Nyaste Macbook Air modellen man kan få för 5000 kr?

Permalänk
Medlem

Nyaste Macbook Air modellen man kan få för 5000 kr?

Har velat ha en Macbook Air i några år nu, men har aldrig känt att det är värt priset då jag inte skulle använda den alltför ofta eftersom att jag har en stationär dator jag gör allt på, men tänkte mest på filmredigering osv. på resor. Har en budget på runt 5000 kr (kan gå lite över), och undrar vilken Macbook Air modell jag kan få för de pengarna? Jag hoppas på 2010+, helst närmare 2015, men jag vet inte hur priserna ser ut.

Skriv gärna vilken den senaste modellen för min budget är, och om den är värd pengarna.

Ha en bra dag!

Permalänk
Inaktiv

Vad ska du ha den till? Har du en Apple dator hemma och vill ha någon billig dator att ha med dig?

Grundspecifikationen som alla minst borde ha på sina nyinköpta laptops är fullhd, 200GB ssd och 8GB ram. En sådan macbook air går på runt 17 000kr och det handlar då om att man får sänka sina krav.

Du kan kolla på marknadspriser på tradera för vad du får: https://www.tradera.com/search?q=macbook%20air&categoryId=0
Så en macbook air 2014, 8GB ram, 128GB ssd + ej fullhd, tror jag ligger på runt 5000kr enligt de annonser i tradera.

Angående bra så är såklart frågan för vem? 13" är ju smått att jobba vid, men ska man ha den på buss, tåg, kanske i ryggsäcken så kan man offra storlek för att slippa bära något stort. Det största problemet med datorn skulle jag gissa ej fullhd, men tillbringar man sig mest på mainstreamsidor etc så fungerar det nog bra ändå.. De nya iphone R som kostar runt 9000kr saknar fullhd så det finns en drös som kör de lägre upplösningarna än idag.

Sammanfattning. Beroende på vem man är och vad man ska ha datorn till så kan en sådan 5000kr macbook air vara ett bra köp. Och det säger sig själv, hade dessa macbooks varigt dåliga för alla så hade folk inte viljat betala 5000kr för dem.
*edit*
Om någon undrar varför så höga priser så är Apples produkter en märkesprodukt, att köpa såna som vrakpriser är ofta svårt. En begagnad Canada Goose jacka är dyrare än en jacka från Biltema etc. Därför bör man ofta gå upp i pris om man vill ha märkesvaror.

Permalänk
Medlem

Köpte en Air med 4Gb RAM från 2014 för ett år sen och gav då 3500. Gjorde då en sammanställning på de olika modellernas prestanda, ska kolla om jag hittar den. Men kort sagt så var det då på sin höjd 25-30% bättre prestanda på senaste modellen, vilket är ganska lite för nästan tredubbla priset mot vad jag gav. Skulle rekommendera 2015 eller senare, 8GB RAM är såklart trevligt men inte absolut nödvändigt, iaf för det jag använder den till (surf, streaming, lättare sketchup-projekt, fjärrstyrning samt lättare kontorssysslor). Mac OSX använder minnet betydligt smartare än Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Du borde få en relativt vettig. Dom riktigt gamla finns väl aldrig med mer än 2/4gb ram. Du kommer ångra om du köper en med 4gb, det är enligt mig inte ok för ens surf
Kolla blocket ett tag och sluta kolla direkt efter köpet så blir du nog nöjd. Det är en nice dator.

Permalänk
Medlem

Titta blocket och ta max pris 5000kr.