre ljudkvalitet men jag vet inte om det är värt det riktigt.

Beror ju på om det sitter en bättre dac i det systemet du kopplar det till än i chromecasten så är inte alltid fallet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjans:

Beror ju på om det sitter en bättre dac i det systemet du kopplar det till än i chromecasten så är inte alltid fallet...

Nej, inte alltid men ganska sannolikt. Hembioförstärkare har generellt ganska bra dacar. Sen finns det ju fördelar med att behålla en lågnivå signal digital så långt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Det sitter en förvånvansvärt bra DAC i Chromecast Audio. Här är iaf en som fått fina mätvärden: http://archimago.blogspot.com/2016/02/measurements-google-chr...

Subjektivt tyckte han/hon tydligen även det lät utmärkt i sina golvhögtalare för 7000 dollar.

Permalänk
Skrivet av ThisIsDansk:

Klassiska CC stödjer inte synken, så det måste vara audio.

Är du säker på det? Syftar du på funktionen att man kan justera för fördröjningar, eller själva multiroom-delen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Är du säker på det? Syftar du på funktionen att man kan justera för fördröjningar, eller själva multiroom-delen?

Skickades från m.sweclockers.com

Dåligt formulerat. Vad jag menade var, endast CC Audio stödjer multiroom.
Och med det sagt, jag kan ha missat att de har lagt till det.

Permalänk
Skrivet av ThisIsDansk:

Dåligt formulerat. Vad jag menade var, endast CC Audio stödjer multiroom.
Och med det sagt, jag kan ha missat att de har lagt till det.

Det verkar som att du har rätt trots allt, efter mer research... Jag trodde jag kunde använda min Shields Chromecast med en CC Audio (vilket också var planen), men tydligen är det skillnad på CC Built-in och CC Built-in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThisIsDansk:

Dåligt formulerat. Vad jag menade var, endast CC Audio stödjer multiroom.
Och med det sagt, jag kan ha missat att de har lagt till det.

Dags för mig att äta mina ord då...
Snart kan man synka Chromecast med Google Home - Feber