Nvidia avtäcker Titan RTX med 24 GB GDDR6 – kostar 28 490 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nvidia sänkte priset på Titan RTX jämtemot Titan V, så det finns ju noll bevis mer än konspirationsteorier att de skulle höja priserna bara för att. Sedan svarar ju inte du heller på mina frågor, utan kommer med påståenden baserat på nada.

Fortfarande "vissa", för korten säljer som smör i solsken och Nvidia hinner knappt få ut dem på hyllorna innan de är borta.

Tycker inte det är speciellt konstigt med tanke på den låga produktionen.

Skrivet av wargreymon:

Är det för högt så köp inte, jag prisar teknologin som jag tycker är helt otrolig. Nvidia har lyckats med något riktigt banbrytande.

Beror väl på vad man jämför med? Och inom vilket tidsspann?

Visst är det ett framsteg. Men sett till helheten så är det en "piss i mississippi" för att tala klarspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Tycker inte det är speciellt konstigt med tanke på den låga produktionen.

Ja, exakt det jag pratat om, korten går inte direkt att tillverka i större grad. Så då får man höja priset för att det inte ska bli ruskigt skev efterfrågan kontra tillgång.

Skrivet av Ario_Nuke:

Beror väl på vad man jämför med? Och inom vilket tidsspann?

Visst är det ett framsteg. Men sett till helheten så är det en "piss i mississippi" för att tala klarspråk.

Jag tycker i alla fall att om man lyckas göra något ingen annan gör, samt så bra/lätt att implementera som det faktiskt är så kallar i alla fall jag det för banbrytande. Man kan alltid måla en sten i guld, men en guldklimp är mycket häftigare.

Permalänk
Master of Overkill

Jag på jobbet pratas de om en realtids render PC så vi jublar och 3d gruppen jublar att detta går göra i mer än 1-3 FPS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hus och bil lån. Snart avtäcker bankerna dator lån där dom även hjälper dig i djungeln av delar och sätter ihop den som ni skräddarsytt tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Personligen tycker jag bara det är tråkigt att det skall vara så dyrt för den som vill ha max grafikprestanda för spel, dvs en helt fungerande Turing krets. Den extra mängden bryr sig förmodligen dom flesta gamers inte om.

Det jag tycker är tråkigt är att i stort sett alla grafikkort är dyra idag.

Nöjer man sig med ett GeForce GT 1030 så finns det billiga kort.
Men ska man ha bättre än GTX 1050/1050 Ti så börjar priserna skena iväg.

Själv köpte jag ett MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming på Black Friday rea för 3090kr. Nu tar de 3.790kr.
Nu är inte MSI Gaming det billigaste GTX 1060 varianten, men det finns dyrare också.
(Ville ha tyst semi passivt kort och hellre 6GB än 3GB eftersom jag inte byter så ofta).

Mitt gamla GTX 660 2GB gav jag runt 2000kr för.
Ett GTX 1060GB är lite mer än dubbelt så snabbt så betalar man runt 4000kr för ett GTX 1060 så är det liknande pris/prestanda som GTX 660.

Förr i tiden så fick man bättre pris/prestanda för varje år som gick.
Inte bara möjligheten att få högre maximal prestanda för mer pengar.

Det tycker jag är ett problem om kunderna behöver bli rikare för varje år för att ha råd att köpa något som har bättre prestanda än det de redan har.

Alltså när utvecklingen av komponenter som ger bättre pris/prestanda än befintliga lösningar avtar eller försvinner.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingetdera. Jag konstaterar bara att det krävs en viss mentalitet för att ens tycka det är rimligt att överväga att lägga 13K på ett grafikkort, och har man den mentaliteten så är inte steget så långt till 28K heller så det är nog inte så farligt att det här kostar som det gör.

Sedan har du sådanna som mig, som tycker att anständighetens gräns passerades när toppkorten gick över 7000Kr.

För min del är det ingen skillnad ifall det här kortet kostar 28 000Kr eller 2 400 000Kr, jag tycker inget av det är rimligt alls.

Men det är ju smart det Nvidia gör, rent affärsmässigt, för nu vet de att det finns en kundgrupp vars gräns för vad som kan anses skäligt för vad ett grafikkort får kosta är ordentligt högt uppskruvad, och i det läget är det självklart rimligt att se hur långt man kan gå innan även den målgruppen tycker att det blir för mycket.

