Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Eftersom alla tre befinner sig utanför Sverige så yes. Om du fiskar efter det jag tror du fiskar efter så visst, det är en liten avdelning. Men det kommer sig av att vi strategiskt inte staffar utan köper tjänster.

Tänkte mer på ifall hela bolaget hade 3 anställda men antar du menade att du har ansvar för 3 anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tänkte mer på ifall hela bolaget hade 3 anställda men antar du menade att du har ansvar för 3 anställda

Aha då förstår jag! Nej strax över 3000 =).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av justize:

Haha, känner igen det där. Nu har jag dessutom skaffat mig en ny Tesla så det går inte åt rätt håll direkt....

Det är bra, pengar är till för att spenderas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det är bra, pengar är till för att spenderas!

Välkommen åter

Permalänk
Medlem

Fått ett par erbjudanden om nytt jobb där jag har möjlighet att göra ett stort hopp i lön. Jag är mest sugen på den ena av de två, men den andra erbjuder aningen mer i rena pengar.
I rädsla av att verka allt för girig, hur går man eventuellt bäst tillväga för att försöka ”få upp” det erbjudande jag är mest sugen på? Tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Fått ett par erbjudanden om nytt jobb där jag har möjlighet att göra ett stort hopp i lön. Jag är mest sugen på den ena av de två, men den andra erbjuder aningen mer i rena pengar.
I rädsla av att verka allt för girig, hur går man eventuellt bäst tillväga för att försöka ”få upp” det erbjudande jag är mest sugen på? Tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker detta är lite OfT, men generellt: Säg till A att du hellre vill jobba hos dem men B erbjuder mer i lön och du tycker att det är tillräckligt mycket mer för att överväga B istället. Låt A återkomma med nytt besked. Gå sedan till B och gör samma sak.

Repeat tills: (1) du är nöjd eller (2) endera part inte vill höja mer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Produktchef inom telecom 39 år

65700 brutto, valfri telefon och dator, 6 veckor semester ingen övertidsersättning

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadlock:

Produktchef inom telecom 39 år

65700 brutto, valfri telefon och dator, 6 veckor semester ingen övertidsersättning

Flera har skrivit ”valfri dator”. Av ren nyfikenhet: finns det inga begränsningar alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Flera har skrivit ”valfri dator”. Av ren nyfikenhet: finns det inga begränsningar alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa det begränsas till 0,5pbb + moms. Ca 28500kr inkl moms.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Flera har skrivit ”valfri dator”. Av ren nyfikenhet: finns det inga begränsningar alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det kan vara att vissa företag har "Låst" sig till t.ex Mac eller Lenovo osv också.

Eller som personen ovan skrev

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Flera har skrivit ”valfri dator”. Av ren nyfikenhet: finns det inga begränsningar alls?

Skickades från m.sweclockers.com

OK, det låter rimligt. Skulle kunna vara en riktigt schysst deal annars

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Flera har skrivit ”valfri dator”. Av ren nyfikenhet: finns det inga begränsningar alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt företag har en "standard" lista som man får välja fritt ur. Över ett visst belopp så får man betala med ett löneavdrag. Denna listan går dock att gå ifrån om man klarar sig på att vara utanför domänen.

När det kommer till Telefoner har vi helt fritt val och företaget står för en del av kostnaden. Överstiger den får vi återigen betala med löneavdrag. Så vill man ha senaste iPhone som arbetstelefon så går det mot att man får betala en del själva. Är man nöjd med en Trevlig Android telefon (som oftast har bättre marginaler) så kan man få in en ganska trevlig telefon under gränsen

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Skulle gissa det begränsas till 0,5pbb + moms. Ca 28500kr inkl moms.

Låter konstigt om det vore så då det gissningsvis är en arbetsdator som de får välja själv. För 28500 kr ink moms får man inte mycket till arbetsdator om man skall använda den till mer än enkelt officeanvändande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Låter konstigt om det vore så då det gissningsvis är en arbetsdator som de får välja själv. För 28500 kr ink moms får man inte mycket till arbetsdator om man skall använda den till mer än enkelt officeanvändande.

Min tanke var personer som är mer chefer än jobbar med saker som kräver en riktigt workstation. Många av dessa har mer administrativa tjänster som hade funkat på en 5kkr dator. Men får då välja en rolig leksak då det är en billig bonus från företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Låter konstigt om det vore så då det gissningsvis är en arbetsdator som de får välja själv. För 28500 kr ink moms får man inte mycket till arbetsdator om man skall använda den till mer än enkelt officeanvändande.

Nästan alla som arbetar med en dator klarar sig fint med en som kostar mindre än en tredjedel av det där beloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har 27300 Brutto idag, fått ett erbjudande om att börja som arbetsledare över Uppland för ett återvinningsföretag... Men vet ej om jag är intresserad, 30000 - 32000 brutto borde jag landa på där minst.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Låter konstigt om det vore så då det gissningsvis är en arbetsdator som de får välja själv. För 28500 kr ink moms får man inte mycket till arbetsdator om man skall använda den till mer än enkelt officeanvändande.

Kör du ett ryzen / TR system som arbetsrig får du ett jäkligt starkt system för den prislappen, inte så att intel har mycket som slår AMD i multi thread idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Låter konstigt om det vore så då det gissningsvis är en arbetsdator som de får välja själv. För 28500 kr ink moms får man inte mycket till arbetsdator om man skall använda den till mer än enkelt officeanvändande.

Min arbetsdator (Lenovo X1 Carbon) kostar väl ca 26k ute i affären idag. Det betalade inte min arbetsgivare för den.
Och att påstå att en "arbetsdator" för 28k inte skulle vara till för mer än "enkelt officeanvändande" visar på en hel del okunskap ifrån din sida gällande både dator och office

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Min arbetsdator (Lenovo X1 Carbon) kostar väl ca 26k ute i affären idag. Det betalade inte min arbetsgivare för den.
Och att påstå att en "arbetsdator" för 28k inte skulle vara till för mer än "enkelt officeanvändande" visar på en hel del okunskap ifrån din sida gällande både dator och office

Ja och en X1 Carbon duger inte till mycket mer än enkelt officeanvändande heller så det bevisar ju min poäng. Du kommer tappa timmar per månad på att använda den burken jämfört med säg en X1 Extreme om du gör något som kräver mer prestanda. Jag jobbar på en burk med likvärdig prestanda som X1 Carbon idag (för att IT-inköp är idioter här) och det duger inte någonstans, jag får iaf mycket raster när jag väntar på datorn även om jag hellre blir klar med saker så jag kan gå hem.

Visst klarar en sämre dator av att utföra arbetet men det går långsammare när man gör saker som kräver mer prestanda, tid är pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Vad för typ av arbete är det du utför?

Jag arbetar som IT-Konsult på ett företag där vi riktar oss mot SMB-marknaden. Säljer sällan datorer över 10k ex moms. Finns sällan ett behov för dyrare datorer men de gångerna som folk sitter i Excel-dokument med tunga macron så klarar vi oss fortfarande på långt under 20k ex moms.

Så jag gissar på att du inte sitter i Office och arbetar vilket större delen av befolkningen som arbetar framför datorer gör. Vare sig det är enkelt eller tungt arbete.

Permalänk
Medlem

Känner ingen som har en "värstingdator". Alla sitter med thinkpads eller typ 2015-modeller av HP eller Dell. Om prislappen är hög så är det för att det är nån typ av designerdator.

EDIT: Med det sagt har jag ambitionen att göra anspråk på ny dator under året!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Aktsu: Vad för typ av arbete är det du utför?

Jag arbetar som IT-Konsult på ett företag där vi riktar oss mot SMB-marknaden. Säljer sällan datorer över 10k ex moms. Finns sällan ett behov för dyrare datorer men de gångerna som folk sitter i Excel-dokument med tunga macron så klarar vi oss fortfarande på långt under 20k ex moms.

Så jag gissar på att du inte sitter i Office och arbetar vilket större delen av befolkningen som arbetar framför datorer gör. Vare sig det är enkelt eller tungt arbete.

Sitter inom försäkring/finans (just nu konsult) och där finns det mängder av Access/Excel lösningar utöver de vanliga systemen som körs på stora servrar. Har t.ex. ett flertal där en beräkning tar cirkus 3 timmar att utföra på den 6820HQ jag sitter på idag, där kan krävas 6-10 beräkningar med handpåläggningar mellan under 2-3 dagars tid. Dessa är dock inte de jobbigaste utan de jobbigaste är saker som tar 5-20 minuter men man behöver köra dem 15-20 gånger på en dag.

Och som sagt, om man bara håller på med mindre prestandakrävande arbete av någon typ så ja då spelar det ingen roll. Men de flesta som jobbar i t.ex. Excel skulle må bra av mer prestanda om de faktiskt skulle effektivisera sitt arbete genom att automatisera mycket av det som de annars gör manuellt.

Hjälpte t.ex. en kollega med att enkelt koda upp något som han tidigare la 2 timmar i månaden på som nu sköttes med en knapptryckning istället, visst tog det någon minut att köra igenom när han väl tryckt men nu var han bara begränsad av datorns prestanda.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Superolle:

@Aktsu: Vad för typ av arbete är det du utför?

Jag arbetar som IT-Konsult på ett företag där vi riktar oss mot SMB-marknaden. Säljer sällan datorer över 10k ex moms. Finns sällan ett behov för dyrare datorer men de gångerna som folk sitter i Excel-dokument med tunga macron så klarar vi oss fortfarande på långt under 20k ex moms.

Så jag gissar på att du inte sitter i Office och arbetar vilket större delen av befolkningen som arbetar framför datorer gör. Vare sig det är enkelt eller tungt arbete.

Sällan över 10k XD tycker synd om dom ^^

@Aktsu hade velat ge dig en av våra maskiner tycker synd om dig..

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sitter inom försäkring/finans (just nu konsult) och där finns det mängder av Access/Excel lösningar utöver de vanliga systemen som körs på stora servrar. Har t.ex. ett flertal där en beräkning tar cirkus 3 timmar att utföra på den 6820HQ jag sitter på idag, där kan krävas 6-10 beräkningar med handpåläggningar mellan under 2-3 dagars tid. Dessa är dock inte de jobbigaste utan de jobbigaste är saker som tar 5-20 minuter men man behöver köra dem 15-20 gånger på en dag.

Och som sagt, om man bara håller på med mindre prestandakrävande arbete av någon typ så ja då spelar det ingen roll. Men de flesta som jobbar i t.ex. Excel skulle må bra av mer prestanda om de faktiskt skulle effektivisera sitt arbete genom att automatisera mycket av det som de annars gör manuellt.

Hjälpte t.ex. en kollega med att enkelt koda upp något som han tidigare la 2 timmar i månaden på som nu sköttes med en knapptryckning istället, visst tog det någon minut att köra igenom när han väl tryckt men nu var han bara begränsad av datorns prestanda.

Det känns fortfarande som att du har en ganska skev bild av hur det ser ut ute på de flesta arbetsplatser.
Min erfarenhet är att de allra flesta som jobbar på kontor, inte sitter med tunga beräkningar som ska göras flera gånger per dag, på sin laptop. Så redan här har vi smalnat av urvalet till några procent av marknaden. Vidare så vet jag också av egen erfarenhet att de som faktiskt sitter med väldigt tunga beräkningar/simuleringar/etc, oftast kör dessa på kluster eller externa servrar. Alltså inte på sin egen laptop. Laptopen används endast för att accessa detta kluster/server som gör de faktiska beräkningarna. Detta innebär ju att alla kan samsas om riktigt kraftig hårdvara, istället för att köpa in kraftfull hårdvara till varje enskild individ.

Visst finns det arbetsplatser som befinner sig mitt emellan ovan, där varje användare är beroende av kraftig hårdvara i sin dator (som till exempel din arbetsplats verkar göra), men det antalet torde alltså vara ganska litet. Jag är övertygad om att en överväldigande majoritet av personer som dagligen arbetar med datorer klarar sig finfint på en laptop för under 28K ex moms och andra rabatter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det känns fortfarande som att du har en ganska skev bild av hur det ser ut ute på de flesta arbetsplatser.
Min erfarenhet är att de allra flesta som jobbar på kontor, inte sitter med tunga beräkningar som ska göras flera gånger per dag, på sin laptop. Så redan här har vi smalnat av urvalet till några procent av marknaden. Vidare så vet jag också av egen erfarenhet att de som faktiskt sitter med väldigt tunga beräkningar/simuleringar/etc, oftast kör dessa på kluster eller externa servrar. Alltså inte på sin egen laptop. Laptopen används endast för att accessa detta kluster/server som gör de faktiska beräkningarna. Detta innebär ju att alla kan samsas om riktigt kraftig hårdvara, istället för att köpa in kraftfull hårdvara till varje enskild individ.

Visst finns det arbetsplatser som befinner sig mitt emellan ovan, där varje användare är beroende av kraftig hårdvara i sin dator (som till exempel din arbetsplats verkar göra), men det antalet torde alltså vara ganska litet. Jag är övertygad om att en överväldigande majoritet av personer som dagligen arbetar med datorer klarar sig finfint på en laptop för under 28K ex moms och andra rabatter...

Som sagt ja, de som inte kör något mer krävande än mindre tungt officearbete behöver ju inte mer prestanda. Detta har jag sagt från början.

Vi har massvis med servrar där mycket körs, vore konstigt annars eftersom det ändå är en internationell koncern med både omsättning och vinst i miljarder. Många jobbar ju på bolag som inte har dessa möjligheter alls för de helt enkelt är för små.

Men saken är ju den att många branscher kryllar av olika excellösningar med macron osv för snabbanalyser eller "vid sidan av beräkningar". Man brukar ju t.ex. skoja om att finansbranschen drivs runt av Excel, och det är ju för att Excel används överallt. Visst körs det mestar på beräkningsservrarna men det är för mycket som händer för att vänta på att IT skall koda allt eller att man inte vill lägga in en specialare i ett system för en one-off.

Permalänk
Medlem

Jobbade som undersköterska med tillägg som platsansvarig (typ arbetsledare). Hade 26.000 + OB som heltid. Men var jobbigt att arbeta heltid med blandade arbetstider och barn, så jag arbetade 80%. Hade väl ut ungefär 20-21 beroende på antalet kvällar/helger den månaden.
Nu studerar jag dock IT och webbutveckling (branschbyte på g) så är bara CSN

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mellan 21-23 netto. Kontorsnisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sitter inom försäkring/finans (just nu konsult) och där finns det mängder av Access/Excel lösningar utöver de vanliga systemen som körs på stora servrar. Har t.ex. ett flertal där en beräkning tar cirkus 3 timmar att utföra på den 6820HQ jag sitter på idag, där kan krävas 6-10 beräkningar med handpåläggningar mellan under 2-3 dagars tid. Dessa är dock inte de jobbigaste utan de jobbigaste är saker som tar 5-20 minuter men man behöver köra dem 15-20 gånger på en dag.

Och som sagt, om man bara håller på med mindre prestandakrävande arbete av någon typ så ja då spelar det ingen roll. Men de flesta som jobbar i t.ex. Excel skulle må bra av mer prestanda om de faktiskt skulle effektivisera sitt arbete genom att automatisera mycket av det som de annars gör manuellt.

Hjälpte t.ex. en kollega med att enkelt koda upp något som han tidigare la 2 timmar i månaden på som nu sköttes med en knapptryckning istället, visst tog det någon minut att köra igenom när han väl tryckt men nu var han bara begränsad av datorns prestanda.

Du tillhör ju inte normen av dator användare. I mitt fall så kan jag ju både virtualisera maskiner och andra "tyngre" arbetsuppgifter.
Finns ju inte en laptop i världen som är byggd för att utföra beräkningarna du jobbar med och därför är din åsikt om vad som är en "bra" arbetsdator inte relevant i dem flesta fall.

Dessutom verkar du vara en gnällspik som inte skulle vara nöjd med någon hårdvara öht.

ProTip, kör du stora excel ark kan det ju dessutom löna sig att köra en x64 version av detta och använda en workstation istöllet, som för övrigt inte kommer kosta mer än 15-20k för en monster dator som bara har massa RAM och CPU kraft.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Du tillhör ju inte normen av dator användare. I mitt fall så kan jag ju både virtualisera maskiner och andra "tyngre" arbetsuppgifter.
Finns ju inte en laptop i världen som är byggd för att utföra beräkningarna du jobbar med och därför är din åsikt om vad som är en "bra" arbetsdator inte relevant i dem flesta fall.

Dessutom verkar du vara en gnällspik som inte skulle vara nöjd med någon hårdvara öht.

ProTip, kör du stora excel ark kan det ju dessutom löna sig att köra en x64 version av detta och använda en workstation istöllet, som för övrigt inte kommer kosta mer än 15-20k för en monster dator som bara har massa RAM och CPU kraft.

Faktum kvarstår ju dock att så fort du gör något mer krävande alls kommer du behöva vänta på datorn, det behöver inte vara tunga beräkningar utan det kan vara att öppna excelark med mycket data och lite formler osv. Du menar att du aldrig begränsas av din processor med din virtualisering eller andra arbetsuppgifter? Så fort man väntar på datorn är det tid som förloras alltså bör man ha arbetsredskap som minimerar det.

Och nej jag skulle inte vara nöjd med någon hårdvara då det alltid kan bli snabbare. Allt kan alltid bli bättre och snabbare så att vara nöjd hämmar bara utveckling. För att knyta till tråden är det som att vara nöjd med sin lön, det är det bästa sättet att få en medelmåttig sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Mellan 21-23 netto. Kontorsnisse

Som tidigare tagits upp i tråden, var god skriv din lön i brutto så det går att jämföra. Och om den varierar, skriv varför.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB