Permalänk
Medlem

Windows vid ny MB/CPU?

Hej på er alla kloka.

Vill först passa på att tacka för all hjälp när jag sist köpte prylar, vilket nu är ett gäng år sen. Det har ju funkat kanon!

Det börjar nu (efter kanske fyra år) bli dags att uppgradera CPU och moderkort. Men jag funderar lite på hur jobbigt det är.. FFA detta med operativsystemet. Jag kan väl inte ta min gamla SSD och bara flytta över, så klart. Konstig fråga, men har jag ens en licens till Windows så jag kan använda den i en "ny" dator? Ursäkta om min fråga är oklar (och löjligt noobish).

Sen till vad man ska köpa..? Det som är lite processorkrävande för mig är väl bara när jag spelar. Och de spel jag spelar är väldigt olika i vad som krävs. Favoriten är iRacing, som jag tror bara använder en tråd (eller kärna eller vad det nu är). Där kör jag nu bara 1080p. Men tänker gå över till VR så då krävs lite mer processorkraft. Men sen kör jag också gärna Civ, och det kan ju tugga i sig rätt bra med processorkraft det också och en annan typ än vad iRacing kräver. Ja, ja. Det löser ju sig! Men det jag inte vill riskera är ju att hamna i att jag står med en dator som jag inte får in operativsystemet på.

Tack och hej!

//Fredrik

Permalänk

Vi kan börja med vad är din budget och vilka delar du har, därefter sätta ihop nya delar!

Det är bara och flytta hårddisk/hårddiskarna, uppgraderade min dator nu under julen och frågade samma fråga om hårddiskar! Svaren jag fick är att bara att flytta, det kommer inte hända något och du kommer fortfarande ha windows samt all annat du har nerladdat just nu kommer också att finnas kvar.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

@Bergor: Jag förmodar att du har Windows 10 och då passar denna sida bra för dig https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Du kan testa att stoppa in din SSD och boota med gamla Windows 10 installationen i datorn med dom nya komponenterna men jag och många andra rekommenderar en ny och helt ren windows installation när man byter moderkort i datorn https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

När det gäller vilka komponenter som passar för vissa spel och VR får andra svara på , jag har dålig koll på både spel och VR.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Vid byte av mk hade jag blåst om med en ren installation även om det rent krasst inte behövs då Windows inte använder HAL på samma sätt som förr.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag har bytat CPU/moderkort 2 ggr utan ominstallation av Windows, inga problem. Då gick jag dessutom från Intel -> AMD -> Intel.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Det är vissa saker som man bör tänka på vid byte moderkort, nya moderkort har nästan alltid UEFI och om den gamla windows installationen är en Legacy windows installation så kan det fungera bra om BIOS är inställd för både UEFI och Legacy installation i det nya moderkortets BIOS.

Och sedan har vi frågan om man vill använda GPT eller MBR, vid byte till den nya GPT så måste man ta bort alla partitioner på SSD/HDD under windows installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Det är vissa saker som man bör tänka på vid byte moderkort, nya moderkort har nästan alltid UEFI och om den gamla windows installationen är en Legacy windows installation så kan det fungera bra om BIOS är inställd för både UEFI och Legacy installation i det nya moderkortets BIOS.

Och sedan har vi frågan om man vill använda GPT eller MBR, vid byte till den nya GPT så måste man ta bort alla partitioner på SSD/HDD under windows installationen.

Tack så mycket för all input i tråden. Detta sista förstår jag inte riktigt, men ska läsa på om det. Internet är ju bra. Och om jag skulle byta CPU så skulle jag ju helst göra en clean installation. Är det enklaste i så fall att installera den gamla SSDn och ominstallera från den? Då har jag ju åtminstone Windows redan installerat och aktiverat. Jag köpte Windows när jag köpte datorn (uppgraderade till 10 senare) men har inte (vad jag minns) någon kod eller så så jag vet inte hur jag skulle kunna installera på nytt om jag inte ominstallerar från gamla Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergor:

Tack så mycket för all input i tråden. Detta sista förstår jag inte riktigt, men ska läsa på om det. Internet är ju bra. Och om jag skulle byta CPU så skulle jag ju helst göra en clean installation. Är det enklaste i så fall att installera den gamla SSDn och ominstallera från den? Då har jag ju åtminstone Windows redan installerat och aktiverat. Jag köpte Windows när jag köpte datorn (uppgraderade till 10 senare) men har inte (vad jag minns) någon kod eller så så jag vet inte hur jag skulle kunna installera på nytt om jag inte ominstallerar från gamla Windows.

Om du byter enbart cpu behöves ingen ominstallation av windows, det är i så fall vid byte av moderkort det kan vara att föredra.

Licensen för W10 är kopplad till moderkortet, det innebär att man kan i princip byta alla övriga produkter utan att det påverkar licensen och vid ominstallation aktiveras W10 automatiskt om det är på samma moderkort.

Byter man moderkort kan man vid ominstallation i många fall flytta med licensen till det nya moderkortet och det kan i så fall göras på olika sätt.
Se först till att koppla din licens till ett Microsoft konto, det gör du genom att logga in på datorn med detta kontot.

När man sedan bytt moderkort och installerar W10 igen (utan att ange nyckel) så loggar man på nytt in med MS kontot efter installationen och väljer aktivering, normalt går detta inte utan man klickar sig vidare via felsökningslänken som visas.
efter lite klickande här får man en fråga om man bytt hårdvara vilket man då svara ja på, vill sig allt väl då så aktiveras W10 och knyts till det nya moderkortet.

Ett annat sätt eftersom du uppgraderat gratis från äldre windows till W10 är att ange det gamla windows nyckel under installationen av W10, detta kan funka om det är en windows 7/8/8.1 nyckel.

Sen är det inte alltid det funkar att flytta med licensen, det beror lite på vilken typ av licens man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergor:

Tack så mycket för all input i tråden. Detta sista förstår jag inte riktigt, men ska läsa på om det. Internet är ju bra. Och om jag skulle byta CPU så skulle jag ju helst göra en clean installation. Är det enklaste i så fall att installera den gamla SSDn och ominstallera från den? Då har jag ju åtminstone Windows redan installerat och aktiverat. Jag köpte Windows när jag köpte datorn (uppgraderade till 10 senare) men har inte (vad jag minns) någon kod eller så så jag vet inte hur jag skulle kunna installera på nytt om jag inte ominstallerar från gamla Windows.

Nu har MacAllan redan givit dig ett bra svar och det viktiga är att du nu kollar att din nuvarande digitala licens för Windows 10 är kopplad till ett Microsoft konto, efter detta kan du välja stoppa in din SSD med gamla Windows 10 och boota den eller göra en ny Windows 10 installation.

Och för att aktivera Windows 10 efter byte av moderkort så är det nog nödvändigt att "Köra felsökaren för aktivering" och detta gäller både vid ny windows installation och även om du väljer att boota gamla windows installationen som du har på din SSD https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Om gamla Windows 10 installationen inte fungerar bra eller eller om du av någon annan anledning vill göra en ny Windows 10 installation så kan du göra som denna video guide beskriver https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs välj att boota USB minnet via boot menu och välj UEFI USB minnet om du har ett moderkort med UEFI.

Och här kan du ladda hem Windows 10 och skapa installationsmedia på ett USB minne (8GB eller större) med verktyget MediaCreationTool https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Alltså vilka svar, lysande. Tack så mycket igen. Nu känner jag att jag har lärt mig mycket! Har nog till och med tillräcklig koll för att kunna bestämma hur jag ska göra. Jag är evigt tacksam.

Permalänk
Medlem

Jag har dels haft en Windows 7 licens ifrån HP som uppgraderades till Win10 på en gammal dator.
Den licensen gick inte att flytta när jag skaffade ett nytt moderkort.

Jag köpte då en OEM-licens på en nyckelsida för 2-300kr.

Nu när jag köpte nytt moderkort så kunde jag inte flytta den gamla licensen till den nya.

Köpte då en ny licens, och då stod det något i stil med att oem-licensen gäller för ett moderkort och kan inte flyttas.

Har även en gammal acer-laptop och även den gick ej heller att flytta över till mitt nya moderkort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz