Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus avtäcker ROG Strix XG49VQ – ultrabred spelskärm med AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker ROG Strix XG49VQ – ultrabred spelskärm med AMD Freesync

Asus presterar en gamingskärm av det större slaget, som mäter in på 49 tum och kommer med funktioner som stöd för AMD Freesync och en uppdateringsfrekvens på 144 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samsung är väl dem som har kört på detta spåret tidigare. Lite förvånad att ASUS hänger på.

Någon som vill förklara vem som köper dessa skärmar och varför?

En vanlig UW skärm förstår jag, och även för dem som har mycket spreadsheets och annat multitasking med många fönster öppna samtidigt. Men för gamers? Känns som att detta är alldeles för brett...

Permalänk
Medlem

Ha! Min vanliga timing. Här gick jag och köpte en 27" skärm till, och så kommer det här.

Oh well.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Om WoW stöder 32:9 kanske man vill köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skonky:

Samsung är väl dem som har kört på detta spåret tidigare. Lite förvånad att ASUS hänger på.

Någon som vill förklara vem som köper dessa skärmar och varför?

En vanlig UW skärm förstår jag, och även för dem som har mycket spreadsheets och annat multitasking med många fönster öppna samtidigt. Men för gamers? Känns som att detta är alldeles för brett...

Har sett dem användas av producenter/teknikbås på stora galor där de sköter kameror, ljus osv. Mer eller mindre situationer där programmen låter dig flytta reglage och knappar till önskad position. Verkade mycket smidigare att använda en skärm istället för fler. Skulle väl vara coolt att spela på, men jag tror inte heller det är rätt marknad.

Permalänk
Medlem

32:9?!

Det är knappt att dagens media/spel har stöd för 21:9...

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker 1080 pixlar på höjden låter lite på en så stor skärm? 49" måste väl motsvara dubbla 27-tummare tänker jag? Orkar inte räkna just nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dovidteh:

32:9?!

Det är knappt att dagens media/spel har stöd för 21:9...

Talar du av erfarenhet eller drog du det där ur dig bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart föredra 49" i 21:9... idealet skulle nog vara 55" på 21:9, gärna med 7680x3290 i upplösning och 1500R krökning. 3 år till kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

32:9?!

Det är knappt att dagens media/spel har stöd för 21:9...

Har precis gått från 16:3 till 21:9 och märker ingen större skillnad. Rätt standard att det fungerar bra i alla upplösningar.

och ja, wow stödjer alla upplösningar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

@Starric: Ja det är 2*27".

Samsung kommer ut med en uppdaterad version som har 5120x1440 upplösning. Känns som Asus är lite efter...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta är alltså en halv UHD-panel. En halv 55-tumspanel UHD 16:9-panel som mer eller mindre faktiskt delats på längden. Troligtvis samma panel eller åtminstone en panel från samma tillverkningsprocess som Samsungs egna 49-tummare.

Permalänk
Medlem

34" 21:9 jämfört med 49" 2.35:1

Edit: http://www.displaywars.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är alltså en halv UHD-panel. En halv 55-tumspanel UHD 16:9-panel som mer eller mindre faktiskt delats på längden. Troligtvis samma panel eller åtminstone en panel från samma tillverkningsprocess som Samsungs egna 49-tummare.

När du lägger fram det så blir jag så ledsen. Jag hade isf behövt vänta på ¼ 8K panel för få min ultrabreda dröm med 1080 pixlar i höjd. Förstå då kommer jag verkligen kunna utnyttja att min kontorsstol har hjul.

Alternativet är ju två av dessa, men kanterna hade varit hemska.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Det där är fel om det är tänkt att jämföra skärmen i nyheten med en 21:9.
2.35:1 är i princip samma aspect ratio som 21:9.
Vad du vill jämföra är en 21:9 mot 32:9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Swedman18:

Om WoW stöder 32:9 kanske man vill köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar utmärkt köra de idag 32:10 43" Samsung 3840x1200

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dovidteh:

32:9?!

Det är knappt att dagens media/spel har stöd för 21:9...

Visa dom spelen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är ju coolt på så vis att det bara är typ 10% fler pixlar än en 2560x1440-skärm och dem garvar folk åt med moderna grafikkort, så du får skaplig skärmyta på ett relativt lättdrivet sätt. Sen att pixeltätheten ser ut som skit så fort du gör något annat är en annan sak, tror rätt få skulle köpa 27'' 1080p-skärmar t.ex. idag.

Inte särskilt förtjust i det här produktsortimentet för att de ofta är överprisade och har värdelös upplösning, men samtidigt som gammal surround-entusiast så vet jag också hur sjukt fett det känns att sitta och spela på det här vulgära perspektivet in game och gillade det skarpt. 48:9 som surround/eyefinity normalt blir är en mild överdrift dock, eftersom att SMP försvann någonstans mellan springorna när Pascal lanserades så känns 32:9 som ett behagligt medium för att få den maffiga spelupplevelsen utan att det ballar ur i kanterna.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dovidteh:

32:9?!

Det är knappt att dagens media/spel har stöd för 21:9...

Jag vill påstå att det är ungefär tvärt om. De flesta spelen funkar bra på 21:9 skärmar och det gäller även äldre titlar så det behövs inget specifikt stöd från speltillverkarna för upplösningen. Samma sak bör gälla dessa skärmar.
Det finns snarare några undantag av spel som inte lirar med avvikande aspect ratios.

Media däremot. Nä där finns inte mycket material som är producerat med den aspect ration. Men jag tror inte att folk är intresserade av aspect ration för att konsumera just media som ska täcka hela skärmen specifikt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

@richie.f: Ja det är 2*27".

Samsung kommer ut med en uppdaterad version som har 5120x1440 upplösning. Känns som Asus är lite efter...

Fast den här är mycket lättare att driva i spel om man inte vill köra med lägre in game upplösning på Samsung nya (Vilket jag hade gjort.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Visa dom spelen.

the curse of monkey island

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Edit: var lite sen på bollen, det var visst fel läste jag här ovanför...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swedman18:

Om WoW stöder 32:9 kanske man vill köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde WoW på 3840x1024 12:3/36:9 back in the days of TBC, bästa spelet för knepiga upplösningar tack vare LUA gränsnittet och möjlighet att flytta och skala om alla 2D overlay. Bara att rocka på.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Allt snack om WoW, det måste vara det enda Blizzard-spelet som tar andra upplösningar i så fall? Varken SC2 eller HotS fick jag till med 21:9...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Starric:

Oj, alltså ännu värre med 1080p än jag tänkte mig då. Måste ju motsvara typ en vanlig 32" på höjden? En 34" 21:9 är ju i princip en utdragen 27"are, och redan där är 1080p för lite egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Det är två 27"-paneler på 1920x1080 i ett paket, mer eller mindre.

En skoj detalj i sammanhanget är att ASUS faktiskt fimpar varje enskild panel som inte klarar DisplayHDR 400-kraven. Nominell ljusstyrka är 400cd/m2, men peak är 650.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Samsung är väl dem som har kört på detta spåret tidigare. Lite förvånad att ASUS hänger på.

Någon som vill förklara vem som köper dessa skärmar och varför?

En vanlig UW skärm förstår jag, och även för dem som har mycket spreadsheets och annat multitasking med många fönster öppna samtidigt. Men för gamers? Känns som att detta är alldeles för brett...

Jag (och garanterat många) sitter med tre skärmar idag; jag hade mer än mycket gärna bytat de mot en enda skärm som är lika bred som de tre skärmarna så man slipper kanterna (likväl slipper tre+tre sladdar för ström+bild). Så 48:9 hade jag allra helst velat ha.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Starric:

Allt snack om WoW, det måste vara det enda Blizzard-spelet som tar andra upplösningar i så fall? Varken SC2 eller HotS fick jag till med 21:9...

Skickades från m.sweclockers.com

SC2 / Hots vill du inte köra mer än 16:9 /10

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Visa dom spelen.

Monster Hunter World hade det inte vid release, men såg att de fixat det nu...typ ett halvår efter release. Fallout 4 hade det inte (och 79 hade det inte först, tror det fick stöd snabbt dock), vissa spel har begränsad 21:9, ex Overwatch som krymper på höjden gentemot 16:9. Men de flesta spel funkar det bra med nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

SC2 / Hots vill du inte köra mer än 16:9 /10

Jo det vill jag Varför skulle jag inte det när jag har en 21:9 skärm? Funkar ypperligt i exempelvis LoL som jämförelse, och även om det är olika spel är vyn snarlik i SC2 som Civ och där är 21:9 underbart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tar hellre en 3440x1440 skärm i storlek 34-35".