Nyinflyttad Karlskrona - får ingen internet anslutning

Permalänk
Medlem

Nyinflyttad Karlskrona - får ingen internet anslutning

Go kväll, har precis flyttat in i Karlskrona under helgen i en lägenhet ansluten till stadsnätet (affärsverken).

Försökt koppla via först router och sedan switch men får bara kontakt mot enheterna inom nätverket. Testat två olika kablar från "internet jacket" så känns otur om båda kablarna inte skulle vara fungerande. Testade dessutom en av dem i nätverket och då fick den kontakt mot routern.

Min egen begränsade kunskap är därmed slut så tar glatt emot idéer.

Skall givetvis kontakta affärsverken samt internetleverantör på måndag men hade vart trevligt att lösa det hela dessförinnan.

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Har du tecknat avtal med leverantören ännu?
Bara för att bostaden är inkopplad innebär det inte att man får internet innan man tecknat avtal.
Vissa stadsnät har att man kan teckna avtalen digitalt, men då brukar man komma till den sidan direkt när man ansluter en dator.

Permalänk
Medlem

Affärsverketsnäts stadsnät har många olika leverantörer att välja på.
Om du kopplar en dator direkt till stadsnäts uttaget så ska du komma till Karlskronaporten.
Eller funkar inte det heller?

På Karlskronaporten kan du välja leverantör och aktivera internet.
Eller hur valde du leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Affärsverketsnäts stadsnät har många olika leverantörer att välja på.
Om du kopplar en dator direkt till stadsnäts uttaget så ska du komma till Karlskronaporten.
Eller funkar inte det heller?

På Karlskronaporten kan du välja leverantör och aktivera internet.
Eller hur valde du leverantör?

Jag tecknade direkt via universal telefon en månad innan flytt, trodde det skulle gå smidigt då...

Fick kontakt via chat, och verkade som universal telefon gjort bort sig. Jag hittade dock en lång nätverkdsladd och direktanslöt till datorn. Kom då inte till portalen. Gstatic.con/generate_204, url not foundation får jag i Chrome så vet inte om det är något annat lurt också. Får jobba vidare imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Jag tecknade direkt via universal telefon en månad innan flytt, trodde det skulle gå smidigt då...

Fick kontakt via chat, och verkade som universal telefon gjort bort sig. Jag hittade dock en lång nätverkdsladd och direktanslöt till datorn. Kom då inte till portalen. Gstatic.con/generate_204, url not foundation får jag i Chrome så vet inte om det är något annat lurt också. Får jobba vidare imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter konstigt, är nog något fel faffärsverket måste kolla på.
Ifall allt är korrekt fram till uttaget och inget internet finns aktiverat så ska du komma till sidan https://www.karlskronaporten.net/se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Låter konstigt, är nog något fel faffärsverket måste kolla på.
Ifall allt är korrekt fram till uttaget och inget internet finns aktiverat så ska du komma till sidan https://www.karlskronaporten.net/se/

Tack, skall testa att skriva in adressen direkt imorgon samt höra med affärsverken så får vi se hur det löser sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

funkar det inte testa med edge,explorer eller nå annat smuts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flanks:

funkar det inte testa med edge,explorer eller nå annat smuts

Funkade om man skrev in adressen, men kan inte själv registrera mig så får ringa affärsverken imorgon för att ordna med inloggning.

Skickades från m.sweclockers.com