The Outer Worlds är Obsidians nya rollspel

Permalänk
Medlem

Har lärt mig den hårda vägen att man inte ska hypa över ett spel men det blev lite svårt i det här fallet så hoppas det blir bra

Permalänk
Medlem

Hmmm

Permalänk
Medlem

Lite kul att den här nyheten kom samtidigt som Biowares DA4-trailer. Bioware och Obsidian brukade vara två sidor av samma mynt, och nu får Obsidian all hype och kommentarerna på DA4 handlar om hur Bioware är kass nuförtiden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att läsa disclaimern från Spacer's Choice i slutet av trailern

Permalänk
Medlem

Har stora förhoppningar för detta, endast baserat på trailer och att det är falloutfolket som ligger bakom. Men det finns ett men. Och det är att det måtte komma ut innan Cyberpunk om det ska ha någon chans tror jag.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag fullkomligt myser av hur många åsnor som tror att spelet är Gamebryo/CE bara för att designen på grafiska assets, byggda i andra program f.ö., påminner om Fallouts. Extra roligt att det är Unreal också som är det namnet alla internetvetare alltid hyllar, men de kan fortfarande inte se skillnad på skiten från en trailer. Talar för hur mycket alla åsnor som helt plötsligt efter FO76-fjärten kan allt om utvecklingsstruktur egentligen fattar av vad de tittar på.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

My thoughts exatcly

Påminner även lite om Bioshock, utöver redan nämnda referenser. Gillar Obsidian och gamla Black Isle är väl närmast att betrakta som husgudar i detta hem. Så visst blir man hoppfull.

Verkar vara mer fokus på karaktärer än pew-pew. Skulle passa mig alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

En gameplay video från Gameinformer. Såg den på FZ. https://www.fz.se/forum/post/3849775

Permalänk
Medlem

Det här ser så fantastiskt kul ut!

Jag har inte varit så hypead inför ett spel sedan Mass Effect 3! Jag hoppas att det inte slutar med att jag börjar avsky en tidigare älskad utvecklare den här gången...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Typ min reaktion efter trailern.

Skrivet av Azureye:

Kan inte vänta tills post-apokalypsen är helt urmjölkad...

Glädjedödare much?

Utöver spel i dystopi miljö så är post-apokalyptiska spel fortfarande en av dem mer intressanta kategorierna.

Permalänk
Medlem

Kul att Obsidian lever, trodde att de nästan var körda nu efter att både Pillars 2 och Tyranny sålt sådär. Outer Worlds kan förhoppningsvis bli en nystart för Obsidian

Permalänk
Inaktiv

Att påstå att detta kommer från skaparna av de bra Fallout-spelen var då verkligen att tänja på sanningen. Bådar inte gott för detta spel. Obsidian vill så gärna tro att de är Black Isle men deras spel blir alltsomoftast halvtaskiga.
New Vegas var ett lågvattenmärke i serien enligt mig så det är fortfarande upp till bevis för detta spel. Vem vet, kanske de kan bli något under Microsofts ledning.

Obsidian är ju hittills kända som de man anlitar när man ska mjölka en spelserie till en låg utvecklingskostnad.
Så jag är glad att de skapar en egen IP denna gång istället för att fördärva en bra spelserie. De verkar lyckas bättre med egna IPs sett till recensioner.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Att påstå att detta kommer från skaparna av de bra Fallout-spelen var då verkligen att tänja på sanningen. Bådar inte gott för detta spel. Obsidian vill så gärna tro att de är Black Isle men deras spel blir alltsomoftast halvtaskiga.
New Vegas var ett lågvattenmärke i serien enligt mig så det är fortfarande upp till bevis för detta spel. Vem vet, kanske de kan bli något under Microsofts ledning.

Obsidian är ju hittills kända som de man anlitar när man ska mjölka en spelserie till en låg utvecklingskostnad.
Så jag är glad att de skapar en egen IP denna gång istället för att fördärva en bra spelserie. De verkar lyckas bättre med egna IPs sett till recensioner.
Skickades från m.sweclockers.com

"Att påstå att detta kommer från skaparna av de bra Fallout-spelen var då verkligen att tänja på sanningen."
- Bland annat Tim Cain och Feargus Urquhart jobbar på Obsidian - och de två var game directors på Fallout.

"New Vegas var ett lågvattenmärke i serien enligt mig"
- Enligt dig ja, men inte enligt en överväldigande majoritet av spelarna. New Vegas har t.ex. 97% på Steam.

"Obsidian är ju hittills kända som de man anlitar när man ska mjölka en spelserie till en låg utvecklingskostnad."
- Vilken serie mjöklade de? Menar du Dungeon Siege 3? Ja det var inget bra spel men i övrigt kan jag inte se några mjölkade spelserier bland deras titlar.

Permalänk
Medlem

Den allmänna uppfattning hos riktiga fallout fans är att Fallout NV sopar banan med allt som Bethesda gjort i Fallout väg. Här är user review scores för de 3 senaste fallout spelen och det säger väl en den:

https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-3/user-reviews

https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-new-vegas/user-rev...

https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-4/user-reviews

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

"Att påstå att detta kommer från skaparna av de bra Fallout-spelen var då verkligen att tänja på sanningen."
- Bland annat Tim Cain och Feargus Urquhart jobbar på Obsidian - och de två var game directors på Fallout.

"New Vegas var ett lågvattenmärke i serien enligt mig"
- Enligt dig ja, men inte enligt en överväldigande majoritet av spelarna. New Vegas har t.ex. 97% på Steam.

"Obsidian är ju hittills kända som de man anlitar när man ska mjölka en spelserie till en låg utvecklingskostnad."
- Vilken serie mjöklade de? Menar du Dungeon Siege 3? Ja det var inget bra spel men i övrigt kan jag inte se några mjölkade spelserier bland deras titlar.

Oj, två personer från Black Isle, att påstå att de själva har skapat Fallout 2 är att ta i ordentligt. Obsidian är inte Black Isle och kommer aldrig att vara.

New Vegas har sämre betyg än de flesta andra Fallout spel över lag. Att det sedan var fruktansvärt buggigt och behäftat med ett kraftigt input lag gjorde inte saken bättre.

Dungeon Siege 3 som du nämner är en dunderflopp och spelserien lades ned efter Obsidians misslyckande. Övriga misslyckanden är Neverwinter Nights 2 (lades ned) och Star Wars KotOR 2 (lades ned). Alla med sämre betyg än deras föregångare.

Skrivet av CFSsss:

Den allmänna uppfattning hos riktiga fallout fans är att Fallout NV sopar banan med allt som Bethesda gjort i Fallout väg. Här är user review scores för de 3 senaste fallout spelen och det säger väl en den:

https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-3/user-reviews

https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-new-vegas/user-rev...

https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-4/user-reviews

Den allmänna uppfattningen ligger långt ifrån verkligheten:
Fallout - 89p https://www.metacritic.com/game/pc/fallout
Fallout 2 - 86p https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-2
Fallout 3 - 91p https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-3
New Vegas - 84p https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-new-vegas
Fallout 4 - 84p https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-4

Fallout 3 & 4 är helt klart bättre spel än New Vegas, men de är fortfarande ett skämt i jämförelse med orginalen.

En kul och väldigt träffsäker liknelse:
Fallout & Fallout 2 - Star Wars: Episod 4-6
New Vegas - Star Wars Episod 1-3
Fallout 3 & Fallout 4 - Disney Star Wars

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Oj, två personer från Black Isle, att påstå att de själva har skapat Fallout 2 är att ta i ordentligt. Obsidian är inte Black Isle och kommer aldrig att vara.

New Vegas har sämre betyg än de flesta andra Fallout spel över lag. Att det sedan var fruktansvärt buggigt och behäftat med ett kraftigt input lag gjorde inte saken bättre.

Dungeon Siege 3 som du nämner är en dunderflopp och spelserien lades ned efter Obsidians misslyckande. Övriga misslyckanden är Neverwinter Nights 2 (lades ned) och Star Wars KotOR 2 (lades ned). Alla med sämre betyg än deras föregångare.

För Fallout (inte Fallout 2) är de två spelets game directors. Jämför det med regissören av en film, väldigt viktigt för hur filmen blir. Men förstås finns det också en massa andra som jobbade på spelet. En del av dem kanske också jobbar på Obsidian, det vet jag inte mer om.

Angående betygen så var din åsikt "New Vegas var ett lågvattenmärke i serien", jag ser inget som stödjer det påståendet. Om du tycker det är dåligt får du finna dig att din åsikt är minoritet. Du kritiserar dem för uppföljare som har 84 istället för 88 på metacritic. Är det inte lite hårklyveri?

Permalänk
Medlem

@anon12433:

Du måste lära dig läsa review scores, du ska läsa användarna review scores och inte de stora tidningarnas. De stora tidningarna har annonser från Bethesda och det är så de tjänar pengar. De vågar inte trampa Bethesda på tårna med risk för att hamn på blacklist och inte få några förhandsexemplar av spel eller fler annonser. Titta på användarbetyg så får du nästan alltid en ärligare bild.

Om du inte litar på metacritic user scores kan vi ta steam också:

https://store.steampowered.com/app/22300/Fallout_3/

(F3, mostly positive)

https://store.steampowered.com/app/22380/Fallout_New_Vegas/

(F:NV, overwhelmingly positive)

https://store.steampowered.com/app/377160/Fallout_4/

(F4, mostly positive)

Av de verkliga användarna (spelarna) så har alltså Fallout NV fått bättre betyg än både Fallout 3 och 4 på både metacritic och steam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

@veckans:

Du måste lära dig läsa review scores, du ska läsa användarna review scores och inte de stora tidningarnas. De stora tidningarna har annonser från Bethesda och det är så de tjänar pengar. De vågar inte trampa Bethesda på tårna med risk för att hamn på blacklist och inte få några förhandsexemplar av spel eller fler annonser. Titta på användarbetyg så får du nästan alltid en ärligare bild.

Om du inte litar på metacritic user scores kan vi ta steam också:

https://store.steampowered.com/app/22300/Fallout_3/

(F3, mostly positive)

https://store.steampowered.com/app/22380/Fallout_New_Vegas/

(F:NV, overwhelmingly positive)

https://store.steampowered.com/app/377160/Fallout_4/

(F4, mostly positive)

Av de verkliga användarna (spelarna) så har alltså Fallout NV fått bättre betyg än både Fallout 3 och 4 på både metacritic och steam.

Du måste nog lära dig läsa review scores. Userscore är nog det absolut dummaste som finns. Användare som ger betyget 1 eller 10 beroende på om de gillar spelet eller inte. Om företaget bakom gör någonting som spelarna inte gillar utan att det egentligen inte påverkar spelet så kommer en drös med 1-poängare. Mest korkade system som finns. På IMDBs user score så kan användarna såga en film på grund av t.ex. politiska skäl istället för att bedöma filmens kvalitet.
Det är som att låta prisjaktanvändare recensera produkter, när deras kompetens brister så får produkten 1-stjärna. Istället för t.ex. Sweclockers som kunnigt och grundligt går igenom produkten och bedömer den efter sin helhet.
Nej nog litar man mycket mer på professionella recensenter som har spelat mängder med spel och kan ge en mycket mer nyanserad och opartisk bild av ett spel.

Steam är ingen oberoende sajt så deras betyg är väldigt ointressanta. Även där så har de ett userscore system som tydliggör bristerna med att låta den dumma allmänheten sätta betyg på spelen.

Skrivet av Fulci:

För Fallout (inte Fallout 2) är de två spelets game directors. Jämför det med regissören av en film, väldigt viktigt för hur filmen blir. Men förstås finns det också en massa andra som jobbade på spelet. En del av dem kanske också jobbar på Obsidian, det vet jag inte mer om.

Angående betygen så var din åsikt "New Vegas var ett lågvattenmärke i serien", jag ser inget som stödjer det påståendet. Om du tycker det är dåligt får du finna dig att din åsikt är minoritet. Du kritiserar dem för uppföljare som har 84 istället för 88 på metacritic. Är det inte lite hårklyveri?

Att New Vegas är ett dåligt spel är min personliga åsikt vilket jag tydliggjorde i första posten. Att blanda in t.ex. metacritic var bara för att visa att det den allmänna uppfattningen bland spelrecensenter är att det är ett av de sämsta spelen i serien.
Min personliga åsikt är att Fallout 2 är det bästa RPG som någonsin gjorts. Allting producerat efter det är bara rip-offs som lever på ryktet av detta mästerliga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fallout 3 & 4 är helt klart bättre spel än New Vegas, men de är fortfarande ett skämt i jämförelse med orginalen.

En kul och väldigt träffsäker liknelse:
Fallout & Fallout 2 - Star Wars: Episod 4-6
New Vegas - Star Wars Episod 1-3
Fallout 3 & Fallout 4 - Disney Star Wars

Jag håller inte riktigt med dig.
FO2 > FONW > FO1 > FO3 > FO tactics > FO4 > FO3 (det outsläppta demot som black isle gjorde) > FO76

Skrivet av anon12433:

Du måste nog lära dig läsa review scores. Userscore är nog det absolut dummaste som finns. [...]

Nej nog litar man mycket mer på professionella recensenter som har spelat mängder med spel och kan ge en mycket mer nyanserad och opartisk bild av ett spel. [...]

Min personliga åsikt är att Fallout 2 är det bästa RPG som någonsin gjorts. Allting producerat efter det är bara rip-offs som lever på ryktet av detta mästerliga spel.

Lite ironiskt att du pratar skit om att userscore är det dummaste som finns, samtidigt som du säger att du litar mer på professionella recensenter, fast går emot dem då metacritic (critcreviews) säger att FO3 är bättre än FO2.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Du måste nog lära dig läsa review scores. Userscore är nog det absolut dummaste som finns. Användare som ger betyget 1 eller 10 beroende på om de gillar spelet eller inte.

I sådana fall borde du gå och spela Fallout 4, det är ett spel för dig. Det har 84/100 i betyg när det kommer till "paid reviews" men bara 5.4/10 när det kommer till user review score på metacritic. Visst, det finns de som föredrar Fallout 4 framför Fallout NV och det är ju en smaksak. Själv tycker jag att de människorna har dålig smak men det är valfritt. Däremot är det synnerligen konstigt att någon kan vara ett Fallout 2 fan men föredra Fallout 4 framför Fallout NV. Fallout NV har mycket mera Fallout DNA i sig än både Fallout 3 och 4.

Skrivet av anon12433:

Att New Vegas är ett dåligt spel är min personliga åsikt vilket jag tydliggjorde i första posten. Att blanda in t.ex. metacritic var bara för att visa att det den allmänna uppfattningen bland spelrecensenter är att det är ett av de sämsta spelen i serien. Min personliga åsikt är att Fallout 2 är det bästa RPG som någonsin gjorts. Allting producerat efter det är bara rip-offs som lever på ryktet av detta mästerliga spel.

Det är möjligt att det är din personliga åsikt men du kommer in här och trollar och säger att Fallout NV är ett dåligt spel i en tråd om Outer Worlds, antingen visste du precis vad du gjorde eller också är du helt bakom flötet. Och om du nu tycker att allt i hela världen är värdelöst utom just Fallout 2 kunde du väl bara ha sagt det från början. Då hade vi ju kunnat placera dig i rätt fack från start.

@stenharl: Helt klart vettig ranking.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

I sådana fall borde du gå och spela Fallout 4, det är ett spel för dig. Det har 84/100 i betyg när det kommer till "paid reviews" men bara 5.4/10 när det kommer till user review score på metacritic. Visst, det finns de som föredrar Fallout 4 framför Fallout NV och det är ju en smaksak. Själv tycker jag att de människorna har dålig smak men det är valfritt. Däremot är det synnerligen konstigt att någon kan vara ett Fallout 2 fan men föredra Fallout 4 framför Fallout NV. Fallout NV har mycket mera Fallout DNA i sig än både Fallout 3 och 4.

Det är möjligt att det är din personliga åsikt men du kommer in här och trollar och säger att Fallout NV är ett dåligt spel i en tråd om Outer Worlds, antingen visste du precis vad du gjorde eller också är du helt bakom flötet. Och om du nu tycker att allt i hela världen är värdelöst utom just Fallout 2 kunde du väl bara ha sagt det från början. Då hade vi ju kunnat placera dig i rätt fack från start.

@stenharl: Helt klart vettig ranking.

Fallout 4 har jag redan spelat igenom 2 ggr och det var ganska kul trots sina stora brister, det har dock väldigt lite med Fallout att göra. Du måste trolla eller vara helt bakom flötet om du inte förstår att jag kommenterar direkt på Obsidians video där de påstår sig ha skapat mästerverket Fallout 2. New Vegas var dåligt ja, men min "beef" med denna trailer är att de försöker påstå att de själva har skapat Fallout.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Att påstå att detta kommer från skaparna av de bra Fallout-spelen var då verkligen att tänja på sanningen. Bådar inte gott för detta spel. Obsidian vill så gärna tro att de är Black Isle men deras spel blir alltsomoftast halvtaskiga.

Skrivet av Fulci:

"Att påstå att detta kommer från skaparna av de bra Fallout-spelen var då verkligen att tänja på sanningen."
- Bland annat Tim Cain och Feargus Urquhart jobbar på Obsidian - och de två var game directors på Fallout.

Skrivet av anon12433:

Oj, två personer från Black Isle, att påstå att de själva har skapat Fallout 2 är att ta i ordentligt. Obsidian är inte Black Isle och kommer aldrig att vara.

Skrivet av Fulci:

För Fallout (inte Fallout 2) är de två spelets game directors. Jämför det med regissören av en film, väldigt viktigt för hur filmen blir. Men förstås finns det också en massa andra som jobbade på spelet. En del av dem kanske också jobbar på Obsidian, det vet jag inte mer om.

Något som många inte inser i spelutveckling är att spelstudior har stor ruljangs på folk hela tiden. Obsidian idag är inte samma Obsidian som jobbat med tidigare titlar, speciellt inte efter ett av deras stora projekt blev avbrutet innan Pillars of Eternity och de fick varsla många veteraner. En del är kvar, men många är inte det. När de i trailern till The Outer Worlds syftar på "skaparna till Fallout" menar de nog främst Tim Cain och Leonard Boyarsky. Tim var lead programmer och Leonard var art director under utvecklingen av Fallout 1. Tillsammans var de också huvudansvariga för det spelets design. Feargus Urquhart var lead designer av Fallout 2, men har för det mesta antagit chefsroller (producer, division director, etc.) och har inte varit så involverad i utveckling.

När det kommer till The Outer Worlds, är jag imponerad över att de valt att fullfölja en så pass riskabel spelidé. Att designa sci-fi är väldigt svårt och humor är ju så subjektivt. Det kan bli riktigt bra eller riktigt kasst, beroende på hur det utförs. Den som lever får se. Om de blandar absurd humor (ex. Rick and Morty & Monty Python) med rymdopera (ex. Star Trek & 2001), så blir det ett garanterat köp för mig.

Permalänk
Medlem

Tyckte ögonen på alla karaktärer var så snarlika, inavel planet där alla är släkt?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag tyckte New Vegas va bättre än både fo3 och fo4 Im out 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ja, jag menar New Vegas. Det har väl ingen betydelse eller? Ingen tvingar dem att använda varken den ena eller andra motorn. Nu har ju dock nya uppgifter kommit fram om att det är Unreal Engine 4 som används, så det kvittar. Ökar helt klart chanserna för ett köp.

18 månaders tidsfrist och garanterat budgetkrav.
Dem fick även skala ner spelet på grund av kravet att det skulle släppas på spelkonsolerna samt på grund av begränsningar i spelmotorn.
Hade dem inte jobbat vidare på samma motor så hade vi nog inte sett FO:NV från Obsidian eller från någon annan för den delen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Obsidian har bland dem bästa track records av alla spel företagen. det är synd att dem inte fick göra ett KOTOR 3 eller Neverwinter Nights 3.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kanske inte det grafiskt mest upphetsande spelet, men intressant. Skulle det komma med möjlighet för VR (plus kanske CyberShoes) blir det nog ett köp.

Permalänk
Medlem

Det bästa med detta är att det sätter lite press på Bethesda också. Har man tur kan man få 2 bra kakor ut av detta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC