Lösenord vid montering av NFS nätverksfil (ubuntu)

Permalänk
Medlem

Lösenord vid montering av NFS nätverksfil (ubuntu)

Hej!

Jag är nybörjare på Linux och Ubuntu. Jag vill montera en nätverksmapp med delningstypen NFS men behöver ett lösenord och utan det får jag tillbaka: mount.nfs: access denied by server while mounting... Jag har monterat samma mapp med CIFS istället och då använt användarnamn samt lösen men då kan jag bara läsa och inte skriva i mappen.

Mitt NFS terminal command: sudo mount -t nfs 192.168.1.207:/mnt/xx/xx /home/server/freenas3

Mitt CIFS terminal command: sudo mount -t cifs -o username=sittanvändarnamn,password=sittlösen //192.168.1.207/xx/xx /home/server/freenas3

Jag gör säkert största nybörjarfelet men hjälp mig gärna

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu var det många år sedan jag använde freenas senast, men du kan väl ändå inte skicka credentials för NFS?
Snarare måste du i hosten, tillåta klienten.

Exempel enligt nedan ..

  • The FreeNAS® system is at IP address 192.168.2.2.

  • A dataset named /mnt/volume1/nfs_share1 is created and the permissions set to the nobody user account and the nobody group.

  • An NFS share is created with these attributes:

  • Path: /mnt/volume1/nfs_share1

  • Authorized Networks: 192.168.2.0/24

  • All Directories option is enabled

  • MapAll User is set to nobody

  • MapAll Group is set to nobody

https://www.ixsystems.com/documentation/freenas/11/sharing.ht...

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

"access denied by server" ges när servern inte tillåter pathen att mountas på aktuellt system.
Troligen är överensstämmer inte export och montering. Exempelvis anges ett specifikt subnät medan man sitter på ett annat, pathen stämmer inte överens mellan server och klient, eller dylik miss.
Jag har inte haft något med FreeNAS att göra, men om du kan posta exportens detaljer och klientens nätverksdetaljer kan vi nog snart se om det är där problemet ligger.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hugo0814:

Hej!

Jag är nybörjare på Linux och Ubuntu. Jag vill montera en nätverksmapp med delningstypen NFS men behöver ett lösenord och utan det får jag tillbaka: mount.nfs: access denied by server while mounting... Jag har monterat samma mapp med CIFS istället och då använt användarnamn samt lösen men då kan jag bara läsa och inte skriva i mappen.

Mitt NFS terminal command: sudo mount -t nfs 192.168.1.207:/mnt/xx/xx /home/server/freenas3

Mitt CIFS terminal command: sudo mount -t cifs -o username=sittanvändarnamn,password=sittlösen //192.168.1.207/xx/xx /home/server/freenas3

Jag gör säkert största nybörjarfelet men hjälp mig gärna

Prova? Sluta med "/" så kanske det funkar.

sudo mount -t nfs 192.168.1.207:/mnt/xx/xx/ /home/server/freenas3/

Har du installerat NFS i Linux?

Min mount /etc/fstab.

10.6.0.1:/mnt/Store2/Filmer/ /mnt/filmer/ nfs rw,exec 0 0

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, de har hjälpt mycket!

Jag försökte nu igen utan framgång (till en början) och dessa bilder hann jag ta https://imgur.com/a/2k4Pmio .

Under "Sharing" på FreeNAS GUI så hade jag delat "/mnt/MasStorage" och jag ville åt "/mnt/MasStorage/hugo" men jag trodde att om jag delade /mnt/MasStorage så skulle jag ha åtkomst till alla subdirectories men tydligen inte. När jag delade "/mnt/MasStorage/hugo" separat så fungerade det, samtidigt som jag skrev in maskinens IP för att autentisera anslutningen.

Problem Solved!

Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hugo0814:

Tack för alla svaren, de har hjälpt mycket!

Jag försökte nu igen utan framgång (till en början) och dessa bilder hann jag ta https://imgur.com/a/2k4Pmio .

Under "Sharing" på FreeNAS GUI så hade jag delat "/mnt/MasStorage" och jag ville åt "/mnt/MasStorage/hugo" men jag trodde att om jag delade /mnt/MasStorage så skulle jag ha åtkomst till alla subdirectories men tydligen inte. När jag delade "/mnt/MasStorage/hugo" separat så fungerade det, samtidigt som jag skrev in maskinens IP för att autentisera anslutningen.

Problem Solved!

Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden.

Du kan välja i FreeNAS att den även ska dela undermappar i "/mnt/MasStorage".

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Du kan välja i FreeNAS att den även ska dela undermappar i "/mnt/MasStorage".

Det hade jag faktiskt gjort men konstigt nog så fungerade det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hugo0814:

Det hade jag faktiskt gjort men konstigt nog så fungerade det inte.

Så här ser min ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666