Windows 10 OEM nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Windows 10 OEM nytt moderkort

Har inte hittat nåt tydligt svar så söker lite hjälp.

Har en dator med windows 10, uppgraderad från windows 7 OEM. Jag har bundit licensen till mitt microsoft konto.

Jag vill nu byta ut moderkort, cpu och minnen på datorn. Jag förstår att OEM licenser binder sig till moderkortet, och då borde jag rimligtvis behöva köpa ny licens.

MEN, jag har också sett på ställen folk som säger att om man bara bundit licensen till sitt microsoft konto går det att aktivera den på ny dator genom att följa denna guide. Står dock aldrig specifikt om det gäller retail eller OEM.

Så vad gäller, kommer jag behöva köpa nytt windows eller inte?

Permalänk
Medlem

@Devien: Köp ny på ebay

Permalänk
Medlem

@mulis89: Jag ordnar en licens på nåt sätt om jag måste. Men just nu är jag mest nyfiken på om jag behöver

Permalänk
Medlem

För mig så var den gamla OEM-licensen gråad i listan, och gick inte att välja att re-aktivera på ny hårdvara.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

gå att låsa oem till e-posten, så när du logga in på windows med de ny delarna ska det fungera som vanligt. Sitter själv på en gammal windows 8 licens ( uppgraderad till windows 10 ) som används på 3 olika byggen, utan problem.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devien:

Har inte hittat nåt tydligt svar så söker lite hjälp.

Har en dator med windows 10, uppgraderad från windows 7 OEM. Jag har bundit licensen till mitt microsoft konto.

Jag vill nu byta ut moderkort, cpu och minnen på datorn. Jag förstår att OEM licenser binder sig till moderkortet, och då borde jag rimligtvis behöva köpa ny licens.

MEN, jag har också sett på ställen folk som säger att om man bara bundit licensen till sitt microsoft konto går det att aktivera den på ny dator genom att följa denna guide. Står dock aldrig specifikt om det gäller retail eller OEM.

Så vad gäller, kommer jag behöva köpa nytt windows eller inte?

Bara att använda W7 licensen vid installationen av W10, så ska du inte ha några problem. Har installerat om många datorer med gamla W7 OEM licenser, dock har ingen av licenserna varit bundna till MS konto.

Permalänk
Medlem

@Devien: Ring till microsoft supporten, ofta löser dom det. Gör dom inte det så finns Det ett massor bra key sidor med w10 för någon hundralapp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället