Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Webhallens "säkerhetssystem" och allmäna uppförande (FARSTA)

Permalänk
Medlem

Webhallens "säkerhetssystem" och allmäna uppförande (FARSTA)

Hej sweclokare!

Jag tänkte dela med mig om en intressant händelse med Webhallen i Farsta, som jag aldrig kommer handla av i mitt liv igen.

Jag och min sambo beställde lite saker till hennes nya burk i hennes namn som jag tänkte åka hämta ut. Vi signerade köpet med hennes bankid och kollade på sidan vad som gällde, det stod att man skulle ringa om man skulle hämta ut en annhörigs paket, vilket jag gjorde. Det var bara att ta med bådas legg.

När jag väl kommer till Webhallen i Farsta, ser butikspersonalen lite bekymmrad ut när jag skall hämta ut ordern. Hon går bakom disk och kommer tillbaka efter ett par minuter. Då har hennes chef nekat mig att hämta ut ordern utan en fullmakt. Jag blir genast lite irriterad, med tanke på vad deras kundtjänst sa. Men jag behåller mig lugn och ber dem maila den till mig så min sambo hemifrån kunde skriva på den, scanna och skicka till dem.

Efter cirka 20 minuter har jag löst det, för jag fick åka en bit (cirka en timme) för att komma till Webhallen. så jag hade inte lust att vända hem. Iallfall, när de skriver ut hennes fullmakter så granskar de hennes legitimation och fullmakt i kassan och ber mig "vänta lite" medans kassörskan försvinner bakom disken i ca 10 minuter. Jag börjar nu bli ganska trött.

Hon kommer tillbaka och säger att de måste göra ett "kontrollsamtal" till min sambo, för att verifiera att det verkligen är hon. Jag säger att det börjar bli riktigt löjligt nu och ber dem ringa henne.

Hon försvinner bakom disken och går till butikschefen för Farsta som hon haft kontakten med hela tiden som sedan i sin tur ringer min sambo.

Enligt butikschefen så skall en mycket suspekt man befinna sig i butiken och försöka hämta ut hennes ordrar, han målar upp en bild av mig som en brottsling. Min sambo som råkar jobba inom Polisen finner hans sätt trakasserande och bryter genast ned honom och säger att allt står rätt till.

Jag får efter cirka en timme i butiken, ut hennes saker och kunde åka hem.

Till min fråga, eller mitt bekymmer. Hur FAN kan de behandla en kund, eller två kunder såhär? Vad i hela friden ger han rätt att kalla mig suspekt och måla upp mig som en kriminell som försöker hämta ut hennes ordrar som HON har signerat med SITT bankid.

Vad tänker dem med? Har jag råkat hitta ett legg, prövar gå in på närmaste webhallen och uppger några random siffror som är ett ordernummer för att gissa mig till en dyr order?

J*vla skämtbutik och butiksägare. Han kunde åtminstonde kommit ut och pratat med mig person till person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Hej sweclokare!

Jag tänkte dela med mig om en intressant händelse med Webhallen i Farsta, som jag aldrig kommer handla av i mitt liv igen.

Jag och min sambo beställde lite saker till hennes nya burk i hennes namn som jag tänkte åka hämta ut. Vi signerade köpet med hennes bankid och kollade på sidan vad som gällde, det stod att man skulle ringa om man skulle hämta ut en annhörigs paket, vilket jag gjorde. Det var bara att ta med bådas legg.

När jag väl kommer till Webhallen i Farsta, ser butikspersonalen lite bekymmrad ut när jag skall hämta ut ordern. Hon går bakom disk och kommer tillbaka efter ett par minuter. Då har hennes chef nekat mig att hämta ut ordern utan en fullmakt. Jag blir genast lite irriterad, med tanke på vad deras kundtjänst sa. Men jag behåller mig lugn och ber dem maila den till mig så min sambo hemifrån kunde skriva på den, scanna och skicka till dem.

Efter cirka 20 minuter har jag löst det, för jag fick åka en bit (cirka en timme) för att komma till Webhallen. så jag hade inte lust att vända hem. Iallfall, när de skriver ut hennes fullmakter så granskar de hennes legitimation och fullmakt i kassan och ber mig "vänta lite" medans kassörskan försvinner bakom disken i ca 10 minuter. Jag börjar nu bli ganska trött.

