Vilket RTX 2060 bör man ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Jag kör MSI Ventus

Från #17752172
I och med byte från 1080 till 1440 skärm så fick mitt 760 gå i pension.

Har ett tyst fractal design chassi, men 3de parts CPU kylare och hyffsat tyst nätagg.
Tycker inte att jag hör Grafikkortet i idle, men svårt att jämföra för tänkte inte på ljudet innan heller.
I Idle går fläkten på 23% och håller ca 28-32grader.
Under full last går fläkten upp till 48% och någon min senare verkar den stanna på 50%. temp runt 70-72 grader.
Det är knappt hörbart när fläkten går upp på 50%, absolut hör man att den varvar upp, men inte i närheten av ett PS4 i ljud.

Om jag manuellt dra upp fläkten så börjar den låta rejält över 70% och sedan rätt störigt. Antar att det beror på cirkulation i lådan, men för mig så maxar den på 50% och det stör inte.

Dock
När jag körde MSI Afterburner autooverclock för andra gången så tokkrashade hela dator och sedan blev det svart, skärmen försökte låsa på HDMI men blev ingen bild och det startar om igen. Inte ens att dra ut ström ur dator och skärm hjälpte. När jag sedan öppnade datorn och startade upp den igen 5 min senare så gick allt igång och den fungerar perfekt efter det. Kör just nu utan overklock (fick +100Mhz genom autofunktionen).
Förstår dock inte det där med boost. Står att boost är 1710Mhz, men är ständigt upp över 1840 när jag spelar och Afterburnerkurvan går mycket högre. Kanske är nåt konstigt med Afterburner som kör felaktig strömkurva? Har aldrig förstått om Afterburner aktivt går in och styr kortet när programmet är igång eller om profilerna ligger på kortet och laddas automatiskt.

Har också Ventus-kortet, fick exakt samma problem med att den låste på hdmi när jag lekte med OC-scanner.
Jag löste det genom att stoppa i en HDMI-kabel, och senast jag starta datorn funkade det precis som vanligt (displayport).

Har aldrig hört kortets fläkt, och tempen går aldrig över 60 grader vid spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizbet:

Har också Ventus-kortet, fick exakt samma problem med att den låste på hdmi när jag lekte med OC-scanner.
Jag löste det genom att stoppa i en HDMI-kabel, och senast jag starta datorn funkade det precis som vanligt (displayport).

Har aldrig hört kortets fläkt, och tempen går aldrig över 60 grader vid spelande.

Konstigt, min fläkt börjar inte varva upp förrän runt 68 grader och där hamnar den alltid så fort man spelar.
Kan bero på att jag har ett ganska isolerat chassi (dålig strömning) och inga extra fläktar.

Angående OC scanner så kör jag HDMI default (följde ju inte med nån DP kabel så kör HDMI tills vidare - ser inga problem med) - det som hände var att plötsligt blev det ingen bild. Ungefär som bilden kom och en kort stund för att sedan försvinna.
Nu fungerar det dock. Ingen aning om det är överhettning, fel på kortet eller drivrutiner. Har som tur var bara sett det en gång och bara vid OC scanning.
Kör just nu utan overclock.
En fröjd med 2060 vs 760.

Permalänk
Medlem

Någon som gått från 970 till 2060? Kör en del pubg och funderar på om bytet är värt de, vill ju helst se en rejäl förbättring i fps(för att motivera 4k kostnad). Misstänker att mitt grafikkort håller tillbaka min nya prolle lite...

Vet att det är lite off topic men mycket gott 2060 tugg i den här tråden så slänger ut frågan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LnitraM:

Någon som gått från 970 till 2060? Kör en del pubg och funderar på om bytet är värt de, vill ju helst se en rejäl förbättring i fps(för att motivera 4k kostnad). Misstänker att mitt grafikkort håller tillbaka min nya prolle lite...

Vet att det är lite off topic men mycket gott 2060 tugg i den här tråden så slänger ut frågan.

Tror de blir otroligt stor boost för din del. Från gtx 970 till 2060. 2060 är jämn med gtx 1080.
Sen hur mycket fps det är kolla bara på youtube.

