Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Som isolerad nyhet är det inte mycket värt men ser man "den stora bilden" så är detta inte något isolerat, utan det är snarare en trend nu som inte kommer gå att stoppa.

Sedan tycker jag vi skall vara försiktiga med att önska intel tillbaka på banan fort som fan. Marknaden skulle faktiskt må bra av några år när AMD dominerar, och det är en näsbränna som Intel definitivt förtjänar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite roligt ändå . Inte för att jag tror att källan är 100 % över hela världen utan för att det behövs 2 för att dansa tango . När jag köpte min 6700 k fanns bara Intel eller en AMD prolle som var helt värdelös för spelande . Skall nog köpa nytt när 7 nm kommer roligt om det finns mer än ett företag att välja på .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag har kört Intel länge och kör Intel på en hel del burkar hemma förutom senaste som blev en Threadripper. Men jag önskar INTE att Intel kommer tillbaka på banan på ett tag. Varför? Därför att då kommer vi tillbaka till den tråkiga marknad vi hade innan AMD utmanade. AMD får gärna nå 50% av marknaden och då kan Intel få vakna lite igen. Då kommer konkurensen ge oss konsumenter riktig utveckling som de som inte var med på 90 och början av 00 aldrig sett.

Så, nej... De får gärna ha det lite kämpigt ett tag till. Och hoppas innerligt att de inte börjar med sina fula trick för att kontrollera marknaden som de gjorde sist AMD hade riktigt utmanande produkter.

Jovisst men just nu verkar ju amd vara det enda logiska alternativet (med ofta max ~5% skillnad i 1080p gaming). Fortsätter det så har inte intel något att komma med, vilket gör att de inte driver utvecklingen framåt. Deras 10nm kommer ju inte förrän sent 2019 och tills dess lär vi bara ha fler o fler kärnor med mer och mer värmeutveckling. Intel måste snart börja ha med vattenkylare till sina cpu:er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Jovisst men just nu verkar ju amd vara det enda logiska alternativet (med ofta max ~5% skillnad i 1080p gaming). Fortsätter det så har inte intel något att komma med, vilket gör att de inte driver utvecklingen framåt. Deras 10nm kommer ju inte förrän sent 2019 och tills dess lär vi bara ha fler o fler kärnor med mer och mer värmeutveckling. Intel måste snart börja ha med vattenkylare till sina cpu:er.

Skickades från m.sweclockers.com

De kommer självklart ändå fortsätta utveckla sina produkter för att försöka konkurera även om de inte har ledande prestanda eller pris/prestanda. Vem som håller prestandakronan och driver utvecklingen framåt av bolagen är mindre relevant om marknaden är någorlunda jämt fördelad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

"AMD lyckas sälja 8000 fler CPUs än Intel på denna tyska hemsida."
Skriv som det är.

Skrivet av Nivity:

Ok, folk här pratar som Intel ligger på knäna, baserat på 1 artikel, ifrån 1 ÅF i tyskland, där dom sålt en mindre summa cpuer? (Med mindre summa menar jag att det är en extremt liten del i global sales att ta ifrån 1 ÅF ifrån 1 land)

Men ja, alright, hoppas Intel kommer tillbaka någon gång

Skrivet av kronwalled:

Är inte också källan Tramspellesida #1 när det kommer till trovärdighet?

Siffrorna från mindfactory sätter kvantiteter till det som t.ex. Amazon rapporterar på sina best seller listor. På Amazon.de och Amazon.co.uk är det AMD-cpu på 8 av top 10 medan det på Amazon.com är 4/10. Det ligger också i linje med de "ögonvittnesskildringar" som går att lösa på exempelvis reddit om att det fortfarande är relativt god tillgång på intel-cpu i staterna men inte i Europa där priset börjat avspegla det. Trots det klättrar alltså AMD även på Amazon.com bestseller-lista.

Allt sammantaget finns det fortfarande mycket mark att vinna/förlora. Att AMD håller på att etablera sig på entusiastmarknaden är ett viktigt steg, eftersom det finns många influencers där, men AMD har fortfarande väldigt långt kvar innan de når Moskva.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

https://wccftech.com/amd-dominates-retail-cpu-sales-outsellin...

Verkar som om Tyskarna förstår en bra Deal. Prisprestanda är kung

Intressant men i Sverige dominerar Intel stort.
Har svenskar mer gott om pengar?
Man kan tex se på WEBHALLEN MEST SÅLDA.
De dyraste grafikkorten är även bland MEST SÅLDA.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greyguy1948:

Intressant men i Sverige dominerar Intel stort.
Har svenskar mer gott om pengar?
Man kan tex se på WEBHALLEN MEST SÅLDA.
De dyraste grafikkorten är även bland MEST SÅLDA.....

svenskar köper mer efter märke än att få mest per krona

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greyguy1948:

Intressant men i Sverige dominerar Intel stort.
Har svenskar mer gott om pengar?
Man kan tex se på WEBHALLEN MEST SÅLDA.
De dyraste grafikkorten är även bland MEST SÅLDA.....

Kanske mer ignoranta?
1600 > 2600X till 3700X nästa år för min del.
Intel har inget som tilltalar ett köp idag eller framöver

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Kanske mer ignoranta?
1600 > 2600X till 3700X nästa år för min del.
Intel har inget som tilltalar ett köp idag eller framöver

För att köpa en CPU idag som kommer hålla i väl över 8 år är en dålig idé.
2700k är fortfarande relevant och CPU utvecklingen går mycket långsammare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Så du hade AMD som inte fanns?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa ungefär raka motsatsen. Hur skulle jag kunna ha AMD när det inte fanns? Trams.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

nu ska de bara lära sig göra vettiga grafikkort