Fick ny router från ComHem som dödade Chromecast

Permalänk
Medlem

Fick ny router från ComHem som dödade Chromecast

Tja!

Fick ett erbjudande från ComHem om att eftersom dom gått ihop med Tele2 så kunde jag gratis uppgradera mitt bredband från 300 mbit till 600 mbit helt gratis bara jag tog lite mer bindningstid och "lånade" deras nya router (149 kr i frakt). Nice tyckte jag, kände inte direkt att jag behövde mer hastighet men varför inte, gratis uppgradering säger man ju inte nej till (Hade inga planer på att byta ändå, så bindningstiden struntade jag i).

Så, fick hem nya modemet, kopplade in det och insåg att... Min Chromecast till TV'n nu är stendöd. Wifin till telefone etc fungerar fint och internet till datorerna fungerar bra (även om jag bara kommer upp i 350 mbit enligt bredbandskollen, inte 600 mbit som utlovat). Men som sagt, min Chromecast funkar inte alls. Inte jätteviktigt för mig, men farsan är skitsur eftersom han castar svtplay och youtube till TV'n i vardagsrummet hela dagarna via Chromecast. Ironiskt nog skedde detta även på hans födelsedag vilket resulterade i en inte jättekul dag än så länge.

Nån som har nån tanke kring hur man kan fixa Chromecast problemet? Routern som comhem skickade är denna: https://www.comhem.se/bredband/wifi-hub-c2?gclid=Cj0KCQjwnKHl...

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Vad exakt menar du med att din chromecast inte fungerar alls? Startar den inte? Eller får den bara inte internet?

Testa göra en factory reset på chromecasten och kör chromecast-konfigurationen igen: https://www.google.se/chromecast/setup/

Permalänk
Medlem

Chromecasten fungerade att spela i typ 10 sekunder sen blev rutan bara svart och det stod "ansluter till chromecast". Försökte göra en factory reset på chromecasten och nu funkar den inte alls, kan inte ens köra setup programmet. Telefonen hittar chromecasten, men kan inte gå vidare från steg ett (där man ska se om en kod visas på TV'n) eftersom allt bara blir svart direkt...

Permalänk
Medlem

Låter jäkligt skumt att en router kan " döda " en chromecast.
Testa med en ny chromecast , kan ju vara så att den du har har pajat.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Jo, kan vara så. Men skulle isåfall behöva köpa en ny Chromecast (har bara 1), och tycker det skulle vara skumt om Chromecasten pajja precis när jag bytte router, så tänker att det borde vara nått typ av kompatibilitets problem mellan nya routern och chromecasten eller nått i den stilen. Skulle kunna köpa en ny chromecast, men är inte jättesugen på att lägga ut dom pengarna just nu om jag inte är 100% säker på att det är det som är problemet eftersom jag har lite dåligt med pengar just nu (pluggar).

Permalänk
Medlem

Logga in i routern och slå på multicast.
Funkar det fortfarande inte efter att du slått på multicast så slå även icmp/igmp...efter dett bör det fungera bra för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem

En router kan inte "paja en chromecast ."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

Koppla tillbaka gamla routern om du tror att det är kompatibilitetsproblem då. Men troligtvis har den gått sönder men det är inte nya routern som orsakat det. Slumpen ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Det har jag vart med om, men det är inte routern som är problemet utan en uppdatering till chromecasten.

Tar jag Chromecast nr 1 ser jag Google loggan sen blir skärmen svart, har dock ljud.
Men kör jag med nr 2 funkar de fint.

1an funkar dock fint i andra skärmar/tv apparater

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver antagligen göra en ny setup för du har bytt nätverk (ssid).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ytterligare ett tips är att du kopplar in den gamla routern som en wi-fi extender, utan DHCP, statisk IP etc... Och låter Chromecasten koppla via den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Boven i dramat verkade vara bandsteering. När jag stängde av det och körde chromecasten på 2.4ghz så verkar den funka som den ska igen :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinedar:

Tack för alla svar! Boven i dramat verkade vara bandsteering. När jag stängde av det och körde chromecasten på 2.4ghz så verkar den funka som den ska igen :).

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att höra

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag upplever liknande problem. Jag och min familj har fått hem Com Hem Wifi Hub L1 och har sen dess inte lyckats koppla upp chromecasten. Har stängt av bandsteering och startat om routern osv men upplever fortfarande samma problem. Har absolut ingen aning om hur jag löser detta så skulle uppskatta hjälp!

Permalänk

Jag har samma problem Com Hem Wifi Hub L1

Skickades från m.sweclockers.com