Upptäckt stora fel på nyinköpt bostad - Vad göra?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Paddanx:

Kanske. Att kolla med en gratis timme hos en jurist hade jag utan tvekan gjort. För det är nästan värre att en säljare (och mäklare) får komma undan med att sälja potentiellt brandfarliga kåkar. Just att folk hemma-kopplar måste stoppas, och då det är krav på att allt fast-installerat görs av elektriker måste de kunna styrka detta också.

Hade detta varit fukt, sne vägg eller andra "bygg" fel, hade det varit värre. Men El är det satans hårda regler på.
Och som @RRW inlägg ovan säger, så ska du få rätt om de inte bevisa att det är korrekt gjort.

Givetvis upp till TS vad som göras. Jag är nog mer lösningsorienterad än att alltid få rätt i varje tillfälle. Tycker det finns annat att lägga energi på som är roligare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Givetvis upp till TS vad som göras. Jag är nog mer lösningsorienterad än att alltid få rätt i varje tillfälle. Tycker det finns annat att lägga energi på som är roligare

Kanske är det så.

Jag är mer, gör rätt för sig, och kräv av dig själv vad du kräver av andra-mentalitet.
Anser att man inte ska ta skiten för andras fusk, även om det blir att man tvingas dra till rätten lite då och då.

Vi är nog båda överens om att bästa självklart hade varit en kontroll "innan" köp, men dolda saker i väggarna är vad de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Har läst alla kommentarer ,

Så mitt enda alternativ är att få in detta som ett dolt fel, för att kunna kräva något alls?

Som jag skrivit innan , ingenting hänger ut , men största problemet är väl badrummet där föreningsmannen rättare sagt förbjöd oss att använda bubbelpoolen fram tills att vi hade kollat upp allt vilket ändå anses som något stort ?

Chansen är stor att de anlitat en mindre firma för renoveringen, men vi skall kolla upp detta.

Jag kommer invänta förenings tekniker eftersom det finns en liten chans att föreningen står för allt om de upptäcker att förra ägaren gjort fel eller kanske tom skickar fakturan till gamla ägarna enligt föreningsmannen.

Verkligen tacksam för alla svar och precis som ni nämner så kanske jag gått till överdrift , men vi betalade redan överpris för bostaden så att lägga till ytterligare summa på det hela år ingen glädjande nyhet, speciellt efter jag gjort hål i plånboken efter black friday

Hör av mig för de som år intresserade hur det gått

Skickades från m.sweclockers.com

Hej.
" Sedan har vi även ett stort fel i badrummet, där bubbelpolen är kopplat till ett uttag som ligger i badrummet, och mannen nämnde att det uttaget egentligen skall ligga vid ytterdörren och inte i badrummet "
Detta hade jag åtgärdat direkt , beroende på vart det sitter i badrummet. Det låter väldigt farligt!!!
Hoppas att det löser sig för er / Mangee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja och lycka till att bevisa det...

Det är bara visa med en undersökning att kablarna inte är korrekt dragna. Beviset klart.
Som sagt, det är sen upp till dem att bevisa att det är fackmannamässigt utfört, då el har helt andra regler än tex VVS/bygg.

Permalänk
Medlem

@Hasson39: Tror att det kommer lösa sig ganska fort i och med att det i princip finns två olika scenarion;
1. De gamla ägarna har meddelat om förändringen och bevisligen anlitat en firma som sedan monterat fel->Firman får rätta till/Ta kostnad för fixet.
2. De gamla ägarna har inte meddelat om förändring och anlitat firma/fixat själv->Gamla ägarna får ta kostnaden för att fixa till/reparera.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att ta en dialog med säljaren och säga vad ni som köpare har upptäckt. Komma överens om att du tar in en elektriker som kontrollerar och åtgärdar problemet och att ni delar på kostnaden eller att säljaren tar en större del / hela.

Ta först in en offert från en, två elektriker som du kan ha som underlag för diskussion med säljaren.

Alt. att den tidigare elektrikern får komma tillbaka och fixa sina punkter som de uppenbarligen har missat.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Tråkig sits, hoppas säljarna tar på sig ansvaret och hjälper till att fixa elfelen. Det lät lite galet med uttaget till bubbelpoolen. Detta är vad som gäller för våtrum,
IP klass X7 för område 0
IP klass X4 för område 1
IP klass X4 för område 2
Dvs ett vanligt uttag duger ej om det sitter inom detta område. Denna installation ska skyddas av jordfelsbrytare.

Permalänk
Medlem

Jag skall ta ett par bilder på badrummet och vad föreningsmannen upptäckte för två stora fel,

Återkommer när jag kommit hem .

Underbar forum verkligen,

Tack alla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Köparen har undersökningsplikt och för att elinstallationen ska få tas i bruk ska elektrikern ha genomfört "kontroll före idriftagning" och alla seriösa elfirmor utfärdar därefter ett besiktningsintyg på att kontrollen är utförd och att resultatet är godkänt.

Som köpare så bör man se till att granska alla relevanta intyg innan man köper en fastighet för det kan bli rätt jobbigt att reda ut ansvaret juridisk annars så du borde nog kontakta en jurist.

Skrivet av Hasson39:

Han kom fram till att felet låg hos de förra ägarna och att de hade troligtvis kopplat fel och anlitat någon okunnig, eftersom felet troligtvis låg där nere pga alla spotlights, eftersom säkringsskåpet/proppskåpet, inte kunde släcka några lampor alls när man stängde av därifrån,

Sedan har vi även ett stort fel i badrummet, där bubbelpolen är kopplat till ett uttag som ligger i badrummet, och mannen nämnde att det uttaget egentligen skall ligga vid ytterdörren och inte i badrummet.

Vad tycker ni om detta? Borde vi vara rädda?

Ja om det du skriver stämmer så bör du vara mycket rädd och borde nog stänga av inkommande el till fastigheten och inte vistas i den innan problemen är åtgärdade.

Du skriver faktisk att någon har gjort en fruktansvärd fulkoppling som inte bara inte fungerar utan att den är inkopplad före säkringarna och med tanka på övrigt du skrev så innebär det en allvarlig brandrisk.

Finns det ens en fungerande jordfelsbrytare ? Är skyddsjorden framdragen och rätt inkopplad ?
Jag tycker du omedelbart ska ta dit en seriös elektriker som får mäta upp hela installationen i alla rum innan du börjar bo där.
Jag hade inte litat det minsta på elinstallationen utan sett hela bostaden som potentiellt livsfarlig till motsatsen är bevisad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Elen går alltid att åtgärda och i värsta fall dra ny. Det är ingen gigantisk kostnad vilket som, men givetvis bra om säljaren kan ersätta. Däremot är badrummet renoverat och det inte är dokumenterat att det är rätt gjort så tror jag knappast att er försäkring kommer täcka skador och att bygga om kommer kosta hyfsat mycket.

Elektriker ska ni nog ta dit omgående, så de kan gå igenom anläggningen. El-anläggningen ingår inte i en normal bostadsbesiktning för övrigt.

Permalänk
Medlem

Här är bilder på badrummet. Bubbelpool-problemet :

Sedan upptäckte föreningsmannen ett till problem, själva rören som sitter bakom toalettsitsen är för tunna, de skall vara 20mm och inte så tunna som enligt bild:

Vill även påpeka att det sitter ett element bakom bubbelpoolen.

Permalänk
Medlem

@Hasson39: Är det ett rått betonggolv på sista bilden?

Permalänk

om det inte går att stänga av elen i proppskåpet är det nåt rejält fel, har säljaren anlitat en firma för att dra elen bör han/hon kunna visa kvitto, om säljaren säger att han har gjort det själv så blir det ännu mer problem, för jag är ganska säker på att man inte får dra nya kablar och montera nya uttag om man inte är behörig elektriker, däremot är det tillåtet att göra ändringar på befintliga uttag osv

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Darran90: Är det ett rått betonggolv på sista bilden?

Vet ärligt inte vad som tolkas som sådant, här är en bättre bild:

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Allt det där ser hemmapulat ut. Även plattsättningen. Men återigen, du kommer inte komma nånstans med det där.

Ringa säljaren och känna på pulsen är din bästa chans.

Visa signatur
Permalänk

som Trigger säger ser det väldigt amatörmässigt ut, elen,plattsättning, kolla bara runt toastolen hur fasen har dom silikonat? med hela handen?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

http://forumbilder.se/H8O9G/46948671-513963079119025-1196399789256736768-n.jpg

Ser väl ut som kakel/klinkerplattor?

