Permalänk

DIY vattenblock [modem=0]

byggde ett block för skojs skull. var nästan lättare än jag trodde.
verktyg:dremel, borrmaskin

fler bilder här

kostnad
koppar 10:-
gängtejp 10:-
plexi gratis
skruv/mutter 30:- (blev massa över)
sandpapper 30:-
mässingsnipplar 50:-

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Vart hittade du koppar så billigt??

Jag skall fix till ett ghettoblock nesta helg hoppas jag. Jag har helt slut på stålar men det är det enda som fattas i min vattenkylning typ. Så jag tänkte jag slänger ihop nåt enkelt i farsans källare tills jag får råd att fixa ett bra...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

metallvaruhuset i spånga. säljer restbitar på kilopris.
ligger i spånga/sthlm. finns säkert liknande ställen runtom i landet.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Hur är prestandan på blocket?

Permalänk

har inte kunnat testa ännu
får en P4 cpu i nästa vecka.
och hade tänkt att bygga ett liknande block för AMD oxo.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått hela konceptet med 3 nipplar. Varför har du det när det räcker med 2 nipplar?

Permalänk
Medlem

Jag har numera tillgång till pluggets maskinverkstad så i höst kanske man skulle tillverka sig lite roliga saker..

Det är ingen liten maskinpark där.. Svarvar, fräsar, CNC-maskiner, polerutrustning, svetsutrustning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompa_
Jag har aldrig förstått hela konceptet med 3 nipplar. Varför har du det när det räcker med 2 nipplar?

när du har inloppet direkt över dien så sprids kyleffekten från det kalla vattnet fortare ner till dien. om du har inloppet i ett hörn så blir ju blocket kallare i ena hörnet.. ganska logiskt

Visa signatur

Workstation: - Abit NF7-S 2.0 - AMD 1800+ - 2x256mb@5-2-2-2 - Club3D ATi R9800Pro - Seagate 120+200gb 7,2krpm - 2x17" TFT LG Flatron 1715S -
DH Rad: 20 Plats: 45

Permalänk
Medlem

jävligt fint block för att va handgjort.. imponerande..!

Visa signatur

Workstation: - Abit NF7-S 2.0 - AMD 1800+ - 2x256mb@5-2-2-2 - Club3D ATi R9800Pro - Seagate 120+200gb 7,2krpm - 2x17" TFT LG Flatron 1715S -
DH Rad: 20 Plats: 45

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt för att vara handgjort som sagt, GJ!

Gah, nu blir jag med sugan att dremla ett block

Fast vet inte var jag kan få tag på koppar från :/

EDIT: Skulle jag kunna få alla mått på själva koppar plattan du använder?

Permalänk
Medlem

Jäkligt snyggt, speciellt med tanke på de enkla medlen det är gjort med!

Väntar med spänning på test och resultat!

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Mycket snyggt för att vara handgjort som sagt, GJ!

Gah, nu blir jag med sugan att dremla ett block

Fast vet inte var jag kan få tag på koppar från :/

EDIT: Skulle jag kunna få alla mått på själva koppar plattan du använder?

hm koppar finns att få över allt typ. järnia har väll eller nåt industri

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ok, ser fram emot resultatet. Designen ser lovande ut, såg även att du hade gjort ett munstycke för att få fart/sprida ut vattnet? Använde du inte nått ställ för dremeln? Vart väldigt fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOLiO
när du har inloppet direkt över dien så sprids kyleffekten från det kalla vattnet fortare ner till dien. om du har inloppet i ett hörn så blir ju blocket kallare i ena hörnet.. ganska logiskt

spelar typ ingen roll då vattnet efter blocket kanske är en grad varmare än om man kör med peltrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arte
spelar typ ingen roll då vattnet efter blocket kanske är en grad varmare än om man kör med peltrar.

Det har ju visat sig spela ganska stor roll... tänker självklart på WW
Glömde säga att det var ett fint block... vad tätade du med??

