Plexdator med krav för 4K lokalt + Stream till 2 enheter

Permalänk
Medlem

Plexdator med krav för 4K lokalt + Stream till 2 enheter

Efter många tankar vänder jag mig till er för expertråden.
Jag ska sätta upp en liten plexserver/dator
Krav
1. Kunna köra blueray/4K till min TV lokalt
2. Kunna köra till 2-3 enheter via nätverket (dator/Apple tv/tablet)
3. 4-10 TB lagringsutrymme
4. Kunna använda den som PC inkopplad till min tv som surf/Mail/excel
5 budget 6-12K beroende på vad man förlorar på att sänka sina krav

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har inte massor med svar till dig, men några kompl. frågor som andra kanske har hjälp av att få svar på för att kunna hjälpa dig bättre.

1. Spela upp lokalt, samma dator som ska köra Plex-servern skall också spela upp filmer? Genom Plex eller direkt från filerna (som kommer ligga lokalt)?

2. Så worst case är alltså 3 enheter + 4K-stream på samma gång?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:
tack för din input!

1. Ja det är samma dator som kommer vara kopplad direkt till Tv via HDMI

2. Nej kommer inte streama 4K (har förstått att det kräver ett riktigt kärnkraftverk)
dvs 2 stream och 1 via hdmi

Sorry för förvirringen

Permalänk
Medlem

För att streama 4K med plex så beror det lite på, har enheten du spelar upp det på bra avkodning så blir det direct play / direct stream. Då drar det typ ingenting på cpun, om du ska transcoda 4K så är det typ 6700K eller uppåt man får titta på.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Ahlen: https://komponentkoll.se/bygg/kqNZv/

Gjorde ett snabbt bygge efter din val av processor
OK?

Permalänk
Medlem

Att spela upp 4K-UHD klarar alla moderna processorer (med inbyggd grafik) idag. Du behöver inget märkvärdigt för din Plexklient, och du behöver inget märkvärdigt för att köra omkodning till telefon/surfplattor, beroende på källa och antal samtidiga klienter.

Permalänk
Medlem

Inget speciellt kommer krävas för 4k lokalt (direct play då dvs.) för omkodning till bärbara enheter fungerar det mesta. Min 1090t hanterar 2-3 1080p omkodning se samtidigt. Beror lite på källmaterial.
Går även fixa så kallade optimerade klipp i plex. Från t.ex 4k källa till 1080p för telefoner och sådant som kanske strular med direct play.
oftast mer värt att se till att enheterna man kollar på fixar direct play ön att satsa på det omkodningsmaskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Plex kan ju använda sig av hårdvarustöd för transcoding nu. Med andra ord ett grafikkort. Då blir 4k transcoding mycket enklare.
Värt att kolla upp

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
Så tekniskt så kan jag ta min macbook pro 2016 med touchbar som ligger i förrådet och sen köpa till en extern hårddisk?

Specs: https://support.apple.com/kb/SP748?locale=sv_SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Migu41:

@Nima2001:
Så tekniskt så kan jag ta min macbook pro 2016 med touchbar som ligger i förrådet och sen köpa till en extern hårddisk?

Specs: https://support.apple.com/kb/SP748?locale=sv_SE

Ja, men du kommer få bättre resultat under Windows eller Linux.

Tänk på att du måste betala för Plex Pass för att få hårdvaruacceleration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Migu41:

@Nima2001:
Så tekniskt så kan jag ta min macbook pro 2016 med touchbar som ligger i förrådet och sen köpa till en extern hårddisk?

Specs: https://support.apple.com/kb/SP748?locale=sv_SE

Mja.. Du fick ett svar av någon duktigare på området här ovanför.
Det enda jag vet är en sak:
Undvik transcoding så mycket du kan - särskilt när man pratar om 4K HDR och hög bitrate. Det krävs väldigt mycket att transcoda det.
Många som vill ge sig in i detta med plex och mediaspelare tror automatiskt i början att man ska kunna transcoda, men det är absolut bäst om du inte gör det.
Vad transcoding innebär i korthet är att du har exempelvis en rippad 4k/HDR film på din server liggandes. Sen vill du spela upp den på exempelvis en gammal laptop eller en äldre TV som inte har möjlighet att spela filmen direkt som den är, då det är nytt format.
Då behöver servern transcoda 4k/HDR filmen till ett format som din TV kan spela upp. Detta är en väldigt krävande process främst för 4k/HDR då.

Men om du istället kopplar t.ex. en Nvidia shield till din gamla rötna TV i sovrummet, så har den möjlighet att ta emot 4K/HDR filmen som ligger på din server och spela upp den till TVn utan problem - Direct Play = Ingen transcoding behövs.
Detta kräver i stort sätt nästan ingenting från din orginal server där dina filmer finns, den bara skickar vidare videofilen via nätverket och sen spelas det upp på din TV. Detta är det mest önskvärda scenariet för Plex och alla andra mediasystem.

Ska du däremot involvera transkoding scenario och du vill ha ett gäng 4k/HDR filmer på din server som vem som helst och vad som helst ska kunna spela upp på sin gamla hårdvara utan 4k stöd, då blir det tufft. 1080p alltså FullHD kan de flesta decent CPU transcoda utan större problem, men 4K är väldigt tufft.
Så det är bättre att kolla igenom hela ditt system och se till att alla kan spela upp 4K native/direkt play istället, på ett eller annat sätt. Eller som vissa andra rekommenderar då, att lagra två kopior av de få filmerna som faktiskt finns i 4K, en kopia i 1080p som dina äldre enheter kan spela upp och en kopia i 4K som dina moderna enheter kan spela upp. Bara för att undvika transcoding.

Vill du verkligen transcoda så.. Då är det att vara helt säker på att det du bygger har hårdvarustöd och att allt lirar ihop + att du faktiskt väljer tillräckligt kraftfulla delar. Hur man bygger en kraftfull 4K transcodande server kan jag personligen inte hjälpa dig med utan det finns säkert andra där som kan det.

Lycka till med ditt bygge!

Visa signatur

Citera för svar!