min nya M.2. presterar dåligt

Permalänk

min nya M.2. presterar dåligt

den ska vara:

read: 3500 MB/s
write: 2100 MB/s

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=5061762&o=inkfrakt

jag får (se bild). är det något fel här?

moderkortet har (vilken är snabbast?):
* 1 Ultra M.2 (PCIe Gen3 x4)
* 1 Ultra M.2 (PCIe Gen3 x4 & SATA3)

Permalänk
Vila i frid

Låt datorn stå oanvänd i nån timme innan du kör ATTO. Så länge du har windows-processer som jobbar mot disk kommer uppmätt prestanda att se ungefär som du postat.

Permalänk
Medlem

När jag använde CrystalDiskMark och Samsung Magician fick jag utlovat resultat.
Dock har jag en Samsung M.2

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

@relevantia: Det är alltid angivet i hastigheter "upp till", dina resultat ser rätt normala ut enligt mig. Prova som sagt när det inte är några bakgrundsprocesser som jobbar på den och se om du får bättre resultat då.
Alternativt provar du med en mindre testfil (kan vara cahen på disken som begränsar)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Testa med ATTO istället, den användare komprimerbar data och ger de högsta siffrorna.

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Testa med ATTO istället, den användare komprimerbar data och ger de högsta siffrorna.

hur läser man av resultatet här? är det bättre nu?

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att allt är alltid "upp till". I ett labb, med solen i ryggen, 18 betjänter, en dator från NASA, inget OS, 72 oskulder som mjukt smeker chippen i rätt riktning, osv. osv.

Samt att man ska aldrig bencha en aktiv OS disk (Dvs. C i detta fall) och förvänta sig korrekta resultat, även om man så klart kan få det så är det osäkert om man gör eller ej.
Samt att vi har ingen aning om vilken dator du har.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Vila i frid

Nu när du testat den ett flertal gånger kan vi nog säga att din M2-disk är jättetrasig. Du kan skicka den till mig så avlivar jag den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

hur läser man av resultatet här? är det bättre nu?

https://i.imgur.com/VIIMnKL.jpg

Tycker det ser fint ut, visst du får "bara" ut 3.05 GB/s i läs och 1.95 GB/s i skriv. Så den underpresterar lite mot utlovad hastighet, men det räcker med att du har några program eller bakgrundsprocesser som ligger igång för att minska resultatet.

Nu är det ju inte ett av de stora kända märkena du har så jag hade varit nöjd så länge disken funkar bra. Du lär inte märka någon skillnad på de enstaka hundratal MB/s du "saknar" i överföringshastighet. Det är accesstiden och responsen som spelar roll för hur den upplevs.

Permalänk
Medlem

Utilizing SLC caching, the MTE220S SSD "can" reach astonishing read/write speeds of 3,500 MB/s and 2,800 MB/s,

Permalänk

Inte ovanligt att m.2 diskar throttlar, men jag skulle inte oroa mig om datorn ändå känns snabb.

Permalänk
Mattecoach

Jag är i tankarna på att köpa en M2-disk själv och undrar bara; hur kommer det sig att du valde denna? Var det just hastigheten?
Tänker på t.ex. Intel 660p där man får dubbla minnet för 400 kr extra, eller Samsung om man vill ha bästa hastigheten.

Permalänk
Medlem

@PuMaH: 660p har dock horribel TBW i förhållande till sin storlek (100TBW för varianten med 1TB)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Jag är i tankarna på att köpa en M2-disk själv och undrar bara; hur kommer det sig att du valde denna? Var det just hastigheten?
Tänker på t.ex. Intel 660p där man får dubbla minnet för 400 kr extra, eller Samsung om man vill ha bästa hastigheten.

jag valde den därför att den var jätteny i prisjakt och billigast för sitt pris och hastighet.

har inte lust att betala 100-300kr extra för samsung bara för deras märke.

allt är säkert made in china ändå.

min m2 funkar galant. datorn startas på 10 sekunder