Jag håller med om att det är synd att vissa grafikkort är så dyra men just i Titan fallet förstår jag dock att de fläskar på. Det stör mig lite att den unga datagenerationen ska behöva lägga ut sådana enorma summor på bra grafikkort, synd både om föräldrarna och tonåringarna.

Permalänk
Medlem

@antepannte: Visst, jag har också ett RTX 2080. Men du har en 2k skärm och kortet ligger på nästan 30k, bara löjligt av Nvidia tycker jag. Sen när blev 16 GB VRAM värt en prislapp på +10k?

Fattar att det är gjort för skapare av olika media, men ändå. För stort premium.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det jag tycker är tråkigt är att i stort sett alla grafikkort är dyra idag.

Nöjer man sig med ett GeForce GT 1030 så finns det billiga kort.
Men ska man ha bättre än GTX 1050/1050 Ti så börjar priserna skena iväg.

Själv köpte jag ett MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming på Black Friday rea för 3090kr. Nu tar de 3.790kr.
Nu är inte MSI Gaming det billigaste GTX 1060 varianten, men det finns dyrare också.
(Ville ha tyst semi passivt kort och hellre 6GB än 3GB eftersom jag inte byter så ofta).

Mitt gamla GTX 660 2GB gav jag runt 2000kr för.
Ett GTX 1060GB är lite mer än dubbelt så snabbt så betalar man runt 4000kr för ett GTX 1060 så är det liknande pris/prestanda som GTX 660.

Förr i tiden så fick man bättre pris/prestanda för varje år som gick.
Inte bara möjligheten att få högre maximal prestanda för mer pengar.

Det tycker jag är ett problem om kunderna behöver bli rikare för varje år för att ha råd att köpa något som har bättre prestanda än det de redan har.

Alltså när utvecklingen av komponenter som ger bättre pris/prestanda än befintliga lösningar avtar eller försvinner.

En viss del av detta kan säkert ha med att göra med att Nvidia i detta fallet saknar konkurrens (girighet) men jag tror det mesta beror på att det blir så mycket svårare, tar så mycket längre tid och slutligen kostar så mycket mer att ta fram nästa nod/krympning, att företagen måste lägga på lite mer för varje ny generation av kort. Nu har jag givetvis ingen aning om det pålägget stor i någon som helst proportion till Nvidias prissättning men jag gissar att det mest handlar om det. Förutom det så får väl också varje ny nod leva längre än innan (se bara på Intel) och då behöver väl troligtvis företagen maximera sina vinster, eftersom det kan ta längre tid innan man kan presentera/släppa något nytt.

AMD's fel alltihopa!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

2080ti blev gammalt idag...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Sålde mitt 1080 Ti men ångrar mig lite nu.
Jag väntar och hoppas att AMD gör som de gjorde med Ryzen på cpu sidan fast med grafikkort så det blir lite konkurrens. Nästa datorbygge blir AMD cpu vill gärna ha AMD gpu med.

Permalänk

Blir att hoppas på en större veckopeng för denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så företag = datacenter? Snygg klassifiering du har där.

Sen vet jag inte ens om du läste den artikeln du länkade.

Nu sitter du bara och rycker efter halmstrån.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Nu sitter du bara och rycker efter halmstrån.

Vad annars menar du med "seriösa företag"? #17674843

Är man inte ett seriöst företag förrän man har ett datacenter?

Sen kikar man på källan till din länk så blir det helt plötsligt inte lika illa.
https://www.cnbc.com/2017/12/27/nvidia-limits-data-center-use...

Citat:

GeForce and TITAN GPUs were never designed for data center deployments with the complex hardware, software, and thermal requirements for 24x7 operation, where there are often multi-stack racks. To clarify this, we recently added a provision to our GeForce-specific EULA to discourage potential misuse of our GeForce and TITAN products in demanding, large-scale enterprise environments.

NVIDIA addresses the unique mechanical, physical, management, functional, reliability, and availability needs of servers with our Tesla products, which include a three-year warranty covering data center workloads, NVIDIA enterprise support, guaranteed continuity of supply and extended SKU life expectancy for data center components. This has been communicated to the market since the Tesla products were first released.

We recognize that researchers often adapt GeForce and TITAN products for non-commercial uses or other research uses that do not operate at data center scale. NVIDIA does not intend to prohibit such uses.

Citat:

We expect that, working together with our user base on a case-by-case basis, we will be able to resolve any customer concerns

Snacka om att rycka efter halmstrån...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Dessa priser på hårdvara nuförtiden.. Tillverkarna har slutligen kommit på att konsumenter nuförtiden är helt pantade och betalar vad som helst för den senaste hårdvaran. Telefoner, grafikkort, processorer, surfplattor. You name it. Tillverkarna joddlar högt(men inte så någon hör det) och sätter sina önskepriser som folk med glädje sväljer. Har folk helt tappat konceptet nuförtiden som helt går i tillverkarnas ledband utan att längre reflektera över vad man får för sina surt förvärvade pengar. Jag undrar allvarligt vart vi är på väg?? Vakna för fan!!

Permalänk
Avstängd

@Cyberz: Jag är ganska säker på att nvidias strateger har satt ett pris som kommer gynna dom på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@Cyberz: Jag är ganska säker på att nvidias strateger har satt ett pris som kommer gynna dom på bästa sätt.

Precis det här.

Vem tror vi vet vilket pris som är mest lönsamt för en produkt, Svenne Banan på ett forum eller företaget som säljer produkten som har 2(?) decenniers erfarenhet samt spenderat x antal hundra timmar på att ta reda på ett passande pris?

Dessutom så är det väl ingen som påstått att ett Titan RTX är till för gemene man? Då kan de självklart ta ett premiumpris. Medelsvensson köper vadå, ett 2070? Medan den relativt välgödde entusiasten köper ett 2080 Ti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Dessutom så är det väl ingen som påstått att ett Titan RTX är till för gemene man? Då kan de självklart ta ett premiumpris. Medelsvensson köper vadå, ett 2070? Medan den relativt välgödde entusiasten köper ett 2080 Ti.

Inte ens det. Medelsvensson köper GTX1050(ti) och GTX1060. När vi snackar RTX2070 så är vi redan inne i entusiastsegmentet.

https://store.steampowered.com/hwsurvey

Permalänk
Medlem

Ris o tonfisk i ett år sen har jag råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, exakt det jag pratat om, korten går inte direkt att tillverka i större grad. Så då får man höja priset för att det inte ska bli ruskigt skev efterfrågan kontra tillgång.

Jag tycker i alla fall att om man lyckas göra något ingen annan gör, samt så bra/lätt att implementera som det faktiskt är så kallar i alla fall jag det för banbrytande. Man kan alltid måla en sten i guld, men en guldklimp är mycket häftigare.

Riktigt bra sammanfattning. Hoppas verkligen på bättre produkter nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det jag tycker är tråkigt är att i stort sett alla grafikkort är dyra idag.

Nöjer man sig med ett GeForce GT 1030 så finns det billiga kort.
Men ska man ha bättre än GTX 1050/1050 Ti så börjar priserna skena iväg.

Själv köpte jag ett MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming på Black Friday rea för 3090kr. Nu tar de 3.790kr.
Nu är inte MSI Gaming det billigaste GTX 1060 varianten, men det finns dyrare också.
(Ville ha tyst semi passivt kort och hellre 6GB än 3GB eftersom jag inte byter så ofta).

Mitt gamla GTX 660 2GB gav jag runt 2000kr för.
Ett GTX 1060GB är lite mer än dubbelt så snabbt så betalar man runt 4000kr för ett GTX 1060 så är det liknande pris/prestanda som GTX 660.

Förr i tiden så fick man bättre pris/prestanda för varje år som gick.
Inte bara möjligheten att få högre maximal prestanda för mer pengar.

Det tycker jag är ett problem om kunderna behöver bli rikare för varje år för att ha råd att köpa något som har bättre prestanda än det de redan har.

Alltså när utvecklingen av komponenter som ger bättre pris/prestanda än befintliga lösningar avtar eller försvinner.

Jag håller med dig, 1060 räknar jag ändå som ett instegskort, det är alldeles för hög pris för vad man får men det verkar ju bara som man får gilla läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Nej det sa du inte, du sa:

Korten är inte alls "Svindyra" det är befogade priser.
Att köpa lösa kort är inte på något sätt "idiotiskt".
Däremot att helt utan anledning skriva dryga kommentarer och bete sig som en snorunge det är "idiotiskt"!
Snälla väx upp!

Företag köper sällan lösa kort, jobbar själv både med 3d modellering och tyngre beredningar och vi byter alltid ut hela datorer mot förhandlade offerter så tvelander har inte helt fel.

Permalänk

Kommer nästan ihåg när min morsa kunde köpt en dator med ett 6800GT(kommer dock ej ihåg vad för processor) för 30000kr genom kommunen, känns som att grafikkort har gått upp i pris något otroligt

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det jag tycker är tråkigt är att i stort sett alla grafikkort är dyra idag.

Om ryktena stämmer kommer vettiga grafikkort att bli mycket billigare när Navi kommer om ungefär ett halvår.

Skrivet av kozmos:

... 1060 räknar jag ändå som ett instegskort, ...

Jag sätter "insteg" lite lägre än så, men håller med om att det allmänna prisläget i detta segment är för högt.

Skrivet av ScrewFearMe:

Kommer nästan ihåg när min morsa kunde köpt en dator med ett 6800GT... för 30000kr genom kommunen, ...

30 tusen verkar mycket i sammanhanget. Bör ha varit en sista generationens "Hem-PC" som man fick hyra av arbetsgivaren i tre år (med bruttolöneavdrag) och sedan friköpa för restvärdet.
Var 30 tusen totalkostnaden för hyra och restvärde, eller ska det vara 3000 i restvärde?

Permalänk
Avstängd

@Purrfected: Haha, Det kan jag tänka mig ^^)

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om ryktena stämmer kommer vettiga grafikkort att bli mycket billigare när Navi kommer om ungefär ett halvår.

Jag sätter "insteg" lite lägre än så, men håller med om att det allmänna prisläget i detta segment är för högt.

30 tusen verkar mycket i sammanhanget. Bör ha varit en sista generationens "Hem-PC" som man fick hyra av arbetsgivaren i tre år (med bruttolöneavdrag) och sedan friköpa för restvärdet.
Var 30 tusen totalkostnaden för hyra och restvärde, eller ska det vara 3000 i restvärde?

När det var aktuellt så körde min arbetsgivare 30% av nypris efter 3 år. 1200 kr bruttoavdrag för den som kostade 30 ungefär. Med skattade pengar och restvärdet kostade datorn 39000 kr. Ingen bra deal med andra ord. Genomsnittsränta på 10%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Riktigt bra sammanfattning. Hoppas verkligen på bättre produkter nästa generation.

Jag tror du missuppfattade vad jag menade? Jag syftar på att RT går att fejka bra idag (för det mesta), med massa olika metoder, men med RT blir det mera korrekt och verkar vara ganska så simpelt att implementera. Så gårdagens spel är målade stenar medans nya med RT är riktiga guldklimpar, och detta är banbrytande.

Permalänk
Avstängd

@kozmos: Vilket trevligt ställe du jobbar på
Här byter dom istället en del i taget.
Vill jag ha ett annat tangentbord eller mer Ram så får jag ansöka om det och sen om det godkänts så kommer en kille och byter den biten.
Önskar ibland att jag satt på en större byrå som har lite mer möjligheter.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

@kozmos: Vilket trevligt ställe du jobbar på
Här byter dom istället en del i taget.
Vill jag ha ett annat tangentbord eller mer Ram så får jag ansöka om det och sen om det godkänts så kommer en kille och byter den biten.
Önskar ibland att jag satt på en större byrå som har lite mer möjligheter.

Jag jobbar med på liten firma, vi är 8 anställda.
Ja det är alldeles förträffligt företag att jobba på, är mer som en sluten vänskapskrets än arbetskollegor med helt okej omsättning

Det är väl mer ett hyresavtal vi förhandlar, vi har bara datorerna i två år sen tar vi ut nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så du menar att de ska sluta tillverka kort bara för att vissa personer tycker det är för dyrt?

Jag tycker folk skulle skita i att köpa de orimligt dyra korten och köpa lite billigare kort i stället. Då märker tillverkarna att folk inte vill lägga en hel förmögenhet på värstingkorten och blir tvingade att sänka priserna till rimliga nivåer. Nu när Nvidia har monopol borde vi inte uppmuntra dem att gräva hur djupt som helst i våra plånböcker. Det är med våra pengar vi säger vad vi tycker. Idag bara köper de flesta utan att ifrågasätta ett dyft. De som har allra mest otur när de tänker, köper på avbetalning eller med förhöjd månadsavgift. Det är Apple som banat väg och okritiska Apple-kunder som gjort det möjligt. Andra tillverkare har sett fenomenet och är såklart inte sena att haka på.