Word och webbläsare kontrollerar stavning på fel språk

Permalänk
Medlem

Word och webbläsare kontrollerar stavning på fel språk

Installerade nyligen om min dator, språket på windows är engelska med med svenskt tangentbord.
Word är installerat och jag har ett studentkonto som jag använder, svenska är satt till standardspråk och jag tog bort den engelska ordlistan.

Den svenska ordlistan används en stund men ändras sedan tillbaka till engelska utan anledning, all min text är rödmarkerad och word autokorrigerar bort å ä och ö. Svenska är fortfarande satt som standardspråk för textredigering när jag kollar i inställningarna. Jag har använt word vid några tillfällen sen jag installerade om datorn utan att stöta på detta problem.

Även min text i webläsaren började precis rödmarkera när jag skriver på svenska(dvs när jag skriver nu, i facebook eller liknande), Svenska är fortfarande satt som standardspråk i windows och problemet har inte uppstått tidigare.

Någon som stött på detta eller vet hur jag kan fixa de? Grymt irriterande då jag inte kan använda word.

Tack!

Tillägg:
När jag går tillbaka i texten och ändrar där jag har skrivit när den svenska ordlistan fungerade så är den fortfarande fungerande, redigerar jag och lägger till ord går den utefter den svenska ordlistan.

Förtydligat rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Vet inte vilken webbläsare du använder men man kan behöver lägga in Svensk ordlista separat. Höger klicka på texten så borde du får upp möjlighet att göra det.

Vilken version av Word är det?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag har vart inne och justerat din rubrik i enlighet med §3.1 i våra forumregler. Detta så att det blir lättare för andra att hitta rätt till tråden, om någon annan har ett liknande problem. Att sätta en bra rubrik på tråden är guld värt både när man ska få hjälp, och när man ska hitta svar på tidigare frågor.