Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabb hjälp. väldigt tacksam för er hjälp.

Permalänk

Snabb hjälp. väldigt tacksam för er hjälp.

Hjälp....Jag måste beställa en ny dator till min grabb på 13år.
Jag har suttit i 3dagar och läst på men säkert missat något.
vår max budget är 14tk och min undran är om detta paket är bra eller om jag glömt något eller någon ändring.

https://www.inet.se/produkt/b1046529/datorbygge

Permalänk
Medlem

@Backteman:

Är tyvärr ingen ryzen kille så kan inte uttala mig för mycket om ditt bygge. Men kanske värt att köpa färdigbyggd?

Exempelvis denna ser ut att ha nyare gen av ryzen för 12 990:-

Eller om man vill ha mer grafik för pengarna och snålar in något på CPU är denna kanske ett bra alternativ för 12 995:-

Kan ju finnas fler/bättre detta blev bara en snabbsökning

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backteman:

Hjälp....Jag måste beställa en ny dator till min grabb på 13år.
Jag har suttit i 3dagar och läst på men säkert missat något.
vår max budget är 14tk och min undran är om detta paket är bra eller om jag glömt något eller någon ändring.

https://www.inet.se/produkt/b1046529/datorbygge

Du kan köpa ett B350 eller B450 moderkort istället.
Du kan även titta på ett RX580/RX590 istället
Minnen på 3000mhz
Du behöver inte så kraftfull PSU.

https://www.inet.se/produkt/b1046530/nya

Annat alternativ.

Dock känns det som inet inte har något i lager :/

Skrivet av Mordin:

@Backteman:

Är tyvärr ingen ryzen kille så kan inte uttala mig för mycket om ditt bygge. Men kanske värt att köpa färdigbyggd?

Exempelvis denna ser ut att ha nyare gen av ryzen för 12 990:-

Kan ju finnas fler/bättre detta blev bara en snabbsökning

Denna kändes vettig

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Administrativ avgift

@Backteman:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12104577/

Har har du en balanserad dator , 6 kärnor räcker mer än väl men såklart kan du byta processorn till 1700 om du vill. Original kylaren duger mer än väl standard utförande. Lite oturligt att just Inet inte hade så många moderkort inne i B serien, slängde även med en rapp SSD som är m.2 med 500GB. Chassit som ni hade valt är inte att rekommendera om man ska kolla recensioner , ej prisvärt och inte direkt coolt utseende

Dvs vill du spara lite pengar byt 590 till : https://www.inet.se/produkt/x110838/powercolor-radeon-rx580-8...

Vill du spendera det extra så lägg till 1700: https://www.inet.se/produkt/5301414/amd-ryzen-7-1700-3-7-ghz-...

Inet har även en 1700 som fyndvara , kanske slå en pling o få den korrigerad till ett bättre pris?
https://www.inet.se/produkt/x110663/amd-ryzen-7-1700-3-7-ghz-...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@Backteman:

Är tyvärr ingen ryzen kille så kan inte uttala mig för mycket om ditt bygge. Men kanske värt att köpa färdigbyggd?

Exempelvis denna ser ut att ha nyare gen av ryzen för 12 990:-

Eller om man vill ha mer grafik för pengarna och snålar in något på CPU är denna kanske ett bra alternativ för 12 995:-

Kan ju finnas fler/bättre detta blev bara en snabbsökning

båda är vettiga, men ryzen ger fler uppgraderingsmöjligheter i framtiden.

personligen hade jag rekommenderat OP att köpa säg en i5 8600k, sedan ett Gigabyte Z370 K3 gaming

sedan köpt ett begagnat grafikkort och landa på samma summa men med då betydligt bättre för ren gaming.

detta förutsatt att OP kan stoppa i grejerna själv, men verkar ej så då OP valt montering i kundvagnen.

