Anmäl dig till Roborock Challenge!

Arbetsförmedlingen sätter mig på "arbetsträning" i 3mån

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Förväntar du dig att folk ska få jobb bara för att?
Krävs det en utbildning för ett jobb - utbilda sig är inte är inte bara något bra utan också gratis. Kom inte och gnäll om att man saknar utbildning. Det finns många människor där ute som lägger ned tid, blod och tårar på att få sina utbildningar.

Den är okänd för att du inte vill skriva ut vilken ort det gäller men du kan inte på fullaste allvar mena att Västerås, Eskilstuna eller Katrineholm är orter med särskilt stora problem eller att du måste pendla tre timmar till ett jobb enkel väg. Tre timmar betyder Mora, Karlstad, Söderhamn eller Jönköping som upptagningsområde och löser du inte ett jobb där då är det tyvärr dig det är fel på.

Vaddå gratis? Du behöver inkomst för att ha råd att leva, alla bor inte hemma hos mamma likt dig kanske?
Alla har inte möjlighet till CSN, begränsat antal veckor. Få jag känner har ens möjlighet till det idag då de pluggat mellan 20 och 30 vilket innebär 0 veckor kvar som är CSN berättigande. Du kan ha 20 utbildningar men kanske inte en enda som är något som en arbetsgivare söker. Finns tusentals i sverige med flertalet utbildningar i bältet men inte kan få jobb, pga vad de utbildat sig till.

Alla är inte simpla och tycker om att jobba som en plattsättare.

Jo, Eskilstuna och Sörmland har högst arbetslöshet i Sverige. Det är en gammal industristad utan industri.

Och nej det finns inte många jobb i Västerås eller Katrineholm. Annars hade folk tagit dem då det är ca 20min med tåg till västerås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Det är enkla utbildningar som stort sett vem som helst kan gå.
Och det är väll bättre gå utbildning eller jobba inom äldrevård ist för att vara arbetslös?

Det är lite så jag tänkte från början att det sitter mycket i viljan också

Men ja visst, det är skitbra att jobba 9h/dagen+restid, 22 dagar per månad i hela sitt liv för en skitlön på runt 20 före skatt. Där folk vill ta livet av sig eller liknande för att jobbet, villkoren och miljön är så deprimerande.

Svenskar är såpass lättmanipulerade.

Kommer ni ihåg för bara ca 20 år sedan där Gymnasieutbildning inte var ett grundkrav att få ett hyffsat jobb? Eller körkort?

Skrivet av Danzle:

Så din lösning är att låta alla gå på bidrag tills arbetsförmedlingen eller du själv hittar drömjobbet?

De som pluggar går på bidrag.
Socialarbetare, arbetsförmedlare, olika statliga tjänster går ju på bidrag om vi ska vara petiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om det är något jag är så är det att vara en problemlösare. Du fortsätter bevisligen med dina nattliga spekulationer.
Om du läst tråden ordentligt istället så skulle du inse att jag är den arbetsgivaren. Om du inte vet om det så är det en oerhörd brist på kvalitativ arbetskraft, spelar ingen roll om man är attraktiv eller ej.

https://affarsliv24.vk.se/2292617/brist-pa-kompetens-problem-...
https://kvalitetsmagasinet.se/rekordstor-brist-pa-kompetens/
https://via.tt.se/pressmeddelande/rekordhog-kompetensbrist-i-...
http://www.hrnytt.se/Personal/36058_Kolossal_brist_paa_kompet...

Vet inte om frågan ställts innan men vilka är de bolag där du är "arbetsgivaren"? I övrigt håller jag helt med dig om att lågkonjunkturen snart är här, eller snarare, den är nog redan här bara att vi inte riktit märkt det än beroene på fördröjningseffekterna. Just kombinationen med lågkonjunktur och att en stor mäng nyanlända samtidigt kommer ut på arbetsmarknaden (dvs ett stort tillskott rent numerärt) blir nog inte så lyckad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdoringFan:

Och alla de yrken kräver utbildningar. Vilket inte alla har. Så lite svårt för folk att söka dom via kontakt. Och det är nog ingen som vill jobba inom Äldreomsorg pga alla nedskärningar/låga löner och dåliga arbetsförhållanden/villkor.

Förskolorna har stort behov av vikarier och barnskötare. Krävs ingen utbildning.
Finns även jobb inom sjukhus och äldreboende där man klarar sig på normalt folkvett och upplärning medan man jobbar.
Förare till budbilar och liknande transporter kräver inte mer än körkort.
Industrin kan också ta folk utan formell utbildning. Teknikintresse, positiv attityd och arbetsvilja räcker långt i vissa fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Vaddå gratis? Du behöver inkomst för att ha råd att leva, alla bor inte hemma hos mamma likt dig kanske?
Alla har inte möjlighet till CSN, begränsat antal veckor. Få jag känner har ens möjlighet till det idag då de pluggat mellan 20 och 30 vilket innebär 0 veckor kvar som är CSN berättigande. Du kan ha 20 utbildningar men kanske inte en enda som är något som en arbetsgivare söker. Finns tusentals i sverige med flertalet utbildningar i bältet men inte kan få jobb, pga vad de utbildat sig till.

Jo, Eskilstuna och Sörmland har högst arbetslöshet i Sverige. Det är en gammal industristad utan industri.

Och nej det finns inte många jobb i Västerås eller Katrineholm. Annars hade folk tagit dem då det är ca 20min med tåg till västerås.

Haha du är en ytterst tragisk person. Jag kommer från en ganska fattig familj (farsan var den som jobbade), köpte min första lägenhet i Göteborg för egna pengar 2002. Idag äger jag sju bolag till 100% och har slutat plocka lön för jag har redan tjänat mer än jag kommer kunna göra av med. Är 35 år gammal.

Ska vi ta och bena ned dina övriga dumheter nu?
Få har inte ens möjlighet till CSN för att de redan pluggat tio år, säger du. Hoppas du driver med mig nu för att har man redan pluggat tio år så är det hög tid att komma ut i verkligheten och börja göra rätt för sig. Om man utbildar sig "fel" så får man faktiskt skylla sig själv - jag är fullt övertygad om att en person som läser Harry Potter kursen på Linnéuniversitetet inte får jobb som designer, men det är knappast kursens fel, eller hur?`

Vad jag menar med Eskilstuna är att som boendes där kan man gott pendla både till Örebro, Södertälje och Stockholm - tar inga tre timmar och finns bra kommunikationer. Över 50% av Sveriges befolkning bor kring Mälaren och således finns det också jobb där.

Skrivet av AdoringFan:

Men ja visst, det är skitbra att jobba 9h/dagen+restid, 22 dagar per månad i hela sitt liv för en skitlön på runt 20 före skatt. Där folk vill ta livet av sig eller liknande för att jobbet, villkoren och miljön är så deprimerande.

Kommer ni ihåg för bara ca 20 år sedan där Gymnasieutbildning inte var ett grundkrav att få ett hyffsat jobb? Eller körkort?

Socialarbetare, arbetsförmedlare, olika statliga tjänster går ju på bidrag om vi ska vara petiga.

Man måste börja någonstans.
Det du drömmer om är slutet av en era, industrialiseringen. Men om du inte förstår det så förändras tiderna. Går inte att leva i det förgångna. Däremot undrar jag vilket jobb du söker (för jag gissar att du är bitter, arbetslös och skyller på alla andra) då det inte finns ett enda kollektivavtal anpassat för en vuxen person som har 20 000kr före skatt idag. Till och med bärplockarna tjänar mer än så idag enligt statistik från SCB.

Socialarbetare, arbetsförmedlare och övriga statliga anställda får lön vilket är pensionsgrundande (bland annat) vilket är det som skiljer från försörjningsstöd. Vad du pratar om är att de är finansierade av offentliga medel vilket skiljer sig från bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Finns massvis med folk som jobbar inom omvårdnad.
Tror knappast alla vill ta livet av sig.
Du har en alltför negativ syn.
Du måste komma ut i ljuset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Vilken härlig inställning! Började själv med 8h/dag + 3.5h resväg/dag, 13 före skatt i lön och ett driv att ta mig någonstans, vlket jag också gjorde. Nä, helt klart ska bidragen trappas ner till existensminimum så personer som du får en spark i röven.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Vilken härlig inställning! Började själv med 8h/dag + 3.5h resväg/dag, 13 före skatt i lön och ett driv att ta mig någonstans, vlket jag också gjorde. Nä, helt klart ska bidragen trappas ner till existensminimum så personer som du får en spark i röven.

Jag har ett jobb.
Kliv ner från hästen för helvete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Finns massvis med folk som jobbar inom omvårdnad.
Tror knappast alla vill ta livet av sig.
Du har en alltför negativ syn.
Du måste komma ut i ljuset.

Folk säger upp sig hela tiden och det cirkulerar nytt folk varje kvartal.

Det är inte folk som vill vara där.

Sjuksköterskor har det helt åt helvete bl.a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Skrivet av AdoringFan:

Skrivet av AdoringFan:

Riiiight.....

Permalänk
Medlem

@Campaigner: Känner du att du vill testa något nytt och bara komma iväg så gör som jag gjorde för några år sedan. Fick jobb i Dublin och stannade ett år och fick efter det har det rullat på inom IT. Sitter idag som Business System Analyst och har en helt ok lön för en mindre svensk stad.

Ett förslag på ett jobb som kan ge en hel del erfarenhet:
https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-job...

Är samma företag som jag jobbade på och detta är förvisso inte Dublin utan Cork som är en mindre stad men är ett jobb som kan ge en hel del erfarenhet. Nätverk är aldrig fel och lär ju aldrig bli överskott på folk som kan nätverk. Vet att Apple också har en del verksamhet i Cork så väl där kan man ju söka sig vidare.

Kan tilläggas att när jag flyttade över så erbjöd Convergys bidrag för flytt och resan över. Inga summor man blev rik på men många bäckar små.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Så jag har varit arbetssökande ett längre tag (gick dock folkhögskola Aug-Juni) så Arbetsförmedlingen bestämde sig för att sätta mig på arbetsträning. Deras "leverantör" för den tjänsten är facking Samhall....

Jag o några andra kommer få vara inomhus så allmänheten kommer ej se oss (tack o facking lov!)
Jag är normal! Inga handikapp! Vi kommer få ägna oss åt lokalvård o så....

Hinner inte skaffa nåt jobb på 3 dagar men kan man skaffa en praktik för att slippa undan?
Va kan man göra?

Mitt CV är ju inte direkt imponerande men har man facking Samhall på cv:t så hur ska det gå sen??
Känns som en dödsdom....

Går du på intervju så kan du säga "jag lärde mig massor" så säljer du inte det som något bra istället för att du tyvärr har varit på Samhall. Det kommer att imponera att ha en sån inställning. Men det kanske är för svårt att bli så positiv från nuvarande stadie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Jag har ett jobb.

Så du är bara här och trollar? Skärp dig!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst pga. dålig stämning samt otrevligheter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...