Permalänk
Medlem

Skärm flimrar i spel.

Tjabba, märkt att min skärm flimrar i spel.
Det är som att ljud styrkan typ ökas å sänks bara ytterst lite väldigt fort ofta. Väldigt svårt att förklara men galet irriterande å jobbigt för ögonen. Skärmen är en AOC C32G1. Köpte en 2 meter DP kabel från netonnet kan det vara den som inte fixar signalen eller dylikt?

Mvh

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@of-doom: Ifall kabeln hade varit dålig hade du tappat bilden helt eller fått tydliga störningar. Att ljuset pendlar lite grann i styrka kan bero på att ljuset faktiskt pendlar i styrka för att du har en sådan funktion aktiverad. Hos AOC kan det vara DRC-funktionen för dynamisk kontrast (som gör just detta, låter ljuset ändra i styrka) eller ECO-läget som använder en ljussensor för att ändra på ljusstyrkan automatiskt.

https://www.sweclockers.com/artikel/26774

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Tjabba, märkt att min skärm flimrar i spel.
Det är som att ljud styrkan typ ökas å sänks bara ytterst lite väldigt fort ofta. Väldigt svårt att förklara men galet irriterande å jobbigt för ögonen. Skärmen är en AOC C32G1. Köpte en 2 meter DP kabel från netonnet kan det vara den som inte fixar signalen eller dylikt?

Mvh

OT:
Utöver det, hur är skärmen? Funderar på att köpa en jag med nämligen

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@of-doom: Ifall kabeln hade varit dålig hade du tappat bilden helt eller fått tydliga störningar. Att ljuset pendlar lite grann i styrka kan bero på att ljuset faktiskt pendlar i styrka för att du har en sådan funktion aktiverad. Hos AOC kan det vara DRC-funktionen för dynamisk kontrast (som gör just detta, låter ljuset ändra i styrka) eller ECO-läget som använder en ljussensor för att ändra på ljusstyrkan automatiskt.

https://www.sweclockers.com/artikel/26774

DCR var satt på off men ECO mode går ej stänga va :S Den är på standard då kan jag ändra på ljusstyrka och kontrast själv annars finns de bara förinstalationer som game, sport osv? :/

Edit: Det kan inte vara någon DDC/CI iställning på GPUN? Testade att ändra lite gamma inställningar så får se om det gjorde saken bättre.

Skrivet av ImTheMeaN:

OT:
Utöver det, hur är skärmen? Funderar på att köpa en jag med nämligen

Utöver det är jag väldigt nöjd faktiskt! Hade inte skadat med 1440p då bilden kan bli lite pixlig men har ett större datorbord som jag tänkt testa å se om det blir bättre. Men är rätt sällan jag tänker på det och jag är rätt duktig på att klaga över små saker Men all an all så har jag ju inte lämnat tbx skärmen än. Bilden är väldigt fin tycker jag. Testa vettja! Lämnar jag tbx min så blir det för att testa samma skärm fast i 27"

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ändrade gamma inställnignar lite och känns som de vart lite bättre men i loadingscreens sov så flickar det fortfarande.. Känner av mindre under spelande dock.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@of-doom: DDC/CI handlar om hur grafikkort och skärm utbyter metadata, framför allt när man startar och ansluter. Namnet på skärmen, vilka signaler som fungerar och så vidare. Det ska inte påverka ljuset.

Gamma-inställningar är heller inte kopplade till flimmer utan handlar om hur bilden överlag tonar från svart till vitt. Det är en statisk förändring.

Att det flimrar under laddscener är ganska vanligt och är då relaterat till grafikkortet och spelet. Där kan det blir flimmer ifall grafikkortet tillfälligt når väldig högt antal fps. Detta kan man då försöka åtgärda genom att styra högsta renderade frekvens för ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@of-doom: DDC/CI handlar om hur grafikkort och skärm utbyter metadata, framför allt när man startar och ansluter. Namnet på skärmen, vilka signaler som fungerar och så vidare. Det ska inte påverka ljuset.

Gamma-inställningar är heller inte kopplade till flimmer utan handlar om hur bilden överlag tonar från svart till vitt. Det är en statisk förändring.

Att det flimrar under laddscener är ganska vanligt och är då relaterat till grafikkortet och spelet. Där kan det blir flimmer ifall grafikkortet tillfälligt når väldig högt antal fps. Detta kan man då försöka åtgärda genom att styra högsta renderade frekvens för ett spel.

okok då vet jag att det inte beror på det iaf.

Det flimrar inte under laddscener på den gamla skärmen eller på de andra skärmarna heller tror jag. Kanske bara är jag som övertänker en massa efter jag märkt problemet. Endå gått från 24" till 32" så blir ju lite större å mer ansträngande för ögonen kanske bara är något sådant egentligen? Kan inte ändra högsta frekvens i path of exile men kan i destiny å där är fortfarande samma problem.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att det flimrar under laddscener är ganska vanligt och är då relaterat till grafikkortet och spelet. Där kan det blir flimmer ifall grafikkortet tillfälligt når väldig högt antal fps. Detta kan man då försöka åtgärda genom att styra högsta renderade frekvens för ett spel.

Värt att prova, men jag skulle även misstänka motsatsen: skärmen kan även flimra när man kör med freesync/gsync när frameraten är väldigt låg.

@of-doom du kanske skulle testa stänga av freesync tillfälligt och se om det gör nån skillnad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Värt att prova, men jag skulle även misstänka motsatsen: skärmen kan även flimra när man kör med freesync/gsync när frameraten är väldigt låg.

@of-doom du kanske skulle testa stänga av freesync tillfälligt och se om det gör nån skillnad?

Det kan jag göra, ligger mellan 100-144hz hela tiden typ dock :/

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Alt 1. ändra till 60Hz och kolla om flimret är borta.
Ger en liten indikering på vad som kan vara fel i alla fall
Alt 2. Testa annan port på grafikkortet om du har flera av samma.
Alt 3. Testa annan typ av port. Om HDMI nu testa DP och vise versa.

edit:
Alt 4. Testa annan drivare för grafikkortet

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Bildexpert 📺

Just "flimmer" där ljuset ändrar styrka något lite hipp som happ med någon sekunds mellanrum har jag observerat på Freesync-skärmar tidigare. Går också också snabbt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Alt 1. ändra till 60Hz och kolla om flimret är borta.
Ger en liten indikering på vad som kan vara fel i alla fall
Alt 2. Testa annan port på grafikkortet om du har flera av samma.
Alt 3. Testa annan typ av port. Om HDMI nu testa DP och vise versa.

edit:
Alt 4. Testa annan drivare för grafikkortet

Testat flera portar på GPUN. Testat HDMI och DP kablar. Testat med och utan freesync. Inget av de fungerar.
Testat 2 andra skärmar med och utan freesync, dessa är dock låsta till 60hz på dessa fungerar det felfritt.
Testat olika HZ fortfarande samma sak. Ska testa annan driver å se om det gör någon skillnad.

Det är mest i loadingscreen och tänker mest p ådet i mörka scener, inte så mkt när jag springer runt i spelet i ljusa miljöer.
Det ser typ ut som när man ändrar förinstalerade gamma nivåer fram å tbx typ. Försökte få det på film på mobilen men syns ej.

Skrivet av Laxpudding:

Just "flimmer" där ljuset ändrar styrka något lite hipp som happ med någon sekunds mellanrum har jag observerat på Freesync-skärmar tidigare. Går också också snabbt att testa.

Samma sak när freesync är både på och av :/

Edit: Har fortfarande öppetköp så kan ju lämna tbx den men hittar ingen givande skärm att byta emot? Kan ju som sagt testa 27 tums versionen av samma skärm. Dock så förlorar jag audio utgången vilket är nice till min ps4a och mitt headset så jag kan ha ljud från pc och ps4 samtidigt..

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

kan du låsa fpsen i spelet till 144? Vet att de spel jag lirat där jag har en fps counter igång så ser jag att i menyerna drar den iväg till 300+ fps. Det kanske har någon skillnad när man kör freesync?
Fast samtidigt så säger du att du har samma problem om freesync är av.. hmm....

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Samma sak när freesync är både på och av :/

Det kan ta olika effekt ifall du stänger av Freeesync i skärmen, jämfört med Freesync i AMD Radeon. Menyn i skärmen påverkar i mycket högre grad hur hela panelen och skärmen arbetar, där Radeon-inställningen egentligen bara stänger av själva synkroniseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

kan du låsa fpsen i spelet till 144? Vet att de spel jag lirat där jag har en fps counter igång så ser jag att i menyerna drar den iväg till 300+ fps. Det kanske har någon skillnad när man kör freesync?
Fast samtidigt så säger du att du har samma problem om freesync är av.. hmm....

Nope kan ej låsa i path of exile tyvärr. Problemet försvann ser det ut som när jag stängde av freesynd i radeon software också, missade att göra det förra gången. Stötte dock på ett nytt problem. Får spoltjut nu och det tjuter lite i hörlurarna xD Asså jag orkar inte..

Skrivet av Laxpudding:

Det kan ta olika effekt ifall du stänger av Freeesync i skärmen, jämfört med Freesync i AMD Radeon. Menyn i skärmen påverkar i mycket högre grad hur hela panelen och skärmen arbetar, där Radeon-inställningen egentligen bara stänger av själva synkroniseringen.

Ahh stängde av i Radeon och då försvann det.. Typiskt man vill ju använda sig av freesync. Fick spoltjut med efter jag stängde av all sync vilket är jätte skumt :S

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Antagligen inte problemet men jag fick en gång liknande problem när en kabel inte kunde kopplas in helt i en av portarna på grafikkortet då utformning av bakplåten på grafikkortet tryckte lite på kontakten så den glappade.

Permalänk
Medlem

Låter som du har överklockad skärmen till en Hz som skärmen inte stöder. Bruka ju vara vanligast vid flimmer.

Permalänk
Medlem

HIttade felet på spoltjutet åxå. Ljud hade ändrats till HDMI så den krockar med en annan ljudsignal. Så det försvann när jag ändrade rätt

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Antagligen inte problemet men jag fick en gång liknande problem när en kabel inte kunde kopplas in helt i en av portarna på grafikkortet då utformning av bakplåten på grafikkortet tryckte lite på kontakten så den glappade.

Tyvärr inte :/

Skrivet av UMJ:

Låter som du har överklockad skärmen till en Hz som skärmen inte stöder. Bruka ju vara vanligast vid flimmer.

skärmen står på 144hz som den stödjer. Har även testat i 60hz med samma problem. Problemet försvan i vilket som när jag stängde av freesync.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

snyggt! Skönt att det löste sig

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Ahh stängde av i Radeon och då försvann det.. Typiskt man vill ju använda sig av freesync. Fick spoltjut med efter jag stängde av all sync vilket är jätte skumt :S

Aha - då är det ännu en gravöl över en Freesync-skärm med flimmerproblem. Spoltjutet kan komma av att med Freesync på kanske renderingen stannar vid 144 Hz i laddscener medan Freesync-avstängt låter GPU:n rasa på på max med 1000+ fps i laddscener. Att sätta en övre gräns på frekvensen brukar hjälpa mot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

snyggt! Skönt att det löste sig

Löste sig ju bara hälften, är ju utan freesync nu xD Märkte dock att det inte är sån stor skillnad i 100 fps plus

Skrivet av Laxpudding:

Aha - då är det ännu en gravöl över en Freesync-skärm med flimmerproblem. Spoltjutet kan komma av att med Freesync på kanske renderingen stannar vid 144 Hz i laddscener medan Freesync-avstängt låter GPU:n rasa på på max med 1000+ fps i laddscener. Att sätta en övre gräns på frekvensen brukar hjälpa mot det.

Ja minst sagt! Tråkigt då skärmen är riktigt grym för pengen. Testade en 1440p 32" philips innan dock 60hz, den fick man inte ens igång freesync på..
Ja det låter ju inte helt skumt! Dock försvann spoltjutet när jag fixade ljud ingångarna som sagt. Blev dubbla ljudsignaler från pc:n.

En sak jag la märke till i menyn på skärmen var att det står "H.Frequency 158KHz" Och "V.Frequency 144Hz" vad är "H.Frequency"?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

En sak jag la märke till i menyn på skärmen var att det står "H.Frequency 158KHz" Och "V.Frequency 144Hz" vad är "H.Frequency"?

H.Frequency är horisontell frekvens, dvs hur ofta den sveper från vänster till höger, istället för uppifrån och ner som man normalt mäter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

H.Frequency är horisontell frekvens, dvs hur ofta den sveper från vänster till höger, istället för uppifrån och ner som man normalt mäter.

Varför är den högre än 144 då?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Varför är den högre än 144 då?

Den går höger vänster ett svep för varje pixelrad.
Dvs om du har en 1080 skärm så går den 1080 gånger vänster->höger på ett svep nerifrån och upp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.