Permalänk

AIO - lite frågor och funderingar

Jag har blivit nyfiken på att prova en AIO-vattenkylning till mitt nya bygge (9900k).

Är pumparna tysta I dagens AIO lösningar?

Rekomenderas det att installera radiatorn i toppen på lådan för att förhindra missljud/luftbubblor i slangen?

Kommer jag vara tvungen att installera mjukvara för att få vettiga pump/fläktkurvor? Räcker det att ställa det en gång eller måste jag ha mjukvaran körandes i bakgrunden?

Vilka kylare rekommenderar ni? Prestanda/ljud är viktigast. Har stängd låda så RGB och annat pynt är ointressant. Planerar montera i ett FD Define S.

Permalänk

Jag kör med Corsair H115i med orginalfläktar och tycker den funkar skitbra , fläktar och pump styr man lätt genom Corsair Link programmet och du kan göra egna fläktkurvor osv , det låter absolut inte mer än mitt grafikkort när jag spelar , (MSI GTX 1080 twin frz kylaren) jag hade dock en fråga om man kan byta fläktarna på Corsair H115 i till NZXT 140 mm fläktar och styra dom 2 separat via CAM programmet ? Anledningen är att jag har rgb belysning via NZXT , och jag vill ha 4 x140 mm RGB fläktar i datorn , går detta tro ?

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

@Överkill:

Kan börja med en rätt viktig fråga. Vad är grunden till att du vill ha AIO på din 9900k? Två av dagens toppkylare på luft är lika bra/dåliga som de bästa AIO som finns. Är nog bara 3X120 radiatorer som slår en Noctua DH15 med 5-6 grader på en 9900k.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Överkill:

Kan börja med en rätt viktig fråga. Vad är grunden till att du vill ha AIO på din 9900k? Två av dagens toppkylare på luft är lika bra/dåliga som de bästa AIO som finns. Är nog bara 3X120 radiatorer som slår en Noctua DH15 med 5-6 grader på en 9900k.

Eh, nej. En DH15 kan inte mäta sig med den bästa AIO ute på marknaden vilken den nu är.
De har gått om luftkylarna och det är bara att insé, det är liksom ingen nyhet heller för den delen.

Däremot är det upp till var och en att bedöma om det högre priset för en AIO är befogat eller om man hellre håller sig till en DH15, även om den inte är särskilt billig den heller.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av affeiorby:

Jag kör med Corsair H115i med orginalfläktar och tycker den funkar skitbra , fläktar och pump styr man lätt genom Corsair Link programmet och du kan göra egna fläktkurvor osv , det låter absolut inte mer än mitt grafikkort när jag spelar , (MSI GTX 1080 twin frz kylaren) jag hade dock en fråga om man kan byta fläktarna på Corsair H115 i till NZXT 140 mm fläktar och styra dom 2 separat via CAM programmet ? Anledningen är att jag har rgb belysning via NZXT , och jag vill ha 4 x140 mm RGB fläktar i datorn , går detta tro ?

Tack för din input

Skrivet av marcusOCZ:

@Överkill:

Kan börja med en rätt viktig fråga. Vad är grunden till att du vill ha AIO på din 9900k? Två av dagens toppkylare på luft är lika bra/dåliga som de bästa AIO som finns. Är nog bara 3X120 radiatorer som slår en Noctua DH15 med 5-6 grader på en 9900k.

Alltid kört på luft innan med variant stora torn (kör en Noctua NH-D14 atm).
Huvudsakligen är det ren nyfikenhet/intresse som står till grund. Men även att det kanske ska bli lite lättare att pilla runt i datorn när man väl ska göra det.

Permalänk
Medlem

Har kört med en Corsair H105 i runt fyra år nu med två 120mm Nanoxia Deep Silencefläktar och det har funkat suveränt. Kyler min gamla pålitliga i7 5820K överklockad till 4.5Ghz utan att väsnas alls och pumpen är ljudlös. Kanske bara haft tur men för mig har AIO funkat bättre än Noctuas värstingar (som jag också haft).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Eh, nej. En DH15 kan inte mäta sig med den bästa AIO ute på marknaden vilken den nu är.
De har gått om luftkylarna och det är bara att insé, det är liksom ingen nyhet heller för den delen.

Däremot är det upp till var och en att bedöma om det högre priset för en AIO är befogat eller om man hellre håller sig till en DH15, även om den inte är särskilt billig den heller.

/Lifooz

Släng på 200w+ load på en X62 kyld 9900k och det samma på en DH15 kyld 9900k. Bägge blir mellan 85-90 grader med AVX, och bägge låter ungefär lika mycket/lite beroende på smak och behag. Bara se nexus test av 9900k där dom jämfört med eller utan lock. 65 grader över rumstemp utan lock, 69 grader med lock med fläktarna på fullt blås. AIO har på inga sätt sprungit om de bästa luftkylarna när du ger cpu belastning som heter duga. Min egen personliga erfarenhet stödjer detta också. Har 9900k, har DH15, har X62.

Notera att TS bygger på en 9900k.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Jag kör med Corsair H115i med orginalfläktar och tycker den funkar skitbra , fläktar och pump styr man lätt genom Corsair Link programmet och du kan göra egna fläktkurvor osv , det låter absolut inte mer än mitt grafikkort när jag spelar , (MSI GTX 1080 twin frz kylaren) jag hade dock en fråga om man kan byta fläktarna på Corsair H115 i till NZXT 140 mm fläktar och styra dom 2 separat via CAM programmet ? Anledningen är att jag har rgb belysning via NZXT , och jag vill ha 4 x140 mm RGB fläktar i datorn , går detta tro ?

Varför rekommendera en mjukvara(Link) som inte uppdaterats sedan i april och har blivit ersatt av iCUE?
Självklart kan du byta fläktar, det är inga problem. Se till att de är PWM-fläktar. Dock skulle jag fortfarande låta pumpen styra fläktarna och sen CAM styra rgb-belysningen.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Släng på 200w+ load på en X62 kyld 9900k och det samma på en DH15 kyld 9900k. Bägge blir mellan 85-90 grader med AVX, och bägge låter ungefär lika mycket/lite beroende på smak och behag. Bara se nexus test av 9900k där dom jämfört med eller utan lock. 65 grader över rumstemp utan lock, 69 grader med lock med fläktarna på fullt blås. AIO har på inga sätt sprungit om de bästa luftkylarna när du ger cpu belastning som heter duga. Min egen personliga erfarenhet stödjer detta också. Har 9900k, har DH15, har X62.

Notera att TS bygger på en 9900k.

Det är kanske lite personligt vad man föredrar. Jag har haft AIO men sitter på en NH-D14 som kyler min I7 2600.
Jag är helt klart nöjd, framförallt med ljudnivån, den är bra mycket bättre än den AIO jag hade.
Däremot kylde AIOn lite bättre än min NH-D14.

Jag jagade en tyst dator så jag fick vad jag ville.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Jag har blivit nyfiken på att prova en AIO-vattenkylning till mitt nya bygge (9900k).

Är pumparna tysta I dagens AIO lösningar?

Rekomenderas det att installera radiatorn i toppen på lådan för att förhindra missljud/luftbubblor i slangen?

Kommer jag vara tvungen att installera mjukvara för att få vettiga pump/fläktkurvor? Räcker det att ställa det en gång eller måste jag ha mjukvaran körandes i bakgrunden?

Vilka kylare rekommenderar ni? Prestanda/ljud är viktigast. Har stängd låda så RGB och annat pynt är ointressant. Planerar montera i ett FD Define S.

Erfarenheter från H115i PRO.

- Pumpen är riktigt tyst.
- Hade pumpen i topp helt utan missljud. Satte den senare i fronten med samma resultat. Vart lite missljud i front efter att jag flyttade datorn till ett lan men ljudet avtog och försvann efter 1h.
- Mjukvara Icue2 rekommenderas om du vill styra. Annars är det bara att göra som du säger. Ställa in sen stänga ner.
- Corsairs PRO-serie kanske inte är de bästa kylarna men har är kanske tystast på marknaden. Platiunum-serien låter lite mer med tanke på att fläktarna och pumpen har högre RPM men kyler något bättre.
- Rekommenderar att installera i front med push-config. Dvs fläktarna blåser in i radiatorn.

Min PRO fick dock seriösa problem efter att ha varit i samma maskin som en Platinum. xD

Permalänk
Medlem

Finns en AIO som verkar intressant för min del, i alla fall ur ett prestandasynpunkt.

http://www.enermax.com/home.php?fn=eng/product_a1_1_1&lv0=109...

Har sett demo av pumpen och den är väl 8x bättre tryck i än sista gen Asetek eller nått sånt. Har inte sett reviews på våra varma 9900k ännu dock, men den verkar intresant. Står att den är verifierad för 500w load, men det tar jag med ett par kartonger med vägsalt. Frågan är bara om dom får sälja den i europa.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Varför rekommendera en mjukvara(Link) som inte uppdaterats sedan i april och har blivit ersatt av iCUE?
Självklart kan du byta fläktar, det är inga problem. Se till att de är PWM-fläktar. Dock skulle jag fortfarande låta pumpen styra fläktarna och sen CAM styra rgb-belysningen.

jaha det hade jag ingen aning om, jag kör Corsair Link 4 fortfarande :P, aah så du menar att jag kan koppla NZXT Aer RGB 140MM på min Corsair H115i och styra hastigheten via pumpen, men färger efter CAM och synca med chassifläktarna ?

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Skrivet av employed:

Erfarenheter från H115i PRO.
...
- Mjukvara Icue2 rekommenderas om du vill styra. Annars är det bara att göra som du säger. Ställa in sen stänga ner.
...

Okej! Så jag kan alltså ställa in hur jag vill att pumpen/fläktarna skall agera och sedan stänga ned programmet och inte behöva ha det på boot?

Permalänk
Medlem

@Överkill:

Svar ja. Enligt corsairdavid på subreddit så ska det gå. Dvs. ställer du in extrememode så kommer den fortsätta att vara i det tills du ändrar.

Permalänk
Medlem

En AiO-kylare kyler bra initialt men tappar sedan då vattnet värms upp sakta men säkert vid längre tids spelande/belastning. En luftkylare jobbar med ny fräsch luft endast och håller en jämn temperatur, så länge luftutbytet i lådan sker som det ska. Så vid kortare belastningar kan en AiO se ut att prestera rätt mycket bättre, för att sedan krypa upp i samma temp som luftkylaren. När belastningen sedan är lägre, så går den luftkylda cpun ner blixtsnabbt till lägre temp. AiOn tar däremot några minuter på sig att göra av med energin i vattnet.
Det som talar för en AiO är framförallt utseende och plats i burken.
Det som talar för en luftkylare är livslängd och pålitlighet. Båda kyler din cpu.
Smaken är som baken, delad. Bråka inte nu grabbar och grabbettes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

jaha det hade jag ingen aning om, jag kör Corsair Link 4 fortfarande :P, aah så du menar att jag kan koppla NZXT Aer RGB 140MM på min Corsair H115i och styra hastigheten via pumpen, men färger efter CAM och synca med chassifläktarna ?

iCUE är en kombination av gamla CUE och Link för att slippa att ha 2 olika programvaror.
Det borde inte vara några problem att låta pumpen styra fläkthastigheten och CAM styra rgb-belysningen.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

- Mjukvara Icue2 rekommenderas om du vill styra.

iCUE2?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Menar såklart iCue. Vann att säga Cue 1 och 2.

Permalänk
Skrivet av employed:

@Överkill:

Svar ja. Enligt corsairdavid på subreddit så ska det gå. Dvs. ställer du in extrememode så kommer den fortsätta att vara i det tills du ändrar.

Okej låter fantastiskt! Jag vet inte vem corsairdavid är (CM?). Gärna om du har en länk till tråden där detta diskuteras! Vore mycket tacksam.

Skrivet av Coreflake:

En AiO-kylare kyler bra initialt men tappar sedan då vattnet värms upp sakta men säkert vid längre tids spelande/belastning. En luftkylare jobbar med ny fräsch luft endast och håller en jämn temperatur, så länge luftutbytet i lådan sker som det ska. Så vid kortare belastningar kan en AiO se ut att prestera rätt mycket bättre, för att sedan krypa upp i samma temp som luftkylaren. När belastningen sedan är lägre, så går den luftkylda cpun ner blixtsnabbt till lägre temp. AiOn tar däremot några minuter på sig att göra av med energin i vattnet.
Det som talar för en AiO är framförallt utseende och plats i burken.
Det som talar för en luftkylare är livslängd och pålitlighet. Båda kyler din cpu.
Smaken är som baken, delad. Bråka inte nu grabbar och grabbettes.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för input!