SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vimm:

Är 13k värt den uppgradering...får fundera lite på det. Har ju en vecka på mig!

Vissa priser kanske sjunker ordentligt nu på fredag, särskilt på gamla 2017-modeller. Men 2018-utbudet finns kvar förmodligen fram till nästa rea 2019 och du har egentligen hela året på dig, plus minus några tusenlappar hit och dit med ständigt varierande prisnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast vem påstår och bevisar att LG medvetet gör fel i bilden för att dölja problem? Du skriver tidigare att "...detta spekulerar en del om..." vilket är just vad det handlar om, spekulationer som särskilt på forum tenderar att bli till konspirationer. Att det är eftersläp på en mobiltelefon med OLED säger ingenting om hur en TV beter sig.

Svaret till varför det är problem är rimligen så mycket enklare än så: det finns inte tillräckligt mycket kvalitetskontroll. Toleranserna är för breda vilket gör att bättre och sämre panelexemplar slinker igenom. Men också att det beslutas om tekniska lösningar som ger problem, men kanske inte de problem tillverkaren först insåg är ett problem. Därför blir resultatet i slutändan alltid en fråga om vilka kompromisser man tar med varje produkter. Och OLED kräver sin kompromiss, OLED från tillverkare A, B och C kräver i sin tur varsin kompromiss. Ner på en nivå för varje exemplar.

Och precis samma sak för varje LCD men i än högre grad därför att där finns det ännu fler variationer på olika paneler och local dimming-lösningar med tillhörande algoritmer där varje tillverkare gör sin sak.

Jag har i alla fall kalibrerat tillräckligt många LG OLED:s för att veta att Brightness-reglage och gamma-hantering nära svart är över hela kartan. Ingen LG OLEDs är den andra lik. Beroende på var jag lägger kompromissen har brightness-reglaget landat mellan 54 till 62. Därför att det är så stor skillnad på exemplaren.

Fast nu skrev jag väl ändå att det var just spekulation? Att det sedan finns variation i produktion är heller inte direkt en nyhet men det betyder inte att, LG inte medvetet accepterat en basinställning med viss mängd black crush för att just minimera effekterna av eftersläp i mörka partier. Tillverkare har som du själv säger generellt anpassat inställningar för vare modell för att kompromissa så gott det går med diverse tillkortakommanden.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vissa priser kanske sjunker ordentligt nu på fredag, särskilt på gamla 2017-modeller. Men 2018-utbudet finns kvar förmodligen fram till nästa rea 2019 och du har egentligen hela året på dig, plus minus några tusenlappar hit och dit med ständigt varierande prisnivåer.

Credit från mig - och troligen många andra - att ställa upp en helg för att svara på frågor i forumet!

Tror att jag nu förstår bättre om hur jag ska göra på BF.

Lade till en rad.
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Var precis in på El-giganten och kollade på LG:s oled (nån modell av c7 tror jag). Den var full med inbränningar och banding. Det var igång ett klipp när dom hoppar på skyskrapor i vad som ser ut som Asien och allting såg utsmetat och förjävligt ut. Bredvid stod en Samsung UE50NU7475 som var kristallklart och färgrik i bilden. Det var riktigt avskräckande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matheeeew:

Hur stor är risken att man råkar ut för en "riktig" inbränning på en OLED-TV då? Kan det uppstå under "normalt användande"? Det känns ju trist om man köper en tv för 25k sen glömmer man TV:n på när man åker iväg över helgen och kommer tillbaka med en TV-logga som blir kvar permanent.

Jag köpte precis min 3e oled, och jag har inte fått inbränning på dom andra två, kollar iofs mest Netflix och 4k blue-ray, Enda gången jag skulle vara orolig skulle väll Isåfall vara om man kollar på en kanal som har sin logga i samma hörn, Men eftersom jag inte tittar på "vanlig" tv så har jag aldrig varit orolig för inbränningar heller.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Tycket ni att LG 8 seriens Calman integration är helt orelevant? Tycker det verkar jäkligt coolt med den integreringen. https://www.hdtvtest.co.uk/news/lg-portrait-201801074534.htm

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Philips Oled

avsaknaden på dolby vision hur avgörande är det i valet av tv nu?

jag har bestämt mig för att det blir en 65” oled på BF

hoppas kunna göra en bra deal på fredag!
budget ca 20 000 men kan gå upp lite om jag måste!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Tycket ni att LG 8 seriens Calman integration är helt orelevant? Tycker det verkar jäkligt coolt med den integreringen. https://www.hdtvtest.co.uk/news/lg-portrait-201801074534.htm

Mycket bra fråga!
Vore helt klart intressant att få lite respons från @Laxpudding när det gäller den biten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TvAnton:

avsaknaden på dolby vision hur avgörande är det i valet av tv nu?

jag har bestämt mig för att det blir en 65” oled på BF

hoppas kunna göra en bra deal på fredag!
budget ca 20 000 men kan gå upp lite om jag måste!

Skickades från m.sweclockers.com

Dolby Vision verkar göra en del skillnad , iallafall om man jämför apparaterna sida vid sida. Men jag personligen skulle inte betala flera 1000 mer för det om man nu inte absolut siktar på att har det bästa möjliga men då får man upp ännu mer i pris än par 1000 lappar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Vissa priser kanske sjunker ordentligt nu på fredag, särskilt på gamla 2017-modeller. Men 2018-utbudet finns kvar förmodligen fram till nästa rea 2019 och du har egentligen hela året på dig, plus minus några tusenlappar hit och dit med ständigt varierande prisnivåer.

Tror inte det blir så grova prissänkningar, trotsallt Black Week och inte Fredag. De drar ut på rean med lägre priser.

Finns väl inte särskilt många 2k17 modeller kvar, eller? På oled fronten är det väl bara 2st kvar, C7 och en Philips i extremt få antal.

Permalänk
Medlem

Hoppas ni har textat, kanadensarna som läser här gillar sweclockers. Och de är inte så snabba med svenskan än.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Sådär.
Jag tror jag har hittat den som jag har råd med, och som får vara lite allt i allo TV. Dvs spel, TV och extra skärm. Samt att den finns nere i byn.
Samsung 49NU8045 (hos Kungs TV) Tack för en fin guide.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

ångrar så att jag inte köpte sony AF8 när de hade halvapriset på den om man köpte nya sony mobilen!

men tänker om de kan ge halva priset för någon månad sedan borde de kunna ge en bra deal på BF
32 000kr känner jag är för mycket men riktigt fin tv är det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TvAnton: Blir nog en SONY Bravia AF8 (KD55A) här också. 20 000 kr för 55 tum och om den går ner till 17 000 så slår jag nog till men 15 000 hade varit trevligare. Blir att palla upp på 2 stycken IKEA hyllor, för ljudlimpans skull, om jag inte orkar sätta upp den på väggen.
Edit - @ipac: skriver att AF8 har bara 2 stycken HDMI 2.XX så stryker den. Bekräftat på annat ställe också. Något som prisjakt inte tycker är viktigt.

Men då kommer jag till en fråga som inte tagits upp här och kan funderas på: Varför är bordsställen så låga nuförtiden och ändå vill samma bolag sälja ljudlimpor. Min Samsung HW-K 960 är 8 cm hög. Lutar då mer mot en Panasonic TX-55FZ800E som är 6.1 cm hög och med min sitthöjd blir det nog precis att jag kan se hela panelen.
Edit - Panasonic går bort, bara 2 av 4 HDMI är 2.x.

Lade till edit
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

USB2 VS USB3

Jag tyckte du missade att ta upp det faktum att alla nya LG OLED bara har USB2. Kan du inte förklara innegående vad det har för betydelse att inte kunna använda USB3 när man spelar upp HEVC i hög bitrate? Hur långt klarar man sig med USB2 när man spelar upp 4K med den. När 8K sedan kommer måste man väl ändå behöva USB3? Känner att de nya LG ändå borde ha haft en USB3 med tanke på priset. Tacksam för svar. /Zoolution

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

__________________
Core i5 2500K @ 4.8 Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair 2000Mhz | Radeon 5570 | Intel 520 SSD | Storage 14.94 TiB | Fractal Design Define XL | OCZ 850 ZX | Samsung SyncMaster T220 | Mionix Saiph 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400983 | | Windows 7 Ultimate SP1 (x64) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@TvAnton: Blir nog en SONY Bravia AF8 (KD55A) här också. 20 000 kr för 55 tum och om den går ner till 17 000 så slår jag nog till men 15 000 hade varit trevligare. Blir att palla upp på 2 stycken IKEA hyllor, för ljudlimpans skull, om jag inte orkar sätta upp den på väggen.

Men då kommer jag till en fråga som inte tagits upp här och kan funderas på: Varför är bordsställen så låga nuförtiden och ändå vill samma bolag sälja ljudlimpor. Min Samsung HW-K 960 är 8 cm hög. Lutar då mer mot en Panasonic TX-55FZ800E som är 6.1 cm hög och med min sitthöjd blir det nog precis att jag kan se hela panelen.
Edit - Panasonic går bort, bara 2 av 4 HDMI är 2.x.

Sonyn har oxå bara 2 st "2.x ingångar".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, Är lite sugen på denna om den finns på BF till ett bra pris.
Men frågan är, är den bra? Är Qled bättre än Oled?
Samsung 55" Q7F QLED 4K UHD Smart TV QE55Q7FNAT
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE55Q7FNATXXC/sa...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Sådär.
Jag tror jag har hittat den som jag har råd med, och som får vara lite allt i allo TV. Dvs spel, TV och extra skärm. Samt att den finns nere i byn.
Samsung 49NU8045 (hos Kungs TV) Tack för en fin guide.

Tänk på att 49" inte har 120hz panel medans 55" har och kostar samma på netonnet

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung...

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av Zoolut1oN:

Jag tyckte du missade att ta upp det faktum att alla nya LG OLED bara har USB2. Kan du inte förklara innegående vad det har för betydelse att inte kunna använda USB3 när man spelar upp HEVC i hög bitrate? Hur långt klarar man sig med USB2 när man spelar upp 4K med den. När 8K sedan kommer måste man väl ändå behöva USB3? Känner att de nya LG ändå borde ha haft en USB3 med tanke på priset. Tacksam för svar. /Zoolution

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för en i övrigt bra guide. Men för min del blir det nog https://www.tvexperten.com/tv/58-65-tum/lg-oled65e7v
En sådan som har USB3 🙄

Visa signatur

__________________
Core i5 2500K @ 4.8 Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair 2000Mhz | Radeon 5570 | Intel 520 SSD | Storage 14.94 TiB | Fractal Design Define XL | OCZ 850 ZX | Samsung SyncMaster T220 | Mionix Saiph 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400983 | | Windows 7 Ultimate SP1 (x64) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Hej, Är lite sugen på denna om den finns på BF till ett bra pris.
Men frågan är, är den bra? Är Qled bättre än Oled?
Samsung 55" Q7F QLED 4K UHD Smart TV QE55Q7FNAT
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE55Q7FNATXXC/sa...

Prova att läsa/lyssna på guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt guiden är denna topklass(ish): https://www.komplett.se/product/1081010/tv-ljud-bild/tv-video...

Antar att det är ett mycket bra pris?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Enligt guiden är denna topklass(ish): https://www.komplett.se/product/1081010/tv-ljud-bild/tv-video...

Antar att det är ett mycket bra pris?

Lite väl mkt bleed ifrån kanten. Edge-LED. Äger en sådan svårt att få till bra bild på dolby vision (Netflix). Finns bättre köp enligt mig 😑

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

__________________
Core i5 2500K @ 4.8 Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair 2000Mhz | Radeon 5570 | Intel 520 SSD | Storage 14.94 TiB | Fractal Design Define XL | OCZ 850 ZX | Samsung SyncMaster T220 | Mionix Saiph 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400983 | | Windows 7 Ultimate SP1 (x64) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

många verkar dock vara av uppfattningen att OLED helt saknar brister vilket är lite synd då den absolut inte gör det.

Har inte sett eller hört någon enda som har den uppfattningen. Nyfiken; var fick du det ifrån?

Alla tekniska lösningar är alltid kompromisser av olika slag. Undantagslöst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sonyn har oxå bara 2 st "2.x ingångar".

Jamen det stämmer. Och Sony KD55AF9 som har HDMI 2.0b på alla kostar för mycket dvs 33 990 kr. Då styrker man Sony med då.
Tack för den ipac!

Återstår endast LG OLED55C8 och Samsung QE55Q9FN (som fått dåliga betyg på prisjakt för att en user tyckte stödet för mkv genom usb var det viktigaste).

För jämförelsen skull så var 2017 Samsung QE55Q8F nere på strax under 16 000 BF 2017 från 19 000 kr i oktober så troligen kommer QE55Q9FN också hamna på 16 000 kr på BF. Men fasiken vad man är sugen på en OLED men...

Redigerat inlägget väldigt mycket men var tvungen.
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Enligt guiden är denna topklass(ish): https://www.komplett.se/product/1081010/tv-ljud-bild/tv-video...

Antar att det är ett mycket bra pris?

Priset är bara bra om produkten har de egenskaper du söker. Dvs det är förmodligen ett bra pris om du prioriterar IPS LCDs fördelar och kan leva med dess nackdelar.

Det är ju lite av det här tänket guiden trycker på...lata "är XXX bra"-frågor borde i nån mån vara bannlysta efter Ytterberg utmärkta jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolut1oN:

Lite väl mkt bleed ifrån kanten. Edge-LED. Äger en sådan svårt att få till bra bild på dolby vision (Netflix). Finns bättre köp enligt mig 😑

Skickades från m.sweclockers.com

Jaa... HDR (High Dynamic Range) och IPS är som regel ingen vidare kombination. Eftersom just dynamik är IPS-teknikens nackdel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AdoringFan:

Tror inte det blir så grova prissänkningar, trotsallt Black Week och inte Fredag. De drar ut på rean med lägre priser.

Finns väl inte särskilt många 2k17 modeller kvar, eller? På oled fronten är det väl bara 2st kvar, C7 och en Philips i extremt få antal.

Aktuella priser och tillgänglighet av 2017-modeller på readagen har jag inte den blekaste om. Jag kollar på prisjakt och ser vad som står där och det skiljer sig ofta från dag till dag.

Under reaperioderna är det också vanligt med utbud och specifika modeller som enbart finns i lokala butiker – också omöjligt att besvara i förväg. Men det kommer att finnas en tipsfunktion här på Swec för den som vill lägga tid på att jaga fynd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nedrans:

Var precis in på El-giganten och kollade på LG:s oled (nån modell av c7 tror jag). Den var full med inbränningar och banding. Det var igång ett klipp när dom hoppar på skyskrapor i vad som ser ut som Asien och allting såg utsmetat och förjävligt ut. Bredvid stod en Samsung UE50NU7475 som var kristallklart och färgrik i bilden. Det var riktigt avskräckande.

Ifall det var en C7:s så har den stått där sedan kanske februari-mars 2017. Då har den körts i ljusstarkast möjliga butiksläge 12-14 timmar om dagen i över 1,5 år, förmodligen med samma material om och om igen. Troligtvis ett klockrent exempel på hur man verkligen förstör en OLED.

Ett generellt råd är att vara försiktiga med att köpa ett demoex av en OLED. Är det några exemplar som verkligen får faktiska inbränningar så är det dessa.

Problemet med många butiker annars just det – man har ingen om vad som jämförs. Ofta är det just två helt godtyckligt inställda TV-apparater där båda kör en bild som inte är särskild behaglig hemma i vardagsrummet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tullen:

Tycket ni att LG 8 seriens Calman integration är helt orelevant? Tycker det verkar jäkligt coolt med den integreringen. https://www.hdtvtest.co.uk/news/lg-portrait-201801074534.htm

Det är inte ointressant. Men av alla de hundratals (tusentals?) funktioner som finns att nämna är detta kanske den mest nischade av dem alla. Intressant för de personer som kör Calman, men dessa tror jag redan aktiv koll på funktionen.