Permalänk
Medlem

Skärm(ar) för programmering

Hej!

Är ute efter en ny skärm. Idag sitter jag på dubbla Asus PB278QR, men ska byta jobb och kommer behöva köpa ny(a) skärm(ar). PB278QR köpte jag för cirka 5 år sedan, och även om jag är otroligt nöjd med den modellen och den fortfarande säljs så tänkte jag att det kanske finns något modernare tillhands som fungerar minst lika bra.
Funderar på att köra en 32" 4K-skärm istället för 2st 27" 2560x1440, men det kanske är dumt. Har ni någon rekommendation på skärm som lämpar sig bra för just långa arbetspass? Något speciellt man bör tänka på?

OBS: Ska ej spela! Denna skärm (eller skärmar) ska vara på kontoret.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

För utveckling hade jag satsat på hög upplösning så att man slipper scrolla för mycket. Bra stativ så man kan flytta skärmen i rätt läge. Inputs kanske är viktigt, beror ju på vad du har för dator. Kan även vara trevligt om det finns något "anti flimmer" mode eller dylikt för att bespara ögonen.

Permalänk
Avstängd

@Andromeda: Enligt mig så är 2+ skärmar oslagbart när det gäller att ha flera fönster etc.
Även om det finns bra ultra-wide skärmar som får plats med flera fönster på bredden så känns det på något sätt mer naturligt för mig att ha ett fönster per skärm.
Jag jobbar som programmerare och sitter just nu med 3st skärmar.
1 för huvudfönstret av Visual Studio
1 för varierande fönster (Mail, Chrome, sekondära visual studio fönster, notepad++ etc.)
1 för konsol

Igen detta är bara min rekommendation.

Angående features så tycker jag det känns överflödigt att sitta på en skärm som har mer än 60Hz om den inte ska användas för realtime-applikationer. Speciellt eftersom de skärmarna oftast är bra mycket dyrare i IPS segmentet. Du kommer betala onödiga pengar för något du inte kommer använda.
Gällande upplösning så kan jag inte råda mycket när det kommer till 4K/1440p, då jag själv sitter med 1080p. Men jag kan tänka mig att i 4K går det att få text till att bli skarpare och därmed göra det enklare att läsa. Dock skulle jag tippa på att 1440p är det mest prisvärda i nuläget.
Skärmtyp är också där lite vad du själv vill ha. Eftersom du kommer från IPS så skulle jag själv säga att du bör fortsätta med IPS, ett byta till TN/VA-panel skulle nog kännas blekt och färglöst.

Här är några tips (OBS att spel är uteslutet i åtanke):

Dell 25" UltraSharp
Dell 27" UltraSharp
BenQ 27" GW2765HT
BenQ 27" PD2700Q

Om du nu ändå vill gå för högre uppdateringsfrekvenser så är ju Asus & Acer skärmarna överlägsna.
Asus 27" ROG Swift
Acer 27" Predator

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzter:

@Andromeda: Enligt mig så är 2+ skärmar oslagbart när det gäller att ha flera fönster etc.
Även om det finns bra ultra-wide skärmar som får plats med flera fönster på bredden så känns det på något sätt mer naturligt för mig att ha ett fönster per skärm.
Jag jobbar som programmerare och sitter just nu med 3st skärmar.
1 för huvudfönstret av Visual Studio
1 för varierande fönster (Mail, Chrome, sekondära visual studio fönster, notepad++ etc.)
1 för konsol

Igen detta är bara min rekommendation.

Angående features så tycker jag det känns överflödigt att sitta på en skärm som har mer än 60Hz om den inte ska användas för realtime-applikationer. Speciellt eftersom de skärmarna oftast är bra mycket dyrare i IPS segmentet. Du kommer betala onödiga pengar för något du inte kommer använda.
Gällande upplösning så kan jag inte råda mycket när det kommer till 4K/1440p, då jag själv sitter med 1080p. Men jag kan tänka mig att i 4K går det att få text till att bli skarpare och därmed göra det enklare att läsa. Dock skulle jag tippa på att 1440p är det mest prisvärda i nuläget.
Skärmtyp är också där lite vad du själv vill ha. Eftersom du kommer från IPS så skulle jag själv säga att du bör fortsätta med IPS, ett byta till TN/VA-panel skulle nog kännas blekt och färglöst.

Här är några tips (OBS att spel är uteslutet i åtanke):

Dell 25" UltraSharp
Dell 27" UltraSharp
BenQ 27" GW2765HT
BenQ 27" PD2700Q

Om du nu ändå vill gå för högre uppdateringsfrekvenser så är ju Asus & Acer skärmarna överlägsna.
Asus 27" ROG Swift
Acer 27" Predator

Hej & tack för utomordentligt bra svar!
Nu när du säger det så känns det som det är något man tagit för givet att alltid ha minst 2 skärmar för att sprida de olika fönstrena på ett effektivt sätt, så troligen är det en dålig idé att ersätta med en stor (högupplöst) skärm. Ska kika på skärmarna du föreslagit, men det verkar inte vara någon jättestor skillnad mot den som jag redan kör (IPS, 2560x1440, 27" etc...)? Och då är det kanske så att det är bäst att köra på säkra kort och köpa identiska skärmar mot vad jag har nu...

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Inaktiv

1st 32" att komplettera dina 27" så du får 3st skärmar känns praktisk.

Det enda problemet jag ser är att om du har laptops så är det inte alla såna som stöder 2* 2560x1440 + 1* 2840*2160. Detta bör kollas upp innan.

Permalänk
Medlem

Jag bytte själv på jobbet från 2st 24" 1080p till 1st 32" 4K skärm.
Kommer aldrig gå tillbaka, så gött med bara en skärm i hög upplösning där allt skalar okej.

Sitter oftast med 3-4 dokument, webbsidor eller liknande uppe samtidigt i olika fönster sida vid sida.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzter:

@Andromeda: Enligt mig så är 2+ skärmar oslagbart när det gäller att ha flera fönster etc.
Även om det finns bra ultra-wide skärmar som får plats med flera fönster på bredden så känns det på något sätt mer naturligt för mig att ha ett fönster per skärm.
Jag jobbar som programmerare och sitter just nu med 3st skärmar.

+1

Lustigt nog diskuterade jag just med en arbetspolare att det vore trevligt med tre skärmar (alla utvecklare här har 2st 27" 1440p).

En för utvecklingsmiljön, en för testkörning och en för dokumentation och annat.

Visst, om det gick att dela upp en jätteskärm i virtuella separata skärmar (dvs att grafikkortet eller OS:et skulle hantera det) så skulle man uppnå samma slutresultat. Men till dess att en sådan lösning dyker upp är flera skärmar som sagt oslagbart.

Edit: det verkar faktiskt finnas ett program som kan dela upp en skärm i flera virtuella skärmar: DisplayFusion Pro (som kostar $29 för en evighetslicens), som jag hittade här: https://superuser.com/questions/1055521/split-monitor-into-vi...

Edit 2: det finns tydligen fler: Virtual Display Manager

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag kör idag 3x24" 1920x1200 samt min 15 tums laptop (för loggar). Tycker det fungerar bra, dock skulle jag gärna ha en 27" 2560x1440 som mittenskärm, där jag har utvecklingsmiljön. Ska man sitta å jämföra filer sida vid sida tycker jag 24" är i minsta laget.

Vill du köra en enda skärm tycker jag ultra wide är ett bra alternativ, där är värstingmodellen för jobb Dells 37.5": https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4395059

Väljer du att köra på en skärm så finns det många alternativ för att få ordning på dina fönster. Antingen delar du upp de i virtuella skärmar, som backfeed är inne på. Andra alternativ är att använda sig av något program (eller inbyggda i Windows 10, som dock lämnar lite att önska) för att grid-baserat kunna snappa fönster på olika delar av skärmen. Vilken väg du än väljer så kan du nog hitta en bra lösning för dig, men enklast och bäst "out of the box" är nog att köra på flera mindre skärmar.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fina svar här. Ska se om varianten med virtuella skärmar (som jag inte ens visste fanns!) + Dell 37.5"-variant skulle vara något. Problemet är att man inte vet hur det känns förens man testat, medan att köra på 2x27" vet jag redan hur det känns. Vilka I-landsproblem man kan ha...

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Fantastiskt fina svar här. Ska se om varianten med virtuella skärmar (som jag inte ens visste fanns!) + Dell 37.5"-variant skulle vara något. Problemet är att man inte vet hur det känns förens man testat, medan att köra på 2x27" vet jag redan hur det känns. Vilka I-landsproblem man kan ha...

Ja det är ju mycket tycke och smak, å för- och nackdelarna beror ju mycket på vad du som person prioriterar och behöver.

Värt att tänka på om du skulle gå från 2x27" 2560x1440 till 1x37.5 3840x1600 är att du då skulle gå ner lite i total skärmyta. (två 2560x1440 blir ju 5120x1440 bredvid varandra) Samtidigt tycker jag att man utnyttjar platsen bättre på en stor skärm. Jag skulle t.ex. gärna minska lite på ytan där jag har mail + databasklient, och ge den platsen till min IDE, något som går jättebra på en stor bred skärm men mindre bra när det är separata skärmar.

Många som kör ultrawide väljer att ha en mindre skärm på högkant bredvid sin ultrawide för lite extra skärmyta, men då tappar man ju lite av enkelheten med en enda stor skärm. (Fler kablar osv)