Edit: Kollade upp en snabbis. Dubbel så mycket i fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Tror de blir otroligt stor boost för din del. Från gtx 970 till 2060. 2060 är jämn med gtx 1080.
Sen hur mycket fps det är kolla bara på youtube.

Edit: Kollade upp en snabbis. Dubbel så mycket i fps

Tack för ditt svar!
Ja, de jag misstänker lite. Kan vara värt att öppna plånboken(igen). Gigabyte kortet för 3990 känns helt klart prisvärt, om det med passiv kylning stämmer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LnitraM:

Tack för ditt svar!
Ja, de jag misstänker lite. Kan vara värt att öppna plånboken(igen). Gigabyte kortet för 3990 känns helt klart prisvärt, om det med passiv kylning stämmer.

De kan ingem svara på om det är värt din plånbok.

Du älskar spela spel väl? Förr eller senare kommer du behöva uppgradera.
Hsr du råd o köpa så köp o njut av livet. Köp kortet o sedan sälj ditt kort så kmr
Rtx 2060 kosta dig 3000kr. Sälj spelet som följer med om du vill för ca 300kr med.
Men väldigt fin uppgradering hur som.

Ha det

Permalänk
Skrivet av LnitraM:

Någon som gått från 970 till 2060? Kör en del pubg och funderar på om bytet är värt de, vill ju helst se en rejäl förbättring i fps(för att motivera 4k kostnad). Misstänker att mitt grafikkort håller tillbaka min nya prolle lite...

Vet att det är lite off topic men mycket gott 2060 tugg i den här tråden så slänger ut frågan.

Gjorde precis detta bytet och spelar själv mest PUBG så du fick en riktig jackpott här

Till att börja med vill jag klargöra att jag uppgraderade mest pga att jag gick från 1080p > 1440p. Det är möjligt att förhållande på siffrorna ser annorlunda ut i andra upplösningar. Jag har bara hunnit spela någon timme med nya kortet än men jag skulle säga att min avg fps gick från 80-90 i very low 1440p med mitt 970 till runt 130 med 2060. Enda settingen ändrad är texturer från low -> ultra (äntligen!). Jag har också cappat spelet till 144 då jag kör Freesync.

Mitt mål var att få upp fps så nära 144 det gick för att kunna utnyttja min skärm så jag är jättenöjd. Du ska nog inte räkna med en fördubbling i prestanda men säg runt 70% är inte orimligt.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magkliarn:

Gjorde precis detta bytet och spelar själv mest PUBG så du fick en riktig jackpott här

Till att börja med vill jag klargöra att jag uppgraderade mest pga att jag gick från 1080p > 1440p. Det är möjligt att förhållande på siffrorna ser annorlunda ut i andra upplösningar. Jag har bara hunnit spela någon timme med nya kortet än men jag skulle säga att min avg fps gick från 80-90 i very low 1440p med mitt 970 till runt 130 med 2060. Enda settingen ändrad är texturer från low -> ultra (äntligen!). Jag har också cappat spelet till 144 då jag kör Freesync.

Mitt mål var att få upp fps så nära 144 det gick för att kunna utnyttja min skärm så jag är jättenöjd. Du ska nog inte räkna med en fördubbling i prestanda men säg runt 70% är inte orimligt.

Det är det dubbla kollade själv upp det på youtube.

Permalänk
Medlem

Lönen inkommen, ett 970 som man kan casha ut på, 2060, jag vill ha ett kort som fungerar på samma sätt som min Asus GTX 970. Dvs, 0db-fläkt, och vid load så börjar den snurra.

Kör bara i 1080p, har en VG248QE (144hz) skärm.

Vad tror ni om GIGABYTE GeForce RTX 2060 OC 6G ? (The 3D Active Fan provides semi-passive cooling, and the fans will remain off when the GPU is in a low load or low power game. It allows gamers to enjoy gameplay in complete silence when the system is running light or idle.)

Eller har ni några andra tips?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

@fue: Jag beställde precis ett sånt kort, tror det blir helt ok med tanke på att 1070 reas ut för samma pris och att "bättre" 2060's inte fabriksklockas så pass mycket bättre att det motiverar de extra hundralappar de kostar. Uppgraderar också från ett 970 så ser fram emot att kunna köpa en 1440p-skärm längre fram.

Permalänk
Medlem

@magkliarn: Tack! Missade att du svarade. Får bli ett byte inom kort

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

@fue: Jag beställde precis ett sånt kort, tror det blir helt ok med tanke på att 1070 reas ut för samma pris och att "bättre" 2060's inte fabriksklockas så pass mycket bättre att det motiverar de extra hundralappar de kostar. Uppgraderar också från ett 970 så ser fram emot att kunna köpa en 1440p-skärm längre fram.

Har du hunnit få hem och testat kortet? Hur var ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Ja min grafikkort blivit defekt kort GTX 1060 6gb allstå Palit jetstream har lämna paket till webhallen förra veckan så jag fick veta att dom har mycket att göra med defekt saker hos dom blir mer kö kan upp från 2 till 4 veckor .. fyfan ... jag har fundera på att köpa ny kort oxå ..

blir ASUS RTX 2060 6 GB STRIX Gaming OC .. inte säker utan bara fundera på ..

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Lönen inkommen, ett 970 som man kan casha ut på, 2060, jag vill ha ett kort som fungerar på samma sätt som min Asus GTX 970. Dvs, 0db-fläkt, och vid load så börjar den snurra.

Kör bara i 1080p, har en VG248QE (144hz) skärm.

Vad tror ni om GIGABYTE GeForce RTX 2060 OC 6G ? (The 3D Active Fan provides semi-passive cooling, and the fans will remain off when the GPU is in a low load or low power game. It allows gamers to enjoy gameplay in complete silence when the system is running light or idle.)

Eller har ni några andra tips?

Skrivet av fainted1:

Har du hunnit få hem och testat kortet? Hur var ljudnivån?

Hämtade mitt Gigabyte 2060 OC 6 gb, det som finns för 3990 på b.l.a webhallen, idag. Fläktarna står still vid idle och låter inte direkt mycket vid load. Kör en rysen 5 1600 med stockfläkt och den låter mer än kortet, inget coil-whine (än, ta i trä). Otroligt litet och lätt kort, tyvärr rätt "plastig" plast på fläktkåpan och back-platen, men jag kör mATX-chassi så ingen nackdel för mig. Körde ett varv i Unigine Superposition och fick lite siffror. EVGA 970 SSC fick 2212 poäng, avg fps på 19, 74 grader i öppet chassi. Gigabyte 2060 fick 4536 poäng, avg fps på 34 och blev 72 grader varmt samtidigt som det lät klart mindre. Inte en fördubbling men en rejäl uppgradering så långt, ska man klocka kalaset vill man nog ha en fetare kylare men de kostar just mer än de smakar imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Hämtade mitt Gigabyte 2060 OC 6 gb, det som finns för 3990 på b.l.a webhallen, idag. Fläktarna står still vid idle och låter inte direkt mycket vid load. Kör en rysen 5 1600 med stockfläkt och den låter mer än kortet, inget coil-whine (än, ta i trä). Otroligt litet och lätt kort, tyvärr rätt "plastig" plast på fläktkåpan och back-platen, men jag kör mATX-chassi så ingen nackdel för mig. Körde ett varv i Unigine Superposition och fick lite siffror. EVGA 970 SSC fick 2212 poäng, avg fps på 19, 74 grader i öppet chassi. Gigabyte 2060 fick 4536 poäng, avg fps på 34 och blev 72 grader varmt samtidigt som det lät klart mindre. Inte en fördubbling men en rejäl uppgradering så långt, ska man klocka kalaset vill man nog ha en fetare kylare men de kostar just mer än de smakar imo.

Tack för att du svarade. Plastigt, vad gör det när man inte har "window" på sidopanelen ; -)

Kul! Kanske värt att skaffa? Går fortfarande i tankarna, ja eller nej. hmm

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

@fue: Jag uppgraderade nu enbart för att jag hade ett 1070Ti från BL-rean som jag kunde lämna in på öppet köp med typ 2 dagar till godo och få 600 spänn i handen för samma prestanda, annars hade jag nog väntat några månader till. Så länge det inte kommer en mining-boom till lagom till varlborg borde priserna kunna gå ner lite, i alla fall under någon helg-rea.

Permalänk
Medlem

Saklig och bra genomgång av olika modeller av rtx 2060 på Tech Deals https://youtu.be/I-DXzX8CAUI

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har noll koll nuförtiden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5022127
Det kortet ska Elgiganten köra för 3590:- ikväll, bra grejor?

Hur är ljudnivån när det bara är en fläkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har noll koll nuförtiden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5022127
Det kortet ska Elgiganten köra för 3590:- ikväll, bra grejor?

Hur är ljudnivån när det bara är en fläkt?

Kort med radialfläktar är mer eller mindre alltid högljudda och varma.
Fördelen med dom är att dom skjuter ut varmluften direkt ur chassit, vilket är bra i småchassin där luftflödet är begränsat.

Om man har ett normalstort chassi med normalt luftflöde bör man se sig om efter ett annat kort.
(Ja såvida man inte gillar att datorn låter som en dammsugare dvs.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har också Gigabyte OC Windforce (inte gaming). Passivt vid låg belastning och låter mindre än mitt tidigare 780Ti i load.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Har bara bra erfarenhet av MSIs kort.

Permalänk
Medlem

Kör på den bästa , Asus Rog Strix.... eller MSi Gaming Z, Gigabyte gaming OC. Du får ett tystare kort, och vad verkar vara, ganska lätta att uppnå överklockningsresultat på 5-10%, och fortfarande svalare och Tystare kort. För 600-900 extra kronor.

Lite konstigt att folk spenderar ofta rätt stora summor för CPU kylare, men nöjer sig med billiga kylare på GPU.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Äntligen blev det en beställning, blev ett GIGABYTE GeForce RTX 2060 OC 6G

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk

Någon som flashat sitt 2060 FE med ett annat bios? Har börjat lägga datorn i viloläge då jag stör mig på konstanta fläktljudet. Går ju an när man inte använder datorn men tråkigt sitta och browsa reddit med ständigt flåsande.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Fått hem kortet nu, och wow vilken prestanda ökning från mitt tidigare 970. Kul!

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk

@fue: Kul, jag har också ett 970 och ska uppgradera till 2060 tänkte jag.
Dock inte bestämt mig för modell ännu.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Fått hem kortet nu, och wow vilken prestanda ökning från mitt tidigare 970. Kul!

Härligt, hur är ljudnivån på det kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fainted1:

Härligt, hur är ljudnivån på det kortet?

Hör ingenting. I idle är det ju 0db testade bf v i allt ultra i 30 min. Fläktarna var på men hörde de inte ens. Var snarare h80i fläkten som lät lite bara. 155 stabila fps i 1080p i BF V.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Hör ingenting. I idle är det ju 0db testade bf v i allt ultra i 30 min. Fläktarna var på men hörde de inte ens. Var snarare h80i fläkten som lät lite bara. 155 stabila fps i 1080p i BF V.

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt, det verkar helt klart intressant det kortet, får se vilket det blir för min del

Permalänk

Läst igenom denna tråden samt oändligt andra på reddit. Känner att min trotjänare 780 ti börjar ge vika (antagligen främst pga för lite Vram) och har börjat kika på 2060. Vilket kort ska man köra på? Lägger man pengar på de dyra kylarlösningarna så känns det som att man lika gärna kan lägga lite extra på ett 2070. Men av de billigare lösningarna verkar ju bara Gigabyte ha en vettig kylare. Tänker då på att de ju har idle på fläktarna vid låg belastning. Är det någon större skillnad på 2060 OC och 2060 Windforce OC. Ser ju ut att vara samma kylare. Är det bara klockfrekvensen som skiljer? Tänker att det är ju enkelt att dra upp i afterburner.
Det är inte "värt" att lägga 600 spänn extra för Gaming OC modellen med tre fläktar?
Sen en sista fråga, framförallt till er som har detta kortet, hur är ljudnivån? Är ganska viktigt då datorn står i vardagsrummet numera pga kommande tillskott i familjen.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q