Men det finns ju alltid den där tråden där man kan få hjälp att montera till kostnad av middag.

samt så behövs väll kanske inte en cpu kylare läggas till då wraith kylaren är ganska kompetent?

Permalänk
Medlem

@t3ddyyy:

Han har valt montering

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@t3ddyyy:

Han har valt montering

ja, jag skrev ju det

detta förutsatt att OP kan stoppa i grejerna själv, men verkar ej så då OP valt montering i kundvagnen.

Men det finns ju alltid den där tråden där man kan få hjälp att montera till kostnad av middag.

Permalänk
Medlem

@t3ddyyy:

haha morgontrött här, sorry!

Tänkte "Verkar ju som OP ej har valt det"

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

@andra94 Orginal kylare? Man får ingen processor kylare med Ryzen.

Jag själv har Ryzen, tror det har blivit bättre nu med det nya chipset som används för AM4.
Men då när jag köpte min så var det väldigt mycket problem med BIOS och att ram minnena inte ville gå upp till rätt Mhz.
Så tänk på att kolla upp så ram minnena finns med på QVL listan på moderkortet, om inte Inet själva fixar det pågrund utav montering och rekommenderar ett nytt moderkort eller ram för att det ska funka.

Ifall du har någon bekant som kan sätta ihop en dator så hade jag frågat den personen istället, så sparar du 1000 kr på Windows samt 700 på monteringen.
Så kan man lägga dem pengarna på något annat, t.ex en extra hårddisk eller fler fläktar för att få ett riktigt bra luftflöde.
Tänk också på att ha ett USB minne tillhands isåfall för Windows och drivrutiner eftersom du inte har köpt någon DVD läsare, dock har Asus några bra och billiga som kopplas med USB så det kan vara bra att ha för hela familjen också.

EDIT:
Ifall du bor i Skåne så kan du skicka ett PM till mig, så kan jag annars hjälpa att sätta ihop den.

Permalänk
Administrativ avgift

@mihon: Du får visste en processorkylare med Ryzen är du hög?

https://www.youtube.com/watch?v=071DobU9vh0

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Oj något nytt isåfall, my bad.
Men jag hade inte använt den ändå, hade hellre köpt
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...
Eller
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Riktigt bra kylare för dem pengarna.

EDIT:
Vissa Ryzen på Inet står det "OBS Ingen kylare/fläkt medföljer, detta måste köpas separat"
Så dubbelkolla det innan du beställer.

Permalänk
Administrativ avgift

@mihon: Har du ens sett tester på originalkylaren? Den är relativt likvärdig båda du länkar, känns lite som att du länkar saker utan fakta bakom och länkar "detta ser bra ut , ta det". Basera gärna dina inlägg på fakta och research, trådskaparen är inte den med kunskap utan du som hjälper han ska sitta på denna kunskapen.

Men jag kan ju alltid ta med dig in på X affär där vi båda har koll och säga köp den , för den ser cool ut!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@mihon: Har du ens sett tester på originalkylaren? Den är relativt likvärdig båda du länkar, känns lite som att du länkar saker utan fakta bakom och länkar "detta ser bra ut , ta det". Basera gärna dina inlägg på fakta och research, trådskaparen är inte den med kunskap utan du som hjälper han ska sitta på denna kunskapen.

Men jag kan ju alltid ta med dig in på X affär där vi båda har koll och säga köp den , för den ser cool ut!

Jag skriver ju också så folk i tråden som plockar ihop en dator till han ska tänka på dem sakerna.
Och självklart har jag testat båda dem kylarna jag länkar och vet mycket väl hur bra dem är, annars hade jag inte länkat dem.
Sen om original kylarn är bra eller inte har jag faktiskt ingen aning om, därför jag länkar till några andra som jag vet är bra samt att det måste nog vara minst 8-9 år sedan jag fick med en kylare när jag köpt en processor.

Hur är dem orginal kylarna efter 2-3 års användning? Behövs det bytas pasta ofta?

EDIT:
Du får tänka på att dem original kylarna är inte gjorda för att överklocka, vilket man brukar göra efter några år när datorn börjar sacka efter och då behöver han köpa en ny kylare ändå.
Jag säger bara mina åsikter, och det är att köpa bra grejer från början.

Permalänk

WOW det var snabba och informativa svar...jag bockar och bugar. i och med okunskap att bygga datorn har jag valt deras hjälp och bor i Karlshamn (Blekinge) så jag tackar för erbjudande att hjälpa mig bygga men det blir smidigast för vår del. just chassit ville grabben ha så det får det bli men sedan följde jag lite av era råd och baserat på vad de har hemma i lager.
Återigen Tusen Tack....

Permalänk

Har läst att Ryzen 7 automatiskt går in och överklockar sig själv när den känner av att den får bra kylning och därför tänker jag vattenkylning så man är förberedd för framtida spel och utmaningar.

EDIT:
Du får tänka på att dem original kylarna är inte gjorda för att överklocka, vilket man brukar göra efter några år när datorn börjar sacka efter och då behöver han köpa en ny kylare ändå.
Jag säger bara mina åsikter, och det är att köpa bra grejer från början.
[/quote]

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av mihon:

Jag skriver ju också så folk i tråden som plockar ihop en dator till han ska tänka på dem sakerna.
Och självklart har jag testat båda dem kylarna jag länkar och vet mycket väl hur bra dem är, annars hade jag inte länkat dem.
Sen om original kylarn är bra eller inte har jag faktiskt ingen aning om, därför jag länkar till några andra som jag vet är bra samt att det måste nog vara minst 8-9 år sedan jag fick med en kylare när jag köpt en processor.

Hur är dem orginal kylarna efter 2-3 års användning? Behövs det bytas pasta ofta?

EDIT:
Du får tänka på att dem original kylarna är inte gjorda för att överklocka, vilket man brukar göra efter några år när datorn börjar sacka efter och då behöver han köpa en ny kylare ändå.
Jag säger bara mina åsikter, och det är att köpa bra grejer från början.

Jag hoppas du driver att du rekommenderar kylare som är snarlikt lika bra som orginalkylaren utan att ens kollat upp faktan hur bra orignalkylaren är? Hur orginal kylaren är är exakt likadan som alla andra kylare, kylpastan håller sig i ca 3-4år sen ska den bytas (Gäller alla kylare på marknaden). Nu ska jag inte vara taskig men dina råd lider av okunskap där du fortfarande rekommenderar saker du har 0 koll på. Jag säger inte detta för o vara taskig men varför har du inte gått in och kollat tester på kylaren? Dina åsikter bör du basera på fakta inte bara spurta ut dig. Orignalkylaren klarar av att hålla ryzen processorn på ungeför där du landar med överklockningen och den automatiska överklockningen. DEN DUGER HELT ENKELT och är likvärdig en 300krs kylare på marknaden, läs på om produkterna innan du rekommenderar bu eller bä.

Men hej köp denna passat på blocket för 1miljon den är säkert jätte bra !

Skrivet av Backteman:

Har läst att Ryzen 7 automatiskt går in och överklockar sig själv när den känner av att den får bra kylning och därför tänker jag vattenkylning så man är förberedd för framtida spel och utmaningar.

Den klockar sig automatiskt och orginalkylaren räcker mer än väl för detta.

<https://www.sweclockers.com/test/23507-amd-ryzen-7-1700> kan vara rekommenderat att läsa

Äh chassit är ju vad grabben ska ha så välj det såklart , endå Inet som får bygga i chassit och lida

Ska du inte gå på stort med en kylare så duger originalkylaren mer än väl den är likvärdig alla kylare för 2-300kr men hey den är gratis och lyser en ungdoms största dröm

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Backteman:

Hoppas grabben blir nöjd.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -