"Brus" i hörlurarna, 99% säker att det inte går att fixa! Ljudkort?

Permalänk

"Brus" i hörlurarna, 99% säker att det inte går att fixa! Ljudkort?

Sedan jag bytte moderkort ett par år sedan så har jag haft ett brus i lurarna samt mikrofonen och om jag inte minns helt fel så är detta ström relaterat och inte går att fixa på vanligt vis men man kunde koppla in ett ljudkort så att om man inte kopplade lurarna rakt in i det vanliga så skulle det fixa sig!

Frågan är dock om det är något jag måste ser upp med? Tänkte mig det billigaste man kan hitta då man är relativt pank i alla fall fram tills sommaren.

Har för närvarandet ett par Sennheiser pc340 g4me lurar som har hängt med ett par år, jag vet att deras nyare versioner har 150ohm "?" men dessa var 50 så gissar på att det inte kräver något speciellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Radeon RX 6800 XT
Kingston KC3000 M.2 1024gb + WD blue 2TB
Kingston Fury 16GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 1

Permalänk

@zOlid: Uttaget är jordat och detta verkar vara moderkortsrelaterat om jag inte mins helt fel, Lösningen vad jag hittade första gången jag kollade upp detta var oftast att ha något i mellan moderkort och högtalare/hörlurar och ofta ett random ljudkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Radeon RX 6800 XT
Kingston KC3000 M.2 1024gb + WD blue 2TB
Kingston Fury 16GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 1

Permalänk
Medlem

@zOlid: du menar så att om det blir överslag, så han riskerar döda alla som håller i en vattenkran eller duschar?
totalt jävla livsfarligt att göra på detta sätt.

Testa en ferritkärna i stället på el kabel och en på hörlurskabeln

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkydamn:

@zOlid: Uttaget är jordat och detta verkar vara moderkortsrelaterat om jag inte mins helt fel, Lösningen vad jag hittade första gången jag kollade upp detta var oftast att ha något i mellan moderkort och högtalare/hörlurar och ofta ett random ljudkort.

Ahh, då hjälps det inte.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Kan det vara coil whine från någon komponent? Kopplade in ett ljudkort i PCI porten i min dator för ett tag sedan o den snappade upp spoltjutet från min gpu

Permalänk
Medlem

@Dinkydamn: Ljudkort eller DAC kan lösa problemet.

Jag hade också brus. Löste problemet med en DAC kopplat till USB.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

@EroHebi: Verkar som att det är moderkortet som är lite dåligt isolerat "?" då jag hittade ett flertal som har samma problem, De får köra med ljudkort eller uttagen på framsidan av lådan vilket jag funderar på nu men känns som att det inte riktigt borde bli samma ljudkvalitet då? Eller det kanske kvittar?

Är väldigt kass på just ljud

@CyberNerd: DAC?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Radeon RX 6800 XT
Kingston KC3000 M.2 1024gb + WD blue 2TB
Kingston Fury 16GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 1

Permalänk
Medlem

@Dinkydamn: som jag skrev ovan, sätt en kärna på varje kabel, kostar några kronor på kjell.
du får bruset från strömkabeln som går över i hörlurssladden, kärnorna skyddar mot bruset.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkydamn:

Digital Audio Converter

Jag har denna:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hifi/forstarkare/op...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

@CyberNerd: Behöver mic och ljud-uttag. Ser ut att bli ett nytt ljudkort då det också är billigare. Tack ändå

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Radeon RX 6800 XT
Kingston KC3000 M.2 1024gb + WD blue 2TB
Kingston Fury 16GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkydamn:

@CyberNerd: Behöver mic och ljud-uttag. Ser ut att bli ett nytt ljudkort då det också är billigare. Tack ändå

Köp ett extern ljudkort det finns fio q1 mk2 på amazon för ca 1k. Mycket bättre ljud än alla interna ljudkort. Det finns en risk att ett internt kort snappar upp alla störningar som mitt gjorde (dock va de pga spoltjut på mitt grafikkort)

Men vill du ändå ha ett ljudkort så kan du få köp min. Kostade 1500kr nytt, använd i några dagar av mig. Köpte den själv av en sweclockere.

Permalänk
Medlem

Kanske inte hjälper dig, men någon annan som ser tråden.

->Ljud
->Högerklicka på din nuvarande ljudkälla
->Egenskaper
->Nivåer
->Sänk mikrofon till 0

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool