Måste formatera datorn men hittar inte min Windows nyckel

Permalänk

Måste formatera datorn men hittar inte min Windows nyckel

Måste formatera datorn men hittar inte min Windows nyckel kan man på något sätt hitta den i datorn?
har windows 8,1 uppdaterat till windows 10

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 9600k
Minne: 2x 8 GB Corsair 16gb DDR4 2400Mhz
Grafikkort: Gainward RTX2070
Hårddisk: Samsung evo 970gb M.2
Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750w

Permalänk
Medlem

@THEsvensken:
Kom 8.1 nyckeln med datorn eller köptes den separat?
Märkes dator, byggd av butik, byggt själv?

Microsoft kommer ihåg att Win 10 varit aktiverad på datorn även om man byter disk och bara har haft lokalt konto på datorn. Skippa steget där den frågar efter nyckel. Win 10 aktiveras i bakgrunden via internet efter ett tag.

Om det var en retail nyckel kan det vara bra att koppla nyckeln till ett gratis Microsoft konto ifall man byter dator. Om du redan använder ett sånt konto för att logga in på datorn så borde nyckel redan kopplad till kontot. Kan vara en bra ide med OEM nyckel också för ibland funkar det med dom också.

Permalänk

@panpo98: köptes separat, byggt själv.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 9600k
Minne: 2x 8 GB Corsair 16gb DDR4 2400Mhz
Grafikkort: Gainward RTX2070
Hårddisk: Samsung evo 970gb M.2
Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEsvensken:

@panpo98: köptes separat, byggt själv.

Win 10 är som sagt inga problem men 8 desto värre om det är det du vill gå tillbaka till.

Hade du haft 8 installerad så hade man kunnat hitta nyckel men letar man nu så hittar den bara nyckeln som 10 använder vilket folk har sagt är ett annat. Man har bara 1 månad på sig att gå tillbaka till 8 innan den rensar bort den från disken. Hade det varit en märkesdator så har jag hört att Win hade hittat 8 nyckeln själv i datorn på nått sätt.

8 nyckeln kan fortfarande användas om du hittar och vill ha Win 8.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att köpa en ny nyckel på ebay för ca 50 kr, skulle jag gjort

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Du använder programmet ProduKey för att få fram din nyckel, om din Windows-installation eller hårddisk fortfarande är intakt.

https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

om du reggat den med ditt microsoft konto och inte planerar att byta komponenter så ska det inte vara ett problem, när du formaterat så får du ju välja "offline konto" eller att logga in med ditt microsoft konto, och då kommer den känna igen dator ID:t, funkade klockrent för mig när jag köpte en beg. dator härifrån, slängde i ny disk och ( bytte ej cpu/mobo/ram ) och den hittade det direkt

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W