Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mesh-system som inte spionerar/kräver registrering/aktivering/konto??

Permalänk
Avstängd

Mesh-system som inte spionerar/kräver registrering/aktivering/konto??

Hej,

Jag undrar vilka alternativ jag har för mesh-system som inte tullar på integriteten?

Läste Testpilot: TP-Link Deco M9 Plus – mesh-system med hög prestanda av Björn.
Där står det att "Det tycks vara så att jag måste registrera ett konto hos TP-Link för att kunna installera Deco M9 Plus.". Det är helt oacceptabelt för min del. Har sedan tidigare en Netgear Nighthawk R7000 som jag är nöjd med. Köpte för ett tag sedan en matchande extender Netgear EX7000. När jag väl rivit upp lådan och försökte installera den krävde den att jag skulle skapa ett konto eller något liknande. Jag blev våldsförbannad för att jag tvingas ge personliga uppgifter till Netgear. Efter en tids betänketid då jag hunnit svälja min stolthet och för dumsnål för att kasta den skapade jag ett fingerat konto. Netgear är numera på min lista över företag jag vägrar köpa något mer av.

Jag kommer uppgradera till mesh under året när wifi-6 kommer. Vad finns det för alternativ för mig och mina jämlikar som inte vill att nätverksutrustningen kommunicerar på något sätt med leverantören. Dvs inga inloggningar, konton, "extrahjälp" med brandvägg och virusskydd över molnet och liknande?

Visa signatur

What do you want?

Permalänk
Hedersmedlem

Var nog ganska bra att du skapade ett hittepåkonto hos netgear.
Skapade själv ett konto där för att kunna rapportera in en bugg i mjukvaran på min R7000 och sedan hittar jag inte någon funktion för att ta bort kontot. Eftersom garatitiden är slut för produkten kan jag inte heller maila dem längre. För att få hjälp att ta bort kontot då alltså.
Blev att ändra alla uppgifter på inloggningen till något annat random tjafs för att bli av med kontot. Inge vidare vackert...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Mr_Morden: Jag använder en Ubiquiti Unifi AP AC Pro här hemma. Den kräver ingen form av konto registrerat hos Ubiquiti och den går att mesha.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Avstängd

@Windisch: Jamen den ser ju lovande ut. Snabbskummat lite om den, verkar fått genomgående bra betyg och många verkar jättenöjda. Hoppas de släpper en uppdaterad med wifi 6 inom kort.

Visa signatur

What do you want?

Permalänk
Avstängd

Zyxel, Linksys och Asus har väl också mesh-lösningar, någon som testat dessa?

Cisco har även något som heter Aironet. Verkar vara industrilösning, med matchande prislapp, men kanske nått att kolla på ändå.

Visa signatur

What do you want?