Permalänk
Medlem

Hjälp med mekniskt tangentbord

Jag letar efter ett mekniskt tangentbord som ska vara bra för gaming och att skriva under långa perioder. Keyswitches kvittar.

Krav: Utan numpad, RGB, "Enter" knappen ska vara stor

Budget: 1500 kr

Tack!

Permalänk
Medlem

@Savio145: varför behöver du ett mekaniskt om keyswitches ändå kvittar? här är iallafall ett som passar dina önskemål: https://www.inet.se/produkt/6100108/corsair-gaming-k65-lux-rg...
Vill bara säga att det där tog 1 minut att googla upp och den här tråden är enligt mig onödig då det för dig skulle gå snabbare att leta upp ett själv

Permalänk
Medlem

finns ett par alternativ

low profile mechanical: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb390l-low-pro...

mx red: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/masterkeys-pro-s-...

skulle rekommendera det med MX reds eftersom det är en riktigt bra bräda med standard storlek på knapparna

low profil kan vara skönt också men dem är clicky så du får tänka på vart du ska använda det

Visa signatur

- ASUS Z170-A - Intel i7 6700k with LM and lapped IHS 4.5ghz oc - CoolerMaster Hyper 612v2 w/ noctua fan and lapped heatpipes - ASUS Strix GTX 970 with kryonaut and lapped heatpipes - Corsair LPX 2666mhz 16gbx2 - Samsung 650 Evo 500gb sata - WD blue 500gb sata - EVGA EQ1000 80+ gold - Phanteks p400s tempered glass -

Permalänk
Medlem

Rätt många tycker att keyswitches som är bra för skrivande inte är bra för gaming och tvärtom.
För andra går det lika bra med vilket som helst i både spel o skrivande.
Andra känner knappt nån skillnad mellan det svampigaste rubberdome som går att uppbringa och bra mekaniska brytare.

Så väldigt svårt att rekomendera nåt utan lite mer info som tex har du provat nåt tbord med mekaniska brytare om ja vad för brytare.
Vad ska du spela? Vissa brytare som tex IBM´s buckling springs går det betydligt saktare att snabbt trycka/släppa upp tangeterna upprepade gånger än på tex cherry´s Speed brytare som är snabbare.
Det är då att man behöver släppa upp tangeten högre upp på buckling springs än Speed brytarna men även vanliga cherry brytare.

Brytare avsedda för skrivande låter oftas en hel del.
Brytare för spel är oftas tystare och då mest för att dom saknar "klicket" vilket samtidigt gör att känslan saknas/är betydligt lägre.
En del får ont/ömmande i fingrarna av hårdare brytare, andra märker inte av dom alls.
Vissa har svårt för mjukare brytare då dom gärna vilar lite på tangeterna och dom mjukaste brytarna ger då göärna vika dvs dom trycks ner, andra har inga problem alls.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666 : det han säger är helt rätt också för den delen

Visa signatur

- ASUS Z170-A - Intel i7 6700k with LM and lapped IHS 4.5ghz oc - CoolerMaster Hyper 612v2 w/ noctua fan and lapped heatpipes - ASUS Strix GTX 970 with kryonaut and lapped heatpipes - Corsair LPX 2666mhz 16gbx2 - Samsung 650 Evo 500gb sata - WD blue 500gb sata - EVGA EQ1000 80+ gold - Phanteks p400s tempered glass -

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Ursäkta om jag inte var tydlig. Jag är ute efter en som inte låter mycket men som fortfarande ska vara mekanisk, plus vill jag inte ha hårda knappar.

Permalänk
Medlem

@Savio145:
MX red brädan jag länkade borde funka då :3

om den inte är tyst nog för din smak så kan du alltid skaffa QMX clips från GMK vilket dämpar brytarna

QMX clips: https://uniqey.net/en/accessories/18/qmx-clips-plate-mount-11....

Visa signatur

- ASUS Z170-A - Intel i7 6700k with LM and lapped IHS 4.5ghz oc - CoolerMaster Hyper 612v2 w/ noctua fan and lapped heatpipes - ASUS Strix GTX 970 with kryonaut and lapped heatpipes - Corsair LPX 2666mhz 16gbx2 - Samsung 650 Evo 500gb sata - WD blue 500gb sata - EVGA EQ1000 80+ gold - Phanteks p400s tempered glass -

Permalänk
Inaktiv

@Savio145:
Enligt min personliga åsikt så är den enda "Nyttan" med mekaniska tangentbord just "känslan", om du inte bryr dig om "känslan" är min (subjektiva och vinklade åsikt) att du bör köpa det billigaste möjliga tangentbordet!

i.e. det finns ingen "prestandaskillnad" på ett mekaniskt och ett "icke-mekaniskt" tangentbord: Du kommer vara lika bra/dålig i (t.ex) fortnight oavsett mekaniskt eller icke-mekaniskt tangentbord; däremot kanske du är aningen bättre med det tangentbord som du trivs bättre med (oavsett om det är det mekaniska eller det icke-mekaniska).

Kortare sagt:
Köp ett tangentbord du trivs med: slösa inte pengar på att köpa en bräda som ngn "marknadsförare" påstår passar bättre för din tangentbordsaktiviteter (oavsett om det är gaming, författande eller onanerande).

Med det sagt: Jag har ett 50-tal mekaniska tangentbord; just för att jaga den perfekta "känslan"; men inget av dem har gjort mig mindre dålig i varken CS:GO eller i fortnight (och framförallt har ingen av dem gjort mig till en bättre författare! Texterna jag skriver har fortfarande samma dåliga kvaliteer!)

P.S. Om det är en tyst (mekanisk och serieproducerad) bräda som du är ute efter hade jag tittat närmare på en varmilo-bräda med MX-silent-brytare, tystare (mekaniskt och serieproducerat) än så tror jag binte du hittar (möjligen undantaget Realforce/hhkb type-s)

Permalänk
Medlem

@anon257891: får ge anon257891 denna för att vara alvarlig, det är helt rätt även om anon257891 må vara känd för att langa väldigt subjektiva åsikter, vissa folk gillar vanliga rubber domes över mechs och det har allt att göra med smak, själv gillar jag linjära brytare och skulle säga att mx vintage blacks är guds gåva men om du fråga anon257891 så är det topre eller alps som gäller!

helt rätt dock som en man sa "different keystrokes for different folks"

Visa signatur

- ASUS Z170-A - Intel i7 6700k with LM and lapped IHS 4.5ghz oc - CoolerMaster Hyper 612v2 w/ noctua fan and lapped heatpipes - ASUS Strix GTX 970 with kryonaut and lapped heatpipes - Corsair LPX 2666mhz 16gbx2 - Samsung 650 Evo 500gb sata - WD blue 500gb sata - EVGA EQ1000 80+ gold - Phanteks p400s tempered glass -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mangeHD:

@anon257891: får ge anon257891 denna för att vara alvarlig, det är helt rätt även om anon257891 må vara känd för att langa väldigt subjektiva åsikter, vissa folk gillar vanliga rubber domes över mechs och det har allt att göra med smak, själv gillar jag linjära brytare och skulle säga att mx vintage blacks är guds gåva men om du fråga anon257891 så är det topre eller alps som gäller!

helt rätt dock som en man sa "different keystrokes for different folks"

Jag får säga att jag blir både ledsen och lite besviken (på mig själv) att mitt budskap inte uppfattats på det sätt som jag avsett.

Mitt mål har alltid varit (vad gäller tangentbord) att försöka belysa att det är personlig preferens som är det viktiga: dvs det som DU gillar är rätt för DIG"

Sen att jag på ett urkigt/(och tydligen) översitteriande sätt försökt poängtera det genom att belysa vad jag själv gillar (vad gäller tangentbord) är helt klart en indikator på att jag uttryckt mig dåligt och missat målet med det jag försökte poängtera.

Ett av mina personliga mål har alltid varit att försöka vara extremt tydlig med vad som är mina personliga och vinklade åsikter och vad som är "objektivt".

Vidare anser jag (vilket är något av min centrala poäng) att "åsikter" är genom sin centrala natur extremt subjektiva och att man inte bör lägga speciellt mycket vikt vid dem, om de inte råkar stämma överens med ens egna.

Kortare sagt:
Lita på din egen åsikt i frågan; och låt bli att lyssna på "experter" (de vet inte bättre vad du gillar, än du gör!)!

Permalänk
Medlem

@mangeHD: Tack för rekommendationen, testade ett par färger och kom fram till att röda switches var perfekt för mig. Jag tänkte köpa corsair k65 (som du rekommenderade).

Eftersom jag är ny till mekaniska tangentbord så har jag lärt mig att man måste känna på olika keyswitches för att hitta den som passar en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savio145:

@mangeHD: Tack för rekommendationen, testade ett par färger och kom fram till att röda switches var perfekt för mig. Jag tänkte köpa corsair k65 (som du rekommenderade).

Eftersom jag är ny till mekaniska tangentbord så har jag lärt mig att man måste känna på olika keyswitches för att hitta den som passar en.

Rekommendera dock cooler master masterkeys rgb och inte corsair

Enligt mig är corsair skit men som sagt det är preference

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- ASUS Z170-A - Intel i7 6700k with LM and lapped IHS 4.5ghz oc - CoolerMaster Hyper 612v2 w/ noctua fan and lapped heatpipes - ASUS Strix GTX 970 with kryonaut and lapped heatpipes - Corsair LPX 2666mhz 16gbx2 - Samsung 650 Evo 500gb sata - WD blue 500gb sata - EVGA EQ1000 80+ gold - Phanteks p400s tempered glass -

Permalänk
Medlem

@mangeHD: Då ska jag testa bägge två.