Permalänk
Medlem

Ny dator. 15k

Hej!

Datorn gick sönder så dags att skaffa ny.
Skall spelas på för det mesta.

Budget ligger på ca 15k

Vad tror ni om detta. Vet inte vilken kylare som är prisvärd bara.
Kan vi prispressa den utan att vara dumsnål?

CPU: Intel Core i5-9600K
GRAFIKKORT: Palit GeForce RTX 2070 Super Jetstream
CHASSI: Fractal Design Define C
MODERKORT: Gigabyte Z370 HD3
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB
PSU: Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Hej!

Datorn gick sönder så dags att skaffa ny.
Skall spelas på för det mesta.

Budget ligger på ca 15k

Vad tror ni om detta. Vet inte vilken kylare som är prisvärd bara.
Kan vi prispressa den utan att vara dumsnål?

CPU: Intel Core i5-9600K
GRAFIKKORT: Palit GeForce RTX 2070 Super Jetstream
CHASSI: Fractal Design Define C
MODERKORT: Gigabyte Z370 HD3
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB
PSU: Corsair RM750X V2 750W

Det ser bra ut, men några saker måste du ändra.

T.ex så ingår det ingen kylare till processorn, så det måste du köpa. Därtill så fungerar inte Z370 (förutom vissa) med 9600K direkt ur lådan, utan det är Z390 som gäller. Utöver det så är SSD:n du valt onödigt dyr - och jag tycker även att det finns finare (smaksak förstås) chassin till lägre pris.

+ Cryorig H5 Ultimate 399kr (priset ser du om du gör ett konto hos Webhallen)

= 14874kr.

Flertalet saker på rea, som chassi, moderkort, nätaggregat, SSD och givetvis kylaren då. Om du tycker att 500GB SSD räcker så kan du ju spara ca 600kr där.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@guvvan:

Korten såg jag förövrigt är lång leveranstid på ..

Hittade ett kort i deras fyndhörna som har en väldigt bra kylare.

https://www.komplett.se/product/1116923/demovaror/datorutrust...

Alt.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Några veckors leverans tid bara.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Är denna SSD bättre då? @Leoms
@Samlooh lite osäker på chassi faktist. Vill ha ett rätt litet och smidigt, tror inte jag vill ha glassida. Tar gärna emot förslag på andra chassin.

Kommer så klart leta efter REA på alla saker & registrera mig för kundrabatter som tex, på Kylaren som du nämnde.

Blir detta bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Jag skulle ärligt ta allt "Linus Tech Tips" säger med en nypa salt. Visst finns det snabbare NVME-diskar, men i @guvvan fall så spelar det ingen större roll då han ska spela på datorn. Man kommer inte märka någon skillnad med en vanlig SATA SSD och en NVME-disk (som potentiellt kan vara 6x snabbare). Anledningen till att ta 660p är för att det är en NVME-disk som är väldigt bra sett till sitt pris. Kostar ju trots allt inte mer än en vanlig lite billigare SATA-disk.

Här kan du se skillnaderna mellan NVME-diskar och vanliga SATA-SSD's. Handlar som mest om 1-2 sekunder.

Där det däremot kan göra stor skillnad är vid videoredigering, men det ska du väl inte hålla på med? @guvvan

Här finns förövrigt en annan review på SSD:n.
https://www.tomshardware.com/reviews/intel-ssd-660p-qlc-nvme,...

Skrivet av guvvan:

Tack för alla svar.
Är denna SSD bättre då? @Leoms
@Samlooh lite osäker på chassi faktist. Vill ha ett rätt litet och smidigt, tror inte jag vill ha glassida. Tar gärna emot förslag på andra chassin.

Kommer så klart leta efter REA på alla saker & registrera mig för kundrabatter som tex, på Kylaren som du nämnde.

Blir detta bättre?
https://komponentkoll.se/bild/bOpqU.png

Behåll SSD:n enligt det jag skrev ovanför.

Chassit är förstås upp till dig. Det jag valde är dock väldigt prisvärt nu när det är på rea (även innan rea tycker jag det är prisvärt) och har ungefär samma mått som Define C.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Jag skulle säga att den är bra nog. Googla "Intel 660P review" och kolla igenom recensionerna ifrån första sidan. De flesta är positiva och de som är mer neutrala erkänner att det är en mainstream-disk som fyller det den siktar på. Den är inte en 970Evo, men det är totalt overkill idag och kostar väldigt mycket mer.
Du kan få en 1TB 660P för 1400:-
1150:- är vad jag betalade för min 500GB 970Evo-disk och jag ångrar ändå att jag inte väntade och köpte den här istället.
Det p.g.a. att jag märker NOLL skillnad på den och min andra NVMe-disk (Kingston A1000 500GB).

Permalänk
Medlem

Så billigare och bättre än så här blir det inte?

Sen får vi se vilket chassi det blir.
Några invändningar, idéer eller förslag?

Kan tillägga att jag har en mekanisk 1TB disk och en 128gb sk hynix sata-ssd hemma dom jag tänkte slänga på också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sådär! Beställt. 14895kr vart det!
Tack så mycket för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Samlooh:
hur vet jag att dessa benchmarks är legit då ?
jag kollade på denna benchmark
han vågar iallafall visa sitt ansikte.
https://youtu.be/kNNT6pnvkRM?t=152
fast när jag testar att lägga cs go på min intel 520 ssd
och på min Samsung 970 evo så får jag samma laddningstid.
ca 12sec men jag kanse gör något fel?
men överlag så brukar det ju vara dom benchmarks som inte har något
ansikte framför som är helt fake!

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