Permalänk
Geeks
Grundare

AW Academy - dina erfarenheter?

Tjo,

Tänkte höra om någon har erfarenhet av kurserna på Academy eller liknande? https://www.academy.se/open/it-konsult. Anledningen att jag frågar är att jag sett att det diskuteras en del kring Academy och ett intresse för kurser. Jag tror att många drar sig för att söka, finns alltid en massa anledningar till varför det inte är en bra idé eller varför man inte ska ta sig ut. Pratar ur egen erfarenhet, tog 15 år innan jag vågade.

Samtidigt är det viktigare än någonsin att uppdatera sig löpande med kunskap. Jag skulle tycka det vore kul att göra mer för communityt på swec (det är ju det jag jobbar med mest nu) och undrar vad ni andra tycker.

Vad skulle vara intressant för dig som vill skapa och vill bli bättre på det?

1. Vilka kurser har du erfarenhet av kopplat till programmering / digitalt skapande?
2. Vore en utbildning med andra swecare intressant - dvs med folk man "känner igen"?
3. Vad skulle inriktningen vara?
4. Andra tankar?

Tacksam för svar eller fria tankar!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

@Edin Har ingen erfarenhet av den sidan men har hört mycket gott om Udemy.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Fruttyh:

@Edin Har ingen erfarenhet av den sidan men har hört mycket gott om Udemy.

Vad har du hört som är bra då?

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

Kan inte säga att jag har djupare insyn i detaljer kring Academy då jag själv läste på högskolan. Men själva konceptet bakom Academy som du länkar är att det är ett sätt för företagen att få in arbetskraft enklare. Jag antar att det är företagen själv som sponsrar det efter deras behov och det verkar inriktat på folk som vill sadla om till utvecklare.

Några fördelar med detta koncept är att om man väl kommer in på en sån där utbildning så har man nog ett säkert jobb efteråt, då de utlovar tillsvidareanställning och man har ganska fokuserade resurser på sig som person. Det skiljer sig lite från oss som pluggar 6-10x (3-5 år) av tiden på högskolan. Vi tenderar att landa ett jobb om vi ligger på och försöker få in en fot på ställen, men även då är det ingen garanti. Då får man dessutom ofta börja med provanställning.
Så rent så sett, så ska man vara glad om man kommer in på en sån där satsning. Fast då kommer man till nackdelen och det är att det antagligen är väldigt petigt vilka som kommer in och konkurrensen är nog väldigt hård. Det blir precis som alla bra möjligheter, något som man ska ha tur om man kommer in på.

Med detta sagt så tror inte jag man kan jämföra detta med utbildning och att försöka lära sig ren kunskap. Academy är ett rent karriärsprogram, för företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Vad har du hört som är bra då?

Kurserna ska hålla hög kvalitet.
Och gällande priserna så ska dom tydligen bli lägre och lägre desto fler kurser man har tagit!

Permalänk
Inaktiv

Jag är skeptisk till såna utbildningar och frågar vem målgruppen är?
Den stora skaran så är det rätta valet högskola eller yh, där yh-utbildningen bör vara 2år och man gärna kan läsa 2st liknande.

Men dessa 12v intensivutbildningar som tar in folk som knappt vet hur man startar en dator, så förstår jag inte hur de samtidigt kan ha en sådan extrem intersiv utbildning. Och då frågar jag mig för vem är utbildningen för? Varför ska de välja denna framför t.ex YH?

En helt annan sak är vidareutbildning för de som har jobbat ett tag, då när de som läser redan kan grunderna så kan de ta upp djupet.
*edit*
Ett exempel på en YH-utbildning som verkar schysst är denna:
Webbutvecklare inom .NET
https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/utbildning...
Läs in det på 12v den som kan, detta tillsammans med folk utan någon programmeringserfarenhet.