Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad tycker ni om sidan Massdrop?

Permalänk

Vad tycker ni om sidan Massdrop?

Hej! Jag har precis blivit introducerar till en sida som heter Massdrop.
Om jag förstår konceptet så bygger det egna prylar samt köper upp och rebrandar för ett lägre pris.

Vad har ni för erfarenheter utav den här sidan eller deras märken? Tacksam för input! Mitt intryck är väldigt bra, funderar på att eventuellt köpa ett bra lurar.

Permalänk
Medlem

Har beställt en del grejer därifrån. Har hitintills enbart varit helnöjd med deras produkter.
Ibland har frakten tagit väldigt lång tid, men det är egentligen det enda jag stört mig på.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Beställde ett headset en gång, ett PC37X. Inga konstigheter men du kommer behöve betala tull.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Hej! Jag har precis blivit introducerar till en sida som heter Massdrop.
Om jag förstår konceptet så bygger det egna prylar samt köper upp och rebrandar för ett lägre pris.

Vad har ni för erfarenheter utav den här sidan eller deras märken? Tacksam för input! Mitt intryck är väldigt bra, funderar på att eventuellt köpa ett bra lurar.

Vissa saker kanske är rebrand eller liknande.

Men precis som står överallt på deras sida så är majoriteten bara Bulkköp.

Folk röstar oftast på vad dom skulle vilje se för produkter. Massdrop kontaktar tillverkaren och frågar "Tja, är det möjligt att fixa lite schyssta priser för stora inköp?" Och sedan skapas ett drop efter det.

Jag har bara handlat en gång, PC37X. GIck väl bra.
Men det finns gott om drop som inte har slutat bra, läste om någon drönare som fanns som tydligen varit uppe som drop flera gånger. Och många som köpt från tidigare drop har ej fått deras produkt, fast dom betalat (över 9 månader sedan). Där Massdrop säger "vi kan inget göra" och företaget säger "vi har skickat". Och det slutade med att dom fick varken produkt eller återbetalning.

Så det verkar vara lite sådär.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Absolut bra produkter för det mesta, ibland saker som är svåra att hitta i Sverige men momsen förstör oftast så att det ändå inte blir en bra deal i slutändan. Köpte t.ex. keycaps till mitt tangentbord för typ 250 spänn därifrån och fick betala 125 kr i avgift till Postmord och lite moms på det=inte billigt längre.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Bra:
Aldrig haft några problem

Dåligt:
Alltid åkt på tull
Långsam frakt

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mina HD6XX! Det enda jag har köpt hittills.

Permalänk
Avstängd

Beställde hörlurar för 42 dollar inkl frakt. 195kr i avgifter för att ta ut paketet. 125kr för att läsa på etiketten samt 70kr i tull/moms.

pst: massdrop deklarerade helt galet; det stod inte i närheten utav hörlurar på paketet; 00 TRANSPARANT BLACK EXLUSI - ganska svårt för postnord att veta att det är hörlurar i paketet.

Hoppas dom inte är lika idiotiskt dåliga på andra produkter men ställer mig starkt tveksam till detta.

Inte värt det om man inte köper dyrare eller exklusiva saker.

Permalänk
Medlem

Ultrawide för 550 dollar? Som uppenbarligen ska vara fantastiskt väl rekommenderad av bla. Linus Tech Tips?

DONE!

¤ändrar land till Sverige¤

140 dollar frakt.

....

¤facedesk¤

Totalpris, med moms och tullavgifter blir väl runt 7500 i slutändan. Ändå billigare än att köpa Ultrawide just nu, men... om en G-sync som Agon går ner i den prisklassen under Black Friday eller Mellandagsrean kommer det ju kännas lite väl B att behöva vänta tills tidigast 18 januari på en Freesync skärm som ändå inte blev billigare i slutändan.

Tankar?

