Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vinyl --> förförstärkare --> högtalare

Permalänk
Medlem

Vinyl --> förförstärkare --> högtalare

Jag är själv helt oinsatt när det kommer till vinylspelare, men försöker att hjälpa en vän.

Så vad som ska kopplas:

- Högtalare med högtalartråd/stripped wire.
- En vinylspelare
- tc750 professional moving magnet preamp

TC 750 har RCA-kablar L,R som han önskar koppla till högtalarna som har trådat/stripped wire som uttag. Jag föreslår att det som behövs är en förstärkare där både phonoboxen (preampen) och högtalarna ska kopplas. Han sägeratt hans andra högtalare med RCA fungerar fint att köra direkt in i phonoboxen. Jag ställde mig skeptisk, men kan inte mycket om vinylspelare.

Hur som haver, jag vill ha en billig lösning på detta problem som låter okej. Vad skulle ni valt på begränsad budget?

Förslag?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Jag är själv helt oinsatt när det kommer till vinylspelare, men försöker att hjälpa en vän.

Så vad som ska kopplas:

- Högtalare med högtalartråd/stripped wire.
- En vinylspelare
- tc750 professional moving magnet preamp

TC 750 har RCA-kablar L,R som han önskar koppla till högtalarna som har trådat/stripped wire som uttag. Jag föreslår att det som behövs är en förstärkare där både phonoboxen (preampen) och högtalarna ska kopplas. Han sägeratt hans andra högtalare med RCA fungerar fint att köra direkt in i phonoboxen. Jag ställde mig skeptisk, men kan inte mycket om vinylspelare.

Hur som haver, jag vill ha en billig lösning på detta problem som låter okej. Vad skulle ni valt på begränsad budget?

Förslag?

Du behöver en förstärkare emellan, Förförstärkaren förstärker bara vinylspelarens signal.

RIAA-Steget har inte kraft nog att driva högtalare

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Har hans andra högtalare RCA ingångar är de ju med största sannolikhet aktiva och behöver därför inte en separat förstärkare, men tvärtom gäller för de som har kontakter för skalad kabel, de är passiva (ifall de inte har någon strömförsörjning också) och behöver en förstärkare som nämnts.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell