Ännu en av, Vilken Soundbar + Sub ska jag köpa, tråd

Permalänk
Medlem

Ännu en av, Vilken Soundbar + Sub ska jag köpa, tråd

Hejsan Peeps,

har precis inhandlat mig en en schysst 55" Sony TV XF9005 under Black Friday och inser direkt när jag kommer att jag vill kompletera med en Soundbar + Sub, eller om det finns en bättre lösning.

Jag har kikat lite på Sonos beamen, men då jag älskar att ha ett ganska gott tryck från Suben, så känns det som att den kommer att ge för lite effekt. Samtidigt så vill jag inte lägga en förmögenhet, utan tänker mig kanske runt 5000~.

Det som skall tänkas på är att jag bor i en etta, på 42kvm i ett ny byggt hus så att det är nog ganska bra isolerat, men att jag då sitter ca 3m från tvn och har väggen precis bakom mig.

Så tänkte höra ifall några av er har lite trevliga erfarenheter att bjuda på så att jag kan få ut så bra ljud som möjligt utan att störa grannar men ändå kunna vara nöjd med att köra lite musik och dylikt.

Tack bois!

/Wipen

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns många bättre lösningar tex et par normala golvstående högtalare utan sub.
en sub ska inte heller ge tryck för det kommer inte från djupbasen utan ligger högre upp i frekvens.
Om du ska handla just nu på rean är nog Audio pro addon T 20 ett vettigt köp för 3000 kr
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/bluetooth...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag tror att ett par golvhögtalare inte är riktigt det jag söker då soffan står mot en vägg och då får jag ha golvhögtalarna jämte mig eller framifrån vilket inte kommer passa så bra.

Sen så får du gärna upplysa lite mer varför en sub inte är bra?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wipen:

@mrqaffe: Jag tror att ett par golvhögtalare inte är riktigt det jag söker då soffan står mot en vägg och då får jag ha golvhögtalarna jämte mig eller framifrån vilket inte kommer passa så bra.

Sen så får du gärna upplysa lite mer varför en sub inte är bra?

En eller flera subar är bra men det kräver ju att de kan placeras optimalt speciellt om man bara har en, problemet är främst att en soundbar och andra mycket små högtalare är för små för att man ska kunna ha en sub, man delar dem högt för att kompensera bristen på storlek hos toppen, Det som ofta slarvigt kallas sub blir då en basmodul eller i många fall ett basstöd i stället för sub basmodul, för att det ska gå att dela bra och få bra ljudkvalitet måste topparna kunna spela neråt 40-60Hz för annars kommer det helt enkelt inte att låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.