Nvidia shield eller Apple TV 4K

Permalänk
Medlem

Nvidia shield eller Apple TV 4K

Jag har funderat alleles för länge på något av Apple TV 4K eller Nvidia Shield. Jag kommer främst använda dem för att köra playtjänster (viaplay + com hem play), där det är viktigt att den stödjer 4K på viaplay. Enligt viasat egen info så stöds ATV och chromecast men står inget om Nvidia Shield, vilket gör mig osäker på om det är ett alternativ.

Egentligen skulle jag aldrig vilja välja Apple framför något annat pga av deras "prisvärdhet" samt inlåsning men i detta fall är ju det alternativet billigare än Nvidia's samt vad jag läst så verkar ATV vara en betydligt mer bekymmerslösfri lösning då de tex stödjer automatisk framerate.

Tar gärna emot input från folk som ägt den ena eller bägge om vilken ni föredrar samt varför.

Permalänk
Medlem

Nu har jag dock ej 4k Apple TV.
Men shilden är nog det en av de bättre investering jag har gjort.
Mycket Netflix och Youtube tittande.
Finns mycket mer man kan göra med shilden. Spela spel. Schysst kontroll medföljer..
Apple TV är nog som vilket ios som helst, ska kunna installera kodi med trickande..

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Har båda och föredrar Apple TV 4K.
Nvidia shield har inte samma utbud på appar och dålig support på dom som finns. Samt att jag har otroligt mycket problem med fjärrkontrollen, höjer och sänker ljudet av sig själv och tappar kontakten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Kan inte relatera till BengeBang, min fjärr sköter sig exemplariskt. Shielden överlag är en riktigt bra enhet, kan göra en väldans masa saker, som t.ex agera retrospelsemulator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaz:

Finns mycket mer man kan göra med shilden. Spela spel. Schysst kontroll medföljer..

Medföljer och medföljer, en shield med fjärrkontroll går lös på 1890:-, medans paketet med både fjärrkontroll och handkontroll kostar 2290:- så du betalar ju 400 spänn extra för handkontrollen

Permalänk
Medlem

Apple tv funkar förvånadsvärt bra, aldrig haft några problem. Med det sagt, det bästa man kan koppla till tvn är en regelrätt old fashion Datta. Planerar själv att köpa en mac mini som server/tvdator.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd

Var ju PRECIS det jag skrev??? läste du ens mitt inlägg?

Permalänk
Medlem

medans paketet med både fjärrkontroll och handkontroll kostar 2290:- så du betalar ju 400 spänn extra för handkontrollen
[/quote]

Ser att du skrivit 2290:-

Är jag blind.

Elgiganten tar 1890 i paket MED gamepad.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

medans paketet med både fjärrkontroll och handkontroll kostar 2290:- så du betalar ju 400 spänn extra för handkontrollen
[/quote]

Ser att du skrivit 2290:-

Är jag blind.

Elgiganten tar 1890 i paket MED gamepad.

Står att handkontroll säljs separat.

Permalänk
Medlem

han syftade på det här paketet https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkontroller-och-r...

Men matchar man reorna så kan man få det paketet runt 1500:-

Men till TS det ända jag vet om som inte fungerar för tillfället är Cmore och ComHem men Cmore säger att de har en app för Android-tv på inkommande men ingen vet när den kommer.

Jag har Shielden med spelkontroll och jag gillar Shielden.

I början va det lite bök att komma in i det men man va ovan med android-tv men nu när man har kommit in i det så älskar jag den skarpt och att spela upp 4K material på den fungerar hur bra som helst.

För tillfället har jag bara Netflix som stödjer 4K men annars sätter jag 4K filmer över på HDD som är kopplad till Shielden och det fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

medans paketet med både fjärrkontroll och handkontroll kostar 2290:- så du betalar ju 400 spänn extra för handkontrollen
[/quote]

Ser att du skrivit 2290:-

Är jag blind.

Elgiganten tar 1890 i paket MED gamepad.

Skrivet av Dex:

Står att handkontroll säljs separat.

Han syftade på det här paketet https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkontroller-och-r...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@Dex:

Du har helt rätt och helt fel.
Ber om ursäkt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Ja och det var ju precis det Klubba sa

Permalänk
Inaktiv

Hittade ett Nvidia shield komplett paket för 1490kr idag "fyndvara"
Ska bli kul att testa till helgen.

Permalänk
Medlem

Jag har testat båda och föredrar faktiskt Apple TV pga av sin enkelhet och sin bra kvalitet.
Är inte i behov av att spela PC spel på TV, vill jag spela på TV så gör jag det via någon av konsolerna, har nog svårt att få tiden att räcka till ändå

När det kommer till att streama film från NAS/PC till TV genom Apple TV använder jag mig av en app som heter Infuse Pro (https://firecore.com/infuse) den kostar pengar och det går att välja olika prenumerationer precis som på Plex, dvs månadsvis, årsvis eller Lifetime, jag har valt Lifetime då det inkluderar det alla framtida versioner av Infuse. Mer om det kan läsas här: https://firecore.com/forum/topic/13168

Infuse är en XBMC/Kodi clone och var skeptiskt till den i början men blev helt klart överraskad och upplever den som överlägset bäst när det kommer till att streama film från NAS/PC och då även 4K material när man jämför dem emellan, Infuse appen sköter avkodningen direkt genom Apple TV utan problem med buffringar eller liknande, den har stöd för nedladdning av undertexter m.m. Tycker det är synd att Infuse inte finns till Windows och/eller Android

Dock säger jag inte att Nvidia Shielden är inte sämre på något sätt, men upplevde den som är lite mer avancerad än Apple TV och kräver lite mer handpåläggning. Apple TV bara funkar direkt out of the box på ett enklare sätt, samt att Apple TV en app för Cmore vilket inte Nvidia Shield har (Inte sist jag testade iaf.) vilket var en av de avgörande faktorerna för mig. Vet att man kan köra via telefonen till Shielden men har för mig att det inte hade stöd för undertexter. Tycker ändå att det är bekvämare att köra Cmore direkt från den dedikerade appen på Apple TV:n än att casta från mobilen.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Tack för input, lutar åt en apple tv, pga det "bara funkar". Orkar helt enkelt in leka runt med Shielden som verkar ha problem till och från (startar sig själv hip som hapt verkar vara ett väldigt vanligt problem de inte kan fixa). Är heller inte så intresserad av att spela via shield då jag använder konsol i detta fall.
Behöver också com hem för tv4 så om man inte kan få den utan ATV så blir det en sådan. Nackdelen är väl "fjärren" som jag inte var någon jättefan av när jag testade på brorsans för ett par år sedan men går väl lära sig

Permalänk
Medlem

Har både Shield och AppleTV

Använde Infuse tidigare men när Apple tvOS 11.3 förstörde bitstream så såg jag mig om efter något annat som kan spela mitt Plex-bibliotek. Och där lyckas Shield 100% av tiden och skickar både Dolby TrueHD och DTS-HD MA till hembio.

Över förväntan dessutom, så misstänker nästan att nästa gång jag startar AppleTV så är det för att se Apples keynote.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tycker bättre om Shield för plex (haft båda) p.g.a. ljudet.
(se ovan)

Permalänk
Medlem

Kodi

Kodi funkar ju suveränt när man ska streama från Nas.
Hade Apple haft kodi på appstore hade man kanske nappat den. Går ju som sagt att installera kodi på Apple TV med små meck.
4k utan laggy streama via Nas hade en H96pro plus, shilden buffrar ej vid 4k vilket är guld värt när man tittar på film.
Tycker det var jäkligt enkelt att få i gång shield från början, förutom batteri till fjärren tog slut första veckan. Nu funkar den kanon.
aptoide funkar ju bra,.
Det är nog mest tv tittande..

Går efter hjärta vad du ville ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Har båda.
Shield vinner för min del. Delvis pga bättre apputbud. Främst Kodi.
Apple tv är bättre på bild. Främst att den klarar automatisk växling av både färgrymd och bildfrekvens.
Dolby vision.

Android/Shield har ej automatisk växling i exempelvis Netflix. Vilket fungerar perfekt i Apple tv.
3:2 pulldown eller sätta manuellt som gäller med Netflix på Android.
Senaste Shield Beta och senaste Kodi beta fixar dock detta. Men Netflix kommer nog att ta tid innan eller om ens någonsin det fixas.

Skickar du ljudet med passthrough till receiver så är Apple tv inte ens att tänka på. Ej fungerande ljudsync och tvos har inga inställningar att justera. Detta gör att atv är fullkomligt oanvändbar för mig. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Shield alla dagar i veckan, har haft min i över 3 år!

Sedan att man kan använda den för emulatorer m.m gör den ännu bättre!

Men som sagt växla till 24P fungerar inte i netflix... Men enligt ZyntaX så hoppas vi på en lösning där inom kort.

Kör med DTS-HD och andra format, streamar ifrån en server/nas.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Tack för input, lutar åt en apple tv, pga det "bara funkar". Orkar helt enkelt in leka runt med Shielden som verkar ha problem till och från (startar sig själv hip som hapt verkar vara ett väldigt vanligt problem de inte kan fixa). Är heller inte så intresserad av att spela via shield då jag använder konsol i detta fall.
Behöver också com hem för tv4 så om man inte kan få den utan ATV så blir det en sådan. Nackdelen är väl "fjärren" som jag inte var någon jättefan av när jag testade på brorsans för ett par år sedan men går väl lära sig

Vet inte vad du menar med TV4, det finns en dedikerad TV4 App till Apple TV

Skrivet av iller:

Har både Shield och AppleTV

Använde Infuse tidigare men när Apple tvOS 11.3 förstörde bitstream så såg jag mig om efter något annat som kan spela mitt Plex-bibliotek. Och där lyckas Shield 100% av tiden och skickar både Dolby TrueHD och DTS-HD MA till hembio.

Över förväntan dessutom, så misstänker nästan att nästa gång jag startar AppleTV så är det för att se Apples keynote.

Ja det var lite trist, dock jobbar firecore på att försöka hitta en lösning men i nuläget hänger det på Apple verkar det som.
https://firecore.com/forum/topic/20983
För mig är bildkvalitén viktigare än ljudet och där tycker jag ATV i kombo med Infuse är ger bättre bild än någon av de appar jag testade på Shielden.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min Shield, har haft den i ca 3 år, kör även iptv och det funkar ok.. vet inte hur det är med fjärren för jag använder tevens fjärr till att styra allt..

// Piteraq

Permalänk

Anser att Apple TV 4K är överlägsen, det största problemet enligt mig (drabbar dock få) är att den inte kan hantera Atmos med lokalt sparade filer (finns mer att läsa om i länken ovan). Kör Infuse och den fixar allt jag matar den med.

Aldrig kört Nvidia Shield då den föll på mållinjen pga den inte stödjer Atmos i Netflix och att hantering färgrymd och bildfrekvens inte är i nivå med vad man förväntade sig 2018.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Jag har funderat alleles för länge på något av Apple TV 4K eller Nvidia Shield. Jag kommer främst använda dem för att köra playtjänster (viaplay + com hem play), där det är viktigt att den stödjer 4K på viaplay. Enligt viasat egen info så stöds ATV och chromecast men står inget om Nvidia Shield, vilket gör mig osäker på om det är ett alternativ.

Egentligen skulle jag aldrig vilja välja Apple framför något annat pga av deras "prisvärdhet" samt inlåsning men i detta fall är ju det alternativet billigare än Nvidia's samt vad jag läst så verkar ATV vara en betydligt mer bekymmerslösfri lösning då de tex stödjer automatisk framerate.

Tar gärna emot input från folk som ägt den ena eller bägge om vilken ni föredrar samt varför.

Varför inte en Chromecast Ultra säg?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3922026

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Eller en mibox för samma peng som har Chromecast inbyggt? 😁

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@BengaBang: Jag kör remote med mobilen skitsmidigt och funkar alltid android tv om man nu har en sådan telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Anser att Apple TV 4K är överlägsen, det största problemet enligt mig (drabbar dock få) är att den inte kan hantera Atmos med lokalt sparade filer (finns mer att läsa om i länken ovan). Kör Infuse och den fixar allt jag matar den med.

Aldrig kört Nvidia Shield då den föll på mållinjen pga den inte stödjer Atmos i Netflix och att hantering färgrymd och bildfrekvens inte är i nivå med vad man förväntade sig 2018.

Jag antar du med Atmos menar Dolby Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Den ger tydligen sämre bild, tveksamt vilka ljud som stöds och vill ha en box med handkontroll (icke telefon). Ultran föll då bort direkt i min gallring.