Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Har du något exempel på ett sånt spel som du kan namnge? Jag har inte stött på fenomenet än och vill inte råka stödja sådana idiotier genon att köpa fel spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är hörsägen så jag har inte testat själv men Company of Heroes 2 är ett av dem. Vet inte om det gäller fler spel Feral Interactive portar till Linux. Har hört att det finns fler spel som gör så här. Bra spel i övrigt men helt galet att de inte fixar så linuxversionen är kompatibel med de andra vad gäller multiplayer. Oklart hur Mac-versionen funkar.

EDIT:
https://steamcommunity.com/groups/maclinux/discussions/0/5283...

Det verkar som att de har lagt ner tid på att försöka lösa multiplayer mellan plattformar men att det inte är möjligt med rimligt möängd resurser.

Permalänk
Medlem

Finns en lösning ute för att kunna spela Windowsversionen på Steam även om det finns en linuxport för spelet. https://github.com/Holston5/Native2Proton Är själv intresserad av spela Ticket to ride med det. Linuxvarianten har de slutat utveckla 😞 https://www.gamingonlinux.com/articles/the-developers-of-tick...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Finns en lösning ute för att kunna spela Windowsversionen på Steam även om det finns en linuxport för spelet. https://github.com/Holston5/Native2Proton Är själv intresserad av spela Ticket to ride med det. Linuxvarianten har de slutat utveckla 😞 https://www.gamingonlinux.com/articles/the-developers-of-tick...

Spännande, tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

I Civ 6 fungerar inte cross-platform idag nu precis två år efter release.
Version mismatch. Precis det fenomen som epaaj beskriver.
Ska testa om proton kan rädda något

Worms reloaded vill inte heller.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

I Civ 6 fungerar inte cross-platform idag nu precis två år efter release.
Version mismatch. Precis det fenomen som epaaj beskriver.
Ska testa om proton kan rädda något

Worms reloaded vill inte heller.

Version mismatch ≠ "float fungerar olika på olika operativsystem"
Menade du något annat inlägg av epaaj?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Dracc: Jag menade väl egentligen som svar på din fråga "Har du något exempel på ett sånt spel som du kan namnge?" lite otydligt.

@anon78208: Det var på tiden! Dock så har de gått ut med liknande saker tidigare utan att något har hänt. Håller tummarna.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får spel från Battlenet att funka på Ubuntu 16.04 LTS? Tänker på Diablo/WoW/Hearthstone/etc. Finns det guide eller liknande?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

What he said. Jag installerade härifrån: https://lutris.net/games/world-of-warcraft/

Där finns länkar med vad du behöver installera för andra paket, inställningar osv. Väldigt enkelt iaf, några klick så har du Battle.net installerat, därifrån kan du installera samtliga Blizzard-spel. Kör själv WoW under linux utan några som helst bekymmer, kan spela i timmar utan problem och kan inte påminna mig om en enda bugg jag stött på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:
Skrivet av stingray454:

What he said. Jag installerade härifrån: https://lutris.net/games/world-of-warcraft/

Där finns länkar med vad du behöver installera för andra paket, inställningar osv. Väldigt enkelt iaf, några klick så har du Battle.net installerat, därifrån kan du installera samtliga Blizzard-spel. Kör själv WoW under linux utan några som helst bekymmer, kan spela i timmar utan problem och kan inte påminna mig om en enda bugg jag stött på.

Tack för tipset! Har fått igång Battlenet nu.

Tyvärr får jag stuttering/freeze när jag spelar WoW. Går ungefär såhär:

61 fps
2 fps
57 fps
4 fps
63 fps
3 fps
.... Ja ni fattar. Ganska ospelbart tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Tack för tipset! Har fått igång Battlenet nu.

Tyvärr får jag stuttering/freeze när jag spelar WoW. Går ungefär såhär:

61 fps
2 fps
57 fps
4 fps
63 fps
3 fps
.... Ja ni fattar. Ganska ospelbart tyvärr

Vilken "Runner version" använder Lutris installationen för WoW?
När man får ojämn prestanda brukar det kunna beror på att man använder en lite krass version av Wine's-kompatibilitetslager, t.ex. en Runner utan "-staging".
Du kan byta/ladda ner nya/äldre Runners direkt i Lutris gränssnitt, tror man klickar på Manage Runners -> scrolla ner till Wine och klicka på: Manage versions.

# Configure Lutris
https://www.linuxuprising.com/2018/09/how-to-use-lutris-to-play-windows-games.html

*Vissa versioner av Wine är kan vara märkta med ex. "wow" i versionsnamnet för att indikera på att versionen fungerat bra med WoW, men det måste inte nödvändigtvis vara så med just din hårdvara och konfiguration.

*Man kan även prova att aktivera DXVK om man vill chansa på att förbättra prestandan ytterligare, men det fungerar inte på alla spel.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Turn Your Old PC into a Retrogaming Console with Lakka Linux..
https://itsfoss.com/lakka-retrogaming-linux/

http://www.lakka.tv/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Vilken "Runner version" använder Lutris installationen för WoW?
När man får ojämn prestanda brukar det kunna beror på att man använder en lite krass version av Wine's-kompatibilitetslager, t.ex. en Runner utan "-staging".
Du kan byta/ladda ner nya/äldre Runners direkt i Lutris gränssnitt, tror man klickar på Manage Runners -> scrolla ner till Wine och klicka på: Manage versions.

# Configure Lutris
https://www.linuxuprising.com/2018/09/how-to-use-lutris-to-play-windows-games.html

*Vissa versioner av Wine är kan vara märkta med ex. "wow" i versionsnamnet för att indikera på att versionen fungerat bra med WoW, men det måste inte nödvändigtvis vara så med just din hårdvara och konfiguration.

*Man kan även prova att aktivera DXVK om man vill chansa på att förbättra prestandan ytterligare, men det fungerar inte på alla spel.

Riktigt grymma tips. Stort tack!

Körde med DXVK för jag trodde att Vulkan skulle passa bra med Linux men det var den som satte käppar i hjulet. När jag avaktiverade DXVK så jag fick stabila 30 fps vilket är absolut spelbart när man bara ska döda tid enligt mig

Körde ett par äldre versioner (3.18, 3.17, 3.16 osv med staging) utan resultat. Ända tills jag kom till 3.12 då small det direkt på stabila 100 fps

Ganska häftigt vilken prestanda man kan få ut när den måste översätta allting i Wine. Måste vara ruskigt fint optimerat

Permalänk
Skrivet av Alotiat:

Riktigt grymma tips. Stort tack!

Körde med DXVK för jag trodde att Vulkan skulle passa bra med Linux men det var den som satte käppar i hjulet. När jag avaktiverade DXVK så jag fick stabila 30 fps vilket är absolut spelbart när man bara ska döda tid enligt mig

Körde ett par äldre versioner (3.18, 3.17, 3.16 osv med staging) utan resultat. Ända tills jag kom till 3.12 då small det direkt på stabila 100 fps

Ganska häftigt vilken prestanda man kan få ut när den måste översätta allting i Wine. Måste vara ruskigt fint optimerat

Låter konstigt - tycker man får märkbar prestandaökning mellan nästan varje version. Det finns lite olika varianter däremot:

DXVK: Kör vulkan, bäst prestanda enligt mina tester. Kräver att du satt upp Vulkan korrent på din dator.
PBA: Optimerat för OpenGL
Esync: (inte helt 100 på detta, men som jag förstått det: ) Går runt Wine Server vilket gör att spel som beror mycket på det går mycket snabbare. Blizzard-spel hör till den kategorin.

Rekommenderar esync-staging-pba-3.18 som runner. Kör DXVK 0.90 och sätt följande settings i System Options / Environmental variables:
DXVK_FAKE_DX10_SUPPORT 1
PBA_DISABLE 1
WINEESYNC 1
(optional om man vill ha overlay med fps o dyl): DXVK_HUD version,devinfo,fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Riktigt grymma tips. Stort tack!

Körde med DXVK för jag trodde att Vulkan skulle passa bra med Linux men det var den som satte käppar i hjulet. När jag avaktiverade DXVK så jag fick stabila 30 fps vilket är absolut spelbart när man bara ska döda tid enligt mig

Körde ett par äldre versioner (3.18, 3.17, 3.16 osv med staging) utan resultat. Ända tills jag kom till 3.12 då small det direkt på stabila 100 fps

Ganska häftigt vilken prestanda man kan få ut när den måste översätta allting i Wine. Måste vara ruskigt fint optimerat

Jodå, när det väl funkar brukar det funka rätt bra.
Dock kan det variera i många fall beroende på hårdvara, versioner på drivrutiner proprietära/open source, och inte minst vilken Wine version man kör med.
Den senaste Wine-versionen behöver inte nödvändigtvis vara den bästa för just ditt ändamål, så där kan det löna sig att prova lite äldre varianter.

Wine är i regel snabbt och har väldigt låg overhead, tyvärr är inte DXVK ännu ikapp allt jobb som gjorts för OpenGL genom åren, men det rör på sig snabbt och Vulkan lär tuffa på som ersättare till OpenGL, framförallt när det kommer till spel.

Proton (Steam) har DXVK aktiverat från början och där har det fungerat över förväntan med massor av spel jag provat på enbart open source drivers.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Hej!

Någon som har fått Proton att fungera med Xorg versionen 1.20.3 (eller 1.20.2) ??

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXpander_:

Hej!

Någon som har fått Proton att fungera med Xorg versionen 1.20.3 (eller 1.20.2) ??

Inga problem här så länge jag håller mig på x.org och inte Wayland. Sedan x.org 1.20 så fryser Vulkan-appar direkt när man försöker starta dem på Wayland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Har du något exempel på ett sånt spel som du kan namnge? Jag har inte stött på fenomenet än och vill inte råka stödja sådana idiotier genon att köpa fel spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Company of Heroes 2 och Sudden Strike 4 vet jag med säkerhet att det inte funkar(då jag spelar dom själv) i multiplayer över plattformarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Company of Heroes 2 och Sudden Strike 4 vet jag med säkerhet att det inte funkar(då jag spelar dom själv) i multiplayer över plattformarna.

Har du testat om det går att lösa med Steam Play/Proton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag kör enbart linux och det är inga problem att spela på. Spelar själv mycket csgo och dota2.
Båda finns native till linux så bara att installera genom steam.

Spelade tidigare även sc2, men då fick man kör det genom wine vilket fungerade jättebra.

Jag kör också mest dota och cs och det funkar ju finemang. Drog igång Yooka-Laylee idag också och det funkar också bra. Det som finns tillgängligt fungerar ju oftast fint men det är ju tllgängligheten. Vill jag spela något som inte finns så har jag dualboot.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Sötast

Har länge suttit motvilligt på Windows just för spelens skull men till slut fick jag nog och bestämde mig för att köra W10 virtuellt, har dock ej hårdvaran som krävs för det.

Tänkte att jag sätter mig med Linux sålänge och kör som det är tills jag har hårdvaran, praktiskt nog så fungerar de två enda spelen jag spelar för närvarande native/ via wine så nu är jag riktigt nöjd igen XD

Men får bli tills jag blir sugen på andra titlar så får det bli en 2700 med en bräda med fina iommu grupper! (nån som har tips på det btw?)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brisse:

Sedan x.org 1.20 så fryser Vulkan-appar direkt när man försöker starta dem på Wayland.

Yaay, ser ut att vara fixat inför x.org 1.20.4
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=106713

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Har du testat om det går att lösa med Steam Play/Proton?

Nja...det finns ju idag inget "smidigt" sätt att välja windowsverren av spelen, när dom dessutom finns native.
Finns en del försök till att få det att funka men inget färdigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Nja...det finns ju idag inget "smidigt" sätt att spela välja windowsverren av spelen, när dom dessutom finns native.
Finns en del försök till att få det att funka men inget färdigt.

Synd. För spel som Company of Heroes hade det varit guld med tanke på just multiplayer. Förhoppningsvis kommer det lösningar för det men det är klart att native-versionen borde vara att föredra i de flesta fall, kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Synd. För spel som Company of Heroes hade det varit guld med tanke på just multiplayer. Förhoppningsvis kommer det lösningar för det men det är klart att native-versionen borde vara att föredra i de flesta fall, kan man tycka.

Grejen är ju också att om man som jag är inne på sin 2:a powerlevel i CoH 2 och har låst upp nästan allt, i windowsverisonen så får man börja om när man loggar in i spelet under linux.Det man åstakommit förljer inte med. Vilket suger hårig röv, rent ut sagt !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Synd. För spel som Company of Heroes hade det varit guld med tanke på just multiplayer. Förhoppningsvis kommer det lösningar för det men det är klart att native-versionen borde vara att föredra i de flesta fall, kan man tycka.

Skrivet av mrazster:

Grejen är ju också att om man som jag är inne på sin 2:a powerlevel i CoH 2 och har låst upp nästan allt, i windowsverisonen så får man börja om när man loggar in i spelet under linux.Det man åstakommit förljer inte med. Vilket suger hårig röv, rent ut sagt !

Har ni testat det som @meto tipsade om här?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Har ni testat det som @meto tipsade om här?

Ja..fick det inte till att funka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

To No Surprise, Intel's Discrete GPU Efforts Will Support Linux Gaming..
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Intel-dGP...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk