Permalänk
Medlem

Ny router

Hej,

Vi har Stockholms Stadsnät som leverantör och i samband med problem med hastigheter runt 18-02 (pga andras nyttjande i bostadsrättshuset antagligen) föreslås ett byte av router vilket är fullt rimligt då våran är cirka 11 år gammal DLink DIR-655.
De rekommenderar den de säljer på sitt webblager en D-Link DIR-882 för 1 495kr.

De erbjuder att "göra i ordning den" gratis i form av
- uppgradera mjukvaran
- slå på alla kanaler
- separera 2,4 och 5 GHz åt dig.

Antagligen är detta rätt lätt att göra själv så det är väll en nollfråga men min fråga är då, är det ett bra val för det priset eller finns det ett bättre alternativ? Gärna billigare men en kraftig vore av intresse då lägenhetens lina är suboptimalt placerad i ett sovrum i ena änden av lägenheten med dator (Stationär för spel och bärbara för annat), TV med mera placerat på andra. Vi har ej möjlighet att flytta eller förlänga sladdar då det skulle innebära att borra upp väggar/golv för att undvika att snubbla på sladden.

Routern behöver inte vara ett monster med 0 ping med gärna så att man kan spela något online utan att haverera.

Tack på förhand från en mindre kunnig inom hemmanätverk.

Permalänk
Medlem

Jag har bara erfarenhet av lite äldre D-Link-routrar, och alla dessa har varit ren skit. Om du ska lägga 1500kr på en router så är Asus (typ RT-AC68U eller RT-AC66U) ett bättre köp alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Finns 2 val.
Ubiquiti eller bättre prylar, och med bättre menar jag mer "prosumer" segmentet
Alternativet är det som säljs som rena konsumentprylar, du kan ha tur och du kan ha otur. Här finns Asus, Netgear, D-Link osv.
Personligen hade jag aldrig någonsin köpt dom enklare prylarna primärt för att jag inte har ngn lust med skit som inte fungerar

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Alathi:

Hej,

Vi har Stockholms Stadsnät som leverantör och i samband med problem med hastigheter runt 18-02 (pga andras nyttjande i bostadsrättshuset antagligen) föreslås ett byte av router vilket är fullt rimligt då våran är cirka 11 år gammal DLink DIR-655.
De rekommenderar den de säljer på sitt webblager en D-Link DIR-882 för 1 495kr.

De erbjuder att "göra i ordning den" gratis i form av
- uppgradera mjukvaran
- slå på alla kanaler
- separera 2,4 och 5 GHz åt dig.

Antagligen är detta rätt lätt att göra själv så det är väll en nollfråga men min fråga är då, är det ett bra val för det priset eller finns det ett bättre alternativ? Gärna billigare men en kraftig vore av intresse då lägenhetens lina är suboptimalt placerad i ett sovrum i ena änden av lägenheten med dator (Stationär för spel och bärbara för annat), TV med mera placerat på andra. Vi har ej möjlighet att flytta eller förlänga sladdar då det skulle innebära att borra upp väggar/golv för att undvika att snubbla på sladden.

Routern behöver inte vara ett monster med 0 ping med gärna så att man kan spela något online utan att haverera.

Tack på förhand från en mindre kunnig inom hemmanätverk.

Håll dig undan D-Link,min erfarenhet är begränsad men det lilla räckte, Asus är ett bättre alternativ om du inte vill slanta upp för Ubiquitis grejer.
Men jag har svårt i att se nyttan med nya grejer när problemet verka ligga hos nätägaren/ISPn.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Gällande leverantörens problem så har jag haft dialog med dem och de kan ej finna något problem i tillförseln till min lägenhet utan hävdar att vår router ligger på så gamla protokoll samt att dens oförmåga att ligga på 5ghz leder till de problemen vi har.
Dock "ser" de att jag har en "Apple Router" som de kallade det, vilket jag ej har. Endast en Mac laptop finns från Apple i hemmet.

Finns det någon specifik ASUS som är värd att titta på i 500-1500kr klassen eller är det generellt bara ju mer pengar desto bättre?

Gällande Ubiquiti så är jag helt förvirrad, är relativt van tekniskt sätt men allt jag hittar på om dem från andra är en mumbojumbo av teknisk chargong som jag inte förstår ett skvatt av. Det skrivs om att man ska kombinera olika produkter hit och dit.
Rent gissningsvis antar jag att de menas att man ej ska nöja sig med en router utan bör även ha 1-3 förstärkare som studsar signalen?

Permalänk
Medlem

I din sits skulle jag köpa en Asus router typ en AC66U eller annan modell beroende på hur mycket du vill lägga ut.

Permalänk
Medlem

Här är lägenhetens layout:
- Gult är accesspunkt och placering av router.
- Rött är TV/Konsoller/Hemmabio som går via WiFi.
- Blått är den stationära datorns placering.

Placeringarna går tyvärr ej att ändra, behöver jag en repeater/förstärkare och/eller specifik router för att klara att nyttja dessa med rimlig stabilitet och hastighet?

Vad blir "bättre" i dyrare varianter än Asus AC66U?
Gällande ASUS har jag hört talas om en firmware vid namn Merlin, är det något som i så fall är värt att installera istället för det som kommer med? Är det något som ger ASUS fördel jämfört med andra märken i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alathi:

Hej,

Vi har Stockholms Stadsnät som leverantör och i samband med problem med hastigheter runt 18-02 (pga andras nyttjande i bostadsrättshuset antagligen) föreslås ett byte av router vilket är fullt rimligt då våran är cirka 11 år gammal DLink DIR-655.
De rekommenderar den de säljer på sitt webblager en D-Link DIR-882 för 1 495kr.

De erbjuder att "göra i ordning den" gratis i form av
- uppgradera mjukvaran
- slå på alla kanaler
- separera 2,4 och 5 GHz åt dig.

Antagligen är detta rätt lätt att göra själv så det är väll en nollfråga men min fråga är då, är det ett bra val för det priset eller finns det ett bättre alternativ? Gärna billigare men en kraftig vore av intresse då lägenhetens lina är suboptimalt placerad i ett sovrum i ena änden av lägenheten med dator (Stationär för spel och bärbara för annat), TV med mera placerat på andra. Vi har ej möjlighet att flytta eller förlänga sladdar då det skulle innebära att borra upp väggar/golv för att undvika att snubbla på sladden.

Routern behöver inte vara ett monster med 0 ping med gärna så att man kan spela något online utan att haverera.

Tack på förhand från en mindre kunnig inom hemmanätverk.

Vad har du tedtat nätet med? Eftersom de säger att det beror på att du ej har 5ghz så låter det som att du tedtar trådlöst? Hur fungerar routern annars, med kabel? Och direkt i uttaget utan router.

En ubiquiti + APs om du vill pilla i routern mycket, annars en asus-router.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag kör med en TP-link Archer C7 i motsvarande situation. Det funkar bra:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1804875

Personligen skulle jag också undvika DLink. Asus har jag inte använt, de hade ett ganska färskt säkerhetsproblem senast jag köpte router så jag undvek dem då. Det är säkert löst nu.

Hade i första hand sett till att placera routern högt för god täckning. Om lägenheten är stor nog är mesh bästa lösningen, men det borde inte behövas.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

På egen hand har jag endast testat trådlöst för just detta problem då jag ej nyttjar någon fast lina p.g.a. logistiska problem.

De gånger jag har haft datorn via sladd till routern så fungerar det i stort sätt felfritt vad jag märkt.
Dock väldigt sällan haft datorn kopplad just de tiderna på dygnet.

Vad är APs?

Lägenheten är 76,5kv, routern står i dagsläget på golvet men att montera någon sorts hörnhylla för att höja upp den är en möjlighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alathi:

Här är lägenhetens layout:

Jag rekommenderar att du i fortsättningen använder en bättre bildsajt, google galleries tillexempel, då denna laddar ungefär 1000+ annonser, men din lägenhet syns inte alls...

Generellt, dock: om du har wifi-routern i ena änden av bostaden, sedan flera väggar, och sist speldatorn som du vill ha god prestanda till, så kan det bli klurigt med 5GHz-bandet då detta inte penetrerar solida strukturer särskilt bra, och 2.4GHz lider av mycket kollisioner i tätbebyggt område, vilket du ju upptäckt... Skulle trots allt rekommendera att du överväger att dra en kabel, antingen hela vägen till datorn, eller till en mer centralt placerad accesspunkt. Detta kan ofta göras genom dörrkarmen upptill eller nedtill utan att behöva göra hål, då det brukar finnas lite marginal där för ventilation, passform osv. Även om man måste ta hål - än sen? Det är 2000-talet nu, vi har gjort oss beroende av fungerande datanätverk.

Om du ändå vill köra med wifi så kan det säkert hjälpa om du har både router och wifi-adapter utrustade med MIMO-teknik (och bra antenner till datorn.)

Citat:

Gällande ASUS har jag hört talas om en firmware vid namn Merlin, är det något som i så fall är värt att installera istället för det som kommer med? Är det något som ger ASUS fördel jämfört med andra märken i samma prisklass?

Feppla med alternativa firmware är ganska överkurs egentligen, kommer den alternativa mjukvaran att uppdateras i åratal framåt till skydd mot framtida hot, osv? Det vet man ju inte... Och går den att säkert backa tillbaks till fabriksmjukvaran om du inte blir nöjd? Kanske inte...

Permalänk
Medlem

Ny uppladdning, ser det bättre ut nu?

Rak väg mellan router och dator är 2st väggar, en med skåp på men båda rätt tunna innerväggar.
Självklart hade jag föredragit lina då jag tillhör generationen som ej litar på WiFi, men det är svårt att få det snyggt då det är väldigt lång väg utan att lägga under golvet. Blir säkert upp mot 30-40m sladd om man ska följa väggarna runt uppskattningsvis (säkert liten överdrift dock)

Vid TV:en sitter ett ComHem uttag som ej nyttjas då hela fastigheten har gemensam internet via annan leverantör. Går det att på något sätt koppla in det andra nätet i ComHems uttag? Svindyrt?

Gällande MU-MIMO & MIMO-teknik, någon specifik router du föreslår med dessa teknologier?

Permalänk
Inaktiv

Ser inte ut att vara 30-40 meter på långa vägar mellan din router och dator. (Väldigt knepig planlösning på lägenhet måste jag säga. ) Skulle själv lagt kabeln utmed där vägg och innertaket möts, och dragit den över innertaket vid gapet där din tambur slutar...men det är ju jag det. Ser ut att vara tio meter max typ. Om du nu inte bor i en katedral förstås och allting är 5x större än det ser ut att vara.

Kan inte riktigt rekommendera någonting just nu, då WPA3 kryptering är på G, men ännu inte dykt upp i några produkter. Själv väntar jag med ny router tills sådana produkter finns ute på marknaden (min nuvarande router är en apple time capsule gen. 3 som är 7+ år gammal... Sanslöst bra egentligen, förutom att den saknar moderna wifiprotokoll såklart; den maxar ut på 450Mbit teoretiskt, har i praktiken nått ~150Mbit som mest på den.)

Permalänk
Medlem

Som sagt är jag rätt kass på det där med uppskattning, men tänkte vad det blir om man drar längs väggar.
Sladden behöver ju då gå via vägg ut mot hallen -> längst tak/golv förbi ytterdörren -> genom en garderob med skjutdörrar av glas -> längs med taket ovanför köket -> in via vägg till rummet med datorn. Är nog som du säger mer runt 10-15m på sin höjd då.

Vet inte hur de tänkte när de placerade accesspunkten i det rummet de gjorde, oavsett om rummet varit annat än sovrum tidigare...
Vi bor högst upp i huset och har endast vind ovanför oss, fönster åt höger och vänster enl. ritningen om det gör skillnad i täckning?

Har du hört något om när dessa produkter kan tänkas nå marknad?
Krypteringen rör endast säkerheten i överföring och påverkar ej hastighet eller signalstyrka?