Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken LED-list bakom TV? Hur styra strömbrytare med USB?

Permalänk
Medlem

Vilken LED-list bakom TV? Hur styra strömbrytare med USB?

Hej,

Jag tänkte montera LED list på baksidan av TVn men tyvärr är det ganska svårt att hitta produkt som kan generera rätt färg och styrka och som dessutom drivs via USB. För att uppnå rätt färg och styrka så ser det ut som att Philips Ambilight är vägen att gå, problemet är att det drivs via vägguttag.

Är det möjligt att bygga en strömbrytare som agerar på om USB port är aktiv eller inte? Så när TVn går på, så får USBn ström och då öppnas även strömbrytaren som är kopplad till LED listen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag tänkte montera LED list på baksidan av TVn men tyvärr är det ganska svårt att hitta produkt som kan generera rätt färg och styrka och som dessutom drivs via USB. För att uppnå rätt färg och styrka så ser det ut som att Philips Ambilight är vägen att gå, problemet är att det drivs via vägguttag.

Det du är ute efter är ett relä som sluts med hjälp av 5 V men som kan separera 240V AC?
Ambilight drivs väl av strömadapter? Smidigare att sätta relät på kabeln från strömadaptern som troligen är 24 V eller 12 V.

Citat:

Är det möjligt att bygga en strömbrytare som agerar på om USB port är aktiv eller inte? Så när TVn går på, så får USBn ström och då öppnas även strömbrytaren som är kopplad till LED listen.

Du menar att strömbrytaren sluts, så kretsen är sluten och då leder ström.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är korrekt, jag vill sluta kretsen så snart som man registrerar 5V på USB porten. Jag har inte hittat något färdig produkt för detta så troligen blir det till att lödda ihop en på egen hand.

Jag vill undvika att göra ingrepp i Philips produkten eftersom jag inte vet med säkerhet hur slutresultatet blir.

Känner du möjligen till något el-schema som skulle kunna hjälpa mig?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Neon:

Det är korrekt, jag vill sluta kretsen så snart som man registrerar 5V på USB porten. Jag har inte hittat något färdig produkt för detta så troligen blir det till att lödda ihop en på egen hand.

Jag vill undvika att göra ingrepp i Philips produkten eftersom jag inte vet med säkerhet hur slutresultatet blir.

Känner du möjligen till något el-schema som skulle kunna hjälpa mig?

Köp en extra adapter och modifiera. Stark rekommendation att inte pilla på fasspänning om du inte är behörig elektriker.
Borde finnas mängder med färdiga fjärrströmbrytare som går att modifiera alternativt att du bara köper ett relä som styrs av 0-5 V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du kan väldigt enkelt åstadkomma detta med något i stil med denna: https://www.electrokit.com/produkt/relakort-5v-opto-isolerat/

Koppla GND till nollan i från USB-kontakten, samt VCC och IN1 till 5V. Sedan kopplar du strömförsörjningen för dioderna till reläet på höger sida av kretskortet. Denna fixar 250V AC samt max 10A, så det bör vara tillräckligt för att antingen bryta strömen före eller efter nätagget till dioderna.

Edit: Såg nu att reläet sluts när IN1 dras låg, inte hög. Oavsett finns både normally open och normally closed portar på reläet, så du får testa för att verifiera att den sluts när TVn är på och inte tvärt om ^^

Om du väljer att sluta 230V med något liknande, så var försiktig och bygg in reläet i någon låda så att ingen råkar röra vid skruvarna som det ligger spänning på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du kan väldigt enkelt åstadkomma detta med något i stil med denna: https://www.electrokit.com/produkt/relakort-5v-opto-isolerat/

Koppla GND till nollan i från USB-kontakten, samt VCC och IN1 till 5V. Sedan kopplar du strömförsörjningen för dioderna till reläet på höger sida av kretskortet. Denna fixar 250V AC samt max 10A, så det bör vara tillräckligt för att antingen bryta strömen före eller efter nätagget till dioderna.

Edit: Såg nu att reläet sluts när IN1 dras låg, inte hög. Oavsett finns både normally open och normally closed portar på reläet, så du får testa för att verifiera att den sluts när TVn är på och inte tvärt om ^^

Om du väljer att sluta 230V med något liknande, så var försiktig och bygg in reläet i någon låda så att ingen råkar röra vid skruvarna som det ligger spänning på!

Den där verkar ju perfekt! Min tanke är isåfall att bygga in den i en låda ihop med stickpropp in och ut. Man bör kunna modifiera en låda som ex denna :

Och inte annat kan kopplingarna ske inne i lådan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Är du villig att ha en sådan stor låda så är det absolut ett vettigt alternativ. Då kan du enkelt gömma all skarvad högspänning inne i lådan. Du kan även dra en sladd direkt in i lådan för inkommande spänning, så slipper du fullt så många kontakter.

Alternativet är att bryta lågspänningsidan med reläet. Du kan du nog enkelt komma undan med en mindre låda att gömma reläet i. Nackdelen är att nätagget alltid kommer ha spänning till sig, och potentiellt drar lite ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

@Jimmy: Är du villig att ha en sådan stor låda så är det absolut ett vettigt alternativ. Då kan du enkelt gömma all skarvad högspänning inne i lådan. Du kan även dra en sladd direkt in i lådan för inkommande spänning, så slipper du fullt så många kontakter.

Alternativet är att bryta lågspänningsidan med reläet. Du kan du nog enkelt komma undan med en mindre låda att gömma reläet i. Nackdelen är att nätagget alltid kommer ha spänning till sig, och potentiellt drar lite ström.

@DevilsDad

Ja, jag ser gärna att allt är förslutet inne i en låda så ingen kan komma åt det utan rätt verktyg.

Så om jag köper följande :

Reläkort 5V opto-isolerat

49 kr

USB-kabel A-hane – B-hane 1.8m svart

29 kr

ELKO Vägguttag RS
Används för att koppla på utgående till LED

99,90 kr

Skarvsladd
Inkommande spänning

39,90 kr

Kopplingslåda IP55

179 kr

Philips Hue LED Strip
Osäker på om 2m verkligen räcker till en 65"(BxH 145x83). 200 cm x 0,47 = 94 cm bredd, (200 - 94) / 2 = 53 cm höjd. Så med andra ord blir strippen på baksidan av TVn BxH 94x53, d.v.s 25 cm från sidorna och ca 30 cm från toppen.

649 kr

Totalpris ca 1050 kr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Det går antagligen att styra det med en master/slave grendosa, när tvn startas så aktiveras slavuttagen och när tvn stängs av så stängs även slavarna av.
https://cdon.se/hemelektronik/brennenstuhl-master-slave-p3401...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Neon: Låter vettigt att försluta det i en låda. Ser ut som ett kul projekt, lycka till!

Permalänk
Medlem

Om du bara använder fjärrkontrollen för att slå av TVn, har du kollat så USB porten blir strömlös när TVn ligger i standby?

Annars låter mrqaffes alternativ med en master/slave dosa helt klart smidigare.

Edit. Såg nu att du tänkte köra philips hue slinga. Då kan man gå en annan väg. Jag har Homeassistant som pratar med TV och lampor. När TVn slås på så dimmas hela vardagsrummet. Lite mer avancerat kanske, men fruktansvärt kul. Snart har man rörelsestyrt eller ljusstyrt i hela huset....

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går antagligen att styra det med en master/slave grendosa, när tvn startas så aktiveras slavuttagen och när tvn stängs av så stängs även slavarna av.
https://cdon.se/hemelektronik/brennenstuhl-master-slave-p3401...

Köp detta.

Pilla inte med 230 i en låda om du inte är elektriker.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går antagligen att styra det med en master/slave grendosa, när tvn startas så aktiveras slavuttagen och när tvn stängs av så stängs även slavarna av.
https://cdon.se/hemelektronik/brennenstuhl-master-slave-p3401...

Detta verkar ju perfekt! Där kan man ställa tröskeln mellan 8-80 watt. TVn drar under 1 watt i stand-by så det bör funka fint.

Då är bara frågan hur mycket LED man behöver, kanske får köpa till 1 m.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criuzer:

Om du bara använder fjärrkontrollen för att slå av TVn, har du kollat så USB porten blir strömlös när TVn ligger i standby?

Annars låter mrqaffes alternativ med en master/slave dosa helt klart smidigare.

Edit. Såg nu att du tänkte köra philips hue slinga. Då kan man gå en annan väg. Jag har Homeassistant som pratar med TV och lampor. När TVn slås på så dimmas hela vardagsrummet. Lite mer avancerat kanske, men fruktansvärt kul. Snart har man rörelsestyrt eller ljusstyrt i hela huset....

Har en Logitech multifjärr som jag tidigare använt men den nya TVn har en riktigt fin fjärr med onscreen muspekare så det har inte känts motiverande att programmera om logitech till den nya TVn. Dessutom är min erfarenhet att systemet fungerar inte ALLTID 100%, ibland kräver det lite manuellt jobb för att få till.

Genuttaget känns som en väldigt smidig och troligen problemfri lösning i detta fallet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tyvärr visade det sig att man behöver en Philips hub för att ställa in Philips LED strip så det blir till att leta enklare lösning.

Anledningen till att jag tittade på Philips ambilight var för att man kan sätta praktiskt taget vilket färg som helst. De enkla LED slingor jag provet hitintills har erbjudet möjlighet att sätta 8-16 olika färger men den där milt varmvita färgen har varit svår att få till.

Något förslag på LED list att använda? Färgen ska minst vara varmvit med ställbart ljusflöde.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tyvärr visade det sig att man behöver en Philips hub för att ställa in Philips LED strip så det blir till att leta enklare lösning.

Anledningen till att jag tittade på Philips ambilight var för att man kan sätta praktiskt taget vilket färg som helst. De enkla LED slingor jag provet hitintills har erbjudet möjlighet att sätta 8-16 olika färger men den där milt varmvita färgen har varit svår att få till.

Något förslag på LED list att använda? Färgen ska minst vara varmvit med ställbart ljusflöde.

Skumläste igenom tråden, det låter som att valfri 3000K färgtemp led-list/band med dimbart drivdon skulle göra det du är ute efter? Eller ska du ha RGB? Finns många lösningar på problemet, drivdonet får du med färdig stöpsel så du inte behöver pilla på 230V sidan, men hur vill du styra ljusstyrkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Skumläste igenom tråden, det låter som att valfri 3000K färgtemp led-list/band med dimbart drivdon skulle göra det du är ute efter? Eller ska du ha RGB? Finns många lösningar på problemet, drivdonet får du med färdig stöpsel så du inte behöver pilla på 230V sidan, men hur vill du styra ljusstyrkan?

Jag har varit inriktad på 2800 K slinga för att ge en mysfaktor vid TVn, där spelar trotts allt tempen ganska stor roll. Vi har Hide-a-lite 3000K LED strip i käket över diskbänken som vi inte anser är varm vilket fingerar bra för just arbetsbänks belysning.

Det är såklart svårt att bilda sig en uppfattning om färg temp på en bild.

Hide-a-lite har lite olika möjligheter men tyvärr blir det i regel dyrare än vad Philips Hue strip blir. Förövrigt såg jag just Philips strip in action i Lördags och får ju säga att den hade varit perfekt, kanske lite långt mellan dioderna men tempen var fin. Tyvärr kostar det paketet ganska mycket, mer än vad det smakar i detta fallet.

När jag var ute i Lördags så hittade jag en LED slinga med dimmer och 3M klister som var specad som varmvit, på deras hemsida stod det dock 3100K d.v.s aningen kallare än den vi har i köket. Annars hade det varit en perfekt slinga för ändamålet.

https://www.bergsala-sda.se/led-belysning/ljusslingor/126-led...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Sitta på rekommendationer och tydligen ska man upp på samma värde som TVn är kalibrerad till vilket oftast är 6500K. D.v.s ett väldigt kalt ljus : https://www.digitaltrends.com/home-theater/bias-lighting-for-...

Det är dock ganska vanligt att man till början inte gillar detta ljuset men att man vänjer sig efter ett tag.

Kanske är 3100 K ganska okay ändå om man nu inte strävar efter det tekniskt bästa ljuset.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Slog till på Bergsala LED listen, tempen och ljusstyrkan(på lägsta) känns näst intill perfekt för oss. Styrningen har jag dock inte funderat färdigt än, problemet med ett master/slave uttag är att om listen är utan ström en viss tid så kan den återgå till standardinställning vilket är MAX. Just nu är tanken att ändå lära upp Logitech multifjärren så att den även styr LED när man slår på och av grejerna.

Bilderna är varmare än vad det är i verkligheten :

Som ni ser så satte vi även under TVn men det är inte fullt så lyckat där då LED listen hamnar väldigt nära väggen som i sin tur ger ett mindre ljus(som man kan se).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Så med andra ord ser det ut som att det blev en billig lösning på endast 400 kr =D

När det gäller styrningen så står vi egentligen mellan 3 alternativ :

  1. Programera Logitech kontrollen

  2. Alltid ha LED listen på slaget, den ska då hålla ca 8 år vilket känns som acceptabelt.

  3. Slå på och av förhand med fjärren

De är satt i den ordningen som vi kommer prova dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide