Vad gör ni för att väga upp för julens ökade miljöpåverkan?

Permalänk
Medlem

Ju äldre jag blivit har jag insett hur mycket mindre dom flesta verkar "förbruka" under julen när det kommer till mat och julklappar, det är inte som förr.
I mina ögon så har allt det minskat med åren, vilket är bra.

Sen ser jag julen, som ett av få, tillfällen att fira. Dvs man ska slösa lite mer en vanligt.
Ordet slösa kan tolkas olika, så ta det hur du vill. Men julen handlar om att dela med sig, ny telefon eller återanvänd kalsong, spelar ingen roll

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Svenska mentaliteten?

Jorden är på väg att gå under, men vi i Sverige som har gått om pengar anser inte att vi behöver föregå med gott exempel och göra allt vi kan för att förhindra denna undergång. Istället gör vi bara det vi tycker att vi behöver göra och pekar sedan finger; "det var deras fel!".

Skrivet av MadFred:

Ju äldre jag blivit har jag insett hur mycket mindre dom flesta verkar "förbruka" under julen när det kommer till mat och julklappar, det är inte som förr.
I mina ögon så har allt det minskat med åren, vilket är bra.

Sen ser jag julen, som ett av få, tillfällen att fira. Dvs man ska slösa lite mer en vanligt.
Ordet slösa kan tolkas olika, så ta det hur du vill. Men julen handlar om att dela med sig, ny telefon eller återanvänd kalsong, spelar ingen roll

Julens budskap och mening behöver ju inte försvinna bara för att man tänker på miljön. Julklappar och god mat måste inte förbjudas, bara minskas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Var får du de siffrorna från?

Enligt Världsbanken så konsumerade man år 2014 i Kina 7,5 ton CO2 / person / år. Motsvarande siffra för Sverige är 4,5 ton CO2 / person / år. USA ligger på 16,5 ton CO2 / person / år.

Det ser ju bra ut, innan man tänker efter lite. Du får ju räkna in att mycket av det vi konsumerar i Sverige är importerat från utlandet, extremt mycket från t.ex. Kina, som har blivit lite av världens fabrik. Om jag köper något tillverkat i Kina så är det Kina som får "betala" med CO2-utsläpp, inte Sverige, enligt det sättet att räkna.

Att räkna rätt är inte helt lätt heller. Jag har inga "korrekta" siffror att ge dig.

Om man ska skuldbelägga någon så bör man ta med befolkningstäthet och hur väl markerna på området på området tar vara på det avfall människan avger. Sverige har en befolkningstäthet på 24,6 inv/km och vi har otroligt mycket skog, frågan är inte om skogsrika landet sverige minskar CO2 mer än det minskar? Ja befolkningensmängden och skogsmängden styr vi över.

Sedan finns det länder som är bättre än oss, regnskogsområdet i amazonas ligger bra till.

Så får att förbättra miljön kan man istället för att minska CO2 plantera skog och det går jämnt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jorden är på väg att gå under, men vi i Sverige som har gått om pengar anser inte att vi behöver föregå med gott exempel och göra allt vi kan för att förhindra denna undergång. Istället gör vi bara det vi tycker att vi behöver göra och pekar sedan finger; "det var deras fel!".

Wait wut, jorden klarar sig alldeles utmärkt utan oss, även om vi skulle smälla av alla våra kärnvapen och smälta all is så hade den återhämtat sig relativt (till jordens ålder) snabbt.

Vi, å andra sidan, lär ju inte klara oss så länge, men med tanke på att 99% av alla djur som existerat har blivit utrotade så är det ju inte precis något som avstår från normen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jorden är på väg att gå under, men vi i Sverige som har gått om pengar anser inte att vi behöver föregå med gott exempel och göra allt vi kan för att förhindra denna undergång. Istället gör vi bara det vi tycker att vi behöver göra och pekar sedan finger; "det var deras fel!".

Julens budskap och mening behöver ju inte försvinna bara för att man tänker på miljön. Julklappar och god mat måste inte förbjudas, bara minskas.

Nej, det är den inte. Den där typen av alarmistisk retorik är fjantig och kontraproduktiv.

