Permalänk
Medlem

Uppgradera från i7-4770

Jag är en casual gamer som gillar allt mellan Farming Simulator till Division 2. Just nu kör jag Division 2 i 1080p/60 på High och det är jag väldigt nöjd med, men man sneglar ju lite ändå.

Idag har jag följande:
i7-4770
MSI B85I
2 x 8GB DDR3-1600
GTX 1060 6GB

Om jag skulle ge mig ut på begagnatmarknaden och leta uppgraderingar på CPU-sidan vad skulle ni rekommendera då?
Kvittar om det är Intel eller AMD, men det får ju vara grejor som ger en märkbar boost.

Eller skulle ett annat grafikkort vara vettigare?

Permalänk
Avstängd

6700k eller 7700k begagnat.

AMD Ryzen 2600 eller 2700.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på en i5-4460 och funderar på uppgraderingar. Problemet med båda våra processorer är att det inte finns mycket att uppgradera till utan att behöva byta mobo och ram. Det känns rätt onödigt att köpa ett helt sätt med t.ex. 7700k, när du ändå behöver byta ut annat också.

Min rekommendation är att ha kvar ditt nuvarande system i några månader, för att sedan byta till Zen 2, t.ex. Ryzen 5 3600 (eller vad de nu kommer att heta). Din processor håller ändå inte tillbaka ditt grafikkort så mycket.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Min rekommendation är att ha kvar ditt nuvarande system i några månader, för att sedan byta till Zen 2, t.ex. Ryzen 5 3600 (eller vad de nu kommer att heta). Din processor håller ändå inte tillbaka ditt grafikkort så mycket.

Efter att ha kollat upp lite jämförelser så håller jag med. Kostnaden för att byta ut allt mot den "lilla" prestandahöjningen känns inte lönt.

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd i dagsläget är det en bättre idé att hålla lite på köp. Sätt en stabil budget för uppgradering lite senare under året, och mata den lite smått, så kommer du säkert kunna plocka ihop riktigt bastanta delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Jag är en casual gamer som gillar allt mellan Farming Simulator till Division 2. Just nu kör jag Division 2 i 1080p/60 på High och det är jag väldigt nöjd med, men man sneglar ju lite ändå.

Idag har jag följande:
i7-4770
MSI B85I
2 x 8GB DDR3-1600
GTX 1060 6GB

Om jag skulle ge mig ut på begagnatmarknaden och leta uppgraderingar på CPU-sidan vad skulle ni rekommendera då?
Kvittar om det är Intel eller AMD, men det får ju vara grejor som ger en märkbar boost.

Eller skulle ett annat grafikkort vara vettigare?

Tror inte du får en märkbar boost utan att lägga rätt mycket cash på det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Har för fotoredigering kört överklockad 4770K sedan den kom och kollat prestanda för nya CPU allt eftersom de lanserats. Ingen har varit så mycket bättre att det var värt kostnaden att byta. Inte förrän i9-9900K kom - men den ger ett rejält kliv uppåt i prestanda, kör stora batchredigeringar på mindre än halva tiden jämfört med 4770K.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Har för fotoredigering kört överklockad 4770K sedan den kom och kollat prestanda för nya CPU allt eftersom de lanserats. Ingen har varit så mycket bättre att det var värt kostnaden att byta. Inte förrän i9-9900K kom - men den ger ett rejält kliv uppåt i prestanda, kör stora batchredigeringar på mindre än halva tiden jämfört med 4770K.

Hur stor skillnad mellan Ryzen 2700x och i9?

Sitter och funderar mellan dem två allt vänta till amd 3-serien kommer

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Hur stor skillnad mellan Ryzen 2700x och i9?

Ingen aning, har inte haft någon AMD sedan Phenom II X4 965 och den var inget vidare, självdog dessutom efter bara ett par år.

Visa signatur

Ignorante