Hur som, det ser ut som hela badrummet är renoverat, så du måste be om dokumentation. Är det inte gjort av firma (de som gjort VVS-delen) auktoriserad enligt Säker Vatten och plattsättare med behörighet från BKR (s.k. våtrumscertifikat) så gäller inte er försäkring.

Man får renovera badrum själv, men då måste den som byggt övertyga sitt försäkringsbolag om att det är fackmannamässigt gjort och ha dokumenterat arbetet. Att få det godkänt av bostadsköparens försäkring vid försäljning är inte givet, vissa bolag kräver rakt av att arbetet ska utföras av de med våtrumscertifikat. Elinstallationer får självklart bara behöriga elfirmor göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasson39:

http://forumbilder.se/H8O9G/46948671-513963079119025-1196399789256736768-n.jpg

Är det betongfärgad klinker ?
Vem har installerat badrummet, har de våtrumsbehörighet eller är det nått hempul det också ?
Vilka intyg/kvitton har du fått med ?
I värsta fall så har du köpt ett riktigt fuskbygge där badrummet saknar fuktspärrar och de kanske har ändrat ventilationen också.
Har du kontaktat kommunen och kollat vad de har registrerat i fråga om bygglovsärenden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Darran90: Tror att det kommer lösa sig ganska fort i och med att det i princip finns två olika scenarion;
1. De gamla ägarna har meddelat om förändringen och bevisligen anlitat en firma som sedan monterat fel->Firman får rätta till/Ta kostnad för fixet.
2. De gamla ägarna har inte meddelat om förändring och anlitat firma/fixat själv->Gamla ägarna får ta kostnaden för att fixa till/reparera.

Jag tror helt ärligt att ditt svar är mitt enda alternativ just nu, och jag hoppas starkt på ditt svar nr 2, att de gamla ägarna inte anmält ändringarna till föreningen vilket borde betyda att vi har alla rätter på vår sida?

Permalänk

la märke till en sak till, om dom nu har renoverat hela badrummet varför har dom då spikat dit dom gamla fodrena runt dörren för dom är ju inte nya iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det en seriös firma som renoverat detta? Då bör dom lägga ner eller vänta tills fuskbyggarna dyker upp.
Ser riktigt dåligt ut

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska kolla upp vilka regler som gäller. När vi sålde våran lägenhet så hade vi 2 års mot dolda fel (som vi skulle fått stå för) Ring jurist som kan detta. numret som någon skrev eller ännu bättre betala en jurist som är duktig på bostäder som kommer ut och tittar.

Detta i badrummet skulle knappast vara godkänt. När de gjorde om badrummet för ca 7 år sedan fick man inte ha kopplingarna sådär på golvet utan fick höja upp de. En VVSare skulle dra 15 rör till toaletten och även oftast till duschen. Ser ut som 12 till inloppet. Och det med badkaret är HELT fel, ingen med rätt kunskap skulle göra sådär. Undra då om säljaren har gjort tätskiktet på rätt sätt eller om det bara läcker till grannen? Badrummet plus de andra elfelen betyder att säljaren inte har gjort saker på rätt sätt. Och vem vet vad mer som är fel. Strid tycker jag, hur jobbigt det än kan vara. Annars kanske du får göra om badrummet för 150k plus elfelen, m.m.

Tips: En jurist och dokumentera allt, ta reda på fakta om felen. Ha mycket kött på benen innan du tar kontakt. Svamla om saker som du kommer på med mäklaren och säljaren blir bara jobbigt, utan släng upp fakta och dokument när du undersökt saker.
Lider med dig, skitjobbigt sådant där.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Petterk:

Sånt kollas innan köp. Inte dolda fel direkt...

Gissar att TS får leva med att badrummet inte har intyg. Blir allt för kostsamt att göra om bara för försäkringsskyddets skull.

Skulle det uppstå något med fuktproblem så har du två år på dig för bostadsrätt. Är tätskikten felgjorda så är det absolut ett dolt fel.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Vad är detta för nåt EGENTLIGEN, är det en brytare ursprungligen tänk för en tvättmaskin som nån har skruvat fast en sladd från bubbelbadet i ? och en utanpåliggande kabellist som sitter snett gör ju inte direkt att förtroendet för installationen ökar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tycker att du ska kolla upp vilka regler som gäller. När vi sålde våran lägenhet så hade vi 2 års mot dolda fel (som vi skulle fått stå för) Ring jurist som kan detta. numret som någon skrev eller ännu bättre betala en jurist som är duktig på bostäder som kommer ut och tittar.

Detta i badrummet skulle knappast vara godkänt. När de gjorde om badrummet för ca 7 år sedan fick man inte ha kopplingarna sådär på golvet utan fick höja upp de. En VVSare skulle dra 15 rör till toaletten och även oftast till duschen. Ser ut som 12 till inloppet. Och det med badkaret är HELT fel, ingen med rätt kunskap skulle göra sådär. Undra då om säljaren har gjort tätskiktet på rätt sätt eller om det bara läcker till grannen? Badrummet plus de andra elfelen betyder att säljaren inte har gjort saker på rätt sätt. Och vem vet vad mer som är fel. Strid tycker jag, hur jobbigt det än kan vara. Annars kanske du får göra om badrummet för 150k plus elfelen, m.m.

Tips: En jurist och dokumentera allt, ta reda på fakta om felen. Ha mycket kött på benen innan du tar kontakt. Svamla om saker som du kommer på med mäklaren och säljaren blir bara jobbigt, utan släng upp fakta och dokument när du undersökt saker.
Lider med dig, skitjobbigt sådant där.

Tack så mycket för ditt utförliga meddelande, hjälper verkligen, och precis som du säger, vill verkligen samla på mig så mycket underlag som möjligt innan jag ens tar kontakt med säljaren .

Men kan jag verkligen inte beskylla mäklaren för detta? Han har int ens informerat mig om att säljarna inte gjorde någon besiktning eller att vi borde anlitat en fackman, hur skall vi som nya köpare kunna veta något sådant?

Herregud, jag trodde att detta skulle kunna kosta oss max 10,000kr, men nu får jag svar från er att inte ens mitt bostadstillägg på försäkringen täcker detta trots att vi inte ens har renoverat bostaden utan köpte den så här.

Skall ringa runt till alla imorgon, inkl HSBs juristlinje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Här är bilder på badrummet. Bubbelpool-problemet :

http://forumbilder.se/H8O9G/47078576-355158871697558-1544711161537101824-n.jpg

http://forumbilder.se/H8O9G/46964688-258091224873311-7709282553324109824-n.jpg

Sedan upptäckte föreningsmannen ett till problem, själva rören som sitter bakom toalettsitsen är för tunna, de skall vara 20mm och inte så tunna som enligt bild:

http://forumbilder.se/H8O9G/47142044-1601853306581274-506379951323217920-n.jpg

Vill även påpeka att det sitter ett element bakom bubbelpoolen.

ursäkta, men måste säga att plattsättningen i badrummet ser riktigt hemsk ut, ni borde nog ta dit besiktningsman, elektiker och VVS-montör för att kolla igenom allt.
hade inte godkänt allt det kladdet med silikon i skarven mellan de svarta plattorna och mosaiken.
Se även till att få fram ALL dokumentation för renoveringarna, besiktningsprotokoll för elen, våtrumsintyg och kvitton, som ovan sagt.

är det ett badrum enligt ritningen, eller en garderob/förråd de byggt om?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@Trigger: om säljaren har skippat tex tätskiktet i badrummet är det väl givet att det är ett dolt fel, är ganska säker på att säljaren har gjort renoveringen själv med tanke på hur det ser ut.

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@JohanssoN85:

Helt riktigt, syftade mer på elinstallation/VVS

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Hasson39: Finns inget krav på att säljaren ska besikta. Det är däremot inte säkert att en köpare bör kunna se om det finns elfel, en bostadsbesiktning anlitad av er hade inte inkluderat en elbesiktning ens. Få allt genomgånget och ta råd av yrkesmän är väl det jag kan säga. Ni måste ju få en bild av vad som måste åtgärdas och vad som måste åtgärdas på en gång först.

Permalänk

jag är nog osäker på elen också, om det nu är så att all el i lägenheten inte går att stänga av genom säkringsskåpet/proppskåpet då är det nåt som är jävligt fel, och det känns inte som om att man ska behöva kolla en sån grej, okey om de vore så att nåt uttag inte funkade, de är ju ingen big deal men här verkar det vara bra mkt värre

Visa signatur