Nätverkskort 1.0 Gbps var ligger felet?

Permalänk
Medlem

Nätverkskort 1.0 Gbps var ligger felet?

Har beställt bredband 1000/1000. Bredbandskollen max hastighet 650/700 ibland 400/700. (med kabel anslutning)
Kontaktade support som sa att jag skulle koppla datorn direkt till vägguttaget utan router för att verfiera den faktiska hastigheten.
När jag kopplar den till router visar local area connection status speed 1.0 Gbps men när jag kopplar den till vägguttag ändras av sig själv till 100 Mbps någon som vet varför? Speed & Duplex är inställd på 1.0 Gbps Full Duplex.

https://imgur.com/a/TFGkX2x

Permalänk
Medlem

Det är inte som så att du behövde leta fram en längre nätverkskabel för att den skulle nå ända från uttaget till datorn och den nätverkskabeln råkade vara en cat5?

Permalänk
Medlem

dålig/lång kabel, dåligt gjort uttag i väggen där det ibland kan saknas en tråd/ett par och du får lägre länkhastighet är väl mina två tips. Varit med om det många gånger att folk bara får 100mbit från sina nätverksuttag så är dom så dåligt gjorda att det fattas ett par/stift har tryckts sönder och man får fel länk hastighet.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Det är inte som så att du behövde leta fram en längre nätverkskabel för att den skulle nå ända från uttaget till datorn och den nätverkskabeln råkade vara en cat5?

Nej , uttaget och router ligger nära intill så jag använde samma kabel och det är en cat6 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

dålig/lång kabel, dåligt gjort uttag i väggen där det ibland kan saknas en tråd/ett par och du får lägre länkhastighet är väl mina två tips. Varit med om det många gånger att folk bara får 100mbit från sina nätverksuttag så är dom så dåligt gjorda att det fattas ett par/stift har tryckts sönder och man får fel länk hastighet.

Eftersom han får högre hastighet än 100 Mbit/s vid bredbandsmätning genom sin router så lär ju inte uttaget i sig vara dåligt.

Edit; och då menar jag att det inte lär vara så dåligt att den bara länkar 100 Mbit/s såklart

Skrivet av MaxIt666:

Nej , uttaget och router ligger nära intill så jag använde samma kabel och det är en cat6 .

Okej, skumt fel. Datorer är ju dock jävligt skumma så man slutar ju aldrig att förvånas. Måste ju vara någonting datorn gör själv.

Hade jag varit du hade jag testat starta datorn i felsäkert läge med nätverk för att se om den beter sig annorlunda då.

Permalänk
Medlem

Det här med kabelkategorier har blivit lite överdrivet. Det krävs inte cat 6 för att klara 1 Gbps. Däremot om kabeln är trasig kan man hamna på 100 Mbps oavsett kabelkategori.

Permalänk
Medlem

om du kan koppla in valfri switch eller något och den håller 1Gb med samma kabel och allt så har de låst din port till 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Eftersom han får högre hastighet än 100 Mbit/s vid bredbandsmätning genom sin router så lär ju inte uttaget i sig vara dåligt.

Edit; och då menar jag att det inte lär vara så dåligt att den bara länkar 100 Mbit/s såklart

Tolkar det som att routern är kopplad till mediaomvandlaren och inte är i kopplat i uttaget.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Tolkar det som att routern är kopplad till mediaomvandlaren och inte är i kopplat i uttaget.

Supporten bad honom koppla till vägguttaget så han har förmodligen FTTB utan CPE och inte FTTH.

Edit; Skulle han ha FTTB med CPE skulle ju inkommande uttaget fortfarande länka mer än 100 Mbit/s till CPE eftersom att han kommer upp i över 100 Mbit/s vid mätningar genom RGW.

Permalänk
Medlem

testa att gå in på egenskaper på nätverkskortet och lås det 1gb istället för att köra auto

// LZ

Permalänk
Medlem

@MaxIt666: De hastigheter man beställer är oftast angivna som "upp till xxxMbit/s", och beroende av hur belastat nätet är så varierar hastigheterna. Kan ju helt enkelt vara så att det var hög belastning när du mätte

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@MaxIt666: De hastigheter man beställer är oftast angivna som "upp till xxxMbit/s", och beroende av hur belastat nätet är så varierar hastigheterna. Kan ju helt enkelt vara så att det var hög belastning när du mätte

Så kan det ju absolut vara, och då är det ju väldigt vettigt att leverantören får in anmälningar om det då kunderna förmodligen har en hastighetsgaranti. Men först måste man ju faktiskt utesluta att det är någonting hos trådskaparen som orsakar det.

Gissningsvis har trådskaparen en garanti vid 500 Mbit/s och kommer hastigheten direkt ur uttaget lägre än det så är det någonting leverantören ska göra något åt

Permalänk
Medlem

Ska prova imorgon igen , fick ont i huvudet.

Lämna gärna mer tips på vad kan det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag kör ett par kablar hemma som är cat5 på 1Gbit utan problem, de går från källaren till andra våning så de är inte superkorta heller.

(obs cat5 inte cat5e)

Det är inte så extremt petigt på korta avstånd.

Mer troligt nått annat fel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.