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Snyggt, planerar något liknande själv fast med en kopparfläns (PCH137) som bas.

Men vad är det du har limmat ihop det med? Förstör ju utseendet en del med den där bajsbruna färgen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arte
spelar typ ingen roll då vattnet efter blocket kanske är en grad varmare än om man kör med peltrar.

Det spelar roll för att om du inte flyttar värmen direkt från kärnan, med inlopp över kärnan. Så måste värmen sprida sig över ett större område än när du har inlopp över kärnan innan vattnet kan ta upp värmen och det blir inte lika effektivt och medför en något högre temperatur.

oC MasteR Jay
Snyggt "budget-block" och det kommer prestera hyffsat bra också. Kom tillbaka med resultat. btw vad har du limmat/slutit ihop blocket med?

Permalänk

jo som ni säger vore det ju helt klart roligare med en tätning som ser lite finare ut. det jag använder heter loctite ocj är en flänstätning. (passande)
det är inte ett lim som en del verkar tro, utan bara kladd
går att öppna utan några problem. det är skruvarna som h¨åller ihop paketet. denna gång med muttrar. men nästa gång planerar jag att gänga kopparplattan (6mm).

HMB bra uppmärksammat på det mittersta hålet har jag inte borrat hele vägen ner utan gjort ett smalare "munstycke" som ska öka vattnets hastighet och därmed blocket prestanda. jag provade litei badkaret med endast plexit och blev förvånad över hur lite det faktiskt hämmade flödet.

det är oxo i princip första gången jag gör ett block och jag var lite väl ivrig men resultatet är helt ok. prestandan kommer nog vara ett par grader bättre än de kommersiella blocken (maze osv) pga av designen.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

/me har fått lite trevlig inspiration och springer efter en dremel och en bit koppar.

Mycket trevligt för att vara handgjort som jag redan har sagt.
Ska försöka pilla ihop något fint själv som blir lite bättre än det maze3 jag har nu så jag kan sälja det och kanske få en 50 :- över

Permalänk
Medlem

Hur tjock är kopparplattan?
Och hur djupa kanaler gjorde du?

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk

kopparplattan är 6mm kanalerna ~5
blir ju mycket mindre materialkostnader än ett "korsborrat" block.

tog lite mer än en timme att göra alla kanalerna.
de är lite läskigt när man bara har dremel att skära så djupt.
vore tråkigt om man skar igenom på sista liXom
man får hålla koll på hur djupt man är med ett mått.
kyl medans du skär med vatten annars tar kapskivorna slut fort.
jag satt ute på balkongen o hällde vatten titt som tätt för plattan blev väldigt varm.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen!

Ska se om jag kan få tag på koppar efter att skolan har slutat, jävla slutprov och skit nu :/

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på resultat
Väldigt fint arbete i övrigt!

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

oCMRJ ser mumzz ut juh:)

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

vad har du tättat med?

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Citat:

jo som ni säger vore det ju helt klart roligare med en tätning som ser lite finare ut. det jag använder heter loctite ocj är en flänstätning. (passande)

korta svaret : loctite

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
et är oxo i princip första gången jag gör ett block och jag var lite väl ivrig men resultatet är helt ok. prestandan kommer nog vara ett par grader bättre än de kommersiella blocken (maze osv) pga av designen.

Det kommer prestera bättre än kommersiella block, tro mig. Hör av dig med resultat sen. *kram* (ja jag är full)

Permalänk
Medlem

HMB

Hoho, lite lunarvarning på dig nu va.

Edit: Jag ville inte börja någon fin liten chat i lunar stil med dig om du trodde det, skärpning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
HMB

Hoho, lite lunarvarning på dig nu va.

Måttligt, försök håll dig ontopic dock. Ett fint block vi snackar om sötnos *puss*

Permalänk
Medlem

Nu är jag jävligt sugen att fixa nått liknande... Har alla komponenterna ligger här. Hoppas fortfarande på att få tillgång till en fräs dock.

Får nog försöka hålla mig tills det kommer lite temps iaf :]

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD