Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sökes: Dell Ultrasharp 2408WFP skärm

Permalänk
Medlem

Sökes: Dell Ultrasharp 2408WFP skärm

Är intresserad av att köpa den här skärmen om nån råkar sitta på en i bra skick. Hör av er!

Läs hela annonsen här

Permalänk
Avstängd

Kolla Datahantverkarna i Norrköping om de har några kvar.
Fanns massvis när jag jobbade där.
Vet att namnet är konstigt "data".

Vi brukade ha drives och sälja dem för 500kr styck "då" och gick även att få dessa skickade.
Vet ej hur han som har stället idag gör dock.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

@Caper: Törs jag fråga varför? Har du redan en likadan? Den kör om jag inte tänker fel med CCFL och en skärm som står på många timmar per dag drar ju ganska mycket ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Kolla Datahantverkarna i Norrköping om de har några kvar.
Fanns massvis när jag jobbade där.
Vet att namnet är konstigt "data".

Vi brukade ha drives och sälja dem för 500kr styck "då" och gick även att få dessa skickade.
Vet ej hur han som har stället idag gör dock.

Tack för tips, ska kolla med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@Caper: Törs jag fråga varför? Har du redan en likadan? Den kör om jag inte tänker fel med CCFL och en skärm som står på många timmar per dag drar ju ganska mycket ström.

Ja, har redan en likadan och behöver 2st.

Permalänk
Medlem

@Caper: Har du svårt att hitta en likadan så skulle jag absolut fundera på att byta ut din gamla mot två likadana nya. Vet inte riktigt vad du kan hoppas på att få ut om du säljer den gamla, men med 1920x1200 och IPS så måste den ju vara värd några hundralappar iaf.

Har du sett den här annonsen? https://www.sweclockers.com/marknad/163051-tva-24-full-hd-ska...

Sedan finns det nackdelar med de nya skärmarna också. Antar att de har sämre fot, sämre panel (6 bit+FRC vs 8 bit), sämre färgomfång etc.

Permalänk
Avstängd

@Caper: Vill du gå upp i storlek så har jag 2 st 2713hm nyligen införskaffade men lite svårt att vänja mig vid led/ips ljuset trots kalibrering.
Finns i Värnamo.

Kör du större dell så går skrivbordet med dells program få en fast skärm uppdelning.

Dina 24" kan ev tas i byte.

Permalänk
Medlem

Jag kollade med Datahantverkarna och dom hade tyvärr inga inne för tillfället. Så jag beställde en från Ebay istället för runt tusenlappen. Den jag redan har hemma verkar dock ha nåt fel eftersom det ibland visas en vertikal linje över hela skärmen i nån turkosliknande färg. Det konstiga är att linjen brukar oftast försvinna efter en stund så lär väl behålla den tillsvidare men sen får jag väl skaffa ytterligare en..

@nikitalord
Tack för erbjudandet men tycker 24" är precis lagom faktiskt. Använder skärmarna för daytrading kan ju tilläggas.

Permalänk
Avstängd

@Caper: Vertikalfelet är vanligt. går att åtgärda med lite tur, panelen går troligen på den modellen att komma åt med att kila in något smalt så ramen klickar bort, kabelmattan som driver panelen är limmad och limmet torkar och det blir glapp, se till att det blir lite tryck/kontakt där linjen är, ev superlim, silvertejp.

Du hade fått mina 2713 för samma pris som din nya ebay skärm kostat , jag kommer nog återgå till en samsung 275t gammal pro skärm.

Permalänk
Medlem

@nikitalord:

Nu blir jag lite nyfiken, har du sett 2408 innan och hur tycker du i så fall ljuset skiljer sig åt mellan den och din 2713?

Permalänk
Avstängd

@Caper: Just 2408 tror jag inte jag sett men har kört s-pva paneler länge och bland annat samsung vilket troligen är den panel du har i din, även kört s-pva ihop med w-led.
Skillnader W-led vs S-pva
S-pva panel som har ett rätt mjukt lysrörsljus vilket jag själv tycker är skonsamt för ögonen, senare skärmar har hårdare och kallare led ljus. 2713hm har inte någon frekvenstyrning pwm likt tvillingskärmen från asus mfl, så jämförelsevis mot tex asus 27 tummare så känns bilden lugnare men den har fortfarande ändå inte samma lugna bild som tex äldre s-pva paneler.

Så det är en smaksak vilket man föredrar och vad som i värsta fall ger konstig känsla i ögon och huvud när man sitter länge vid dem.

Du kan kolla panelleverantören i service menyn ibland byter dell panel leverantör i samma produktserie och det skiljer en hel del i karaktär och vill du få flera exakt likadana varandra så välj samma panel.

En stor fördel med led är att du inte värmer upp rummet så mycket, s-pva drar minst det dubbla i ström.

Din s-pva drar säkert en hel del mot gul/röd vid uppstart och har säkerligen tappat en del med åren och behöver bli uppvärmd rejält innan exakt rätt färger visas, w-led klarar sig bättre och ändrar sig inte så mycket och håller rätt färg även från kall start.

Ev hamnar mina 2st 2713 på marknaden, ska bara se vad de ska ersättas med.

Rättelse: anti glare coating är det som till viss del påverkar vissa negativt på 2713 speciellt om kör något förstorat textsnitt.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, beställde som sagt en till 2408wfp av en säljare på Ebay och den visade sig vara ännu sämre än min tidigare skärm. Den nya hade 3st vertikala linjer över skärmytan så jag har reklamerat den och kommer få tillbaka pengarna. Sen tänkte jag om lite och valde att istället köpa 2st nya skärmar och valde också att gå upp några storlekar till 32” eftersom mer yta behövs och slipper också tänka på att eventuellt skaffa en 3e 24tummare ifall 2 inte skulle räcka.

Så nu har jag min original 2408a som jag inte vet vad jag ska göra med, eftersom den visar en vertikal linje ibland så blir det ju svårt att sälja och få nåt vettigt pris för den. Tips på vad man kan göra? Är det nån som är lite händig och kanske kan fixa med det som nikitalord skrev om tidigare så är jag villig att sälja den billigt. Hör av er i så fall.