Hon kommer tillbaka och säger att de måste göra ett "kontrollsamtal" till min sambo, för att verifiera att det verkligen är hon. Jag säger att det börjar bli riktigt löjligt nu och ber dem ringa henne.

Hon försvinner bakom disken och går till butikschefen för Farsta som hon haft kontakten med hela tiden som sedan i sin tur ringer min sambo.

Enligt butikschefen så skall en mycket suspekt man befinna sig i butiken och försöka hämta ut hennes ordrar, han målar upp en bild av mig som en brottsling. Min sambo som råkar jobba inom Polisen finner hans sätt trakasserande och bryter genast ned honom och säger att allt står rätt till.

Jag får efter cirka en timme i butiken, ut hennes saker och kunde åka hem.

Till min fråga, eller mitt bekymmer. Hur FAN kan de behandla en kund, eller två kunder såhär? Vad i hela friden ger han rätt att kalla mig suspekt och måla upp mig som en kriminell som försöker hämta ut hennes ordrar som HON har signerat med SITT bankid.

Vad tänker dem med? Har jag råkat hitta ett legg, prövar gå in på närmaste webhallen och uppger några random siffror som är ett ordernummer för att gissa mig till en dyr order?

J*vla skämtbutik och butiksägare. Han kunde åtminstonde kommit ut och pratat med mig person till person.

Håller med så långt att det ju inte är snyggt alls att prata om en kund som "suspekt".
Att det hanterades osmidigt är ju också rätt tydligt, men gällande detta så krävs ju ändå något slags balans, det är mer bra än dåligt att de inte lämnar ut förbetalda ordrar utan vidare.

Dock tycker jag ju att man kan ana hur alltihopa bottnar i att du fick felaktig/otillräcklig information från kundtjänst.
Dvs, jag kan föreställa mig hur det hela nog kan ha ansetts lite suspekt från ögonblicket du ville hämta ut någon annans förbetalda order utan att ha en fullmakt, om det nu är svaret man ska få från kundtjänst.

(De verkar ju ha en mall för denna typ av fullmakt på https://images.webhallen.com/files/fullmakt.pdf så något eget påhitt verkar det iaf inte vara.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Motringning och fullmakt, jag skulle säga att det är bra att dom gör så, dels för kundens säkerhet och deras egen. Inget ovanligt att man motringer för att kontrollera och undvika bedrägerier, som faktiskt uppstår väldigt ofta. För att undvika att känna dig illa behandlad i framtiden kan du handla i ditt eget namn och hämta ut dina egna varor.

Permalänk
Inaktiv

Shit happens... Alltså bedrägeri ökar, polisen har knappt resurser till behandla mord, inte på något sätt att butiker är försiktiga.
Med detta sagt, så borde de redan innan ha talat om att du skulle ha med dig en fullmakt. De borde ha talat mer sansat i telefon med din flickvän och allt vore löst. Nu var hon i kassan kanske ny och oerfaren.

Det var om när farsan skulle köpa en dator för några år sedan, han åkte 20mil för att komma till butiken. När han skulle skriva ut en check så visste ingen av alla de som satt i kassan ens vad en check var för något och det blev för honom att åka hem utan dator..
Nå shit happens...

Permalänk
Medlem

Detta låter ju hyffsat märkligt! Vad skiljer en utlämning från webhallen från en postnord utlämning? Jag hämta här om dagen ut sambons paket mwd endast dennes leg o mitt, vad är skillnaden?

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Det framgår inte men jag antar att ni köpte mot faktura eller avbetalning?

Permalänk
Medlem

Det låter ju klart som att de baserat på utseende gjort antaganden som är mindre gynnsamma, jag kan köpa fullmakt eller ringa och kolla på kopplat nummer om de är osäkra men inte båda och onekligen har butikschefen sagt saker på ett sätt som verkligen inte är ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kreekill:

Detta låter ju hyffsat märkligt! Vad skiljer en utlämning från webhallen från en postnord utlämning? Jag hämta här om dagen ut sambons paket mwd endast dennes leg o mitt, vad är skillnaden?

Frågan är vem som får ta den ekonomiska smällen? Har webhallen skickar ett paket spårbart och det måste lösas ut med leg, postnord slarvar och lämnar ut det till fel person så täcker väl postnords försäkring?
I butiken däremot så kanske de har stöldförsäkring av något slag, men det lär bli mycket dyrare för dem.
Den största skillnaden skulle jag dock tro är vana att hantera liknande ärende, de på postnord jobbar hela tiden med att lämna ut paket. De på webbhallen gör mycket annat och detta var kanske första gången för de anställda personerna och de visst ej vad de skulle göra.

Permalänk

Bra att dom är noggranna men detta hade kunnat skötas mycket smidigare. Att kalla någon suspekt är olämpligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Detta låter ju hyffsat märkligt! Vad skiljer en utlämning från webhallen från en postnord utlämning? Jag hämta här om dagen ut sambons paket mwd endast dennes leg o mitt, vad är skillnaden?

Jag skulle gissa att den stora skillnaden är att för posten är det vardagsmat med den här typen av situationer och har därför ett system som loggar allt på ett sätt som gör att det är enkelt att se vem som hämtade ut paketet. Nu har jag aldrig varit bakom disken hos webhallen men jag tvekar på att de har en tydlig rutin för den här typen av situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Frågan är vem som får ta den ekonomiska smällen? Har webhallen skickar ett paket spårbart och det måste lösas ut med leg, postnord slarvar och lämnar ut det till fel person så täcker väl postnords försäkring?
I butiken däremot så kanske de har stöldförsäkring av något slag, men det lär bli mycket dyrare för dem.

Tror på detta.

Har en gång betalt över nätet och hämtat ut i butik hos Webhallen, kommer aldrig göra om det.

Inte att de var otrevliga på något vis, men processen för att jag skulle få ut vad jag beställt... Aldrig mer.

Numera så betalar jag bara över nätet om jag vill ha det levererat till ett utlämningsställe och betalar i butik om jag beställer till butik. (Enda skälet till att betala på nätet när man hämtar i butik är ju att ångerrätten för distansköp gäller.)

Det hela skulle ha varit mycket enklare och snabbare för TS om sambon bara beställt och han hade betalt.

Permalänk
Medlem

Så du försökte hämta ut en annan persons prylar utan rätt dokumentation, men hela situationen löstes till din fördel på under en timma?
Svårt att få nöjda kunder i dagens samhälle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så du försökte hämta ut en annan persons prylar utan rätt dokumentation, men hela situationen löstes till din fördel på under en timma?
Svårt att få nöjda kunder i dagens samhälle...

En dokumentation som han trots samtal till kundtjänst inte hade fått information om att ha med sig. När han sedan löser dokumentationen är de ändå svåra...

Det är nog snarare du som har lågt ställda krav om du anser att det här är god kundservice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Osnyggt att välja ord så som suspekt. Men motringning känns ju vettigt på alla plan. I princip krav vid köp för företag om personen inte är inlagd i systemet sedan tidigare av firmatecknare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så du försökte hämta ut en annan persons prylar utan rätt dokumentation, men hela situationen löstes till din fördel på under en timma?
Svårt att få nöjda kunder i dagens samhälle...

Om kundtjänst glömt nämna att man behöver fullmakt är det ju inte konstigt om personen saknar en.

Står dock på sidan att en behövs

"Om din beställning är förbetald, eller skall hämtas mot faktura, måste du legitimera dig vid uthämtning i butik. Ett bud kan hämta en beställning i ditt ställe, men behöver ha en påskriven fullmakt, samt kunna visa legitimation för både dig och sig själv. Beställningar med betalsättet "betala i butik" kan hämtas ut av bud utan fullmakt. Fullmakt.pdf (öppnas i ny flik)"

Att det tar en timme är ju dock smått sjukt (även om det verkar ha tagit 20min för TS att skriva på lappen), går typ snabbare att köpa en bil förfan. Hade också varit ruskigt besviken vid ett sånt här köp (förutsatt att TS inte vinklat det allt för hårt). Ser dock inga fel med att kräva fullmakt eller ringa och verifiera.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att chefen försöker lära butiksmedarbetaren hur man hanterar en jobbig situation.
Att du sedan blev offret är tyvärr så det har fungerat några gånger i mitt och andra bekantas liv iallafall.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte att de var otrevliga på något vis, men processen för att jag skulle få ut vad jag beställt... Aldrig mer.

Du ger dom ordernumret, visar leg och får det du köpt?

Eller är det nåt jag missar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det låter ju klart som att de baserat på utseende gjort antaganden som är mindre gynnsamma, jag kan köpa fullmakt eller ringa och kolla på kopplat nummer om de är osäkra men inte båda och onekligen har butikschefen sagt saker på ett sätt som verkligen inte är ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, detta är mitt spår också. Jag har inget problem med fullmakten. Men när jag sedan lämnar in den ska han påstå att handstilen är en annan. Min sambo var 19 när hon skrev den på sin legitimation, nu är hon närmare 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Osnyggt att välja ord så som suspekt. Men motringning känns ju vettigt på alla plan. I princip krav vid köp för företag om personen inte är inlagd i systemet sedan tidigare av firmatecknare.

Ja. Jag kan efter hettan förstå visa av åtgärderna. Men min sambo är den lugnaste personen i världen, och skulle aldrig överdriva vad någon annan sa. Och hon sa verkligen att han tryckte hårt på en suspekt man och affär och en förfalskad handstil.

Det känns som grova anklagelser i min värld, och det gör mig ledsen helt ärligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite övernitiskt kanske, det borde varit löst efter att fullmakten kommit in eftersom du hade bådas id, men ändå bra att dom kollar och BETYDLIGT bättre än Elgiganten.

Jag beställde ett grafikkort med hämtning i butik av Elgiganten samt betalde direkt vid beställningen.
SMS kom att vara fanns för avhämtning i aktuell butik.
Väl i butiken uppgav jag att jag skulle hämta en beställd vara och blev tillfrågad om namn, efter det fick jag varan utan att uppge ordernummer eller visa id.
Ingen vidare säkerhet med tanke på att varan redan var betald.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lite övernitiskt kanske, det borde varit löst efter att fullmakten kommit in eftersom du hade bådas id, men ändå bra att dom kollar och BETYDLIGT bättre än Elgiganten.

Jag beställde ett grafikkort med hämtning i butik av Elgiganten samt betalde direkt vid beställningen.
SMS kom att vara fanns för avhämtning i aktuell butik.
Väl i butiken uppgav jag att jag skulle hämta en beställd vara och blev tillfrågad om namn, efter det fick jag varan utan att uppge ordernummer eller visa id.
Ingen vidare säkerhet med tanke på att varan redan var betald.

Det är ju bara ett problem ifall dom vägrar ge dig varan du betalt för. Ger dom dig varan även fast någon annan redan hämtat den så är det ju lugnt egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar inte vara det smidigaste beteendet. Jag ser egentligen två direkta fel som Webhallen gjort här. Det enda att kundtjänst gett dig fel information per telefon. Det andra att den som stod i butiken valde att kalla dig för "suspekt" över telefon. Vilket aldrig är okej.

Sedan kan man ha synpunkter på hur smidigt systemet i sig är för kunden också. Att kräva en skriftlig fullmakt känns bara helt onödigt. Borde räcka med bådas leg och ett kontrollsamtal. En papperslapp tillför inget av värde.

Jag hade beställt med leverans via post nästa gång. Mycket smidigare när man ska hämta ut åt någon annan, särskilt med den nya funktionen i PostNords app där man kan legitimera med BankID och sedan skicka vidare avin till den som ska hämta ut, som sedan inte ens behöver ha med sig någons leg alls. (PostNord får mycket välförtjänt kritik men ibland gör de riktigt bra saker också.)

Dessutom har man ett bättre skydd i och med att det är ett distansköp, bl.a. 14 dagars ångerrätt utan krav på obruten förpackning, vilket det inte är om man hämtar ut i butik. Det här är en distinktion som Webhallen aktivt gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag hade beställt med leverans via post nästa gång. Mycket smidigare när man ska hämta ut åt någon annan, särskilt med den nya funktionen i PostNords app där man kan legitimera med BankID och sedan skicka vidare avin till den som ska hämta ut, som sedan inte ens behöver ha med sig någons leg alls. (PostNord får mycket välförtjänt kritik men ibland gör de riktigt bra saker också.)

Jag har dock inte fått den valmöjligheten att legitimera mig med Bank-ID på något paket som jag tagit emot sedan den funktion kom. Men mina paket har kommit från utlandet förutom ett som var inrikes

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Jag har dock inte fått den valmöjligheten att legitimera mig med Bank-ID på något paket som jag tagit emot sedan den funktion kom. Men mina paket har kommit från utlandet förutom ett som var inrikes

Har funkat för mig. Vet inte varför det inte funkar för dig. Du kan prova höra av dig till PostNord om du vill reda ut det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Har funkat för mig. Vet inte varför det inte funkar för dig. Du kan prova höra av dig till PostNord om du vill reda ut det.

Skickades från m.sweclockers.com

I mitt fall har det alltid funkat att legitimera mig via appen om paketen automatiskt kommit in där (då avsändaren haft med mitt telefonnummer). Paket som jag själv lagt in har jag inte kunnat legitimera mig via bankid.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Har en del erfarenhet av att ha jobbat i branschen och kan säga att kontrollerna var väl rimliga men bemötandet helt åt fanders.

Jag har varit "stamkund" på Webhallen i typ 15 år ända tillbaka när de enbart hade en liten butik i en källarlokal i Stockholm, och har sett utvecklingen gå från kompetent personal och god lagerhållning i alla butiker till mer eller mindre en lite coolare version av Teknikmagasinet. Det är förmodligen därför det börjar gå rejält dåligt för dem, de har öppnat för många butiker och sträckt sig för tunna.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Hej sweclokare!

Jag tänkte dela med mig om en intressant händelse med Webhallen i Farsta, som jag aldrig kommer handla av i mitt liv igen.

Jag och min sambo beställde lite saker till hennes nya burk i hennes namn som jag tänkte åka hämta ut. Vi signerade köpet med hennes bankid och kollade på sidan vad som gällde, det stod att man skulle ringa om man skulle hämta ut en annhörigs paket, vilket jag gjorde. Det var bara att ta med bådas legg.

När jag väl kommer till Webhallen i Farsta, ser butikspersonalen lite bekymmrad ut när jag skall hämta ut ordern. Hon går bakom disk och kommer tillbaka efter ett par minuter. Då har hennes chef nekat mig att hämta ut ordern utan en fullmakt. Jag blir genast lite irriterad, med tanke på vad deras kundtjänst sa. Men jag behåller mig lugn och ber dem maila den till mig så min sambo hemifrån kunde skriva på den, scanna och skicka till dem.

Efter cirka 20 minuter har jag löst det, för jag fick åka en bit (cirka en timme) för att komma till Webhallen. så jag hade inte lust att vända hem. Iallfall, när de skriver ut hennes fullmakter så granskar de hennes legitimation och fullmakt i kassan och ber mig "vänta lite" medans kassörskan försvinner bakom disken i ca 10 minuter. Jag börjar nu bli ganska trött.

Hon kommer tillbaka och säger att de måste göra ett "kontrollsamtal" till min sambo, för att verifiera att det verkligen är hon. Jag säger att det börjar bli riktigt löjligt nu och ber dem ringa henne.

Hon försvinner bakom disken och går till butikschefen för Farsta som hon haft kontakten med hela tiden som sedan i sin tur ringer min sambo.

Enligt butikschefen så skall en mycket suspekt man befinna sig i butiken och försöka hämta ut hennes ordrar, han målar upp en bild av mig som en brottsling. Min sambo som råkar jobba inom Polisen finner hans sätt trakasserande och bryter genast ned honom och säger att allt står rätt till.

Jag får efter cirka en timme i butiken, ut hennes saker och kunde åka hem.

Till min fråga, eller mitt bekymmer. Hur FAN kan de behandla en kund, eller två kunder såhär? Vad i hela friden ger han rätt att kalla mig suspekt och måla upp mig som en kriminell som försöker hämta ut hennes ordrar som HON har signerat med SITT bankid.

Vad tänker dem med? Har jag råkat hitta ett legg, prövar gå in på närmaste webhallen och uppger några random siffror som är ett ordernummer för att gissa mig till en dyr order?

J*vla skämtbutik och butiksägare. Han kunde åtminstonde kommit ut och pratat med mig person till person.

Man kan vara kritisk mot detta naturligtvis. Vad som finns i bakgrunden är tydligen att det kommit fram omfattande bedrägerier vid utlämning av paket/ordrar vid just användning av bankid. Detta kanske bidrar till en ökad misstänksamhet och upplevs att man som kund misstänkliggörs, fast i slutändan för man kanske delvis ha lite överseende i situationen. Detta då syftet ändå är att se till att folk inte utsätts för bedrägerier.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6aWnV/tele2-och-postnor...
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2019-01-04/-Bedragare-h%...

Aftonbladet-artikeln har numera blivit plus-artikel, men jag länkar den iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niczo:

Har en del erfarenhet av att ha jobbat i branschen och kan säga att kontrollerna var väl rimliga men bemötandet helt åt fanders.

Jag har varit "stamkund" på Webhallen i typ 15 år ända tillbaka när de enbart hade en liten butik i en källarlokal i Stockholm, och har sett utvecklingen gå från kompetent personal och god lagerhållning i alla butiker till mer eller mindre en lite coolare version av Teknikmagasinet. Det är förmodligen därför det börjar gå rejält dåligt för dem, de har öppnat för många butiker och sträckt sig för tunna.

Tror man kan nyansera det hela med att det "börjar gå rejält dåligt". Det låter som växtvärk, ojämn kvalité, och dålig internutbildning. Inget som inte går att förbättra över tid. Med det sagt, om man inte får bättre kundservice i butik så finns det ingen anledning att inte handla online eller utomlands istället. Det är superviktigt att värna kundtjänsten för att få kvar kunder, mycket viktigare än att konkurrera på pris.

Jag hade ett grafikkort som gick sönder ett par veckor sedan och gick till butiken i Liljeholmen, som säkert är en av Sveriges minsta. De kunde testa grafikkortet i deras testbänk direkt medan jag väntade och lösa ett utbyte. Det var mycket mer än jag hade förväntat mig, jag hade förväntat mig att de skulle ta kortet och skicka det någonstans, så jag behövde vänta flera veckor... men det blev mycket bättre än så.

Webhallen hör ändå till de bättre (eller mindre dåliga, beroende på hur man ser det) datorbutikerna i Sverige. Om de skulle lägga ner blir det typ bara Inet och några småbutiker kvar som har fysisk butik, och det vore inte en förbättring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Shit happens... Alltså bedrägeri ökar, polisen har knappt resurser till behandla mord, inte på något sätt att butiker är försiktiga.
Med detta sagt, så borde de redan innan ha talat om att du skulle ha med dig en fullmakt. De borde ha talat mer sansat i telefon med din flickvän och allt vore löst. Nu var hon i kassan kanske ny och oerfaren.

Det var om när farsan skulle köpa en dator för några år sedan, han åkte 20mil för att komma till butiken. När han skulle skriva ut en check så visste ingen av alla de som satt i kassan ens vad en check var för något och det blev för honom att åka hem utan dator..
Nå shit happens...

Herregud, det lät ju till och med värrre än det som trådskaparen råkade ut för, jag skulle bli pissförbannad om detdär hände mig...
Vilka jädra stolpskott!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dessutom har man ett bättre skydd i och med att det är ett distansköp, bl.a. 14 dagars ångerrätt utan krav på obruten förpackning, vilket det inte är om man hämtar ut i butik. Det här är en distinktion som Webhallen aktivt gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill bara rätta dig lite här. Webhallen skiljer på var man betalt för varan, inte hur man får den. Betalar du på webben och väljer hämta i butik får du använda ångerrätt (eller något liknande), hämtar och betalar du i butik gör dom avdrag om man sen ångrar köpet (iaf om varan är öppnad).