Permalänk
Medlem

@AlexanderLindhe: Jag har handlat en del från md. Alltför ofta har det varit något strul; saker som saknas, felleveranser, idiotiskt deklarerade varor etc. I slutändan har de nog löst de flesta problem, men det har lämnat en bitter eftersmak. Om du vet precis vad du vill ha, inte kan få tag på det någon annanstans och gillar att vänta, då kan det vara läge att köpa. Annars skulle jag råda dig att avstå.

Vidare, köp för allt i världen inte dyra lurar utan att lyssna på dem först. Det är bättre att provlyssna innan du äger dem.

Permalänk
Medlem

Är väl bra om man bor i USA men jag ser inget värde i att beställa därfrån.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Ja tyvärr så har min rationalism tagit död på de roliga som vanligt. Uppskattar all input. Glidit längre ifrån ett köp, tråkigt då det är relativt billiga prylar samt av god kvalité.

Permalänk
Medlem

Det finns ett stort önskemål bland MD-s användarbas att öppna ett kontor / lager i Europa. Det postas nästan dagligen om det på deras forum / sociala medier och vad jag kan se ökar bara mängden posts.

Som nämnts tidigare så har det varit både bra och dåliga drops. Enligt min uppfattningså är konsumentköplagen i USA mycket svagare än i Europa, vilket gör att det är enklare att "vifta" bort då exempelvis en drop som aldrig kommer. Vill mena att de vid någon failad drop har skyllt på att "de bara förmedlar köpet, det är lev. som ska skicka till dig. Ring dem". Kan ju vara därför de inte vill öppna här också, men det återstår att se!

Får hoppas antingen Massdrop eller någon annan startar en liknande tjänst!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Pga tullavgift och den långa leveranstiden så tycker jag det mestadels inte är värt det. Med undantag då just vissa hörlurar som säljs för riktigt bra rabatterade priser (typ normalpris på $1000 på massdrop för $499 osv)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

För mig har massdrop funkat bra (på det stora hela) och jag gillar verkligen konceptet som sådant med "gruppköp".

Dock finns det generellt ingen anledning att köpa saker från MD som du kan hitta någon annanstans. Det är de unika produkterna som är intressanta (enligt min åsikt).

Om det är "standardprodukter" finns de alltid till motsvarande pris, eller billigare (i slutänden), någon annanstans (amazon/ebay/aliexpress/etc.) och med avsevärt snabbare leverans!

Och förleds inte av att priset är angivet exklusive moms, från massdrop får du "alltid" betala postnords straffavgift (125kr) plus moms. Så glöm inte att lägga på 125sek+25% (inkl. fraktkostnad) på priset och var beredd på att vänta!

Permalänk
Medlem

Massdrop är helt ok. Man kan få tag på saker som inte produceras längre eller som kan vara svåra att få tag på.

Mekaniska tangentbord med ovanliga brytare bl.a.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Är Massdrop fortfarande ett bra företag att handla ifrån?
Sugen på att eventuellt köpa ett par Sennheiser HD58X från dem. Droppen är om 5 dagar. Är dock osäker på att genomföra affären då det läggs på massa skitavgifter. Har ett par DT770 pro idag, är sugen på ett par öppna lurar att gå tillsammans med dem för mer musiklyssnande mm.

Vad säger ni på forumet?
Värt/ovärt?

Permalänk
Medlem

Allt jag kollat på har blivit ovärt när man lagt till alla avgifter.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Okej då skiter jag nog i det. Hade kontakt med deras kundtjänst om att de tvunget ska skicka saker som produceras i EU till USA för att sen skickas tillbaka till EU igen.. så jäkla korkat...

Fick standardsvaret att de sänt det vidare till rätt personer. Jo men visst gör så. Kommer inte handla där innan de fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kawa-93:

Är Massdrop fortfarande ett bra företag att handla ifrån?
Sugen på att eventuellt köpa ett par Sennheiser HD58X från dem. Droppen är om 5 dagar. Är dock osäker på att genomföra affären då det läggs på massa skitavgifter. Har ett par DT770 pro idag, är sugen på ett par öppna lurar att gå tillsammans med dem för mer musiklyssnande mm.

Vad säger ni på forumet?
Värt/ovärt?

Det beror nog på vad man köper och rådande valutakurs. Jag köpte själv ett par HD58x därifrån för ett tag sedan. Kalaset landade på ca 2100kr med moms och Postnords ocker.
Ser man till att närmaste _liknande_ lurar från Sennheiser (HD600) kostar ca 3100kr här i sverige är det ju ändå rätt mycket billigare. Sedan är det ju många tester som snarare jämför HD58x med HD660s, som kostar 4500kr.
Sen är det klart att det inte blir riktigt lika fantastiskt prisvärt när man lägger på frakt och moms osv som om man hade kunnat köpa dem för 1500kr.

Jag är, hur som helst, väldigt nöjd med lurarna och kan definitivt rekommendera dem. Finishen på en del av plastdetaljerna ser något billig ut och de hade gärna fått skicka med en kabel på 3m istället, men det är väl eg de enda nackdelarna jag märkt hittils. Längre kabel går ju att köpa men då får man lägga till 150kr till eller så till priset.
Sedan har jag ju inte jämfört dem sida vid sida med DT770 Pro, så hur de förhåller sig till varandra kan jag inte uttala mig om.

Sedan är det ju helt hål i huvudet att först skicka dem från Irland till USA för att sedan skicka tillbaka dem över halva jorden...

Permalänk
Medlem

OK så du är nöjd med lurarna då? Får man fråga till vilka användningsområden du har de till (Film/musik, typ av musik) och om du kör med förstärkare/dac till dem? Hur upplever du basen?

Priset nu är 160 dollar... ca 1580 spänn med dagens kurs. Vad frakt kostar vet jag inte men tullen lägger ju på moms så 25 %, ca 360 sek. Dock vet jag inte om de räknar moms efter totala kostnaden för varan dvs med frakt och andra avgifter... dock är ju priset på 2100 ändå klart mycket bättre än 4500 som HD660S kostar.
Tror du en E10K fiio kan driva lurarna? Tack för din input btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kawa-93:

OK så du är nöjd med lurarna då? Får man fråga till vilka användningsområden du har de till (Film/musik, typ av musik) och om du kör med förstärkare/dac till dem? Hur upplever du basen?

Priset nu är 160 dollar... ca 1580 spänn med dagens kurs. Vad frakt kostar vet jag inte men tullen lägger ju på moms så 25 %, ca 360 sek. Dock vet jag inte om de räknar moms efter totala kostnaden för varan dvs med frakt och andra avgifter... dock är ju priset på 2100 ändå klart mycket bättre än 4500 som HD660S kostar.
Tror du en E10K fiio kan driva lurarna? Tack för din input btw!

Så de har höjt priset lite sedan jag köpte då. Frakten gick på $15 för mig. Det står ju innan man genomför köpet vad frakten blir. Momsen beräknas på priset inkl. frakt. och tillkommer gör ju även postnords avgift på 75kr.
Sen får man ju vara noga med att påpeka att det inte ÄR ett par HD660s, även om många som lyssnat på båda tycker att de är (mycket) lika varandra.

Ja, jag är väldigt nöjd. Jag använder dem främst för musik men någon gång ibland för film.
Jag driver mina med en O2. En Fiio E10k borde kunna driva dem till nivåer som blir obekvämt att lyssna på (åtminstone som JAG skulle tycka är för starkt). Jag har testat koppla in dem direkt i telefonen som ska ha lite klen hörlursutgång, vad jag förstått (Huawei P10), och på max är det ändå rimligt starkt. Inte så att man riskerar allvarliga hörselskador men enl. min åsikt tillräckligt starkt. Att lurarna har 150 Ohm gör ju att utgångsimpedansen inte behöver vara så extremt låg heller.

Vad gäller typ av musik så är det kanske enklare att räkna upp vad jag inte lyssnar på eg.
Jag är lite av en allätare och det brukar finnas musik inom de flesta genrer som jag gillar men hittar mer sällan musik inom tex rap/hiphop som jag gillar. Lyssnar inte heller så mycket på svart-/dödsmetall längre, även om jag hade en sådan period.
Jag lyssnar (för att spotta ur mig några exempel) på allt ifrån elektronisk musik i olika form som Infected Mushroom, J-M Jarre, The knife osv till rock/progressiv rock (kanske främst Pink Floyd), hårdrock (Helloween, Stratovaurios, Metallica, Guns'n'Roses, Entombed, Black sabbath osv osv), Jazz/swing/rockabilly (Rigmor Gustafsson, Diana Krall, Emilie-Claire Barlow, Big bad voodo daddy, Dukes of dixieland, The Wiyos), Blues (Eric Bibb, Joe Bonamassa, Maria Muldaur mfl), Klassiskt (symfoniskt, piano, körmusik) och även en del lite svårbestämda genrer som Anna von Housswolff.

Ska man enkelt sammafatta det lyssnar jag på det mesta som jag tycker är "musikaliskt" (som ju är väldigt flummigt eg), vilket i regel även innefattar bra mastring och inte jämntjocka loudnesswar-produktioner.

Basen är torr och precis. Finns det bas i mixen så hörs den men är den lågt mixad så hörs den såklart svagt. En del lurar som är lite mer "basglada" plockar ju upp sånt och förstärker det. Nu brukar ju Bayer Dynamic generellt vara lite ljusa i karaktären så du är troligen inte van vid basglada lurar, så risken att du upplever dem som tunna i basen borde inte vara så stor men såntdär är ju väldigt svårt att beskriva såhär eftersom att man har olika referensramar.

Edit: Kanske ska förtydliga att jag inte alls upplever dem som tunna utan finns det bas, som sagt, så spelar dem det och det finns ganska bra botten, IMO.

Har du fler funderingar så kan du skicka ett PM så behöver vi inte besudla tråden mer.

Permalänk
Avstängd

Jag har köpt från massdrop några gånger utan problem. Dock har jag inte köpt några produkter specialtillverkade för dem. Det fina är att man kan hitta en del roliga saker som är svåra att få tag på här, som keycaps. Det tråkiga är att det ofta blir ganska dyrt i slutändan.

Jag köpte exempelvis en 8bitdo kontroll och slutpriset hamnade ganska exakt på vad den hade kostat här. Men jag fick en utgåva som inte fanns här, famicomfärger istället för nesfärger, vilket ju var roligt. Å andra sidan tog leveransen typ två månader.

Permalänk
Medlem

@dumbo. Oj det var en väldig blandning av musik. Precis som jag själv. Lyssnar på allt från deadmau5 till queen och rock mm. Är en allätare själv och på dig verkar det absolut som att lurarna funkar hur bra som helst till alla typer av musikstilar. Ska fundera under dagen och eventuellt lägga en beställning ikväll.
Tyvärr har de höjt priset en aning men under 1600 slipper man ändå tull. Får hoppas att kursen ligger som den gör ett tag till bara.
Tror det kommer landa på ett ungefär 2200sek. Det är ändå under halva priset jämfört med HD660s här hemma.
Jag tackar för tipsen. Drar iväg ett PM om det är något mer.

@snajk Jag har hört att vissa specialleveranser kan ta lång tid men det verkar som att just dessa lurarna (sålt 25000 ex på sidan) kommer i ordentlig tid. Ska skickas den 5/4 enligt sidan. Får se om de kan hålla det.

Jag hoppas min Fiio klarar trycket. Den kan driva mina 80 Ohms 770 till blödande nivåer... går inte över 3:ans steg på en 8:a stegs skala. Gör fan ont :S

Permalänk
Medlem

synd att det blir så dyrt i slutändan med tull och allt...

Permalänk
Medlem

Lite necro post på detta men massdrop har en del saker i ett EU lager nu. Alla saker finns inte men en del, har själv köpt ett par 4xx lurar.

https://drop.com/all-communities/drops/european-collection

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.