Konsumtion per se är inte dålig och jag kan ge dig ett halvt rätt i att många julklappar som köps och ges bort inte kanske ger bäst utväxling när det gäller att gynna vårt totala material välstånd på jorden genom att bidra till bra tillväxt.. men vi är människor också. Det är av godo att visa varandra uppskattning och omtanke. Om detta uppnås genom produktion och konsumtion av junk så ska den nyttan inte förringas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Wait wut, jorden klarar sig alldeles utmärkt utan oss, även om vi skulle smälla av alla våra kärnvapen och smälta all is så hade den återhämtat sig relativt (till jordens ålder) snabbt.

Vi, å andra sidan, lär ju inte klara oss så länge, men med tanke på att 99% av djur som existerat har blivit utrotade så är det ju inte precis något som avstår från normen.

Uttrycket syftar naturligtvis till livet på jorden och inte själva klumpen i sig. Har du aldrig hört uttrycket?

Skrivet av Olegh:

Nej, det är den inte. Den där typen av alarmistisk retorik är fjantig och kontraproduktiv.

Konsumtion per se är inte dålig och jag kan ge dig ett halvt rätt i att många julklappar som köps och ges bort inte kanske ger bäst utväxling när det gäller att gynna vårt totala material välstånd på jorden genom att bidra till bra tillväxt.. men vi är människor också. Det är av godo att visa varandra uppskattning och omtanke. Om detta uppnås genom produktion och konsumtion av junk så ska den nyttan inte förringas.

Vad intressant att du tar upp välmående. Denna video har ett och annat att säga om julens "godo":

Jag har aldrig sagt att julen inte ska firas, bara att vi borde tänka om gällande våra vanor.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Pffft, träd finns i överflöd i norden. Finns nog tillräckligt för omslagspapper.

Det är inte på konsumenternas sida som man ska ställa miljökrav...det är på företagssidan och hos regeringen! Rösta rätt!

Så länge det är lagligt kommer jag att använda så mycket omslagspapper jag behöver och äta så mycket kött jag vill!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Uttrycket syftar naturligtvis till livet på jorden och inte själva klumpen i sig. Har du aldrig hört uttrycket?

Nix, uppenbarligen missförstod jag dig, men hur som helst, enligt mig så är det något fint med att veta att oavsett vad som händer, så kommer med största sannolikhet annat liv få en chans.

Permalänk
Avstängd

"Vad gör ni för att väga upp för julens ökade miljöpåverkan?"

Inte ett skit för att tala klarspråk. Kör på som vanligt, finns andra saker som är viktigare..*

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Var får du tag på tidningspapper någonstans?

(Om du har år 2018 har fri åtkomst till tidningspapper så kanske det är något annat du kan göra som kan minska din miljöpåverkan på den fronten betydligt.)

Jag har sånt jobbet iaf, bär nog en 500kg papper på returen om året :/
Kan vara värt att tänka på för personer som har lapp med "Nej tack till reklam, tänk på naturen". Reklamen/tidningen trycks ändå, skillnaden är bara vem som bär det till returen. Så där kan ju någon gå och hämta tidningar om de vill.

Jag gör ingenting för att tänka på miljön. Köper nästan enbart lokal odlad mat och det mesta prylarna jag köper håller i många år.
Gav bort fyra julklappar så knappast enorm konsumption där och kommer glatt fortsätta använda omslagspapper eftersom en jävla rulle räcker i flera år och en dag på jobbet skapar mer skräp än jag kommer göra med omslagspapper i hela mitt liv.

Gick förövrigt ner i vikt över jul eftersom det fuckat med mitt vanliga schema så har bara ätit en gång om dagen typ.

Skrivet av pv2b:

Det löser man med en enkel skylt på brevlådan: "Ingen reklam eller tidningar tack".

Hahaha, det trycks ju och fraktas ju runt fortfarande. Skillnaden är bara att du inte kör det till returen eller använder det för att värma ditt hus. Du lever i enorm förnekelse om du trodde din lapp gjorde någon skillnad

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Firar ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Jorden är på väg att gå under, men vi i Sverige som har gått om pengar anser inte att vi behöver föregå med gott exempel och göra allt vi kan för att förhindra denna undergång. Istället gör vi bara det vi tycker att vi behöver göra och pekar sedan finger; "det var deras fel!".

Julens budskap och mening behöver ju inte försvinna bara för att man tänker på miljön. Julklappar och god mat måste inte förbjudas, bara minskas.

Pfft, nu överdriver du ggr 100. Jorden kommer bara att bli lite varmare, och det är inte så mycket....dessutom är vi inte i skottlinjen, det är länderna längre söderut som får betydligt värre med torka och oväder. Dom råkar också bestå av 80% av jordens befolkning så de står för rätt stor del av utsläppen.

Sluta med masshysterin och ta en lugnande tablett...Sverige finns nog kvar i 1000 år minst...även om du äter tre julskinkor om dagen!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag förstår ändå hur man lätt fylls av hopplöshet när det kommer till sånt här.

Jag läste att bara 10-15 stycken utav dom största containerskeppen i världen skadar klimatet mer än alla världens bilar, så det är klart att man lätt känner att det inte riktigt gör så stor skillnad för oss i Sverige om man tar två två servetter istället för en.

http://www.industrytap.com/worlds-15-biggest-ships-create-mor...
(säkert en dålig källa, ni får googla om ni vill hitta the real source xD)

Tydligen så bränner dom något som kallas "bunkerolja" i motorn som är halvkasst för klimatet xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Jag förstår ändå hur man lätt fylls av hopplöshet när det kommer till sånt här.

Jag läste att bara 5-6 stycken utav dom största containerskeppen i världen skadar klimatet mer än alla världens bilar, men orkar inte hitta den källan.

Tydligen så bränner dom något som kallas "bunkerolja" i motorn som är halvkasst för klimatet xD

Hur jämför man Svavlets inverkan på klimatet jämfört med CO2? Försurningsgrad eller växthuseffekten? Jämför man försurningsgrad så är det ju lätt så (Då CO2 endast svag försurar haven) då fordonsbränsle inte innehåller mätvärt svavel.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur jämför man Svavlets inverkan på klimatet jämfört med CO2? Försurningsgrad eller växthuseffekten? Jämför man försurningsgrad så är det ju lätt så (Då CO2 endast svag försurar haven) då fordonsbränsle inte innehåller mätvärt svavel.

Dunno, är ingen klimatexpert precis, bara något man ofta hört, "Jo, men X industrin har ju större påverkan än X så det är ingen idé att göra något åt det!"

Säger dock inte att jag köper det argumentet

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Du får nog läsa igen, det var inte jag som förutsatte något.

Ah, den typiska Svenska mentaliteten genomsyrar tråden. Det är inte "gör mot andra som du vill att andra ska göra mot dig", utan det är "gör mot andra som andra gör mot dig". Trots att vi står inför ett hot som potentiellt kan utplåna hela mänskligheten så svarar svensken med "ah, men du'rååå".

Bra kan alltid bli bättre.

Fast nej, det är verkligen inte det han skriver.
Om du läser igen, så kanske du förstår att, oavsett hur mycket vi försöker påverka utsläppen här i Sverige. Kommer det inte göra någon skillnad.
Det är fakta, oavsett vad du säger eller tror.

Ditt svar däremot är typskt svenskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Sluta producera enorma mängder barn i Asien och Afrika, det blir en bra början. Men visst vi dumma svenskar skall väl klä oss i lump och rulla oss i aska nu på miljöhotets altare.

Men trots detta så bärs ändå globaliseringens fana högt och det finaste man kan göra är att åka på miljökonferens i Tjottahejti. Finns det några individer på planeten som sk*tar ner mer än miljökämpar som flänger planeten runt för att diskutera miljöplaner? Varför använder dessa inte Skype? Helt horribelt.

Nu kör man ju med tricket att få oss att tro att vi kan påverka den globala uppvärmningen genom absurda, och för vissa förstås extremt lönsamma, uppoffringar (speciellt hos de som globalt sett inte påverkar påstådda faktorer med mer än någon promille, om ens det, totalt) och när det visar sig att vi inte alls minskar CO2-utsläpp utan ökar dessa så skjuter man fram det hela lite till och säger att jorden går nog inte under om vi lyckas vända trenden innan 2030... nej, vi kör 2050. Eller kanske något annat årtal när det visar sig att även 2050 visar sig vara en ouppnåelig feberdröm.

Nej, jag tänker inte börja med idioti som att konvertera till veganismen eller sluta leva ett meningsfullt liv för något som inte spelar någon som helst roll i det stora hela. Sorry. Men kör ni vidare på era "guilt trips" och ryggdunkande när ni använder er hemvirkade bag för att transportera grönsaker hem från affären med cykel så blir ni nog lyckligare trots allt.

Peace out!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Jag har sånt jobbet iaf, bär nog en 500kg papper på returen om året :/
Kan vara värt att tänka på för personer som har lapp med "Nej tack till reklam, tänk på naturen". Reklamen/tidningen trycks ändå, skillnaden är bara vem som bär det till returen. Så där kan ju någon gå och hämta tidningar om de vill.

Jag gör ingenting för att tänka på miljön. Köper nästan enbart lokal odlad mat och det mesta prylarna jag köper håller i många år.
Gav bort fyra julklappar så knappast enorm konsumption där och kommer glatt fortsätta använda omslagspapper eftersom en jävla rulle räcker i flera år och en dag på jobbet skapar mer skräp än jag kommer göra med omslagspapper i hela mitt liv.

Gick förövrigt ner i vikt över jul eftersom det fuckat med mitt vanliga schema så har bara ätit en gång om dagen typ.

Hahaha, det trycks ju och fraktas ju runt fortfarande. Skillnaden är bara att du inte kör det till returen eller använder det för att värma ditt hus. Du lever i enorm förnekelse om du trodde din lapp gjorde någon skillnad

Jag är rätt säker på att de som trycker reklam inte är dumma i huvudet, och rent mängdmässigt inte trycker upp reklam som de sedan bara måste kasta, även om det blir en del över, så kan jag inte tänka mig att man trycker upp reklam för varenda hushåll.

Eller?

Permalänk
Avstängd

Mänskligheten bränner flera kubikkilometer (Miljarder kubikmeter(Biljoner liter)) olja per dag...att spara på julfirandet är en droppe i havet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Mänskligheten bränner flera kubikkilometer (Miljarder kubikmeter(Biljoner liter)) olja per dag...att spara på julfirandet är en droppe i havet.

Ändå består havet av droppar.

Permalänk
Medlem

Inte gjort något för att kompensera min jul, men fortsätter med att inte köpa en massa skit jag inte behöver och adoptera utrotningshotade djur som jag tycker är coola resten av året.

Lite tråkigt att allt ska kopplas ihop med någon slags skam och skuld nu för tiden, oavsett vad man gör. Tar det inte lite glädjen ur livet??
Förstår är härligt att kunna glänsa på sociala medier med att årets julskinka var återvunnen, vilket känns som en stor del av det hela - att få känna sig bättre än sina medmänniskor...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Ändå består havet av droppar.

Mhmm, men tror du det är bättre att hushållen som står för några % lider för att minska ytte pytte lite eller att man lagstiftar så att företagen lider och minskar med tiotals %?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Att fira jul idag är ju helt galet egentligen. Människor svälter i världen, medans vi som firar jul i snitt lägger på oss 1-2kg. Denna vikt adderas alltså till en befolkning där över hälften redan är överviktiga! I dessa tider, med klimathot, miljöförstöring och allt annat som alla vet om - vad gör du för att minska den ökade påfrestningen som jul innebär?

Omslagspapper används för att gömma exakt vilken pryl ifrån önskelistan som ligger under granen och denna uppgift sträcker sig oftast inte över mer än en vecka. Jag undrar hur många ton omslagspapper som slängs i samband med jul? För att inte tala om all extra plast ifrån alla saker vi handlar för att ge bort, där förpackningens volym är större än prylens.

Ni förstår min poäng. Tyvärr finns det nog få saker vi kan göra som individer för att väga upp detta, men någon kanske har bra tips som man kan ta till sig av för att i alla fall bli bättre?

Det är inte galet, folk har gjort det sen urminnes tider.
Att fira högtid eller vad som helst brukar man göra med överflöd av mat, oavsett om man egentligen har råd med det eller inte.
Sen att man skippar skinkan eller köttbullarna ett år kommer inte påverka ett skit i resten av världen, finns andra saker som påverkar mer än enstaka dagar.
Själv har jag inte firat jul de senaste 10 åren, har inget med miljön eller svältande människor att göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Mhmm, men tror du det är bättre att hushållen som står för några % lider för att minska ytte pytte lite eller att man lagstiftar så att företagen lider och minskar med tiotals %?

Det ena utesluter inte det andra.

Företag gör inte ett skit om de inte får betalt för det (i slutändan av hushållen) eller för att de måste enligt lag.

När vi minskar vår konsumption så minskar "företagens" konsumption. För företag sitter ju inte och släpper ut för att det är kul, utan för att de tillverkar en produkt eller levererar en tjänst som efterfrågas av någon...

På det sättet är det bättre att ett hushåll till 100% avstår från att konsumera en produkt än att ett företag släpper ut 30% mindre för att tillverka samma produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det ena utesluter inte det andra.

Företag gör inte ett skit om de inte får betalt för det (i slutändan av privatpersoner) eller för att de måste enligt lag.

När vi minskar vår konsumption så minskar "företagens" konsumption. För företag sitter ju inte och släpper ut för att det är kul, utan för att de tillverkar en produkt eller levererar en tjänst som efterfrågas av någon...

Du tror inte miljölagar gjort något alls de senaste åren? Eller förstår du ens vad jag menar? Då tvingas alla att köpa miljövänliga produkter då icke miljövänliga tillverkningssätt förbjuds...

Samma som att säga att alla som köper Intel är dumma i huvudet år 2016, man ska ju stödköpa AMD.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Världen går inte framåt genom att göra livet svårare för alla, den går framåt genom tekniska framsteg.
När det är billigare/smidigare att vara miljövänlig kommer folk att vara det, och det går framåt hela tiden så snart kommer man vara där.

Att ge befolkningen skuldkänslor för att de existerar är bara destruktivt och leder ingenstans.

Skrivet av keyser:

Lite tråkigt att allt ska kopplas ihop med någon slags skam och skuld nu för tiden, oavsett vad man gör. Tar det inte lite glädjen ur livet??
Förstårt är härligt att kunna glänsa på sociala medier med att årets julskinkanvar återvunnen, vilket känns som en stor del av det hela - att få känna sig bättre än sina medmänniskor...

Skickades från m.sweclockers.com

Har man inte lyckats hitta något meningsfullt för sig själv att göra här i livet så är det alltid lätt att bygga självkänsla genom att klaga på hur dåliga andra är istället för att ta tag i sina egna problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Var får du tag på tidningspapper någonstans?

(Om du har år 2018 har fri åtkomst till tidningspapper så kanske det är något annat du kan göra som kan minska din miljöpåverkan på den fronten betydligt.)

Jag brukar få gratistidningar i brevlådan titt som tätt även om jag har ej reklam och ej prenumererar på något. Vet inte ifall det är unikt för denna staden eller ifall flera kommuner har det så. Iaf dessa brukar nyttjas till att skydda varor jag sålt på tradera. Så det kommer iaf till lite användning även om jag är rätt så dålig på att läsa dom.

Annars finns det ju lite enkla knep och spara på resurserna. Köpa saker som kommer användas flitigt och håller länge och undvika prylar som endast är roliga i 10min. Även utnyttja andrahandsmarknaden till prylar och teknik. Ovanstående är rätt så bra även för plånboken.

Sen äter man lite för mycket i jul kan man äta lite mindre efter jul så håller man även vikten samtidigt som man då har minskat sin totala konsumtion av mat eller rättare sagt plus minus noll då.

Dock är jag dålig på att köpa begagnade julklappar, det tar emot. När det kommer till dyrare spel eller teknik så känns det lite mer accepterat med begagnad gåva. Men det är väl en övergångsfas eller generationsfråga.

Sen tror jag man inte ska stirra sig blind på enbart juletiden, jag menar som förälder så sparar man ibland större inköp och ger dom som gåvor kring jul och födelsedagar. Gåvor som annars hade skett andra dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Du tror inte miljölagar gjort något alls de senaste åren? Eller förstår du ens vad jag menar? Då tvingas alla att köpa miljövänliga produkter då icke miljövänliga tillverkningssätt förbjuds...

Samma som att säga att alla som köper Intel är dumma i huvudet år 2016, man ska ju stödköpa AMD.

Läs första meningen i inlägget du svarar på.

"Miljövänliga produkter" existerar inte. Allt tär på miljön på ett eller annat sätt. Det bästa sättet att skona miljön är att konsumera mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag är rätt säker på att de som trycker reklam inte är dumma i huvudet, och rent mängdmässigt inte trycker upp reklam som de sedan bara måste kasta, även om det blir en del över, så kan jag inte tänka mig att man trycker upp reklam för varenda hushåll.

Eller?

Du tror du fel, kring 50% av reklamen som trycks kör vi på returen för att folk har nej tack till reklam på lådorna. Dvs typ ett ton papper bara för min lilla kommun när det är reklam.

Vissa tryckerier försöker ha siffror som stämmer med verkligheten men vissa verkar inte bry sig alls och skickar gärna mer reklam än det finns hushåll (innan man ens räknar in antalet som tackar nej till reklam!). Överlag är det fler som trycker mängder i onödan än de som kör på rätt siffror.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.