Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Svenska Starbreeze dras med ekonomiska problem efter låg försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Älskar folk som överhypear såna här aktier, ”shit det här kommer ta över världen!!!!”. Boom, upp som en sol och ner som en pannkaka. Hängt en del på pokerforum tidigare och där var det en vadslagning för typ ett år sen, en snubbe var säker på att aktien skulle upp över 100...

Ja jag hängde på aktien när alla hypade spelet och den steg men passade på o sälja några timmar innan spelet släpptes, förstår inte vad folk trodde? jag tyckte personligen att spelet såg riktigt dåligt ut på alla trailers.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Spelet är långt ifrån perfekt och förtjänar delar av kritiken den fått, men i min mening är det hela väldigt överdrivet. Jag och mina vänner har ca 65timmar i spelet hittils och det är riktigt roligt. Har inte vara några allvarliga buggar och utan mer menyalternativ, gå med i lobbyn mm som krånglat för oss och inne i själva spelmotorn har det fungerar bra. Jag har sett värre buggar i battlefield spelen tex.

Gillar man zombiespel och coop så tycker jag att man bör ta en titt på spelet.

Permalänk
Medlem

Deja vu

Mina 2 cent:

SB påminner mycket om Dice ANNO 2000 - 2005. Ekonomiska problem innan de släppte Battlefield 2. Självklart stöttade man de under tiden de hade ekonomiska problem. Hela spelbranschen hade stora problem då. Övergången från PS2 till PS3 och Xbox 360. Kort innan släppet av BF2 går Electronics Arts (EA) in och lägger löjligt lågt bud på hela bolaget. 90% av aktieägarna säljer till EA. 10% småinvesterare vägrar sälja (inklusive mig). Efter ca. 1 år (precis innan BF2) blir det tvångsinlösen och EA skördar frukterna av BF2 och kommande spel.

SB kommer gå ner från dagens 2 kr/aktie. Order of magnitude ner, minst x10 ggr. Räkna med kurs under 0.2 kr per aktie, dvs ca. 20 öre aktie. Sedan kommer förmodligen något stort bolag att köpa upp de för småpengar.

Summan av kardemumman: Som småsparare/investerare kommer du att råka illa ut. Oavsett.

PS Lite rättvist att BF5 är en flopp. Snacka om upprepning. Noll(0) originalitet kvar. I princip samma öde för alla bolag som EA har köpt upp.

Permalänk

Köpte spelet på releasedagen och jag har aldrig spelat ett spel vid release (där utvecklingsbudgeten varit hög) som varit i ett så katastrofalt dåligt skick.
Ett ofärdigt amatörjobb på alla fronter, hopplöst efter sin tid / målgruppens önskningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skffade det här spelet kort efter släpp och tycker det är underhållande.
Var lite för mycket crasher i början, men nu funkar det bättre.
Får se hur länge det varar. Har väl ca 30 timmar i spelet än så länge.

Fin känsla och det lönar sig att samarbeta. Även enstaka zombies är farliga om man inte håller koll vilket blir kul.
Det jag uppskattar lite mindre är att det kanske är lite väl mycket melee action. Eller ja, jag gillar ju den biten också egentligen, men jag vill nog panga lite mer egentligen ;). Och banorna kan ta lite för lång tid. Ett samkört team kan plöja igenom banor på 30 minuter men så ser det inte alltid ut och då kan det ta över en timma och med ett eller två misslyckade försök kan då en bana ta uppåt 2-3 timmar ibland och det är mycket begärt när det hänger på teamwork hehe.

Vill man prata starbreeze utveckling senaste åren så gick de tokbra för dem när de släppte payday 2. Efter den uppgången satsade företaget på ett helt gäng olika projekt för att växa och flertalet har väl blivit mindre bra. Bland annat VRsatsningen som inte lär gå plus. Men även det här spelet walking dead som blivit försenat flera år och nu inte säljer jättebra. Är väl lite för högt pris i västvärlden i nuläget tror jag.

Är precis av samma uppfattning, bra skrivet (som vanligt)

Skrivet av Samlooh:

Länge sagt till en arbetskollega som haft rätt mycket pengar i aktier hos Starbreeze att försöka sälja dem. Sett till de spel som de gjort känns det inte konstigt att kursen doppat så mycket som den gjort. Personligen hade jag aldrig köpt dessa aktier för att hålla på dem - utan endast sitta och tradea.

Finns massor av bolag som droppar på börsen i dagsläget, skulle väl inte påstå att det är Unikt för StarBreeze

Skrivet av PuMaH:

Spelet är rätt bra tycker jag, men av det som jag har sett hittills (har spelat ganska mycket, men mer material kommer med tiden) så är det besvikelse. Förstår helt enkelt inte att det har tagit så lång tid att utveckla med tanke på likheterna med Payday 2, å andra sidan är jag inte utvecklare själv så vad vet jag...

Som sagt tycker jag ändå att spelet är kul, speciellt med kompisar så man kan samarbeta lättare. Det enda negativa i min syn som spelare är att det är dyrt för vad man får. Däremot rekommenderar jag alla att testa det, man kan ju lämna tillbaka om man inte gillar det. Ge det dock så nära två timmar som möjligt, är betydligt roligare när man har testat och lärt sig lite.

Vem köper spel på Steam idag? OTWD finns att köpa för billigare peng.

Skrivet av adzer:

Spelet är långt ifrån perfekt och förtjänar delar av kritiken den fått, men i min mening är det hela väldigt överdrivet. Jag och mina vänner har ca 65timmar i spelet hittils och det är riktigt roligt. Har inte vara några allvarliga buggar och utan mer menyalternativ, gå med i lobbyn mm som krånglat för oss och inne i själva spelmotorn har det fungerar bra. Jag har sett värre buggar i battlefield spelen tex.

Gillar man zombiespel och coop så tycker jag att man bör ta en titt på spelet.

Precis så

Skrivet av A1200:

Mina 2 cent:

SB påminner mycket om Dice ANNO 2000 - 2005. Ekonomiska problem innan de släppte Battlefield 2. Självklart stöttade man de under tiden de hade ekonomiska problem. Hela spelbranschen hade stora problem då. Övergången från PS2 till PS3 och Xbox 360. Kort innan släppet av BF2 går Electronics Arts (EA) in och lägger löjligt lågt bud på hela bolaget. 90% av aktieägarna säljer till EA. 10% småinvesterare vägrar sälja (inklusive mig). Efter ca. 1 år (precis innan BF2) blir det tvångsinlösen och EA skördar frukterna av BF2 och kommande spel.

SB kommer gå ner från dagens 2 kr/aktie. Order of magnitude ner, minst x10 ggr. Räkna med kurs under 0.2 kr per aktie, dvs ca. 20 öre aktie. Sedan kommer förmodligen något stort bolag att köpa upp de för småpengar.

Summan av kardemumman: Som småsparare/investerare kommer du att råka illa ut. Oavsett.

PS Lite rättvist att BF5 är en flopp. Snacka om upprepning. Noll(0) originalitet kvar. I princip samma öde för alla bolag som EA har köpt upp.

..?

Skrivet av Nästrimmarmannen:

Köpte spelet på releasedagen och jag har aldrig spelat ett spel vid release (där utvecklingsbudgeten varit hög) som varit i ett så katastrofalt dåligt skick.
Ett ofärdigt amatörjobb på alla fronter, hopplöst efter sin tid / målgruppens önskningar.

Nästan så att jag får intryck av att vi pratar om två helt olika spel

Mitt tips är att du ger det ett nytt försök..
Vilken speltillverkare har släppt ett fullt färdigt spel idag år 2018, de som har lyckats med det kan man isf räkna på sina 10 fingrar. Tycker absolut det är skrämmande att det är så idag och inte alls ok men tyvärr är det så när pengar är inblandade och pengar kommer alltid att vara inblandade för att spelstudios skall kunna gå runt och överleva. Börsen är instabil i dagsläget och "mindre" bolag känner nog av det tidigare än bolag med bra ekonomi.

--------------------------------------
Slutligen:

Ger eloge till Starbreeze som är väldigt aktiva och lyssnar på sina köpare av OTWD som jobbar stenhårt för att spelet skall upplevas så bra som möjligt och är uppe i patch version 1.0.7 i nuläget och på Torsdag kommer det mer banor och kontent.

Tycker personligen OTWD är överlag ett bra 4 players co-op spel kanske inte i kaliber Left 4 Dead, men inte alls långt ifrån, det som är "unikt" för OTWD dessutom är man även har icke zombie NPC:er att tänka på som har en tendens trigga igång Zomie-nivån då de struntar i allt som har med att vara diskret att göra. OTWD är absolut roligast med vänner och väljer man högre svårighetsnivå så är det i allra högsta grad samarbete som gäller. Har man inga kompisar att spela med för stunden så får man oftast matchmake med andra spelare, dock är det ju av blandad kvalitet ibland får man bra medhjälpare och ibland inte..

Tråd på reddit med matnyttiga tips: https://www.reddit.com/r/OverkillsTWD

För er som inte hunnit köpa spelet ännu..

Köpte min nyckel genom CDkeys som i dagsläget tar 324 spänn för OTWD

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Spelutveckling kanske inte är Bo Anderssons grej? Han var väl CEO för Grin också, som gick i konkurs för en 10 år sen.

Permalänk
Medlem

Oh boy

Skrivet av Blackie:

Starbreeze struggles after Overkill's The Walking Dead fails to set tills alight

***
"@BrazenScull I don't think many people that worked on those are there anymore. They are now at MachineGames creating some pretty good Wolfenstein FPS games."
***

***
"What happened to the Starbreeze that made Chronicles of Riddick, and the Darkness? I miss them.
Edit: I think most of the team that made those games left to join Machine Games."

***

***
"Starbreeze just haven't been the same since they worked with EA on Syndicate and after many of the team left the studio to form Machine Games. Both Escape from Butcher Bay and The Darkness were/are great games and were well ahead of their time."
***

***
"Yup, I miss what Starbreeze used to be."
***

***
"Starbreeze has studios in Stockholm, Sweden, Paris, Los Angeles, San Francisco, Barcelona, Brussels, Bangalore and Dehradun. In recent years it's dabbled in various video game projects, including virtual reality and publishing. It even made its own VR headset with Acer, although that failed to make much of an impact."
***

***
With the games in their stable, how on Earth can they afford all this??

I smell trouble ahead."
***

Sett detta många ggr förut. Core teamet lämnar företaget och bildar nytt. Ledningen i det gamla företaget anställer nya (märk väl: många fler nya) i tron att folk är lätt utbytbara. Självklart går det åt pipan då det tar minst en marknadscykel (5 år) att få ett fungerande team (märk väl: om allt går rätt till). I det läget fattar ledningen att det var fel att låta core teamet gå - och att det nya teamet "can't hold a candle" till det gamla teamet. Men, det är redan försent. Down we go.

PS Låt mig gissa: Ledningen i SB har redan sålt eller håller på att sälja stora andelar av sina aktieinnehav.

PS2 Battlefield V får halverad fysisk försäljning gentemot föregångaren

PS3 SB borde kallat sitt nya spel: "Dead man walking"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Finns massor av bolag som droppar på börsen i dagsläget, skulle väl inte påstå att det är Unikt för StarBreeze

Självklart! Men detta har nog egentligen inte så mycket att göra med börsens nedgång. Den kraftiga kursnedgången kommer ju ungefär en månad efter börsens nedgång som kom i början av oktober. Starbreeze (senaste) ras började i sin tur som sagt en månad efter - dvs november.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@A1200:

Med det sagt: SB har legat på 0.XX kr nivåer tidigare och tagit sig ur krisen. Kapacitet finns men det kan ta tid. Grejen är inte att vara aktieägare när det går bra utan när det går dåligt. Eller som en annan sa en gång i tiden:

“The time to buy is when there’s blood in the streets.”

Permalänk
Medlem

Konkurs? Vad händer då med StarVR One?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Konkurs? Vad händer då med StarVR One?

Som svar på din fråga..
https://www.sweclockers.com/nyhet/26689-starbreeze-vr-satsnin...

Tråkigt att det skulle behöva gå så långt man hoppades ju på att de skulle tackla sig ur situationen på något vis.
Dumt att de la alla resurser på StarVR speciellt då VR överlag alltid haft en svår väg genom alla tider, ganska nischad genre som saknar bredd och har svårt att mogna dvs dyrt att börja med och fattig på bra innehåll (Spel titlar bl.a.)

Nåväl hoppas de gör sig av med StarVR och förhoppningsvis ordnar upp ekonomin.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Blackie:

Man kunde hoppas de knoppade av StarVR till ett helt fristående bolag. Men å andra sidan, Acer vill ju lägga ned det helt. Känns som extremt slöseri med resurser att utveckla ett headset i sex (?) år bara för att sedan lägga ned det när det är redo för att börja säljas och man kan få igen lite av utvecklingskostnaderna... Headsettet förtjänar ett bättre öde.

Permalänk

Hoppas bara att Payday 3 blir av, behöver någonstans att ödsla mina timmar (=